• Hoppeloppan

Lärare med piercing?

Tycker ni att lärare för förskoleklass upp till åk 6 "kan ha" piercings?
    Jag ska till hösten börja utbilda mig till lärare för de yngre årskurserna och har en liten liten pärla i näsan. Den är väldigt liten och diskret, men den är ju där. Vad skulle ni tycka om era elever hade en piercad lärare?
    I övrigt är jag väldigt alldaglig, en "jeans och tröja tjej" liksom, och jag har väldigt sparsamt med make up, sminkar mig bara lite och diskret.  Jag har hela tiden varit inställd på att ta ur den om jag får jobb inom skolan, men blev lite nyfiken på hur ni ser det?

• Svar på tråden Lärare med piercing?
  • Trulis78

Min respekt för dem som arbetar med mina barn påverkas inte av piercings eller tatueringar eller vad det nu kan vara för utseendemässiga detaljer överhuvudtaget. Om pedagogerna är bra på sitt arbete och trevliga med barnen så är jag nöjd. Jag försöker lära mina barn att vi alla är olika och ser olika ut och att det är ok. De får gärna lära sig detta i skolan också.

• Tom Araya
    Trulis78 skrev 2012-03-09 22:41:25 följande:

Min respekt för dem som arbetar med mina barn påverkas inte av piercings eller tatueringar eller vad det nu kan vara för utseendemässiga detaljer överhuvudtaget. Om pedagogerna är bra på sitt arbete och trevliga med barnen så är jag nöjd. Jag försöker lära mina barn att vi alla är olika och ser olika ut och att det är ok. De får gärna lära sig detta i skolan också.

Solig
  • Wind Up Toy

Utan att ha läst de övriga 30 sidorna vill jag bara säga att jag har jobbat på förskola och var faktiskt från början beredd att plocka ur mina smycken (förutom öronen så har jag en ring i näsan och en pärla i läppen) Men min rektor som skulle anställa mig tyckte det var nonsens hon sa ordagrant "Vi strävar efter att barnen ska få vara individer, hur skulle det se ut om vi vuxna inte fick vara det?" Under mina år på förskolan var det bara EN enda gång jag fick en kommentar rätt i ansiktet det var av en annan pedagog som dessutom inte riktade kommentaren till mig för hon hade inte tänkt på att jag hade smycken (!?).

Däremot har jag mött människor som när jag sa vad jag jobbade med undrade om inte barnen blev rädda för mig. Men när jag förklarat att nej då de vet att jag inte tänker äta upp dem utan de är mest nyfikna, ställer frågor och dessutom är mer ärliga än vuxna och kunde säga att "mamma tycker inte det är så fint med sånna smycken som du har" =D

Så länge man är professionell, lyhörd och tål en och annan kommentar så går det i regel bra mina piercings är en del utan av mig och det är inget konstigare än att någon har en scarf knuten runt halsen i en lustig färg enligt mig. Självklart är utseendet det första intrycket men jag brukar inte låta folk döma mig efter mitt utseende utan låter dem lära känna mig, och koncentrerar mig på att få en så bra start som möjligt

• MrsC74

Merwinna kanske skulle läsa tråden där alla som Tom lade upp så får hon se hur fel hon har. Fast det har hon säkert gjort :)

• Tom Araya
    MrsC74 skrev 2012-03-10 15:18:40 följande:
    Merwinna kanske skulle läsa tråden där alla som Tom lade upp så får hon se hur fel hon har. Fast det har hon säkert gjort :)
    Tystnad råder....
  • Merwinna

Har inte haft tid, faktiskt. Men det säger ju ändå ingenting, om de inte måste scanna in både bilder på sina tatueringar och sina examens- och lönebevis. På ett sådant här forum kan man hitta på vad som helst! Fast när jag kollade tråden som hastigast såg jag i alla fall ingen läkare, jurist, Handelsekonom eller diplomat som påstod sig vara tatuerad... 

Tråden hade varit mer överskådlig om du gjort en omröstning, där de måste definiera sig som t.ex. "akademiker med längre universitetsutbildning än fyra år, t.ex. läkare", "medellång högskoleutbildning, t.ex. sjuksköterska", "viss erfarenhet av universitetsstudier", "fullständigt teoretiskt gymnasieprogram", fullständigt praktiskt gymnasieprogram" "grundskola", "ej fullbordad grundskola", "self-made man som saknar formell utbildning men tjänar mer än 30 000/mån", etc.. 

• MrsC74

Merwinna: ja alla i tråden ljuger. Det är bara du i hela Sverige som har rätt i denna fråga.
    Endast du. Du vet allt.

• Daeminimon
    MrsC74 skrev 2012-03-11 08:49:50 följande:
    Merwinna: ja alla i tråden ljuger. Det är bara du i hela Sverige som har rätt i denna fråga.
    Endast du. Du vet allt.
  • Plutteli
    Merwinna skrev 2012-03-11 08:35:12 följande:
    Har inte haft tid, faktiskt. Men det säger ju ändå ingenting, om de inte måste scanna in både bilder på sina tatueringar och sina examens- och lönebevis. På ett sådant här forum kan man hitta på vad som helst! Fast när jag kollade tråden som hastigast såg jag i alla fall ingen läkare, jurist, Handelsekonom eller diplomat som påstod sig vara tatuerad...
    Vitsen med att ljuga hade varit vad?
  • Tom Araya
    Merwinna skrev 2012-03-11 08:35:12 följande:

Tråden hade varit mer överskådlig om du gjort en omröstning, där de måste definiera sig som t.ex. "akademiker med längre universitetsutbildning än fyra år, t.ex. läkare", "medellång högskoleutbildning, t.ex. sjuksköterska", "viss erfarenhet av universitetsstudier", "fullständigt teoretiskt gymnasieprogram", fullständigt praktiskt gymnasieprogram" "grundskola", "ej fullbordad grundskola", "self-made man som saknar formell utbildning men tjänar mer än 30 000/mån", etc.. 
    Hur mycket utbildning krävs för godkänt av dig?

"Jag har 2 tatueringar en på skulderbladet och en på ankeln. Har även en piercing i navlen.
    Jobbar som försäljningschef på ett medelstort reseföretag i Sverige. Magisterexamen i eknomi. Uppväxt på Lidingö men bor numera i centrala Göteborg

Vår VD har hål i örat. :) Hans utbildning vet jahg inte direk om men han är uppväxt i ett fint område i Göteborg och bor kvar."

"Kvinna 37. Har 3 st tatueringar. 2 på ankeln och 1 på skulderbladet.
    Jobbar som anbudschef på ett läkemedelsföretag . Magisterexamen i Juridik.
    Bor i Vasastan och är uppväxt däromkring i övre medelklassen skulle jag väl kalla det.

Min chef har både tatueringar och hål i örat.
    Han bor i Vaxholm och är högutbildad."

"Man 31, två tatueringar, båda på vänster överarm.

Fil mag och jobbar inom IT."

"Kvinna, 25 år, två tatueringar (helrygg och arm). Gift och har barn. Och hus. 

Student men snart civilingenjör i bioteknik samt en fil. kand i psykologi."

"Kvinna, 38 år, fyra barn, man, hus och två bilar. Har en fil. Kand i socialt arbete samt ytterligare 60 hp inom andra ämnesområden och arbetar med verksamhetsutveckling och kvalitetsfrågor inom kommunen. Har två tattueringar, en på óverarmen och en på underarmen. Ytterligare en på gång, en stor en på skuldran. Fyra hål i ena örat och ett i det andra. Är totalt okriminell dessutom "

"Tjej,29 år, Har 7 hål i öronen men använder 2. Urtagen piercing i tungan. 2 små och 1 stor ryggtatuering. Har dock valt att ha mina tatueringar så att jag kan dölja dem under kläderna om jag vill.

Sambo, juriststudent som arbetar som undersköterska på ett äldreboende.
    Uppvuxen i Stockholm i en ingenjörsfamilj. Varken jag eller min familj är kriminella eller missbrukare."

"Kvinna, 33 år, utbildad till både psykoterapeut och arbetsterapeut. Gift med en psykolog, har ett barn. Har halva underarmen tatuerad, både på insidan och framsidan, en liten bit ner på insidan av handen. Planerar att ta andra armen om några månader."

"Vänster sida, öra 1 hål, nässmycke och egendesignad tatuering på armen.
    Höger sida, öra 5hål och egendesignad tatuering som passar med andra tatueringen.

Kvinna 38 år, fil kand (arbetslös lust nu, hurra då platsar jag bottenskiktet), öronhålen tog jag som 12åring, tatueringarna som 27åring och nässmycket som 35åring "

"Kvinna 30 år, fastighetsmäklare, sambo och första barnet på väg. 4 hål i höger öra (varav jag idag använder 1-2st) 1 i vänster öra. Tribal tatuering i svanken som jag gjorde när jag va 18 år, stolt över min tatuering och det kan mycket väl bli fler i framtiden :)"

"Kvinna 30 år gift bosatt centralt i storstad, gift, 2 barn. Universitetsexamen inom it. Halfsleeve."

"Piercing, egenföretagare, ganska många högskolepoäng. När jag blir pensionär ska jag ha ansiktstatueringar, men det är många år till dess Tungan ute"

"4 tatueringar varav en som täcker nästan halva ryggen.

27-årig gift kvinna, mamma till en 19-månaders. Maken har en tatuering, planerar just nu en sleeve.

Jag: Universitetsexamen, planerar en Masters inom de närmaste 3 åren. Projektledare på en stor hyresrättsförening i England. Planerar även danslärarexamen innan året är slut. Burleskartist på fritiden."

"Kvinna, 29. Ett barn på 4 år, och ett barn på väg. Sambo.
    Tar min socionomexamen i juni. Är utåt sett "normal", inte avvikande i varken klädsel eller hår.

Har en half-sleeve på ena armen, en svala på andra armen. Ett hjärta på ena handleden, min systers namn på arabiska på andra underarmen. En gigantisk svarta änkan-spindel mellan skulderbladen. Höger sida (från revbenen till höften) med text och fjärilar, en bebis-spindel i svanken, ett hjärta med horn på vänster fotled, en spindel på höger fotled. En spindel på höger fot. En tår på höger pekfinger.

Har haft tre hål i naveln, ett i tungan, ett i underläppen och ett i överläppen, samt öronen täckta, men har inte en enda piercing kvar i dagsläget. Växte ifrån det bara. =)"

"28 år, sambo och son på 1,5 år. Jobbar som redovisningskonsult och har magisterexamen i företagsekonomi.
    Har fem tatueringar och det blir definitivt fler! "
  • CaptainM

Efter att ha last traden ser jag verkligen fram mot hosten da jag ocksa borjar min lararutbildning. Jag har sammanlagt 9 piercingar. Tva i vardera ora, en i ogonbrynet, en i nasvingen och tre i underlappen. Jag vill tanja pa granser och upprora folk :)

• cey
    Merwinna skrev 2012-02-11 09:05:19 följande:
    . Men jag läste någonstans, att ska man jobba som flygvärdinna/steward på en del andra flygbolag - typ de arabiska - så får man inte ens ha tatueringar och piercingar där de INTE syns! Man skriver på papper när man anställs, att bolaget har rätt att när som helst kräva en intimbesiktning av kroppen utförd av företagshälsovårdens läkare eller sjuksköterska. 

Fast SÅ långt tycker jag inte att svenska kommuner behöver gå! :D
    Hahaha! Här flödar minsann fördomarna!

Nej det stämmer inte.  
Svar på tråden Lärare med piercing?