FrökenKanSjälv skrev 2012-08-02 18:39:20 följande:
Med tanke på hur dagens lagstiftning missbrukas av både mammor och pappor så tycker jag att den borde uppdateras. Tråkigt att du inte vill ge dig in i den diskussionen för det hade varit intressant att se vad vi kommit fram till.
Med tanke på att jag har läst samtliga dina inlägg i tråden och faktiskt bemödat mig att försöka förstå vad du säger och menar, och du fortfarande hävdar att jag missförstår di så ger jag upp nu. Jag kommer inte förstå vad du menar så länge du inte förklarar bättre.
Jag ger det ett försök.
Regnig Måndag, du får rätta mig om jag är ute och cyklar.
Det Regnig Måndag försöker få fram, och som i alla fall jag tycker sker med all tydlighet, är att det inte ska utgå från mammans behov, utan från barnets.
Barnet har inte ett starkt behov av mamma, utan det kan lika gärna värnas om av pappa.
Mamman har däremot ofta ett starkt behov av att ha barnet hos sig och ta alla beslut.
Det gör att mamman, medvetet eller omedvetet, sätter pappan utanför den första tiden.
Det i sin tur gör att barnets anknytningsperson blir mamman enbart och endast eftersom pappan sätts utanför. I förlängningen gör det att mamman sen kan ta själviska beslut angående umgänge, just för att hon kan hänvisa till att barnet inte haft någon direkt anknytning till pappan. Dock är det hysch hysch om att det faktiskt är mamman och hennes egoistiska behov som gjort att pappan hamnar utanför.
Detta cirkelresonemang skapar ett moment 22 där barnet förlorar eftersom det mister sin kontakt med pappan.
Allt för att mammor anser sig vara den bättre föräldern, och för att samhälle och myndigheter även dom lever kvar i denna föråldrade och högst tragiska villfarelse.