Tottelina skrev 2010-04-19 20:38:30 följande:
Eftersom det inte går att diskutera när du inte tar hänsyn till vad som är vad blir det föga givande och jag lägger min tid nån annanstans. En biologisk man talar jag om, inget annat trams. Men det finns en gräns för upprepningar för min del för ikväll. Tack för mig!
Jag undrar vem som inte tar hänsyn till vad som är vad. Könstillhörighet är så mycket mer än biologi. Om jag skulle genomgå alla de operationer som en FtM får genomgå här i Sverige så skulle jag ändå inte vara en man, eftersom min könsidentitet är så starkt kvinnlig.
Jag har tur. Jag föddes med en kropp som rent fysiskt motsvarar den könsidentitet jag har. Det finns inte en chans i världen att jag kan förstå hur det måste kännas att ha en kropp som varenda sekund känns fel och konstig, som om den inte vore min egen. Jag tror inte att någon som själv inte varit transsexuell kan förstå det.
En person som genomgått en könskorrigering har inte bytt kön. Det är därför man inte kallar det för "könsbyte". Man byter inte kön - man korrigerar kroppen så att den till det yttre stämmer överens med det inre.
En transsexuell person som genomgått en könskorrigering ser jag inte längre som transsexuell. Själva konceptet "transsexuell" handlar om att man har en klinisk diagnos där man upplever att kropp och själ inte stämmer överens. När könskorrigeringen är gjort så stämmer det yttre och det inre överens. Alltså är personen i fråga inte längre transsexuell, utan bara en helt vanlig person med en ovanlig bakgrund.
Jag önskar ärligt och uppriktigt att du fick lära känna någon som är transsexuell eller redan genomgått en könskorrigering, och får en inblick i vilka starka fördomar och fördömanden som många människor har om deras livssituation. Jag tror att du skulle uttala dig annorlunda kring de här frågorna om du visste mer om både transsexualitet, könskorrigeringar och dessa personers livssituation.