• Turitella

Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF

Tänkte vi skulle ha en tråd för oss som vet var det innebär att kämpa och längta efter ett barn så man tror man ska gå i tusen bitar. Då månaderna går och mensen kommer som ett blev på posten varje gång.

Jag och min sambo har efter nästan två års försök äntligen lyckats få ett plus efter vår första IVF-behandling.
    Vi bor i södra Dalarna och har gått på IVF-kliniken i Falun. Efter nässpray, hormonsprutor, obehagliga äggplock, insättningar och allt vad en IVF-behandling innebär, längtar vi så efter att allt nu ska gå vägen.

Denna eviga väntan och längtan som blandas med hopp och förtvivlan. Alla ni som fått missfall, men reser er starka igen. Nu ska vi lyckas och gå hela vägen!

Nu vill jag hitta andra i samma situation att älta oro, funderingar och glädjeämnen med. Kan vi inte följas åt till vi äntligen får träffa våra små knyten?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-23 15:34
    Länk till vår BF-lista med tidpunkter för VUL/UL m.m. så vi kan hålla reda på varandra!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m62211514.html
  • Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF
  • Julia82

Åh så söt hon är MoaLi!! Vilken fin bild på henne :) Skönt att amningen kommit igång, här kämpas det fortfarande för fullt! Alma får kanske i sig en femtedel bröstmjölk, resten baby-semp. Hade vart så underbart att kunna helamma, men det kommer nog inte funka för mig tyvärr. Nu är jag glad att hon får i sig litegrann i alla fall, det blir ju lite antikroppar och nyttigheter.

Annars känns det bättre och bättre, lillan är snart 1 månad och har bara tre veckor kvar innan vi blir av med höft-atrosen. Ska bli skönt att slippa sätta på och av ställningen hela tiden, och så härligt för lillan att få röra sig fritt sen :)

Kram på er

• 7feb

Grattis Moa Li! Hon är jättefin! Har alla fått sina bebisar nu?

• Moa Li

7 feb: Tack. Hon blir 2 veckor gammal imorgon. Alla säger att tiden går fort när man får barn och det håller jag med om. Men så mysigt.

Meningen med livet ... äta, sova, skita och ha någon/något att älska! Det ska bli min nya livsfilosofi Solig

Kram MoaLi

• Najje79

Hallå alla mammor, med bebis i magen eller utanför! Hur går det för er? Hur mår ni och bebisarna?
    Vi har det bra, maken har semester så just nu är han och Adrian och hälsar på farmor och farfar och har varit borta över natt. Så jag och Luca har haft egentid här hemma, riktigt mysigt att bara rå om en bebis utan dåligt samvete för den andra.
    Hoppas ni har det bra även fast vädret hade kunnat vara bättre!
    Kram!

• Gulia84

Det lät ju härligt att få vara lite själv med en bebis! :)

Själv går man och väntar fortfarande. På torsdag blir det igångsättning. Så innan helgen får man snusa bebis iallafall! Trodde aldrig jag skulle behöva gå över hela tiden. Men tji fick jag! :))

• Julia82

Gulia84 Lycka till med förlossningen, snart får du träffa ditt lilla mirakel :) Så spännande!!! Najje Livet med Alma är fantastiskt!! Idag är hon 6 veckor, 4310gram tung och 55cm lång... Och såklart sötast i världen ;) Allt känns så bra nu när vi lärt känna vår lilla flicka. Hon är så nöjd och belåten, här skriks det inte i onödan. Livet som mamma är verkligen underbart!!! Hur mår ni andra? Hoppas vi kan hålla tråden i liv, det har vart så kul att följa er allihop under graviditeterna så det skulle vara kul att följa er under dom första åren också :) Kram

• Moa Li

Min Alice är 3 veckor gammal nu och vi var på BVC igår för vägning och mätning. Hon var 52 cm lång när hon föddes och vägde 3700 gram. Efter en vecka var vi på återkontroll och då hade hon gått ner till 3500g. När hon var 2 veckor gammal vägde hon 3870 g och var 55 cm. Nu vid treveckorskontrollen hade hon gått upp till 4440 g och växt en cm till, till 56 cm.

... så hon har gått upp 1 kg på 2 veckor. Känns stor skillnad senaste veckan, både i hur hon är vaken och medveten om var hon är och skillnad i hur hon tjockat på sig och fått goa bebisveck.

Så stl 56 passar perfekt nu och hon väger nästan 4½ kg, 3 veckor gammal. Man kan nästan se hur hon växer när hon sover.

Vad underbart det är att få vara mamma. Jag är kvar i de rosa fluffiga molnen. Vi har måndagar som baddag och Alice har badat med pappa i badkaret senaste 2 gångerna. Ser ut som hon led och kan "simma" med benen bättre än i badbaljan. Sedan får jag mysstund med henne efter badet när hon ligger invirad i en handduk. Blir nästan lite religiös av att ha henne nybadad i handduken. Känslan från förlossningen kommer tillbaka, då jag fick hålla hennes varma och blöta kropp i famnen för första gången. Det våta håret. Lena hud.

Drömmer

• Julia82

Moa Li, oj vad hon växt snabbt!! Helammar du henne, då har du nog bästa kvalitén på mjölken ;)

Alma fyllde 6 veckor igår och då var vi på BVC och vägde och mätte igen. Hon har lagt på sig ca 300g per och växt ungefär 1cm per vecka. Hon är nu 55cm lång och väger 4310g, när hon föddes 49cm och 3330g och gick ner till 2970 som minst. Jag har tyvärr inte fått igång mjölkproduktionen helt, hon får kanske i sig en tredjedel bröstmjölk, resten baby-semp. Jag har kämpat på med amningen, med bröstpump och druckit diverse amnings-teer, använt weledas bröstolja och gud vet vad för att få mer mjölk men det verkar inte funka för mig. Men jag får vara tacksam och glad för det som finns, och för att jag kan amma henne till viss del... Hur har ni andra det med amningen? 

Imorgon bär det av till sjukhuset för ett besök hos ortopeden, vi ska kolla lillans höfter igen och förhoppningsvis blir hon av med Frejka-selen hon haft sen hon föddes. Det vore så skönt att slippa, så jag hoppas så in i norden att allt ser bra ut imorgon!!

Kram   

• Gulia84

Sista natten innan igångsättning. Sjukt nervös, rädd och förväntansfull! Mycket känslor, så det är lite svårt att sova. Jag skulle väl behöva alla timmar sömn jag kan få. Men icke!! Hoppas det går fort och inte drar ut flera dygn.

Svar på tråden Vår- /Sommarbebis 2012 efter IVF