• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • fluu

Tror allvarligt talat att det är en gammal grej att mobbas för rött hår. Har aldrig hört det när jag var liten(90-talist) eller bland dagens barn. Verkar mest vara äldre som ser det som ett problem.

Jag gillar rött hår,först trodde vi att dottern skulle få det,men hon verkar bli blond.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Uffesson

Men, varför säger folk sådana saker? Vilken hårfärg man har spelar väl ingen roll?

• Mickan76

Konstigt att du får sådana kommentarer, ts. Min ena dotter är rödhårig och hon/vi föräldrar får ofta höra vilket otroligt VACKERT hår hon har! Ingen har sagt ngt negativt.

• Liil

Det är bara osäkra / avundsjuka  människor som har nedvärderande åsikter om andra, så enkelt är det.

• Mamma och Mor

Hur vanligt är det att rött hår hos barn övergår i mörkare hår i vuxen ålder?

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Escargot

I egenskap av rödhårig man så kan jag väl säga att det är ett helvete. Att vara rödhårig anses nästan lika illa som att vara pestsjuk när det kommer till attraktion hos det motsatta könet.

Skulle nästan föreslå avlivning av pojkbarn med rött hår för att bespara gossarna ett mycket hårt liv.

• Tjollahej

Skit i allt skitsnack!

Min mamma föddes rödhårig, jag föddes rödhårig och även min son gjorde det. - Vi är nordeuropéer och har det i generna.

Dock har vi alla fått ljusblont hår kring 1-års åldern, samt senare mörkare blond, för att stanna vid ljusbrunt med inslag av rödton (vilket syns väldigt tydligt i solsken - glimmar som koppar).

Det är coolt att vara GINGER!

• Tjollahej
    Escargot skrev 2015-06-26 23:22:48 följande:

I egenskap av rödhårig man så kan jag väl säga att det är ett helvete. Att vara rödhårig anses nästan lika illa som att vara pestsjuk när det kommer till attraktion hos det motsatta könet.

Skulle nästan föreslå avlivning av pojkbarn med rött hår för att bespara gossarna ett mycket hårt liv.

Det kanske är svårare för män än för kvinnor. Rödhåriga kvinnor är ju råsexiga och besitter en mystik.

en.m.wikipedia.org/wiki/Red_hair

Kolla bilden på den kvinnan.
  • Diabetikern Jojo

Min sambo är rödblond (fast det vill han själv inte erkänna) och barnen var rödhåriga när de föddes men är dock blonda nu - nästan vithåriga (fast det var jag med som liten, är brunett nu)!

Jag fick höra att rödhåriga nästan var "utrotningshotade" numera så jag tycker man ska vara stolt om man blivit rödhårig! Det är fint! Ovanligt, unikt, jättefint!!! Dessutom färgar ju många sitt hår rött för att det är så fint så jag tror inte det är samma situation för rödhåriga idag som det var förr! Förstår inte varför vissa mobbade rödhåriga för sin hårfärg - det är ju bara knäppt!

• chokladgroda

Min man är rödhårig (och inte så lite utan det ser verkligen färgat ut - knallröd!) och våra barn är blonda som mig. Så allt vad genetiska regler heter stämmer inte här.
    Är gravid nu och hoppas på att han eller hon fått pappas hår. Älskar det! Dessutom tror jag inte att rött hår idag är automatiskt förenat med mobbing etc. Min man blev mobbad av "tuffingarna" i klassen när han var liten på 80-talet. Tyvärr är det ju oftast den som ser mest annorlunda ut som blir utsatt och i dagens samhälle ser så många olika ut att jag inte tror det blir samma fokus på olikheter (eller så hoppas jag naivt?)

• MammaBella
    Denna pojke med guldlockar som blir mer och mer röda har ständigt fått komplimanger för sin fina hårfärg! ( Ser ljusare ut på bilden än i verkligheten)
Svar på tråden Rödhåriga barn?!