• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • 7feb

Antiklimax jag blev överstimulerad men de genomförde ändå ivf på mig, därimot blev jag svinsjuk av det.

Hoppas de har en plan då med att du fortsätter med sprayet. Jag slutade med nässpray (nedregleringen) samma dag som jag började med sprutorna.

Håller tummarna!!

• Turitella

Berätta mer 7feb. Hur dålig blev du? Fick du vätska i buken? Inlagd? Fick de ut några ägg ändå? Bra kvalitet? Blev det nåt ET?

Många frågor...

Är det värt att gå vidare liksom? Känner mig absolut inte jättedålig nu, men vad jag förstår kommer det i så fall efter äggplocket.

• 7feb

Jag låg inlagd 7 dagar i Lund och samlade på mig 8 liter vatten i buken. Det var fruktansvärt. Och smärtsamt. Fick ingen medicin eftersom jag var gravid och de ville helst inte tappa mig på vätskan. Jag fick ta sprutor varje dag mot blodpropp. Började samla på mig samma dag dom jag plussade vilket jag gjorde tre dagar innan utsatt datum. Dvs testdag låg jag inne.

De plockade ut 18 ägg men bara 3 blev befruktade och bara ett var dugligt. Och det blev yngsta sonen.

Svårt att svara på om det är värt det. När man gör ivf är man inställd på att allt är värt det men när jag låg inne tog jag foto på mig själv för att påminna mig om att inte göra om det.

Det går att ta sig genom och det är inte säkert det blir så illa men det är en riktigt otrevlig sak att gå igenom. Jag kunde sova rätt mycket av tiden vilket underlättade.

När jag kom hem från sjukhuset tog det nog 3 veckor att bli återställd. Låg en vecka hemma också.

Vad säger de till dig?

• Turitella

Åh fy! Stackars dig. Börjar förstå nu att överstimulering verkligen inte är att leka med.

Kände du av överstimuleringen innan äggplocket precis som jag och ändå valde kliniken att gå vidare? Med risken som finns att patienten blir så dålig är det konstigt att de vågar genomföra ett plock. Men det kanske är väldigt ovanligt att det blir så illa som för dig.

Du fick ju i alla fall världens bästa belöning för lidandet.

• 7feb

Jag minns inte att jag mådde dåligt innan, därimot direkt efter äggplocket. Till mig sa de liksom att man inte kunde veta om man skulle bli överstimulerad, kändes som att ingen hade svar på det.

Är det själva plocket som triggar igång det?

Till mig sa de att det var en kombination av alla hormoner plus gravidhormonerna.

Visst fick jag ett ovärderlig pris men det är ju just den överstimuleringen som fick mig att vela inför ett tredje ivf.

Hur mår du? När ska du dit igen?

• Turitella

Jag minns inte att jag mådde dåligt innan, därimot direkt efter äggplocket. Till mig sa de liksom att man inte kunde veta om man skulle bli överstimulerad, kändes som att ingen hade svar på det.

Är det själva plocket som triggar igång det?

Till mig sa de att det var en kombination av alla hormoner plus gravidhormonerna.

Visst fick jag ett ovärderlig pris men det är ju just den överstimuleringen som fick mig att vela inför ett tredje ivf.

Hur mår du? När ska du dit igen?

• Turitella

Jag förstår inte heller om det är äggplocket som triggar igång det. Verkar ju nästan så.

Jag mår bättre. Det spänner fortfarande i magen, men inte samma ont och hugg som när jag sprutade gonal-f. Inget illamående, jag är inte lös i magen längre och inte lika trött.

Imorgon kl 11 ska jag till Falun igen. Blodprov och UL. Får se vad de säger. Vad tror du? Lutar det åt ÄP eller inte?

Det är ändå konstigt att de inte bara blåste av det i måndags. Nånting gör ju att de fortfarande tror att de kan rädda upp det. Jag hoppas såklart fortfarande att plocket blir av.

• 7feb

Ja det låter ju onekligen som att de vill försöka. Hänger nog på om äggblåsorna är mogna. Min kompis blev överstimulerad första gången det visade sig genom att hon fick massor av äggblåsor men ingen som blev så stor att det gick att ta ut dem. De avbröt helt på henne.

Förhoppningsvis så har det rättat till sig lite och de kan plocka ut ägg på dig.

Hör av dig om hur det har gått.

Kram!

• Turitella

Nu är det avblåst! ????

De vill att hormonvärdena ska ligga runt 9000. I måndags hade jag 16000. Tills idag hoppades läkaren att de kanske skulle sjunka lite utan sprutor, men det har istället ökat till 22000.

Vid ett perfekt äggplock vill de få ut ca 10 ägg. Då mår äggen och jag bäst. När Neo blev till fick vi ut 16 såg han i min journal. Idag har jag minst 40 ägg i äggstockarna.

Ett äggplock är möjligt, men för att kunna göra det måste de ju ge mig äggmognadssprutan med ännu mer hormoner och då kommer jag med all sannolikhet må riktigt dåligt. Det är inte säkert att sjukhusvård krävs, men det vågar vi inte riskera efter allt vi fått berättat för oss och läst.

Själva plocket kommer göra ont då det är så trångt där inne och jag är så svullen i magen och det kommer ta lång tid då det är så många blåsor.

Och en införing av ett ägg är inte heller möjligt när mina hormonvärden kommer bli ännu högre. Så de eventuella de får ut och lyckas befrukta skulle de i så fall tvingas frysa tills jag återhämtat mig.

Känns som det är bättre att bryta ihop och komma igen. Jag orkar inget mer den här svängen.

Det är så skönt att älta det här med er som vet precis vad det handlar om. All kärlek! ??

• 7feb

Åh

fan vad jag lider med dig!!!! Tycker så sjukt synd om er<3

Finns ingen tröst. Bara att tiden går trots allt. Får hoppas att ni snabbt kan få göra om och rätt.

40 ägg låter insane. Säkert ett klokt beslut om än bittert.

Sörj och njut av ädelost och rött vin i jul så håller jag alla tummar att ni får sätta igång så fort det bara går och korta metoden!

KRAM!!!

• 7feb

Turirella och ni andra hur går det? Har ni fått en ny plan? Mailade dig turitella, hoppas det känns lite ljusare nu?

Kram

• Turitella

Hej på er!

Vi har bara vilat och umgåtts med familj och vänner över helgerna. Hösten har varit tung för oss, så på nyårsafton satte vi oss på ett plan till Thailand. Vi är fortfarande kvar. Åker hem på fredag. De här tre veckorna har varit som balsam för själen. Totalt ljuvligt!

När vi kommer hem blir det till att försöka igen. Jag har blivit ordinerad korta metoden, så nu hoppas vi på tredje gången gillt.

Många kramar på er!

Helena

• 7feb

Vad skönt det ser ut!

Korta metoden gav mig ett barn

Tredje gången gillt hejja!!

• 7feb

Hej

Nu är vår tredje son Lowe här. Kejsarsnitt idag. Han är fin och nöjd och jag är lite mör????

Hoppas ni andra har det bra

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF