• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Boothwalker
    bengke skrev 2011-02-21 11:11:24 följande:

Det är inte lätt att inse sina begränsningar, man behöver bara gå till sig själv ;)

I know. Men det är nåt som är värt att försöka ta reda på. Tycker iallafall jag =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-20 21:46:26 följande:
    Fast man får ju bredare ordförråd om man läser mycket. Inte bara om man studerar. Och beroende på vilka man umgås med. Klart föräldrarnas ordförråd spelar in. Men jag har stort ordförråd trots att jag inte studerat högre. Mina föräldrar har också stort ordförråd men de har iallafall gått ut gymnasiet. Sen finns det folk som har studerat och ändå inte talar och skriver korrekt...
    Jag har försökt förklara det tidigare och gör ett nytt försök: Du får inte bara ett bredare ordförråd av att studera, man får också ett annorlunda, mer specifikt ordförråd, då varje kunskapsområde har sina särskilda ord och begrepp och det är termer som sällan letar sig utanför de akademiska väggarna...men man kan t.ex. strössla med dem på finmiddagarna och hålla minaföreläsningar Framför allt har man användning för dem när man t.ex. läser kultursidorna på DN, eller i andra textsammanhang, när man plötsligt förstår t ex hur man implicit refererar till ett särskilt område, helt enkelt därför att man genom att kunna vissa ord, kan läsa mellan raderna.

Visst kan man ha ett omfattande ordförråd och vara beläst även utan vidareutbildning, men det är lite märkligt: Jag tror inte jag hört någon lågutbildad säga att den personen minsann inte är dåligt besläst, utan man har minsann lika god beläsenhet som vilken akademiker som helst och språket är det sannerligen inget fel på. Men det är ju inte sant. Jag har läst fem år humaniora på universitetet och jag är inte tillräckligt beläst. Ärligt talat skäms jag över att jag t.ex. vet vem Hegel är,  men det skulle bara ta mig fem minuter att redogöra för hans filosofi. Och mitt språk är okej, men det är intr tillräckligt bra, det blir det aldrig, men det är tusen gånger bättre än när jag började på universitetet Visst lär man om livet och språket när man läser, men man får ut mer av böckerna, ifall man vet vad man läser om och ifall man har ett rikare språk...
  • Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-22 10:53:02 följande:
    Jag har försökt förklara det tidigare och gör ett nytt försök: Du får inte bara ett bredare ordförråd av att studera, man får också ett annorlunda, mer specifikt ordförråd, då varje kunskapsområde har sina särskilda ord och begrepp och det är termer som sällan letar sig utanför de akademiska väggarna...men man kan t.ex. strössla med dem på finmiddagarna och hålla minaföreläsningar Framför allt har man användning för dem när man t.ex. läser kultursidorna på DN, eller i andra textsammanhang, när man plötsligt förstår t ex hur man implicit refererar till ett särskilt område, helt enkelt därför att man genom att kunna vissa ord, kan läsa mellan raderna.

Visst kan man ha ett omfattande ordförråd och vara beläst även utan vidareutbildning, men det är lite märkligt: Jag tror inte jag hört någon lågutbildad säga att den personen minsann inte är dåligt besläst, utan man har minsann lika god beläsenhet som vilken akademiker som helst och språket är det sannerligen inget fel på. Men det är ju inte sant. Jag har läst fem år humaniora på universitetet och jag är inte tillräckligt beläst. Ärligt talat skäms jag över att jag t.ex. vet vem Hegel är,  men det skulle bara ta mig fem minuter att redogöra för hans filosofi. Och mitt språk är okej, men det är intr tillräckligt bra, det blir det aldrig, men det är tusen gånger bättre än när jag började på universitetet Visst lär man om livet och språket när man läser, men man får ut mer av böckerna, ifall man vet vad man läser om och ifall man har ett rikare språk...
    Säger inte emot dig.

Men jag kan hålla föreläsning om mina intresseområden utan att ha papper på att jag kan nåt om dem. Och jag kan ha helt rätt... =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • esther
    Boothwalker skrev 2011-02-22 16:48:26 följande:
    Säger inte emot dig.

Men jag kan hålla föreläsning om mina intresseområden utan att ha papper på att jag kan nåt om dem. Och jag kan ha helt rätt... =)
    Grejen är väl det att om man har ett brinnande intresse för att förkovra sig så har man en utbildning. Utbildning här är ju gratis så det är tillgängligt för alla med stort intresse.
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-22 16:48:26 följande:
    Säger inte emot dig.

Så klart de flesta kan massor om sina intressen. Men de flesta har ingen möjlighet att på sin fritid fördjupa sig på samma sätt som man gör under heltidsstudier, det är helt enkelt en fråga om tid. Om man utbildar sig inom ett område (eller flera) kan man fördjupa sig i det åtta timmar per dag eller mer och även på kvällarn, samt helgen.. Som arbetande kan man förkovra sig på kvällar och helger (om man orkar).that´s it- Det är självklart så att man befinner sig i ett kunskapsmässigt underläge gentemot folk som studerat ämnet konstant under flera år. Du gör ju som du vill, men du kan knappast övertyga mig om att studier är onödigt
  • holy shit
    Indianica skrev 2011-02-22 21:33:54 följande:
    Så klart de flesta kan massor om sina intressen. Men de flesta har ingen möjlighet att på sin fritid fördjupa sig på samma sätt som man gör under heltidsstudier, det är helt enkelt en fråga om tid. Om man utbildar sig inom ett område (eller flera) kan man fördjupa sig i det åtta timmar per dag eller mer och även på kvällarn, samt helgen.. Som arbetande kan man förkovra sig på kvällar och helger (om man orkar).that´s it- Det är självklart så att man befinner sig i ett kunskapsmässigt underläge gentemot folk som studerat ämnet konstant under flera år. Du gör ju som du vill, men du kan knappast övertyga mig om att studier är onödigt
    Måste bara flika in, håller med dig i allt du skriver.

Har bara läst två terminer på en universitetsutbildning men känner redan att det har hänt massor med mitt sätt att tänka. Kan inte riktigt definiera vad som hänt, mer än att jag har fått betydligt lättare att se saker från fler perspektiv samt att jag tänker mer teoretiskt. Det är helt fantastiskt att läsa studentlitteratur som jag tidigare skulle kastat i papperkorgen och faktiskt förstå vad som skrivs, kunna sätta in det i ett faktiskt sammanhang och inte minst själv få möjlighet att reflektera över det jag läst tillsammans med andra kursare och lärare.
    Det här är det bästa jag gjort
  • Boothwalker
    esther skrev 2011-02-22 19:45:18 följande:
    Grejen är väl det att om man har ett brinnande intresse för att förkovra sig så har man en utbildning. Utbildning här är ju gratis så det är tillgängligt för alla med stort intresse.
    Menar du med eller utan skola?
  • Orättvist

Jag tror det är tvärtom;)
    Bara läst TS

• Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-22 21:33:54 följande:
    Det beror på intresse och hur intresserad och hur lätt man har för att uppsnappa saker och så vidare. Vissa saker kan man inte studera på skola så kunskapen om dessa saker är helt baserad på folks egna studier.

Jag är inte ett dugg emot studier om du tror det. Jag är emot att folk tror att man kan mer och är bättre på allt bara för att man studerat. Jag vill räkna in den mänskliga faktorn. Det finns idioter som är högutbildade såväl som lågutbildade. Utbildning är bara en faktor av många som spelar roll. Om någon vill studera så tycker jag absolut att hen ska få göra det. Om hen tycker att det är helt onödigt för att göra det jobb hen trivs med och vill jobba med så tycker jag att hen inte ska bli kallad korkad för att hen gjort ett väl övervägt val och valt bort det många per automatik tycker är ett bättre val. Utan att de sett till personens situation. (OBS, jag påstår inte att nån här tycker att nån annan är en idiot =)

Jag är inte emot studier. Jag är emot fördomar. Och för att man ska ha rätten att välja själv utan att nån ser ner på en. Eller att man får mycket sämre lön för det. Alla behöver inte vara akademiker. Alla vill inte vara akademiker. Alla behövs dock i samhället och förtjänar samma rättigheter och mer lika löner. =)
  • Lyllo
    Boothwalker skrev 2011-02-23 02:24:26 följande:
    Jag är emot att folk tror att man kan mer och är bättre på allt bara för att man studerat.
    Men allt som hävdats i denna tråd är att lågutbildade läser mindre än högutbildade. Det är din tolkning att folk tycker att de är bättre i största allmänhet pga att de pluggat. 
  • Boothwalker
    Lyllo skrev 2011-02-23 12:53:00 följande:
    Men allt som hävdats i denna tråd är att lågutbildade läser mindre än högutbildade. Det är din tolkning att folk tycker att de är bättre i största allmänhet pga att de pluggat. 
    Förlåt om det lät som att jag tror att folk här säger det. Jag menar bara att jag är emot det. =)
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?