• Anonym (elin)

Vi som lever med en partner som aldrig tar initiativ till sex - Här stöttar och peppar vi varandra!

Hallå!

Lever sedan 6 år tillbaka med en man som aldrig tar initiativ till sex, aldrig visar att han vill "ha mig", aldrig vill ligga nära och gosa. Min kropp skriker efter kärlek, ömhet och bekräftelse. Jag är en väl objektivt sätt en söt tjej men känner just nu bara avsmak inför mig själv och min kropp, känner mig äcklig och ful. Självförtroendet är nere på noll. Vilket också gör att jag själv sällan tar initiativet, trots att jag måste göra det för att det ska bli något av alls.
    Vi har sex  några gånger per år!

Är det fler är ute som har det som jag? Dela med er! Känner mig så ensam i det här. Känns som alla andra har det så mysigt och passionerat. 

Vi har tre barn ihop, så det är alltså inte bara att gå. Annars hade jag förmodligen slängt in handduken för länge sedan. 

Fler? Hur överlever man saknaden efter riktig närhet, och känslan av att vara åtrådd. Hur?

• Svar på tråden Vi som lever med en partner som aldrig tar initiativ till sex - Här stöttar och peppar vi varandra!
  • Lumberjack
    Anonym (Prosit) skrev 2020-04-19 14:28:33 följande:

Har hon haft samma "problem" tidigare när hon fick barn i tidigare relation?

Jag var i din situation och vi lyckades aldrig ta det förbi gräl.
    Min (ex)fru kände sig anklagad och för henne var hennes lust helt normal.
    I efterhand kan jag bara konstatera att någonstans på vägen med karriärer och barn så upphörde vi att vara ett par och istället blev vi det "perfekta" paret på ytan.
    Jag tror att det var hennes syn på hur en familj skulle se ut och jag hängde på.
    Jag är definitivt inte utan skuld, då jag bara lät det ske.

Gå inte på skiten om att diska mer så skall du se att lusten dyker upp...
    Mitt råd är att ta det snarast till familjeterapeut, det är inte alls bra även om det är naturligt nu när hon förmodligen är familjens projektledare.

Vet bara att hon och pappan till hennes barn bröt upp när pojken var 3-4 år.
    Jag vet också att man som regel aldrig ska fråga om deras ex....jag gjorde det ändå men det var inget hon ville gå inpå närmare om man säger så.

Vad hade jag inte gett för att höra hennes ex version av deras förhållande...man hade nog fått klarhet i saker o ting:))

Det du säger om parterapi är en fundering jag haft länge och jag kommer nog att lägga fram det förslaget men jag är osäker på om hon ens vill kommunicera.
    Just nu tror jag att hon är nöjd som det är...vi har ju det "bra" på pappret så att säga.
    En nära vän till mig som dessutom har ganska mycket mer erfarenhet av olika förhållande sa till mig att en kvinna kan stanna hur länge som helst i ett kärlekslöst förhållande så länge det passar hennes agenda......jag börjar tro att han har rätt:))
  • Anonym (Prosit)
    Lumberjack skrev 2020-04-19 15:54:16 följande:
    Vet bara att hon och pappan till hennes barn bröt upp när pojken var 3-4 år.
    Jag vet också att man som regel aldrig ska fråga om deras ex....jag gjorde det ändå men det var inget hon ville gå inpå närmare om man säger så.

Vad hade jag inte gett för att höra hennes ex version av deras förhållande...man hade nog fått klarhet i saker o ting:))

Det du säger om parterapi är en fundering jag haft länge och jag kommer nog att lägga fram det förslaget men jag är osäker på om hon ens vill kommunicera.
    Just nu tror jag att hon är nöjd som det är...vi har ju det "bra" på pappret så att säga.
    En nära vän till mig som dessutom har ganska mycket mer erfarenhet av olika förhållande sa till mig att en kvinna kan stanna hur länge som helst i ett kärlekslöst förhållande så länge det passar hennes agenda......jag börjar tro att han har rätt:))

Jag hade gjort såhär (med den erfarenhet jag har nu):

Föreslagit parterapi utan att hota, bara konstatera att jag inte är nöjd med förhållandet som det är nu och jag upplever att vi behöver parterapi.
    Om hon inte vill så bryter jag där och då och (detta är viktigt!) jag gör slut, får inte vela eller ångra mig.
    Om hon går med på terapin efter att jag har gjort slut så är det konsekvensen hon reagerar på. Hon visar egentligen ingen vilja att arbeta på förhållandet och att gå med på terapi i det läget är bara för stunden. Det blir ett tomt hot och snart är vi tillbaka i samma mönster igen.

Hon måste själv vilja vara med och reda problemen! Vill hon inte? Gör slut!

• Anonym (E)

Här är en till. Min sambo är fantastiskt kärleksfull och ger massa bekräftelse, pussar och kramar. Men sexlusten är låg och självkänslan är dålig så initiativen från hans sida lyser med sin frånvaro. Det är själsdödande dessvärre och jag märker hur jag allt oftare inte vågar/orkar ta initiativ och nu senaste året har vi kanske haft sex fem gånger. Jag hinner dessutom ofta få känslan av att det inte kommer bli av alls och hinner stänga ner innan han kommer igång, vilket gör att jag får ganska lång startsträcka igen (kåt-hopplöshet-ledsen-överraskad-svårt att komma-ibland smärta=ond cirkel där han blir ännu mer avig för att han inte vill göra mig illa). Hur vi ska lösa det vete fan :(

• snusaren1
    Anonym (elin) skrev 2013-06-04 19:16:43 följande:

Hallå!

Lever sedan 6 år tillbaka med en man som aldrig tar initiativ till sex, aldrig visar att han vill "ha mig", aldrig vill ligga nära och gosa. Min kropp skriker efter kärlek, ömhet och bekräftelse. Jag är en väl objektivt sätt en söt tjej men känner just nu bara avsmak inför mig själv och min kropp, känner mig äcklig och ful. Självförtroendet är nere på noll. Vilket också gör att jag själv sällan tar initiativet, trots att jag måste göra det för att det ska bli något av alls.
    Vi har sex  några gånger per år!

Är det fler är ute som har det som jag? Dela med er! Känner mig så ensam i det här. Känns som alla andra har det så mysigt och passionerat. 

Vi har tre barn ihop, så det är alltså inte bara att gå. Annars hade jag förmodligen slängt in handduken för länge sedan. 

Fler? Hur överlever man saknaden efter riktig närhet, och känslan av att vara åtrådd. Hur?

hade samma problem med min fru men september 2019 tog jag mina grejer och flyttade till min hemstad och nu för 3-4 veckor sen så tog vi ut skilsmässa men det vart riktigt jobbigt vi sov inte i samma säng ens så man tänkte ne det måste vara mig det är fel på så jag valde att flytta tror det är det enda man kan göra i en sådan sits faktiskt
  • Anonym (Deadbedroom)

Fenomenet kallas på Engelska för deadbedroom och är ganska vanligt och har inget med kön att göra, finns en subreddit med många diskussioner om detta där både tjejer och killar med hög eller låg sexlust lyfter sin situation.

Det handlar om att man inte har matchande sexlust eller att den ena parten inte har någon sexlust alls, sexlusten är såklart väldigt individuell och för vissa är sex inte alls något viktigt för andra är den livsviktig för att känna närhet, kärlek, knyta band osv det beror helt på vad man är för typ av person.

Ibland kan såklart finnas underliggande faktorer som stress, depression, mediciner osv som minskar lusten men det är ju något temporärt och tycker man genuint om sex och tycker det är viktigt så försöker man ju såklart lösa det tillsammans.

Det bästa är väl alltid att försöka prata om det på ett moget sätt och se om det är något som går att lösa men det är ju viktigt att man kan kommunicera med ärlighet och öppenhet utan att det blir infekterat. Parterapi kan vara ett alternativ förutsatt att bägge ser det som ett problem som man vill lösa. Det sämsta är väl om det blir blame-game eller om man hamnar i en situation där ena partnern kräver jättestora förändringar av den andre i hopp om att det ska bli bättre (det blir det oftast inte).

Sen är det upp till dig att bestämma om du vill leva på det sättet beroende på hur viktigt det är för dig, om det är viktigt så kan inte andra saker väga upp för det och att gå och hoppas på förändring resten av livet mår man inte bra av.

Jag har själv lämnat en längre relation där min partner hade obefintlig sexlust och där sex inte var så viktigt medan det för mig är helt nödvändigt för att jag ska må bra i en relation. Det var inget lätt beslut och tog lång tid att komma fram till men jag vet att jag inte hade mått bra av att stanna kvar i relationen.

• Anonym (Prosit)
    Anonym (Deadbedroom) skrev 2020-04-20 10:44:44 följande:

Fenomenet kallas på Engelska för deadbedroom och är ganska vanligt och har inget med kön att göra, finns en subreddit med många diskussioner om detta där både tjejer och killar med hög eller låg sexlust lyfter sin situation.

Det handlar om att man inte har matchande sexlust eller att den ena parten inte har någon sexlust alls, sexlusten är såklart väldigt individuell och för vissa är sex inte alls något viktigt för andra är den livsviktig för att känna närhet, kärlek, knyta band osv det beror helt på vad man är för typ av person.

Ibland kan såklart finnas underliggande faktorer som stress, depression, mediciner osv som minskar lusten men det är ju något temporärt och tycker man genuint om sex och tycker det är viktigt så försöker man ju såklart lösa det tillsammans.

Det bästa är väl alltid att försöka prata om det på ett moget sätt och se om det är något som går att lösa men det är ju viktigt att man kan kommunicera med ärlighet och öppenhet utan att det blir infekterat. Parterapi kan vara ett alternativ förutsatt att bägge ser det som ett problem som man vill lösa. Det sämsta är väl om det blir blame-game eller om man hamnar i en situation där ena partnern kräver jättestora förändringar av den andre i hopp om att det ska bli bättre (det blir det oftast inte).

Sen är det upp till dig att bestämma om du vill leva på det sättet beroende på hur viktigt det är för dig, om det är viktigt så kan inte andra saker väga upp för det och att gå och hoppas på förändring resten av livet mår man inte bra av.

Jag har själv lämnat en längre relation där min partner hade obefintlig sexlust och där sex inte var så viktigt medan det för mig är helt nödvändigt för att jag ska må bra i en relation. Det var inget lätt beslut och tog lång tid att komma fram till men jag vet att jag inte hade mått bra av att stanna kvar i relationen.

Fantastiskt bra beskrivning och exakt så man skall hantera det!

Att förklara sexbehovet för någon med annan nivå är otroligt svårt om inte båda är med på att verkligen försöka förstå den andre. Det blir som att förklara nyanser av rött för en färgblind, de tror att de förstår men missar hela poängen.
    Det blir ganska frustrerande och den med lägst lust "vinner".

Vi gör gärna misstaget att "normalisera" vår egen lust och anta att partnern borde ha samma. Det i kombination med att det "måste" vara någons fel när något inte fungerar gör att det lätt blir infekterat.

• Anonym (Prosit)
    Anonym (E) skrev 2020-04-19 21:48:02 följande:

Här är en till. Min sambo är fantastiskt kärleksfull och ger massa bekräftelse, pussar och kramar. Men sexlusten är låg och självkänslan är dålig så initiativen från hans sida lyser med sin frånvaro. Det är själsdödande dessvärre och jag märker hur jag allt oftare inte vågar/orkar ta initiativ och nu senaste året har vi kanske haft sex fem gånger. Jag hinner dessutom ofta få känslan av att det inte kommer bli av alls och hinner stänga ner innan han kommer igång, vilket gör att jag får ganska lång startsträcka igen (kåt-hopplöshet-ledsen-överraskad-svårt att komma-ibland smärta=ond cirkel där han blir ännu mer avig för att han inte vill göra mig illa). Hur vi ska lösa det vete fan :(

Det verkar ändå som att ni har en grund att stå på. Se "Dead Bedroom" och försök kommunicera. Fungerar inte det så kan det vara så att ni inte är kompatibla...
  • Rostfritt
    Anonym (Ccc) skrev 2013-06-06 09:08:47 följande:

Jag är en sån tjej som aldrig tar initiativ. Men jag önskar att jag kunde, eller vågade. Men jag är så osäker på mig själv och hur jag framstår om jag "bara hoppar på honom". Känner mig ful och påflugen även om jag vet innerst inne att det inte är så...

Hur bryter man den onda cirkeln? Hur vågar jag ta mer initiativ? Vad har ni för tips att ge, ni som är på "andra sidan" av problemet...?

Vågar du inte för att du är rädd att bli avvisad eller pågrund av osäkerhet hur/när det kan vara lämpligt att ta initiativ?
  • Anonym (Micke)

Jaa, det är verkligen en pina det här att ha en partner som aldrig vill.
    Har precis kommit hem från en vecka på Kreta. Hade mina förhoppningar att ett miljöombyte skulle få min fru på lite mer suget humör. Men icke. Så jobbigt..
    Kände mig som en brunstig tjur efter henne, att hon legat i en minimal bikini hela dagarna blir jag än mer påmind om vilken vacker och inbjudande kropp hon faktiskt har. Kändes som många män tittade avundsjukt på mig och tänkte - Lyckost dej som får gå till hotellrummet sen och smaka på henne.
    Tyvärr blev det ju aldrig så den här veckan heller och det är oerhört frustrerand.

• Anonym (Luttrad)
    Anonym (Micke) skrev 2025-08-08 14:16:05 följande:

Jaa, det är verkligen en pina det här att ha en partner som aldrig vill.
    Har precis kommit hem från en vecka på Kreta. Hade mina förhoppningar att ett miljöombyte skulle få min fru på lite mer suget humör. Men icke. Så jobbigt..
    Kände mig som en brunstig tjur efter henne, att hon legat i en minimal bikini hela dagarna blir jag än mer påmind om vilken vacker och inbjudande kropp hon faktiskt har. Kändes som många män tittade avundsjukt på mig och tänkte - Lyckost dej som får gå till hotellrummet sen och smaka på henne.
    Tyvärr blev det ju aldrig så den här veckan heller och det är oerhört frustrerand.

Förstår precis!
    Hemma kan man ändå uthärda och det är lättare att tillfredsställa sig själv före sänggåendet, men under en solsemester blir det ohållbart!
    Låt henne åka med släkt eller vänner. Stanna hemma och skyll på något nödvändigt projekt på eget eller andras hus. = alla nöjda..
  • Anonym (Grå Zebra)

Vi borde starta en intresseförening och träffas IRL för heta möten.Cool
    Man har bara ett liv och det går fort om man inte gör ngt åt det!

Svar på tråden Vi som lever med en partner som aldrig tar initiativ till sex - Här stöttar och peppar vi varandra!