Boothwalker skrev 2011-02-20 21:46:26 följande:
Fast man får ju bredare ordförråd om man läser mycket. Inte bara om man studerar. Och beroende på vilka man umgås med. Klart föräldrarnas ordförråd spelar in. Men jag har stort ordförråd trots att jag inte studerat högre. Mina föräldrar har också stort ordförråd men de har iallafall gått ut gymnasiet. Sen finns det folk som har studerat och ändå inte talar och skriver korrekt...
Jag har försökt förklara det tidigare och gör ett nytt försök: Du får inte bara ett bredare ordförråd av att studera, man får också ett annorlunda, mer specifikt ordförråd, då varje kunskapsområde har sina särskilda ord och begrepp och det är termer som sällan letar sig utanför de akademiska väggarna...men man kan t.ex. strössla med dem på finmiddagarna och hålla minaföreläsningar

Framför allt har man användning för dem när man t.ex. läser kultursidorna på DN, eller i andra textsammanhang, när man plötsligt förstår t ex hur man implicit refererar till ett särskilt område, helt enkelt därför att man genom att kunna vissa ord, kan läsa mellan raderna.
Visst kan man ha ett omfattande ordförråd och vara beläst även utan vidareutbildning, men det är lite märkligt: Jag tror inte jag hört någon lågutbildad säga att den personen minsann inte är dåligt besläst, utan man har minsann lika god beläsenhet som vilken akademiker som helst och språket är det sannerligen inget fel på. Men det är ju inte sant. Jag har läst fem år humaniora på universitetet och jag är inte tillräckligt beläst. Ärligt talat skäms jag över att jag t.ex. vet vem Hegel är, men det skulle bara ta mig fem minuter att redogöra för hans filosofi. Och mitt språk är okej, men det är intr tillräckligt bra, det blir det aldrig, men det är tusen gånger bättre än när jag började på universitetet

Visst lär man om livet och språket när man läser, men man får ut mer av böckerna, ifall man vet vad man läser om och ifall man har ett rikare språk...