• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan

Nu var det länge sedan det skrevs här, men ville bara hälsa till alla trevliga trådmedlemmar att vår lillräka nu tittat ut och att vi sedan i morse har tre små pojkar.

• Flickan och kråkan
    Your Mama Bear skrev 2013-06-23 01:32:40 följande:
    GRATTIS! {#emotions_dlg.flower} 

Kom han för tidigt? Hade för mig att du skulle få i juli.
    Nej, första barnet som inte kom tidigt. Han tittade ut BF+2. Men minst av alla var han ändå så här ammas det förbrilt . Vet att det var andra som grunnade över en trea...eller inte. Nu har lillebror hunnit bli en vecka och vi har liksom kommit in i 3-barnslivet.

Jag vet att någon oroade sig över kroppen. Jag har haft tur med lätta graviditeter och förlossningar. Den här var inget undantag. 3,5 timme tog det från första värken. Vi var på förlossningen i 16 minuter innan han föddes, så en riktig raketbebis. Speack inget, förlorade minimalt med blod. Hemorrojder från inte denna värld dock, så det är väl vad jag kommer att få leva med. Har blivit mycket bättre under veckan men som sagt det är nog något jag kommer att få leva med och konsekvens av tre graviditeter och tre förlossningar. Överkomligt med tanke på vad jag fått ut av det . Ska försöka bättra mig med knipövningar.

Sedan måste jag säga att det är verkligen fantastiskt att få uppleva ett syskonskap med lite längre åldersskillnad. Våra "stora" är ju på många sätt så självständiga nu och har varandra. De har varit så fantastiskt kärleksfulla, omsorgsfulla och visat så mycket hänsyn gentemot sin nya lillebror att man nästan blir tårögd. Det pussas och kramas och klappas......och så försiktigt. De vill gärna vara med och välja och sätta på kläder och undrar så mycket......som vad som finns i "hållet i huvudet" . 5-åringen tar det hela med rätt stort lugn (som allt annat). 4-åringen har växt flera centimeter av att få bli storebror. Han vill ofta hålla lillebror och en mer stolt storebror går inte att hitta än när han sitter med lillebror i famnen

Trots lätt graviditet och förlossning så kände jag direkt efter att gravid och föda barn, det ville jag inte göra igen. Det var första gången jag kände så. Lyckorus så klart när han föddes, men med första barnen kände jag aldrig det där "Nu är jag färdig". Det kändes skönt på sätt och vis. Jag kommer säkert att få bebissug när man ser bebisar men känslan på förlossningen var stark. "Nu är det bra/Det här vill jag inte göra igen". 
  • kara84

Har en fråga och undrar om ni kanske kan hjälpa mig...lämnade min dotter med hennes pappa i åtta timmar idag. Det är första ggn jag är borta så länge. Hon sov när jag gick så jag kunde inte vinka adjö. Men när jag kom hem så var det inte så stor grej verkar det som. Hon satt kvar med sin pappa och kom inte springandes till mig.

När pappa kommer hem brukar hon springa till honom o kramas. Men han jobbar ju och det är jag som är föräldrarledig. Hon är ett år.

Undrar varför hon möter oss olika?

• velvet

Hej allihopa! Tänkte kolla om någon klok här inne har möjlighet att hjälpa oss förstå vad som händer med vår dotter. Jag har bett om råd här inne en gång tidigare, när hon var nyfödd, och fick väldigt fina svar då så jag testar igen! Glad

Dottern fyller två år i september och har inte börjat på förskolan ännu utan ska göra det nu till hösten. Det första 1,5 året har jag varit hemma med henne tills hennes pappa tog över för några månader sen. Vi tror på att ha henne nära hela tiden, både fysiskt och känslomässigt och hon har alltid fått den närhet hon behöver. Hon sover tex fortfarande mellan oss vilket vi trivs med alla tre. 

Nu till "problemet". Hon är väldigt snäll och fin mot oss föräldrar, andra vuxna, barn och djur. Väldigt rolig och pratar ganska bra. Men på senare tid har hon börjat få hysteriska utbrott när någonting inte blir som hon har tänkt sig och vi vet inte hur vi ska handskas med det. Igår var hon på utflykt med sin mormor och morfar och då hade hon skrikit så högt (inte för att hon är ledsen, hon gråter alltså inte) på bussen att dom efter en stund blivit ombädda att gå av av chauffören. Skäms Hon gör det här speciella skriket ofta (det piper i öronen efteråt) och vi har försökt fråga vad det är hon vill, om hon är arg osv (men det känns inte riktigt som att hon kan ta in den frågeställningen riktigt ännu), vi har testat att inte göra någon big deal av det för att avdramatisera men ingenting funkar... Likadan kan hon bli när hon "får för sig" att hon inte kan någonting (som vi vet att hon kan, tex en pusselbit) och hon inte får hjälp av oss. Hon har andra "konstiga" grejer för sig. Som att ta en tugga av alla kex och sen inte vilja äta mer på dom utan vill ha helt nya. Det får hon inte och blir då hysterisk. Slänger sig på marken och skriker. Vi försöker distrahera med någonting annat då, ta upp i knät osv. men ingenting funkar... Är detta normalt? Vad kan man göra?  

Oj, nu blev det långt! Hoppas att någon orkar läsa! Det känns sällan som att BVC ör till mycket hjälp vid sånna här funderingar och då hon är första barnet har varken jag eller hennes pappa någon vidare erfarenhet.  

• Flickan och kråkan
    velvet skrev 2013-08-02 10:02:27 följande:
    Hej allihopa! Tänkte kolla om någon klok här inne har möjlighet att hjälpa oss förstå vad som händer med vår dotter. Jag har bett om råd här inne en gång tidigare, när hon var nyfödd, och fick väldigt fina svar då så jag testar igen! Glad

Dottern fyller två år i september och har inte börjat på förskolan ännu utan ska göra det nu till hösten. Det första 1,5 året har jag varit hemma med henne tills hennes pappa tog över för några månader sen. Vi tror på att ha henne nära hela tiden, både fysiskt och känslomässigt och hon har alltid fått den närhet hon behöver. Hon sover tex fortfarande mellan oss vilket vi trivs med alla tre. 

Nu till "problemet". Hon är väldigt snäll och fin mot oss föräldrar, andra vuxna, barn och djur. Väldigt rolig och pratar ganska bra. Men på senare tid har hon börjat få hysteriska utbrott när någonting inte blir som hon har tänkt sig och vi vet inte hur vi ska handskas med det. Igår var hon på utflykt med sin mormor och morfar och då hade hon skrikit så högt (inte för att hon är ledsen, hon gråter alltså inte) på bussen att dom efter en stund blivit ombädda att gå av av chauffören. Skäms Hon gör det här speciella skriket ofta (det piper i öronen efteråt) och vi har försökt fråga vad det är hon vill, om hon är arg osv (men det känns inte riktigt som att hon kan ta in den frågeställningen riktigt ännu), vi har testat att inte göra någon big deal av det för att avdramatisera men ingenting funkar... Likadan kan hon bli när hon "får för sig" att hon inte kan någonting (som vi vet att hon kan, tex en pusselbit) och hon inte får hjälp av oss. Hon har andra "konstiga" grejer för sig. Som att ta en tugga av alla kex och sen inte vilja äta mer på dom utan vill ha helt nya. Det får hon inte och blir då hysterisk. Slänger sig på marken och skriker. Vi försöker distrahera med någonting annat då, ta upp i knät osv. men ingenting funkar... Är detta normalt? Vad kan man göra?  

Oj, nu blev det långt! Hoppas att någon orkar läsa! Det känns sällan som att BVC ör till mycket hjälp vid sånna här funderingar och då hon är första barnet har varken jag eller hennes pappa någon vidare erfarenhet.  
    HELT normalt. Välkommen till 2-3-årsåldern eller "trotsen" . Möt med lugn, låt henne få vara arg (det är inte farligt) och håll på gränser som är viktiga för er föräldrar. Det är jobbigt och frustrerande för små barn som vill och kan själva att upptäcka att de inte kan och/eller att andra människor har gränser. Viktigt att markera gränser kring sin egen integritet, annars kan man ju inte lära sitt/sina barn att göra just det. 

Rekommenderar er mycket varmt att läsa:
    Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv 

• velvet
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-02 10:21:38 följande:
    HELT normalt. Välkommen till 2-3-årsåldern eller "trotsen" . Möt med lugn, låt henne få vara arg (det är inte farligt) och håll på gränser som är viktiga för er föräldrar. Det är jobbigt och frustrerande för små barn som vill och kan själva att upptäcka att de inte kan och/eller att andra människor har gränser. Viktigt att markera gränser kring sin egen integritet, annars kan man ju inte lära sitt/sina barn att göra just det. 

Rekommenderar er mycket varmt att läsa:
    Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete
    Ingegerd Gavelin: Att möta sitt barn - och sig själv 

Skönt att höra att det är normalt, jag misstänkte nog det men kände också att det var lite tidigt och plötsligt. Flört

Men när hon har "fått för sig" någonting, som exempelvis det här med kexen, och får ett utbrott, vad är bäst att göra: 

Ge efter och låta henne få sin vilja igenom i så stor utsträckning som möjligt?

Sätta sig med henne och förklara varför det inte kommer bli som hon vill, även om hon inte vill lyssna?

Försöka distrahera och få henne att glömma "probelemet"?      

Och tack för boktipsen! Har funderat på att beställa böcker som kan vara till hjälp men visste inte vilka i djungeln jag skulle välja.  
  • Flickan och kråkan
    velvet skrev 2013-08-02 10:33:59 följande:
    Skönt att höra att det är normalt, jag misstänkte nog det men kände också att det var lite tidigt och plötsligt. Flört

Men när hon har "fått för sig" någonting, som exempelvis det här med kexen, och får ett utbrott, vad är bäst att göra: 

Ge efter och låta henne få sin vilja igenom i så stor utsträckning som möjligt?

Sätta sig med henne och förklara varför det inte kommer bli som hon vill, även om hon inte vill lyssna?

Försöka distrahera och få henne att glömma "probelemet"?      

Och tack för boktipsen! Har funderat på att beställa böcker som kan vara till hjälp men visste inte vilka i djungeln jag skulle välja.  
    I kexsituationen hade jag plockat undan kexen (inte alla utan lämnat kvar det antal jag tänkt att hon skulle ha fått från början), låtit henne bli arg, bekräftat det hon känner och kort talat om vad hon får istället för vad hon inte får. Nästa gång hade jag förberett henne innan på vad som komma skall = "Vi ska äta kex. Du får ett (eller vilket antal du tänkt dig)". Håll saker och ting enkelt. Var tydlig. Förbered innan. Använd "jag-budskap". Tala om vad ni vill att hon ska göra istället för tvärt om. Håll på gränser som är viktiga för dig. Vill du inte att hon ska smaka på alla kexen så låt henne inte göra det. Tycker du att det är helt ok så låt henne. Välj era strider. Tänk igenom vad som är viktigt för dig. Var ärlig mot er själva och henne.

Avledning när de är så pass stora tycker jag ibland kan kännas rätt nedvärderande. Är jag arg på sambon exempelvis så skulle jag bli skogstokig om han småkäckt bytt ämne och försökte avleda. Men det beror ju lite på situationen. Man måste ju få vara arg och känna ilska när det är det man känner. Det gäller ju även barn.
  • velvet
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-02 10:52:13 följande:
    I kexsituationen hade jag plockat undan kexen (inte alla utan lämnat kvar det antal jag tänkt att hon skulle ha fått från början), låtit henne bli arg, bekräftat det hon känner och kort talat om vad hon får istället för vad hon inte får. Nästa gång hade jag förberett henne innan på vad som komma skall = "Vi ska äta kex. Du får ett (eller vilket antal du tänkt dig)". Håll saker och ting enkelt. Var tydlig. Förbered innan. Använd "jag-budskap". Tala om vad ni vill att hon ska göra istället för tvärt om. Håll på gränser som är viktiga för dig. Vill du inte att hon ska smaka på alla kexen så låt henne inte göra det. Tycker du att det är helt ok så låt henne. Välj era strider. Tänk igenom vad som är viktigt för dig. Var ärlig mot er själva och henne.

Avledning när de är så pass stora tycker jag ibland kan kännas rätt nedvärderande. Är jag arg på sambon exempelvis så skulle jag bli skogstokig om han småkäckt bytt ämne och försökte avleda. Men det beror ju lite på situationen. Man måste ju få vara arg och känna ilska när det är det man känner. Det gäller ju även barn.

Det där med avledningen låter ju verkligen vettigt. Det ska vi nog enbart försöka med när allting annat känns ohållbart.

Och tack för de konkreta tipsen om kex-situationen. Det känns otroligt skönt att få bolla med någon så att man har lite mer kött på benen när man är så pass osäkra som vi är.  
  • fågelungarna

Flickan och Kråkan, så kul att höra att det blivit en bebis, och att allt gått bra! Jag som var säker på att du skulle få en flicka!!! Solig Mitt i livet, aldrig inne på fl för tillfället. Men har också en nybliven tvååring som nu börjar visa tendenser på den där arga-tvåårsåldern. Bävar sedan länge, minns hur tufft det var många gånger med stora, som nu är mer än 4,5 och ganska stabil till humöret. Men intensivt kontaktsökande är de bägge två. Krälar på mig samtidigt, etc. SkrikandesSkrattande

Well, timmen är sen, jobb och förskola i morgon, så mer än så här blir det inte från min sida.

Än en gång; Grattis Flickan och Kråkan!

• Me like coffee

Oj vad länge sen jag var inne här... Ser att jag inte är ensam om det Glad

Stort grattis till "nytillskottet" Flickan och Kråkan! Hur går det?

Här är jag hemma med båda, 4,5 år samt 2 år. Vi har fortfarande inte hittat vart vi ska slå oss ner i nygamla staden och därför väljer jag att stanna hemma då vi inte vill skola in för att snart flytta igen. Trodde dock att vi skulle ha hittat hus vid det här laget men icke.

Livet går på och jag tänker på er emellanåt. Oj vad ni betydde mycket under många stunder i mitt tidiga föräldraskap. Jag är så tacksam för att ha fått bolla med så kloka människor Hjärta 

Sköt om er! 

• Your Mama Bear

Kul att du skriver, Me like coffee!

Hur mår ni allihop? Vad händer i era liv?

Vi fick vårt andra barn för två månader sedan och det har erbjudit många nya utmaningar i livet.

Hoppas att ni har det bra!

• evaanderzzon

Jag har funderat på detta länge. Läst trådar här och sökt på Google... Har dock inte kunnat komma fram till ett bra svar på min fråga. Exakt VAD är "attachment parenting"? Tacksam för svar!

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd