• DanM

"namndieter"

Skrev nu på morgonen inlägg i ett par trådar. Tänkte starta en egen. Jag är starkt emot lchf, extravaganza, camebridge osv. Alla dessa metoder gör att du tappar i vikt på fel sätt och vissa av dom gör att du tappar i vikt för snabbt. Inget av de är bra för kroppen. Om du dessutom bara dietar hårt utan att rör på dig tappar du muskelmassa såväl som fettmassa, därför syns det så mycket på vågen. Vilket innebär att nör du slutar med dieten så lägger du på dig mer än du tappade. Tänk efter. Hur många jojobantare håller med dessa typer av dieter? Och de som är i form hela livet, hur gör dom? Jo, de rör på sig. Och ät vanlig mat för tusan, ät bara mindre. Hoppa över kolhydraterna på kvällen, men ta aldrig bort dom helt om du inte vet exakt vad du sysslar med. Jag tar gärna emot kritik, och välkomnar en diskussion. Jag är inte utbildad inom området, men har lång erfarenhet och mycket kunskap när det kommer till träning och kosthållning.

• Svar på tråden "namndieter"
  • h8him
    yena89 skrev 2012-05-11 12:11:55 följande:
    Där skriver du att jag äter mindre än vad min kropp behöver, eller har jag kanske tolkat fel?

Du har ingen kommentar om min magproblem? Anser du att vi som har såna problem ska gå och lämna bajsprover överallt, eller ska vi äta en kost som gör att vi äntligen känner oss normala i magen? Tycker du vi också ska äta allt det "livsviktiga hårda "fibret?
    Mindre än vad din kropp behöver för att behålla vikten. Tidigare åt du vad kroppen behövde för att behålla den, eller för mycket, så att du ökade i vikt.

Hur ska jag kunna kommentera om sjukdomar menar du?

Jag anser att friska människor ska äta kolhydrater i stor mängd och att fibrer ska vara en naturlig del i kosten för dem-.
  • DanM

Intressanta inlägg från båda sidor. Får jag upprepa vad jag skrivit tidigare, att eran version av lchf är mer av en specialdiet för folk med "problem", och inget man ska rekommendera till den breda massan? Och att väldigt många äter fel sorts lchf? Och att för folk överlag, som inte har npgra känsligheter, så är en kost med kolhydrater, inom måtta, och lagom med mat utan hel/halvfabrikat en bra rekommendation? Och att man inte behöver kolhydraterna på kvällen. Att helt enkelt äta vanlig hederlig mat, fast med måtta.

• Faile
    DanM skrev 2012-05-11 12:36:34 följande:
    Intressanta inlägg från båda sidor. Får jag upprepa vad jag skrivit tidigare, att eran version av lchf är mer av en specialdiet för folk med "problem", och inget man ska rekommendera till den breda massan? Och att väldigt många äter fel sorts lchf? Och att för folk överlag, som inte har npgra känsligheter, så är en kost med kolhydrater, inom måtta, och lagom med mat utan hel/halvfabrikat en bra rekommendation? Och att man inte behöver kolhydraterna på kvällen. Att helt enkelt äta vanlig hederlig mat, fast med måtta.

Upprepa på du, jag håller bara inte med
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • DanM
    Faile skrev 2012-05-11 12:37:32 följande:
    Upprepa på du, jag håller bara inte med

Varför inte? Vad är det för fel på den kosten jag förespråkar? Och kom ihåg, jag har redan sagt att de av er med olika allergier eller som är extra känsliga mot vissa saker ska ha kost anpassad efter det.
  • yena89
    h8him skrev 2012-05-11 12:22:52 följande:
    Mindre än vad din kropp behöver för att behålla vikten. Tidigare åt du vad kroppen behövde för att behålla den, eller för mycket, så att du ökade i vikt.

Hur ska jag kunna kommentera om sjukdomar menar du?

Jag anser att friska människor ska äta kolhydrater i stor mängd och att fibrer ska vara en naturlig del i kosten för dem-.
    Jag åt för att gå ner i vikt, gick ner 5-6kg på 6 månader. Ingen höjdare direkt.

Ja men tror du inte att dom som äter LCHF uppenbarligen inte är friska?
    Är man frisk och mår bra finns det ingen anledning till att byta kost för dem. Sen om dom vill proppa sig med kolhydarter får dom göra det. Jag anser att männsikan är skapt för lågkolhydratskost och då menar jag inte LCHF. LCHF är för diabetiker, överviktiga och dom som känner att dom mår bäst med det.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-11 12:36:34 följande:

Fast LCHF för hälsa är hederlig mat men dock spannmålsfritt eller med minimala mängder av spannmål..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • DanM
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 12:43:18 följande:
    Fast LCHF för hälsa är hederlig mat men dock spannmålsfritt eller med minimala mängder av spannmål..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.

Lchf verkar i nuläget efter alla era inlägg inte ha några regler. Ni har alla olika syn på vad det innebrä verksr det som. Därför tycker jag det är dumt. Klart att man inte ska överkonsumera spannmål. Lika lite som man ska överkunsumera något. Jag äter rätt sällan bröd, på diet aldrig och i vanliga fall kanske tre ggr i veckan, t.ex.
  • Faile
    DanM skrev 2012-05-11 12:40:45 följande:

Varför inte? Vad är det för fel på den kosten jag förespråkar? Och kom ihåg, jag har redan sagt att de av er med olika allergier eller som är extra känsliga mot vissa saker ska ha kost anpassad efter det.

Det du föreslår är visserligen bra, inget jag skulle argumentera emot. Jag tror bara att normal lchf är bättre. För alla.

Detta säger jag dock bara i sådana här trådar, inget jag går runt och förespråkar eftersom jag själv inte gillar predikningar    
    Och det är bara vad jag personligen tror. Bevisat är det ju inte.  
  • DanM
    yena89 skrev 2012-05-11 12:41:57 följande:
    Jag åt för att gå ner i vikt, gick ner 5-6kg på 6 månader. Ingen höjdare direkt. Ja men tror du inte att dom som äter LCHF uppenbarligen inte är friska? Är man frisk och mår bra finns det ingen anledning till att byta kost för dem. Sen om dom vill proppa sig med kolhydarter får dom göra det. Jag anser att männsikan är skapt för lågkolhydratskost och då menar jag inte LCHF. LCHF är för diabetiker, överviktiga och dom som känner att dom mår bäst med det.

Är det inte rätt idiotiskt att lchf utmålas som en bantardiet, när det egentligen är till för folk som är sjuka? För hur många ggr har man inte läst rubriken "Gå ner i vikt med LCHF" i tidningsr osv?
  • yena89
    DanM skrev 2012-05-11 12:47:26 följande:
    Är det inte rätt idiotiskt att lchf utmålas som en bantardiet, när det egentligen är till för folk som är sjuka? För hur många ggr har man inte läst rubriken "Gå ner i vikt med LCHF" i tidningsr osv?
    Vi har aldrig utmålat det som en bantardiet. Det är motståndarsidan som kommit upp med de flesta rykten.

Att tidningar fattar att dom kan tjäna en jävla massa pengar på LCHF är inte så konstigt. Finns lika många rubriker "Gå ner i vikt med GI"
  • DanM
    yena89 skrev 2012-05-11 13:21:43 följande:
    Vi har aldrig utmålat det som en bantardiet. Det är motståndarsidan som kommit upp med de flesta rykten. Att tidningar fattar att dom kan tjäna en jävla massa pengar på LCHF är inte så konstigt. Finns lika många rubriker "Gå ner i vikt med GI"

Jepp, och det är lika illa. Jag har aldrig sagt stt ni här på denna tråden utmålat lchf som en bantardiet. Men du måste väl hålla med om att det är så de flesta känner till den? Och då är det upp till dom som ligger bakom lchf, eller ni som utövar den, att börja sprida att det inte är något gemene man ska syssla med.
  • mamman i skogen
    DanM skrev 2012-05-11 13:23:44 följande:

Jepp, och det är lika illa. Jag har aldrig sagt stt ni här på denna tråden utmålat lchf som en bantardiet. Men du måste väl hålla med om att det är så de flesta känner till den? Och då är det upp till dom som ligger bakom lchf, eller ni som utövar den, att börja sprida att det inte är något gemene man ska syssla med.

Varför ska inte gemene man syssla med att äta LCHF eller någon annan lågkolhydratskost?
  • yena89
    DanM skrev 2012-05-11 13:23:44 följande:
    Varför tror du vi är i tråden? För att får bort synen om att LCHF är att äta smör med sked och skölja ner allt med grädde. Men motståndarsidan vet tydligen bättre vad LCHF är än vi som faktiskt äter så. Såfort vi visar vad vi äter heter det "Det är inte LCHF! LCHF är kött som simmar i smör och beasås!"

Sen kan man ju inte döma en hel diet pga vissa människors dumhet?
    Som att döma muslimer bara för att vissa idioter går över gränsen och börjar mörda folk.
  • Faile

Jag ser på lchf ungefär som på gamla viktväktarna ( innan de började sälja massa godis och skit ). En diet som kan användas för att gå ner i vikt och därefter ( eller bara ) i liberalare variant vara en livsstil.

• Faile
    Faile skrev 2012-05-11 13:38:47 följande:
    Jag ser på lchf ungefär som på gamla viktväktarna ( innan de började sälja massa godis och skit ). En diet som kan användas för att gå ner i vikt och därefter ( eller bara ) i liberalare variant vara en livsstil.

Och för att nämna övriga dieter ts nämner så är väl just det ovan som är skillnaden. Man kan säkert gå ner i vikt med shaker, men att göra det till en livsstil funkar nog inte så bra.
  • DanM
    mamman i skogen skrev 2012-05-11 13:26:05 följande:
    Varför ska inte gemene man syssla med att äta LCHF eller någon annan lågkolhydratskost?

Yena89 skriver
    yena89 skrev 2012-05-11 12:41:57 följande:
    Jag åt för att gå ner i vikt, gick ner 5-6kg på 6 månader. Ingen höjdare direkt. Ja men tror du inte att dom som äter LCHF uppenbarligen inte är friska? Är man frisk och mår bra finns det ingen anledning till att byta kost för dem. Sen om dom vill proppa sig med kolhydarter får dom göra det. Jag anser att männsikan är skapt för lågkolhydratskost och då menar jag inte LCHF. LCHF är för diabetiker, överviktiga och dom som känner att dom mår bäst med det.

Svar på tråden "namndieter"