• sweasmamma

Hög risk på KUB

Jag va på KUB test , är 30 år! Fick idag svaren och dom va höga! Riskerna va 1:36, i min ålder ska det vara minst 1:300 så jag är självklart orolig nu !

Finns det någon som gjort fvp eller fått hög risk på DS??kanske UL med ett barn med DS?? vem som helst , jag behöver solskenshistorier och tips och råd

OBS!!vätskan i nackspalten mättes till 2,2 så det va blodproven som gav hög risk  

• Svar på tråden Hög risk på KUB
  • isabellas
    isabellas skrev 2013-12-04 11:51:09 följande:
    Jag vågade inte göra fvp :( Jag fick en rejäl ul- undersökning av en läkare som inte hittade något avvikande. Frågade honom rakt ut vad han hade tyckt att hans fru skulle göra i min situation med mina siffror. Han svarade direkt att han inte hade velat göra fvp på henne ... Har rul om 13 dagar, hoppas allt ser lika bra ut då!!
    Efter den UL undersökningen gick ju mina risksiffror upp lite också :) så då blir det typ 1:200
  • Purlan

Hoppar in här med. Ska till Lund imorgon och göra moderkaksprov efter dåliga resultat på KUB förra måndagen. Hade HCG låg på 2,79, mitt Papp-A låg på 1,97 och högst uppmätta nacksplat 4,1.Fick en risk på 1:45 och jag antar att det var det höga Papp-A:t som drog upp resultatet.

Har hållt mig ganska lugn i veckan, men nu börjar jag känna nerverna...

♥ Underbara E Charmiga A♥
  • isabellas
    Purlan skrev 2013-12-04 13:57:45 följande:

Hoppar in här med. Ska till Lund imorgon och göra moderkaksprov efter dåliga resultat på KUB förra måndagen. Hade HCG låg på 2,79, mitt Papp-A låg på 1,97 och högst uppmätta nacksplat 4,1.Fick en risk på 1:45 och jag antar att det var det höga Papp-A:t som drog upp resultatet.

? Underbara E Charmiga A?
    Mitt hcg låg på 4-5 ( högt!) dina siffror från blodprovet låter inte så farliga så det är nog nackspalten som drar ner.. Där man väll helst inte ska ha över 2-3.. Jag hade 1,7 på nacken men som sagt typ 4 gånger så högt hcg som är normalt :/

Lycka till imorgon :)
  • bettina01

har själv nyss gjort kub test och blodprovet tog dom sammtidigt som ultraljudet vilket ska tas tidigare jag fick 135 och det va blodprovet som gav den risken för nackspalten såg bra ut och min ålder då som är 39 

• isabellas
    bettina01 skrev 2013-12-06 16:22:47 följande:

har själv nyss gjort kub test och blodprovet tog dom sammtidigt som ultraljudet vilket ska tas tidigare jag fick 135 och det va blodprovet som gav den risken för nackspalten såg bra ut och min ålder då som är 39 

Vilken vecka var du i när dom tog blodprovet? Jag tog mitt i v 11+6 .. Är det så att man inte ska ta det sent? Sa dom som gjorde ditt kub det?
  • isabellas
    bettina01 skrev 2013-12-06 16:22:47 följande:

Ska du göra fvp?
  • bettina01

nej tror inte jag vågar ta fvp vill inte ta risken för missfall. läste att det ska tas blodprov i vecka 9-11 och jag va i vecka 14 när jag tog det så det måste ju va sent. ska du ta fvp eller va fick du för risk procent

• isabellas
    bettina01 skrev 2013-12-06 19:30:15 följande:

nej tror inte jag vågar ta fvp vill inte ta risken för missfall. läste att det ska tas blodprov i vecka 9-11 och jag va i vecka 14 när jag tog det så det måste ju va sent. ska du ta fvp eller va fick du för risk procent

Nej vi skippar fvp, jag fick 1:138 för DS , på dom andra trisomierna 1:20000 ...nacken var väldigt bra ( 1,7 mm) Så det var endast mitt blodprov som "förstörde"
  • gnuttenn

Jag har fått hög risk båda mina gravititeter, 1:64 och 1:41 om jag inte minns fel. Det var enbart blodprovet som gjorde att vi fick så dåliga siffror och vi avstod att göra fp båda gångerna. Har två friska barn idag :)

• Mirabell
    Purlan skrev 2013-12-04 13:57:45 följande:

Hur gick det? Ska göra det nästa onsdag, jag är så nervös.
  • isabellas
    bettina01 skrev 2013-12-06 21:38:07 följande:

ok hur har det gått efter det för dig isabellas

Jag vet ju inte förrän i maj :) men jag fick ett extra UL av en läkare som inte hittade något avvisande, har rul om 10 dagar..
  • Purlan
    Mirabell skrev 2013-12-06 21:39:51 följande:
    Hur gick det? Ska göra det nästa onsdag, jag är så nervös.
    Det gick bra. Det gäller att gå in i "zonen" andas lugnt och tänka på nåt annat, men det gjorde inte särskilt ont utan var mer väldigt obehagligt. Risken är att de behöver sticka mer än en gång ifall de inte får tillräckligt ned celler, men det gick bra. Jag hade moderkakan i framvägg vilket naturligtvis underlättade. Testet i sig gick fort
  • Mirabell

Purlan, bm sa på ul att jag också har moderkakan i framvägg. Usch, jag är så nervös. Gillar inte nålar och sånt. 

Tack för ditt svar.

Svar på tråden Hög risk på KUB