• tilj75

BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)

Nu är de här!
    Grattis till alla bebisar, här kan vi snacka vidare.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ Irja 130312 ♥
  • Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)
  • moster helen

Agnes har gått sen hon va 11 mån, nu klättrar hon överallt..man blir ju helt slut! upp i soffan o springer fram och tillbaka, livsfarligt;) Hon är väl för liten för att förstå faran så klart..
    De blir dagisstart i slutet av augusti, då är hon 1½. Jag jobbar 75% nu och min sambo är pappaledig men jobbar 1 dag/veckan. När hon börjar på dagis fortsätter jag med mina 75% och min sambo ska jobba 90%. Roligt när lillan börjar bli större nu, hon o syrran leker o har skoj med varann..eller iaf vissa stunder när hon inte slår leksakerna i huvudet på storasyrran...

• hannis

Elliot började gå när han var 9 månader och nu springer han runt och busar järnet med storebror. De har oftast väldig troligt tillsammans men oj vad de kan reta gallfeber på varandra också...

Jag jobbar 2 dagar/vecka och då är min man hemma. Resten är jag hemma. Skall börja jobba heltid i september och då börjar Elliot på samma förskola som storebror går. Han vill absolut stanna kvar och leka när vi lämnar storebror så han blir nog nöjd med att få börja. Han är väldigt mammig dock så jag känner lite ångest inför att lämna får jag väl erkänna.

• Lussekatten

Sista föräldradagen idag. Jobbar imorgon och går sen på fyra veckors semester för att sen börja jobba heltid. Känns lite vemodigt på något sätt. Sista föräldradagen. Någonsin. Och den slutade med att jag och storasyster (3 år) blev ovänner... igen. Hon lyssnar aldrig och behandlar lillasyster som sin lilla docka som hon kan putta, slå och vara dum emot. Vet inte vad jag egentligen vill med det här inlägget. Känner mig bara nedstämd. :(

• saal
    Lussekatten skrev 2014-07-10 19:59:23 följande:

Sista föräldradagen idag. Jobbar imorgon och går sen på fyra veckors semester för att sen börja jobba heltid. Känns lite vemodigt på något sätt. Sista föräldradagen. Någonsin. Och den slutade med att jag och storasyster (3 år) blev ovänner... igen. Hon lyssnar aldrig och behandlar lillasyster som sin lilla docka som hon kan putta, slå och vara dum emot. Vet inte vad jag egentligen vill med det här inlägget. Känner mig bara nedstämd. :(

Ett nytt kapitel i ert liv som börjar, se det snarare så ist för något som tar slut så kanske det känns lättare.

Jag har studerat/jobbat ett tag nu och tycker lillebror växt och blivit stora killen nu när han är dagis barn och inte längre en bebis. Helt otroligt men snart är de 1,5år.  
  • TreFantastiskaBarn

Nu har min lilla Viola blivit 16 månader, vadslagningen i familjen är i full gång om när hon ska ta första steget :). Det blir definitivt inom en månad :). Det är en riktigt mysig period, hon är så charmig och glad hela tiden. 

Lussekatten - Hur är det med storasyster nu? Håller hon fortfarande på och domderar lillasyster? Tänker att det kan vara trotsålderns envishet eller försök att få uppmärksamhet. Vår nyblivna storasyster kör en våldsfri variant på detta, tar leksakerna ifrån lilltjejen hela tiden tex. För oss är det uppmärksamhetstörstande.

• nozpa
    Lussekatten skrev 2014-07-10 19:59:23 följande:

Har en precis likadan 3 åring här hemma. Funderar lite på hur det blir när hon får ännu ett småsyskon i oktober.. Men jag försöker att ge henne all den uppmärksamhet som går. Nu är vi hemma bägge 2 här så det blir ju lite mer tid till bägge barnen.
    Våran 3 åring tjatar om dagis och kompisarna heeeela dagarna. Hon har bara varit hemma i 2 veckor och ska vara ledig i 5 till. Det kan bli spännande.
    Lillasyster är ganska cool av sig tack o lov. :)
  • TreFantastiskaBarn

Nozpa - Hur mår du och magen? Vet ni vad det blir? (kommer inte ihåg om du sagt det tidigare) Mysigt med en till liten bebis om bara några månader :).

• nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-14 18:07:43 följande:

Nozpa - Hur mår du och magen? Vet ni vad det blir? (kommer inte ihåg om du sagt det tidigare) Mysigt med en till liten bebis om bara några månader :).

Jodå, vi mår ganska bra. Lite foglossning bara. Men fungerar bra med akupunktur tycker jag.
    Det blir en kille denna gång. :) Så 2 tjejer o så en liten kille! Känns underbart. :) Känns bara så konstigt att lillpluttan ska bli storasyster snart. Och så den andra lilla storasystern som ska bli storasyster igen.
  • TreFantastiskaBarn
    nozpa skrev 2014-07-16 23:13:57 följande:
    Jodå, vi mår ganska bra. Lite foglossning bara. Men fungerar bra med akupunktur tycker jag.
    Det blir en kille denna gång. :) Så 2 tjejer o så en liten kille! Känns underbart. :) Känns bara så konstigt att lillpluttan ska bli storasyster snart. Och så den andra lilla storasystern som ska bli storasyster igen.
    Det låter underbart att få tre så nära varandra i ålder :). Skönt att du mår bra! Hinner äldsta tjejen fylla fyra innan pluttis kommer? Har ni några namnförslag ännu?
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-18 11:03:08 följande:
    Det låter underbart att få tre så nära varandra i ålder :). Skönt att du mår bra! Hinner äldsta tjejen fylla fyra innan pluttis kommer? Har ni några namnförslag ännu?
    Äldsta fyllde 3 för 2 veckor sedan. Så hon hinner inte ens bli 3½. En 11:a, en 13 och 14 blir det. Men det blir ungefär samma hopp mellan 2:an och 3:an som 1:an och 2:an. 19 resp 20 månader.

Namn är så svårt! Så vi har kollat av lite bland skäktnamnen, Nils som min morfar hette är just nu det som ligger i topp. Men tjejerna har långa namn så är lite osäker på om det blir Nils som tilltalsnamn ändå.

Det ska bli helt underbart med en 3:e. :) Men detta blir våran sista. Det är vi helt överens om. Först tänkte maken alt jag sterilisera oss. Men det hoppar vi. Tänk OM man ändrar sig om sådär 4-5 år eller något. Bättre att hålla alla dörrar öppna. Trots att det är våran absolut sista. :)
  • TreFantastiskaBarn

Nils är jättefint, det heter faktiskt vår hund :). Sixten, Sven, Harry, Ragnar, Sune, Gösta och Eskil har pojkdjuren som passerat genom åren hetat :). Det är flera gånger som kompisar hamnat i "välja mellan våra djurnamn" till sina pojkar :). 

Eftersom vi tänker att fyra barn är helt lagom och jag har så många favoritnamn tar jag igen det på djuren :). Och i dagarna kommer en ny kull kattungar (Holger, Melker, Siri, Svea, Signe osv eller så blir det superhjältar, bilar eller något annat kull-typiskt)

Vad härligt att ha så nära mellan barnen. Tänk vad underbart för dem, både som små och vuxna. Jag hade inga syskon som liten och var så avis på mina bästa kompisar som var nära i ålder (bara 10 månader faktiskt).

• saal
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-22 12:03:41 följande:

Nils är jättefint, det heter faktiskt vår hund :). Sixten, Sven, Harry, Ragnar, Sune, Gösta och Eskil har pojkdjuren som passerat genom åren hetat :). Det är flera gånger som kompisar hamnat i "välja mellan våra djurnamn" till sina pojkar :). 

Eftersom vi tänker att fyra barn är helt lagom och jag har så många favoritnamn tar jag igen det på djuren :). Och i dagarna kommer en ny kull kattungar (Holger, Melker, Siri, Svea, Signe osv eller så blir det superhjältar, bilar eller något annat kull-typiskt)

Vad härligt att ha så nära mellan barnen. Tänk vad underbart för dem, både som små och vuxna. Jag hade inga syskon som liten och var så avis på mina bästa kompisar som var nära i ålder (bara 10 månader faktiskt).

Ser du har lite av vår smak av namn, Melker heter nämligen lillebror ;) Vi har alltid bara haft tjejnamn (trodde storebror skulle vara en tjej) och sen inte änns diskuterat killnamn förren grabbarna tittat ut. Med lillebror visste vi det skulle bli en kille och vi hade ändå inga ideer på g. Skulle jag nu någon gång få en tjej så känns de namn jag hade planerat för storebror inte längre aktuella, för jag inte tycker stilen passar ihop med grabbarnas namn... Ja det där men namn är verkligen svårt. 
  • nozpa
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-07-22 12:03:41 följande:

Hehe, vi har den typen av namn på våra katter. :) Namn vi tyckt varit fina och "passat på". :)
    Ja, jag hoppas verkligen att dom kommer få kul tillsammans. Tjejerna har kul ihop nu. Den kemin är verkligen speciell. Och nu när lilla ska få börja på storas förskola. Ojoj vad storasyster berättar om förskolan för henne.
  • moster helen

Våran katt heter Nisse, men hade jag fått en son så har jag faktiskt funderat på Nils! :) Agnes blir 17 mån om någon dag. Om tre veckor är de dax för dagisstart! Våran bebis har blivit stor=) Signe fyller 4 om en månad! Min syster fick barn för några veckor sen och jag blir inte ett dugg sugen, räcker att åka dit o gulla lite;) Så jag känner mig säker på att två barn räcker för oss! Jag byter jobb om 2 mån så de blir en spännande höst!

• TreFantastiskaBarn

Det blev bilmärken istället, nerröstad av barnen :).

Uppe i ottan känns det som, äldsta ska åka på scoutläger. En hel vecka utan honom, han tycker det ska bli skitkul själv tycker jag urjobbigt, brukar aldrig vara ifrån varann så länge :(.

Lillskrutt ska vara hemma ett år till innan dagisstart, någon mer som ska ha hemma länge?

• älskarlivet81

Vi skolar in i januari. Jag börjar jobba om 1,5 vecka och då tar min man över föräldraledigheten. Ska bli skönt!

TreFantastiskaBarn skrev 2014-08-03 08:17:40 följande:

Det blev bilmärken istället, nerröstad av barnen :).

Uppe i ottan känns det som, äldsta ska åka på scoutläger. En hel vecka utan honom, han tycker det ska bli skitkul själv tycker jag urjobbigt, brukar aldrig vara ifrån varann så länge :(.

Lillskrutt ska vara hemma ett år till innan dagisstart, någon mer som ska ha hemma länge?

• TreFantastiskaBarn
    älskarlivet81 skrev 2014-08-03 09:02:44 följande:

Vi skolar in i januari. Jag börjar jobba om 1,5 vecka och då tar min man över föräldraledigheten. Ska bli skönt!

Vad härligt att ni kan ha liten hemma så länge :).
  • älskarlivet81
    TreFantastiskaBarn skrev 2014-08-04 10:22:58 följande:
    Vad härligt att ni kan ha liten hemma så länge :).
    Japp :) Blir lite kortare tid än vad storasyster var hemma (hon var hemma 2 år och 2 månader, den här gången blir det 1 år och 10 månader) men i gengäld kommer jag jobba 75%.
Svar på tråden BEBIS (Bf mars 2013 med syskon)