• Anonym (Undrar)

Bra straff på barn?

Hur ska man som förälder straffa en smått trotsig 2½åring?

Jag själv stänger in sonen på rummet. Är det rätt eller fel? Och hur länge kan man tvinga honom vara instängd?

Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)

Jag gör detta endast när han verkligen är jävlig mot mig! Och det händer sällan, för nu räcker det oftast med att säga att han åker in på rummet om han fortsätter.

Kan sonen få psykiska problem i framtiden om vi använder oss utav detta straff eller är det okej?

Hur straffar du ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-03 13:30
    Vad han gör när han är jävlig är att han vägrar lyssna, vägrar klä på sig ex. Springer iväg när jag ska ta på honom blöja osv. Så de gånger jag lagt in honom på rummet har varit då han blir riktigt uppbrusad och verkligen testar gränser.

Han lyssnar oftast men få gånger blir han helt omedgörlig. Han har inga problem med att städa efter sig om jag ber honom om det. Han kladdar inte med maten med flit. Han älskar att hjälpa till och att hämta saker om man ber honom. Han har slagit till mig ett par gånger, men genast bett om förlåtelse och kramat om, utan att jag egentligen behövt/hunnit säga till.

Så vad är då bästa sättet att visa att nu är gränsen nådd? Det är det jag vill ha svar på.
    För nog förstår dom konsekvenser, och förstår att det finns gränser!?

• Svar på tråden Bra straff på barn?
  • TwistedSister
    tinagren skrev 2010-09-09 22:35:29 följande:
    Lägg ner! Det värsta jag hört!
    och du vill påstå att det finns ingen som helst risk att utveckla psykiska problem av att bli instängd ENSAM som liten? 
  • SallyBlixten
    tinagren skrev 2010-09-09 22:35:29 följande:
    Lägg ner! Det värsta jag hört!
    Jag förstår inte... Du menar väl att det värsta du hört är att stänga in ett litet barn? Det måste väl ha blivit något syftningsfel på något sätt, eller?
  • tinagren
    TwistedSister skrev 2010-09-09 23:00:09 följande:
    och du vill påstå att det finns ingen som helst risk att utveckla psykiska problem av att bli instängd ENSAM som liten? 
    Du behöver inte låta så dramatisk! Risken för det är nog väldigt liten! Ingen tar väl skada av att vara på sitt rum en stund! Det är ett perfekt ställe att lugna ner sig på! Min son är arg en stund, sen börjar han leka! Gud så hemskt!
  • TwistedSister

Om man blir instängd ensam mot sin vilja när man är arg och/eller ledsen och vill komma ut så skulle jag tro att risken är ganska stor att man får någon form av psykiska problem av det. Jag kan också föreslå för min son att lugna ner sig på sitt rum, stänger ALDRIG dörren det får han göra själv om han vill det. Men han var stor, minst 5 år innan jag föreslog det första gången. När han var mindre tyckte jag det var bättre han var med mig när han var arg/ledsen så jag kunde trösta och hjälpa honom sätta ord på sina känslor istället för att bara svälja ner dem och lugna sig innan han hunnit förstå själv vad han känner och varför. 

• TwistedSister

Alltså barn är väldigt starka, de har förmågan att repa sig från det mesta - faktiskt. Det enda som behövs är någon som ser, som finns där och står fast i stormen och bekräftar och lugnar.

Det finns en sak som man aldrig ska göra och det är att överge ett barn, att vända ryggen till när det har det svårt med sig själv, att låta barnet ensamt möta sina känslor.

Om det fanns en handbok i hur man skapar psykisk ohälsa hos barn och ungdomar så skulle det vara punkt ett!

• tinagren

kallar inte det att överge sitt barn av att låta dem vara på rummet en stund!

• TwistedSister
    tinagren skrev 2010-09-10 08:49:37 följande:
    kallar inte det att överge sitt barn av att låta dem vara på rummet en stund!
    men vad du kallar det lär ju inte göra saken varken bättre eller sämre. Jag säger att det ÄR att överge sitt barn om man mot barnets vilja påtvingar det isolation när det behöver stöd. Det är just det scenariot jag syftar på, kalla det vad du vill. Jag säger inte det för att de som stänger in sina barn ska må dåligt, eller känna att de har gett sina barn psykiska problem, jag säger det för att jag tycker de ska sluta, och för att deras barn antagligen INTE kommer få några psykiska problem om den här bestraffningen upphör och byts ut mot något bättre eftersom barn har en sån fantastisk förmåga att läka ska man aldrig känna att det är "kört". 
    Sen hur det ser ut just hemma hos dig har jag ingen aning om. Läs ts:
    "Jag låter honom få vara där mellan 3-5 minuter innan han får komma ut igen. (Han gråter då oftast under hela tiden, men när han får komma ut igen så är han snäll och medgörlig)"
  • tinagren

Du får det att låta såå mycket värre än vad det är!! 

Min son stod och skrek som en galning för en stund sen till exempel, helt utan anledning, bara för att provocera och busa såklart!  Sånt klarar jag inte av att lyssna på! All heder till er som jobbar på dagis!!!
    Jag sa åt honom på ett vänligt sätt att ska du skrika så får du göra det på ditt rum! Då gick han in på sitt rum, stängde dörren och alla blev nöjda!

Så jag kan inte påstå att han blivit skadad av att få gå in på sitt rum ibland när han vara olydig! han går ju i stort sett in själv!

Vi har helt enkelt olika årsikter, det har alla och det är helt OK! !Jag tror det är VÄLDIGT många som kör med "gå in på ditt rum tills du blir snäll" Det kan du säga vad du vill om, men så ÄR det!! Och dem är lika bra föräldrar som dem som inte gör så!

Alla har olika metoder som funkar för just dem! En del kanske har barn som lyssnar på ett NEJ! Andra inte! då får man ta till med något som funkar! Alla barn är olika och ska uppfostras därefter!!!

• TwistedSister
    tinagren skrev 2010-09-10 10:32:29 följande:

Min son stod och skrek som en galning för en stund sen till exempel, helt utan anledning, bara för att provocera och busa såklart!  Sånt klarar jag inte av att lyssna på! All heder till er som jobbar på dagis!!!
    Jag sa åt honom på ett vänligt sätt att ska du skrika så får du göra det på ditt rum! Då gick han in på sitt rum, stängde dörren och alla blev nöjda!

Så jag kan inte påstå att han blivit skadad av att få gå in på sitt rum ibland när han vara olydig! han går ju i stort sett in själv!

Vi har helt enkelt olika årsikter, det har alla och det är helt OK! !Jag tror det är VÄLDIGT många som kör med "gå in på ditt rum tills du blir snäll" Det kan du säga vad du vill om, men så ÄR det!! Och dem är lika bra föräldrar som dem som inte gör så!

Alla har olika metoder som funkar för just dem! En del kanske har barn som lyssnar på ett NEJ! Andra inte! då får man ta till med något som funkar! Alla barn är olika och ska uppfostras därefter!!!

Men du stängde ju inte in honom så då är min fråga varför du tar åt dig när jag säger att det är fel och skadligt att stänga in barn? Han skrek, och du föreslog för honom en lämpligare plats att skrika på. Det är ju inte ens ett straff och är inte ens vad denna tråden handlar om.
  • tinagren
    TwistedSister skrev 2010-09-10 12:51:00 följande:
    Men du stängde ju inte in honom så då är min fråga varför du tar åt dig när jag säger att det är fel och skadligt att stänga in barn? Han skrek, och du föreslog för honom en lämpligare plats att skrika på. Det är ju inte ens ett straff och är inte ens vad denna tråden handlar om.
    jag menar att han inte har tagit skada av att jag har stängt in honom ibland!! han går självmant till sitt rum och stänger dörren, så han är inte det minsta rädd!

Jag  Är i alla fall SÄKER på att jag inte skadar mitt barn! Hade den tanken slagit mig hade jag hittat ett annat sätt!
  • TwistedSister

Men du stänger ju inte in honom om han självmant stänger sin egen dörr och är nöjd med att vara där inne. Jag tror inte heller du skadar ditt barn, men det blir så himla dumt när man med massa utropstecken försvarar barnmisshandel när det inte ens är något man står för. Det är en jäkla stor skillnad på att säga till barnet att det får gå till sitt rum och lugna ner sig och det själv stänger dörren (och vet att det kan öppna den om det skulle behövas) jämfört att ta ett litet litet barn som en tvååring är och stänga in och hålla det gråtandes instängt i flera minuter! 

• Girlinthecity

Bara för att något fungerar betyder det inte att det är bra.
  • Tygtiiger

Jag tycker det är en enorm skillnad på att säga till sitt barn: "om du ska skrika får du göra det på ditt rum, för här får vi ont i öronen" och så kan barnet gå dit och skrika färdigt och komma ut igen, och att säga "gå in på ditt rum och kom ut när du är snäll!". Då säger man ju till barnet att man inte får vara arg, ledsen, osv - och dessutom lägger man på ett litet barn att själv avgöra när det är "snällt". Dumt.

Och att stänga in sitt barn - alltså att leda in barnet på rummet och stänga dörren om det - tycker jag är direkt förkastligt! Vad lär sig ett litet barn på det? Jo, för det första att mamma eller pappa inte tycker om det, inte vill vara med det, och om man blir arg eller ledsen får man antingen bita ihop eller klara sig själv. Det barnet får ju ingen hjälp att hantera sin allomfattande ilska eller ledsenhet. De flesta små barn har heller ingen möjlighet att komma ihåg vad konflikten handlade om när den väl är igång, då blir ilskan det primära. Om man sätter sig ner med dem efteråt och säger "Vad var det som hände? Varför bråkade vi?" så minnsde inte. Och hur ska de då lära sig av "gå in på ditt rum och kom ut när du är snäll?".

Vi blir arga här hemma - det är verkligen inte något "såså, lilla hjärtat, så gör man inte" och så är allt bra. Och min son AVSKYR när jag blir arg och skriker och det säger han också! Men vi är arga samtidigt, och om någon måste gå undan och lugna sig så väljer man det själv - men efteråt pratar vi om varför jag blev arg och ibland om hur vi skulle kunnat göra. Och ja, sonen avskyr de diskussionerna. Oftast landar de ju i att han inser att han gjorde fel, att han faktiskt inte får kasta saker eller slåss, och att han skulle bli jättearg om någon gjorde så på honom. Så det är synnerligen effektivt som avskräckande straff - men ffa är det bra för att jag tror att han lär sig något av att reflektera över sitt beteende tillsammans med någon av oss. Man måste lära sig något bra av konflikter, annars är ju alltihop bara meningslöst skrikande.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Plutteli

Jo, jag tänker faktisk vara så jävla hård just nu och säga att om man på regelbunden bas säger till sin unge att stanna på rummet tills det är snällt och i mellanåt även med fysiskt tvång tvingar ungen in på rummet så HAR man misslyckats rejält som förälder. Du får säga vad du vill om det, men så ÄR det. Det ÄR skadlig för barn att ofta utsättas för sådan behandling och det är STOR skillnad på att säga åt en unge att dess beteende gör att det inte är snällt och det därför tillfälligt utesluts ur familjen, och att FÖRESLÅ barnet att skika/leva om på annan plats.

Jag är själv barn till föräldrar som kört stenhårt på "gå in på rummet tills du är snäll" logiken, plus en hel del annat som jag tyvärr tror att föräldrar som kör med att stänga in barnet på rummet inte heller är helt främmande för. Och vet du vad? Det är HEMSKT att stängas in på rummet för att man inte är "snäll". Du borde läsa på om barn för du verkar öht inte fatta vad det kan göra med ett litet barn om det själv lämnas att reflektera över hur "dumt" det är!
  • Girlinthecity
    Tygtiiger skrev 2010-09-11 07:50:38 följande:
    Jag tycker det är en enorm skillnad på att säga till sitt barn: "om du ska skrika får du göra det på ditt rum, för här får vi ont i öronen" och så kan barnet gå dit och skrika färdigt och komma ut igen, och att säga "gå in på ditt rum och kom ut när du är snäll!". Då säger man ju till barnet att man inte får vara arg, ledsen, osv - och dessutom lägger man på ett litet barn att själv avgöra när det är "snällt". Dumt.

Och att stänga in sitt barn - alltså att leda in barnet på rummet och stänga dörren om det - tycker jag är direkt förkastligt! Vad lär sig ett litet barn på det? Jo, för det första att mamma eller pappa inte tycker om det, inte vill vara med det, och om man blir arg eller ledsen får man antingen bita ihop eller klara sig själv. Det barnet får ju ingen hjälp att hantera sin allomfattande ilska eller ledsenhet. De flesta små barn har heller ingen möjlighet att komma ihåg vad konflikten handlade om när den väl är igång, då blir ilskan det primära. Om man sätter sig ner med dem efteråt och säger "Vad var det som hände? Varför bråkade vi?" så minnsde inte. Och hur ska de då lära sig av "gå in på ditt rum och kom ut när du är snäll?".

Vi blir arga här hemma - det är verkligen inte något "såså, lilla hjärtat, så gör man inte" och så är allt bra. Och min son AVSKYR när jag blir arg och skriker och det säger han också! Men vi är arga samtidigt, och om någon måste gå undan och lugna sig så väljer man det själv - men efteråt pratar vi om varför jag blev arg och ibland om hur vi skulle kunnat göra. Och ja, sonen avskyr de diskussionerna. Oftast landar de ju i att han inser att han gjorde fel, att han faktiskt inte får kasta saker eller slåss, och att han skulle bli jättearg om någon gjorde så på honom. Så det är synnerligen effektivt som avskräckande straff - men ffa är det bra för att jag tror att han lär sig något av att reflektera över sitt beteende tillsammans med någon av oss. Man måste lära sig något bra av konflikter, annars är ju alltihop bara meningslöst skrikande.
    Håller med...
  • Girlinthecity
    Plutteli skrev 2010-09-11 12:22:17 följande:
    Jo, jag tänker faktisk vara så jävla hård just nu och säga att om man på regelbunden bas säger till sin unge att stanna på rummet tills det är snällt och i mellanåt även med fysiskt tvång tvingar ungen in på rummet så HAR man misslyckats rejält som förälder. Du får säga vad du vill om det, men så ÄR det. Det ÄR skadlig för barn att ofta utsättas för sådan behandling och det är STOR skillnad på att säga åt en unge att dess beteende gör att det inte är snällt och det därför tillfälligt utesluts ur familjen, och att FÖRESLÅ barnet att skika/leva om på annan plats.

Jag är själv barn till föräldrar som kört stenhårt på "gå in på rummet tills du är snäll" logiken, plus en hel del annat som jag tyvärr tror att föräldrar som kör med att stänga in barnet på rummet inte heller är helt främmande för. Och vet du vad? Det är HEMSKT att stängas in på rummet för att man inte är "snäll". Du borde läsa på om barn för du verkar öht inte fatta vad det kan göra med ett litet barn om det själv lämnas att reflektera över hur "dumt" det är!
    ...och håller med!
  • tinagren

orkar inte diskutera mer med er!  Ni verkar ju veta ALLT!!! bryr mig inte om vad ni tycker om jag ska vara ärlig!

• Girlinthecity
    tinagren skrev 2010-09-11 15:12:24 följande:
    orkar inte diskutera mer med er!  Ni verkar ju veta ALLT!!! bryr mig inte om vad ni tycker om jag ska vara ärlig!
    Allt vet ingen, men jag vet att man inte ska stänga in barn.
Svar på tråden Bra straff på barn?