• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Tottelina
    Joual skrev 2010-04-19 20:34:41 följande:
    Eftersom det inte går att diskutera när du inte tar hänsyn till vad som är vad blir det föga givande och jag lägger min tid nån annanstans.
    En biologisk man talar jag om, inget annat trams. Men det finns en gräns för upprepningar för min del för ikväll.
    Tack för mig!
  • Joual
    Tottelina skrev 2010-04-19 20:38:30 följande:
    Eftersom det inte går att diskutera när du inte tar hänsyn till vad som är vad blir det föga givande och jag lägger min tid nån annanstans. En biologisk man talar jag om, inget annat trams. Men det finns en gräns för upprepningar för min del för ikväll. Tack för mig!
    Jag undrar vem som inte tar hänsyn till vad som är vad. Könstillhörighet är så mycket mer än biologi. Om jag skulle genomgå alla de operationer som en FtM får genomgå här i Sverige så skulle jag ändå inte vara en man, eftersom min könsidentitet är så starkt kvinnlig. 
    Jag har tur. Jag föddes med en kropp som rent fysiskt motsvarar den könsidentitet jag har. Det finns inte en chans i världen att jag kan förstå hur det måste kännas att ha en kropp som varenda sekund känns fel och konstig, som om den inte vore min egen. Jag tror inte att någon som själv inte varit transsexuell kan förstå det. 
    En person som genomgått en könskorrigering har inte bytt kön. Det är därför man inte kallar det för "könsbyte". Man byter inte kön - man korrigerar kroppen så att den till det yttre stämmer överens med det inre. 
    En transsexuell person som genomgått en könskorrigering ser jag inte längre som transsexuell. Själva konceptet "transsexuell" handlar om att man har en klinisk diagnos där man upplever att kropp och själ inte stämmer överens. När könskorrigeringen är gjort så stämmer det yttre och det inre överens. Alltså är personen i fråga inte längre transsexuell, utan bara en helt vanlig person med en ovanlig bakgrund. 
    Jag önskar ärligt och uppriktigt att du fick lära känna någon som är transsexuell eller redan genomgått en könskorrigering, och får en inblick i vilka starka fördomar och fördömanden som många människor har om deras livssituation. Jag tror att du skulle uttala dig annorlunda kring de här frågorna om du visste mer om både transsexualitet, könskorrigeringar och dessa personers livssituation. 
  • AnnaT

Män kan inte bli gravid och inte föda barn.
    "Han" födes som tjej alltså är han n tjej även om han har opererat sig och tagit hormoner och gud vet vad.

Sen är det en annan sak att han inte känner sig kvinnlig och att han vill vara man.

• Jungblom

Nej, en person med manligt könsorgan kan aldrig någonsin bli gravid, en person född kvinna som sedan äter hormoner och opererat bort brösten osv kan bli gravid om denna slutar äta de manliga hormonerna. Sedan att de kallas män efter den behandlingen är inte det samma som att personer födda som män kan bli gravida.

Jag tycker inte att en person född kvinna ska bli kallad man om man inte genomgått ett könsbyte, innan dess ska man klassas som kvinna. Så ja jag anser att man får ge upp att fortplanta sig biologiskt när någon ska klassas som det motsatta könet. I detta fallet så klassar jag dem som kvinnor som var på väg att bli män. Hade de i facto genomgått könsbyte så ser jag inget som helst fel i det. Men det är media som säljer att män att blivit gravida, när de enligt min mening inte ännu klassas som män.

Jag missunnar dem inte sina barn, absolut inte! Jag ser inte ner på dem eller liknande heller, de känner sig säkert inte som kvinnor utan just som män. Jag önskar att de blir lyckliga med sina barn precis som vilket annat par som skaffar biologiska eller adopterade barn tillsammans. Jag hoppas att media vill sluta uppmärksamma sådana här saker och låta dem leva sina liv i fred, detta är inte mer att uppmärksamma än att jag född kvinna ska föda barn. Ska alla som blir gravid skrivas om i tidningarna? Ska de kvinnor som lever i ett homosexuellt förhållande också skrivas om varje gång de ska skaffa biologiska barn? Jag tycker inte att det är något att skriva om.

Inte någon av dessa män som nu är gravida kan hjälpa att de får klassas som män innan de genom gått ett könsbyte, så där med ska vi kalla dem för han/honom istället för hon/henne. Tycker jag att det är fel att dessa män skaffar biologiska barn? Nej det tycker jag ärligt talat inte, inte mer fel än att jag gör det. De har lika stor rätt som vilken annan människa som helst.

• Joual
    AnnaT skrev 2010-04-20 02:59:11 följande:
    Män kan inte bli gravid och inte föda barn. "Han" födes som tjej alltså är han n tjej även om han har opererat sig och tagit hormoner och gud vet vad. Sen är det en annan sak att han inte känner sig kvinnlig och att han vill vara man.
    Jag rekommenderar att du läser på litegrann om könskorrigeringar, och kanske också pratar med någon som är transsexuell. 
  • Rockan

Allvarligt skrämmande att över 30% av någon anledning inte tycker det är okej...

• Trivia
    Jungblom skrev 2010-04-20 03:44:26 följande:
    Nej, en person med manligt könsorgan kan aldrig någonsin bli gravid, en person född kvinna som sedan äter hormoner och opererat bort brösten osv kan bli gravid om denna slutar äta de manliga hormonerna. Sedan att de kallas män efter den behandlingen är inte det samma som att personer födda som män kan bli gravida. Jag tycker inte att en person född kvinna ska bli kallad man om man inte genomgått ett könsbyte, innan dess ska man klassas som kvinna. Så ja jag anser att man får ge upp att fortplanta sig biologiskt när någon ska klassas som det motsatta könet. I detta fallet så klassar jag dem som kvinnor som var på väg att bli män. Hade de i facto genomgått könsbyte så ser jag inget som helst fel i det. Men det är media som säljer att män att blivit gravida, när de enligt min mening inte ännu klassas som män. Jag missunnar dem inte sina barn, absolut inte! Jag ser inte ner på dem eller liknande heller, de känner sig säkert inte som kvinnor utan just som män. Jag önskar att de blir lyckliga med sina barn precis som vilket annat par som skaffar biologiska eller adopterade barn tillsammans. Jag hoppas att media vill sluta uppmärksamma sådana här saker och låta dem leva sina liv i fred, detta är inte mer att uppmärksamma än att jag född kvinna ska föda barn. Ska alla som blir gravid skrivas om i tidningarna? Ska de kvinnor som lever i ett homosexuellt förhållande också skrivas om varje gång de ska skaffa biologiska barn? Jag tycker inte att det är något att skriva om. Inte någon av dessa män som nu är gravida kan hjälpa att de får klassas som män innan de genom gått ett könsbyte, så där med ska vi kalla dem för han/honom istället för hon/henne. Tycker jag att det är fel att dessa män skaffar biologiska barn? Nej det tycker jag ärligt talat inte, inte mer fel än att jag gör det. De har lika stor rätt som vilken annan människa som helst.
    Med din definition av man antar jag att jag om jag genomgår könsbyte där jag tar bort alla mina kvinnliga organ blir man? Trots att min könsidentitet är en kvinnas?
    Om det i framtiden blir möjligt för män att operera in en livmoder och bära ett barn kommer den mannen som väljer det bli kvinna? Kommer han bara vara kvinna under tiden han bär barnet eller resten av livet från den stund han opererar sig? Är en man som väljer att amma sitt barn en kvinna? Är en kvinna som väljer att sterilisera sig en man?

Jag frågar så mycket för jag undrar hur definitionen på man ser ut, enligt dig?
    We are Fuck U-nited. Boys are not invited.
  • Bob04
    Det finns ju biologisk födda män som kan amma barn och är de då mindre män för det?? Nä jag tror inte det.

Jag är själv född transsexuell (F2M) och har inga kvinnliga attribut kvar. Jag skulle aldrig kunna tänka mig födda barn. Det har inte varit i min värld sen jag föddes.  Jag har alltid sett mig som en steril man och adoption kan jag tänka mig om det skulle bli aktuellt. 

Jag tror med säkerhet att Thomas innersta inre spyr på det han gör, men har uppoffrat sig pga omständigheter. 

Eftersom man mer och mer förstår att transsexualism handlar om biologi genom att har studerat hjärnor där man har sett att vi har hjärnor av det motsatta könet. 

Det handlar också om testosteron förändringar vid fosterstadiet som har stört hjärnans utveckling. Man talar också om receptorer för upptag av hormoner är störd i DNA:n.
    Och i detta kan då jag inte förstå att man promt ska uttala sig att just DNA ska tala om eller bestämma om vi födda transsexualla och könskorrigerade är just män eller kvinnor genom att enbart tro på DNA i kromosomerna när det finns skadade sekvenser i DNA:n. 

En hjärna är en fysisk kroppsdel, liksom en vagina eller en penis och hjärnan innehåller en massa. 
    Ett kön bestäms av fysiska delar som är då handlar hjärnan och inre och yttre könsorgan. 

Så en född transsexuell innan könskorrektion är både en man och en kvinna och därför heter det en könskorrektion, dvs man korrigeras till ett kön. Detta görs genom att korrigera de yttre könsdelarna och tillsatts av hormoner för det är lättast, för när det gäller hjärnan så går det inte göra något åt för det är medfött. Psykologin rår inte på hjärnans inre kärna som är fysisk/biologiskt. 

Detta här är ingen enkel sak och jag önskar ingen detta dilemma. 

Livet är svårt trots könskorrektionen, men det känns mycket bättre att vara hel. 
    Testosteronet får mig att känna harmoni i kroppen och min "nya" kropp får hjärnan att känna igen sig.

• Denebola
    Bob04 skrev 2010-04-20 23:13:31 följande:
    Härligt med en förstahandskälla i tråden, vilket bra inlägg!
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • frogande
    Bob04 skrev 2010-04-20 23:13:31 följande:
    "Det finns ju biologiskt födda män som kan amma barn..."

Gör det? Eller hur menar du, menar jag? Vad menas med "biologiskt född", till att börja med........?
  • Denebola
    frogande skrev 2010-04-21 00:16:46 följande:
    "Det finns ju biologiskt födda män som kan amma barn..." Gör det? Eller hur menar du, menar jag? Vad menas med "biologiskt född", till att börja med........?
    Alla människor har bröstvårtor och bröstkörtlar, så med rätt förberedelser så kan även en biologisk manskropp (om man uttrycker det så) amma barn.
  • frogande
    Denebola skrev 2010-04-21 07:29:00 följande:
    Alla människor har bröstvårtor och bröstkörtlar, så med rätt förberedelser så kan även en biologisk manskropp (om man uttrycker det så) amma barn.
    Källa på det?
  • frogande
    frogande skrev 2010-04-21 07:54:26 följande:
    Källa på det?
    Och då menar jag(för här måste man vara ÖVERTYDLIG) att ge barnet den di barnet behöver för att födas upp. Men det går säkert lika bra med selleri...
    Män kan alltså ge barn samma bröstmjölk/di som en mamma kan?

NI(/FI) är duktiga här på FL ni, ni som t. o. m  kan stå och ställa er över naturlagarna.
  • Tottelina
    frogande skrev 2010-04-21 08:03:54 följande:
    Och då menar jag(för här måste man vara ÖVERTYDLIG) att ge barnet den di barnet behöver för att födas upp. Men det går säkert lika bra med selleri... Män kan alltså ge barn samma bröstmjölk/di som en mamma kan? NI(/FI) är duktiga här på FL ni, ni som t. o. m  kan stå och ställa er över naturlagarna.
    Haha ;)
  • Mad as snow
    frogande skrev 2010-04-21 08:03:54 följande:
    Män kan alltså ge barn samma bröstmjölk/di som en mamma kan?  
    Man har med dagens mått mätt aldrig studerat det, men man har tagit för givet att det rör sig om samma bröstmjölk som kvinnors. Det mest kända exemplet för oss i nutid är mannen i Sri Lanka som födde upp sina två döttrar med egen bröstmjölk, efter att hans fru hade gått bort. "2002 skrev tidningen The Mercury om en änkling i Sri Lanka, som, 38 år gammal, förlorade sin hustru under födseln av deras andra barn. Det äldsta barnet vägrade låta sig matas ur flaskan, och i desperation satte mannen barnet till sitt bröst, och upptäckte att det genast började amma. Det tog inte heller lång tid förrän mjölken började strömma till, och mannen kunde föda sina båda barn på det viset.

Alla män kan dock inte producera så mycket mjölk att det räcker för att föda barnet, och då kan ytterligare en näringskälla bli nödvändig."
    Något som fascinerar mig bra mycket mer än att män kan amma är att det verkligen går att missa just den senaste allmänna debatten om ämnet, så till den grad att man ber om en "källa på det". Det finns en massa källor på att män kan amma och vissa går så långt bakåt som till Darwin själv - som intresserade sig för ämnet. Framför allt den senaste tiden har vi diskuterat det mer offentligt i Sverige, trots att manlig amning symboliserar ett brott mot maskuliniteten. Så ja. Det finns källor på det.
    Här är lite till:
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Denebola
    Mad as snow skrev 2010-04-21 08:41:40 följande:
    Bra!
  • Bob04
    Vid denna länk finns det mer information om hjärnan och hur man bestämmer ett kön via hjärnan och blodprov. Vi får också beskrivet för oss att det yttre könsorganen inte har det beslutsfattande svar om vilket kön vi känner oss.

Och tillsist får vi också en berättelse om ett liv, en människa  som väljer livet trots många motgångar.

http://www.dagbladet.no/2010/04/19/kultur/hjernevask/tv/11347560/

Allt som allt, så är inte livet enkelt som många tycks tro!

Värt att läsa....
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!