• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • skogsvitter
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-09 23:43:16 följande:
    jag är inte otrevlig men blir irriterad för vissa svar och är inget att hjälpa mig med, bara undra vad andra fick och de flesta skriver att jag inte borde få mer efter som jag är dålig på matte och använder shampo....

om jag skulle ha råd för allt du skrev så skulle jag få mycket mer en 50 kr..
    Jag tror du missuppfattar det folk försöker säga till dig. De säger inte att du har råd med allt detta. Det de säger är att de du bor hos faktiskt betalar detta för dig. Du kostar ju fortfarande pengar! Inte bara det du får i månadspeng, utan på en uppsjö andra plan också. Det gör alla barn. Vare sig du äter kött eller ej, använder samma schampo som alla andra eller bara använder datorn några minuter per dag. Du kostar pengar. Att tro något annat är grymt naivt. Du har kläder på dig. Du har tak över huvudet. Du äter fortfarande mat, du lever och sköter din hygien med tandborstar, tvål, toapapper och allt annat som hör till. Du gör saker ibland, ibland sådant som är gratis men ibland sådant som kostar pengar. Många bäckar små vet du.

Hunddagis är en jättebra idé. Men du har skolplikt i ett år till. Självklart kan du prova under sommarlovet, men du kommer ju inte kunna tjäna några större summor egna pengar förutom då som sagt möjligtvis under sommaren, om du har tur. Och det är såklart jättebra! Alla former av liknande initiativ till sysselsättning hos tonåringar ska självklart uppmuntras. Man kan inte lära sig om man inte får chansen att misslyckas heller! Jag tycker att många här blev alldeles för hårda mot dig, men det beror antagligen på din extremt naiva och omogna attityd. Men du är bara ett barn! Jag jobbar med barn i din ålder. De flesta är naiva och omogna tills de får lära sig hur livet fungerar, det är precis så som det ska vara. Jättebra att du vill det, din drift och din motivation kommer vara din största tillgång! Kanske de där alldeles för låga 50 kronorna är den moroten som just du behöver för att blicka framåt och se möjligheter

Om du vill satsa på att jobba med hundar så sikta då på att söka ett sådant gymnasium. Då kan du på sidan av studierna jobba extra med att ta hand om hundar. Det är självklart högst möjligt! Och det är säkert en jättebra möjlighet för dig.
  • saaaaaaaaaaara

jag förstår vad de menar men om jag skulle få 300 i månaden för att köpa kläder och gå på bio och köpa godis så skulle jag inte räkna att jag fick 50 kr...  vet att man har skolplikt men jag vet de som har slutat tidigare och jag har mer en ett år kvar för jag måste gå om och jag tror aldrig jag kommer klara vissa ämnen om jag inte går i skolan hela livet och jag vill endå ha ett hunddagis och då behöver man ingen utbildning så spelar ingen roll...

• skogsvitter
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-10 23:49:08 följande:
    jag förstår vad de menar men om jag skulle få 300 i månaden för att köpa kläder och gå på bio och köpa godis så skulle jag inte räkna att jag fick 50 kr...  vet att man har skolplikt men jag vet de som har slutat tidigare och jag har mer en ett år kvar för jag måste gå om och jag tror aldrig jag kommer klara vissa ämnen om jag inte går i skolan hela livet och jag vill endå ha ett hunddagis och då behöver man ingen utbildning så spelar ingen roll...
    Att ha grundläggande utbildning är en nödvändighet om du någonsin ska kunna ha ett hunddagis, så jo då behöver i allra högsta grad utbildning. Det behöver alla människor. Klarar du inte ens högstadiet har du större problem än dålig ekonomi. Väldigt mycket större.... det finns inga som kan hoppa av högstadiet i Sverige, då ljuger de. Och att du ens tänker tanken att hoppa av känns ju inte direkt seriöst. Hur i hela friden tror du att du ska kunna klara dig då?! Däremot finns det andra former för att kunna lära sig, i enstaka fall kan hemundervisning vara en tillfällig lösning tex. Men grundskolan måste alla genomgå, vare sig man vill eller ej.
  • Spazy
    skogsvitter skrev 2012-05-11 01:01:32 följande:
    Att ha grundläggande utbildning är en nödvändighet om du någonsin ska kunna ha ett hunddagis, så jo då behöver i allra högsta grad utbildning. Det behöver alla människor. Klarar du inte ens högstadiet har du större problem än dålig ekonomi. Väldigt mycket större.... det finns inga som kan hoppa av högstadiet i Sverige, då ljuger de. Och att du ens tänker tanken att hoppa av känns ju inte direkt seriöst. Hur i hela friden tror du att du ska kunna klara dig då?! Däremot finns det andra former för att kunna lära sig, i enstaka fall kan hemundervisning vara en tillfällig lösning tex. Men grundskolan måste alla genomgå, vare sig man vill eller ej.
    Hemundervisning är bara för dem med speciella anledningar och det är väldigt sällan det blir beviljat.
  • Spazy
    Arbetar man på ett hunddagis så måste man ha gått en utbildning 
    Ska man starta hunddagiset på egen hand måste man ha ett så kallat §16-tillstånd som man ansöker om hos kommunen. 
    Kommunens djurskyddsinspektör måste också inspektera lokalerna och godkänna anläggningen innan dagiset öppnar.

http://hundkartan.se/index.php/Hundyrken/hunddagis.html

Hur ska du ha råd med lokalerna? 
    Hur ska du få tillstånd? 
  • skogsvitter
    Spazy skrev 2012-05-11 08:35:47 följande:
    Hemundervisning är bara för dem med speciella anledningar och det är väldigt sällan det blir beviljat.
    Ja jag vet det, men det är ju inte vår sak att bedöma vem som får det eller inte. Det är fortfarande en möjlighet och det finns barn som fått det beviljat.
  • Spazy
    skogsvitter skrev 2012-05-11 10:58:18 följande:
    Ja jag vet det, men det är ju inte vår sak att bedöma vem som får det eller inte. Det är fortfarande en möjlighet och det finns barn som fått det beviljat.
    Nej, men efter nya skollagen är det ytterst specifika fall som blir beviljade. Man blir inte beviljad för att "lärarna är dåliga, mina klasskompisar är dum, jag behöver inte utbildning och jag ska starta eget!"

Det är främst situationer där eleven kan vara skadlig för de andra eleverna, farliga sjukdomar, kriminell, och sängliggandes elever, t.ex långvariga sjukhusbesök, som blir beviljade. Det är klart att det inte är upp till oss att bestämma om hon får det eller ej, men om TS är fullt kapabel till att skriva här på internet och av det hon skrivit så tror jag inte det är så stor chans. Däremot kan skolan ordna ett möte och se till att hon får extra hjälp/stöd och kan jobba ostört i ett eget klassrum/grupprum.
  • saaaaaaaaaaara
    skogsvitter skrev 2012-05-11 01:01:32 följande:
    man behöver inte alls ha en utbildning och jag är efter för jag har missat i andra klasser men är inte dum och kan lära mig de jag behöver själv! orkar inte prata med er längre för ni är så negativa...
  • lisamartina
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-12 00:22:59 följande:
    man behöver inte alls ha en utbildning och jag är efter för jag har missat i andra klasser men är inte dum och kan lära mig de jag behöver själv! orkar inte prata med er längre för ni är så negativa...
    Det är ju du som är negativ. Alal här försöker hjälpa dig, men det enda du gör är att vara otrevlig mot dem?
  • Utropstecknet
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-12 00:22:59 följande:
    Jag undrar bara vem som skulle vilja lämna sin hund till en människa utan vare sig erfarenhet eller utbildning? Jag skulle det då inte. Ska du ha enskild firma, aktiebolad eller ett handelsbolag. Betänk att du också måste ha ett startkapital samt fylla i de rätta pappren och söka de rätta tillstånden. Du måste också hitta lämplig lokal och annonsera. Du måste även lägga upp en ekonomisk kalkyl och betala de avgifter du är skyldig att betala. Dessutom bör du ha en buffert för det lär ta minst ett år innan du går med vinst (eller ens jämt upp). 

Jag skulle rekommendera dig att studera klart, söka någon slag djurlinje på gymnasiet och sedan komplettera med en eller ett par kurser i företagsekonomi och företagande. 
  • saaaaaaaaaaara
    lisamartina skrev 2012-05-12 00:29:52 följande:
    Det är ju du som är negativ. Alal här försöker hjälpa dig, men det enda du gör är att vara otrevlig mot dem?
    jag är inte alls negativ, jag tror det kommer gå och de försöker inte hjälpa mig och jag svarar bara som de är och är inte otrevligt!
  • lisamartina
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-12 00:40:00 följande:
    jag är inte alls negativ, jag tror det kommer gå och de försöker inte hjälpa mig och jag svarar bara som de är och är inte otrevligt!
    Det är ju precis det dom gör. ALLA här inne har försökt hjälpa dig på ett eller annat sätt. Men du är så instängd i din negativa sfär att du inte märker det.

Jag gav dig ett långt inläg på hur du kan försöka gå tillväga. Fick inte ens ett svar tillbaka, och andra som ger dig tips och råd snäser du bara kort & otrevligt av.

Det kanske inte är med din mening, men du gör det, tycker jag. Men jag kan ju ha fel, det kanske bara är ditt sätt att svara på! Tungan uteObestämd 
  • Utropstecknet
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-12 00:40:00 följande:
    Alla här i tråden vill hjälpa dig men tyvärr upplever du det motsatta. Jag önskar innerligt att du får driva ditt hunddagis men du måste förstå att det krävs utbildning och ekonomiskt kapital för att kunna förverkliga det.
  • skogsvitter

Tycker också TS är grymt otrevlig och fullkomligt avstängd för att ta emot råd. Synd.
    Barn vet inte sitt eget bästa alla gånger (oftast inte) och du är inte ett undantag TS, då är det ju väldigt synd att inte kunna ta råd och hjälp från andra som faktiskt vet mer och kan mer.

• lisamartina
    skogsvitter skrev 2012-05-12 00:45:37 följande:
    Tycker också TS är grymt otrevlig och fullkomligt avstängd för att ta emot råd. Synd.
    Barn vet inte sitt eget bästa alla gånger (oftast inte) och du är inte ett undantag TS, då är det ju väldigt synd att inte kunna ta råd och hjälp från andra som faktiskt vet mer och kan mer.
  • 070104

Läs sista stycket på sidan... Man får en kurs i kundbemötande. Det skulle du behöva om en kund ifrågasätter din utbildning, ingen skulle nog lämna sin hund om de får svaret "Det ska du skita i för jag behöver ingen utbildning, jag är inte dum".

Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?