• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • Helene70
    c89 skrev 2013-07-24 14:28:47 följande:
    Nej, men jag råkar tycka det är märkligt att man prompt ska ha barn när man varken tänker "föda" dom, "mata" (som det är menat med amning) dom och egentligen inte vill vara hemma och vara med dom heller. Två av dessa saker är sådant som enbart kvinnor kan göra, oavsett om någon som man vill det eller ej. Om det nu är orättvist att bara kvinnor kan det så är det så. Män och kvinnor är olika och jag blir alltid lite konfunderad över hur någon kan hata sitt kön så otroligt mycket och att dessa nästan uteslutande verkar vara kvinnor. 
    Man kan som kvinna vara mer än en "föda-barn"-maskin, men det råkar ändå vara något som vi är ensamma om att kunna och det är enligt mig något att vara stolt över och en stor del i att vara mamma från första början, allt har ju nämligen en mening för själva barnet. 

Dina slutsatser är helt uppåt väggarna. 
    Att båda föräldrarna matar och är hemma med barnet under barnets första tid innebär inte att dom inte tänker mata eller ta hand om barnet.
    Att kvinnan kan ta hand om en bebis innebär inte att mannen inte kan ta hand om en bebis.
    Att båda föräldrarna matar och är hemma med barnet under barnets första tid innebär inte att kvinnan hatar kvinnor(?).....

Och förresten, du har inte svarat på min fråga i inlägg #109   

• malzac
    Repan skrev 2013-07-22 22:32:54 följande:
    Jag köper argumentet att det är vettigt att ta till sig statistiken som individ, däremot inte att det är jämförtbart med att ge barnet snabbmat alla mål mat om dagen. Då tycker jag man är rejäääält överdriven i sin skepsism mot ersättning. 
    Det är väl tur för en stackars student som inte kan laga mat själv att det finns snabbmat att tillgå. Snabbmaten ger ju tillräckligt med protein, kolhydrater, fetter och till och med några vitaminer så att den stackaren kan överleva tills den finner en partner som kan laga riktig mat. Måhända lyckas snabbmaten inte tillgodose precis alla näringsbehov som studenten behöver och måhända tillsätter den lite extra som studenten absolut inte behöver. Måhända utsätter studenten sig för en ökad risk för att bli överviktig; måhända är portionerna lite större än vad studenten annars skulle ätit och måhända får studenten mindre motion tack vare gratis hemkörning. Men mat som mat va? Studenten känner inte att han mår sämre för det.

Jag tyckte att det var en riktigt bra jämförelse, jag. ;)

• Repan
    malzac skrev 2013-07-28 18:39:16 följande:
    Det är väl tur för en stackars student som inte kan laga mat själv att det finns snabbmat att tillgå. Snabbmaten ger ju tillräckligt med protein, kolhydrater, fetter och till och med några vitaminer så att den stackaren kan överleva tills den finner en partner som kan laga riktig mat. Måhända lyckas snabbmaten inte tillgodose precis alla näringsbehov som studenten behöver och måhända tillsätter den lite extra som studenten absolut inte behöver. Måhända utsätter studenten sig för en ökad risk för att bli överviktig; måhända är portionerna lite större än vad studenten annars skulle ätit och måhända får studenten mindre motion tack vare gratis hemkörning. Men mat som mat va? Studenten känner inte att han mår sämre för det.

Jag tyckte att det var en riktigt bra jämförelse, jag. ;)

Hela det där raljerande inlägget stärker inte jämförelsen utan gör den ännu sämre.
    Bebis BF 20 december 2013
  • malzac
    Repan skrev 2013-07-28 19:14:27 följande:
    Hela det där raljerande inlägget stärker inte jämförelsen utan gör den ännu sämre.

Förtydliga?
  • Repan
    malzac skrev 2013-07-28 19:45:44 följande:

Förtydliga?
    Du kan inte jämföra näringsinnehållet i ersättning med snabbmat helt enkelt. Att man övermatar sitt barn har inte med ersättning att göra heller.

Det är en dålig jämförelse. Det är inte sån enorm skillnad på näringsinnehållet i ersättning vs. bröstmjölk (vilket också varierar kraftigt beroende på vems bröstmjölk vi talar om) att du kan jämföra ersättningen med skräpmat och bröstmjölken med nyttig, hemlagad mat från grunden.

Skillnaden är inte på den nivån. Det blir bara löjligt. Argumentera med verkligheten istället. Det finns en skillnad, men den är liten. Argumentera på den lilla skillnaden och vad som är viktigt i den - sluta hitta på! Det behövs inte! Och om inte ens barnmorskor och läkare håller med så känns det bara urlöjligt. De hade inte rekommenderat ersättning som "fullgott alternativ" om de överhuvudtaget skulle kunna skriva under på att ersättningen är = skräpmat.

• malzac
    Repan skrev 2013-07-28 20:58:17 följande:
    Du kan inte jämföra näringsinnehållet i ersättning med snabbmat helt enkelt. Att man övermatar sitt barn har inte med ersättning att göra heller.

Det är en dålig jämförelse. Det är inte sån enorm skillnad på näringsinnehållet i ersättning vs. bröstmjölk (vilket också varierar kraftigt beroende på vems bröstmjölk vi talar om) att du kan jämföra ersättningen med skräpmat och bröstmjölken med nyttig, hemlagad mat från grunden.

Skillnaden är inte på den nivån. Det blir bara löjligt. Argumentera med verkligheten istället. Det finns en skillnad, men den är liten. Argumentera på den lilla skillnaden och vad som är viktigt i den - sluta hitta på! Det behövs inte! Och om inte ens barnmorskor och läkare håller med så känns det bara urlöjligt. De hade inte rekommenderat ersättning som "fullgott alternativ" om de överhuvudtaget skulle kunna skriva under på att ersättningen är = skräpmat.

I rena siffror så är det möjligt att näringsinnehållet inte skiljer enormt mellan ersättning och bröstmjölk (iaf de näringsämnen de upptäckt och lyckats mäta), men det är en enorm skillnad på typen av näring och hur väl barnet kan tillgodose sig den. Dessutom innehåller bröstmjölken antikroppar och annan hjälp till bebisens immunförsvar, något som inte kan finnas i ersättning. Det var detta skillnaden i "vitaminer" skulle representera i min liknelse.

Bröstmjölken anpassar sig efter om barnet är hungrigt eller törstigt, sjukt eller snuttigt. När man ger ersättning ger man samma antal kalorier per ml oavsett vad, så om barnet är törstigt får det i sig mer kalorier än om det hade ammat. Det var detta portionsstorleken anspelade på.

Själva akten att amma utvecklar även barnet fysiskt; det var detta motionen i min liknelse härmade.

Och självklart kan inte en barnmorska säga att "ja, du blir nog tvungen att ge ersättning, men du vet väl att det är sjukt mycket sämre för ditt barn". I stället fokuserar de på det "positiva", dvs att näringstabellen ser liknande ut.
  • Repan
    malzac skrev 2013-07-28 21:44:19 följande:

I rena siffror så är det möjligt att näringsinnehållet inte skiljer enormt mellan ersättning och bröstmjölk (iaf de näringsämnen de upptäckt och lyckats mäta), men det är en enorm skillnad på typen av näring och hur väl barnet kan tillgodose sig den. Dessutom innehåller bröstmjölken antikroppar och annan hjälp till bebisens immunförsvar, något som inte kan finnas i ersättning. Det var detta skillnaden i "vitaminer" skulle representera i min liknelse.

Bröstmjölken anpassar sig efter om barnet är hungrigt eller törstigt, sjukt eller snuttigt. När man ger ersättning ger man samma antal kalorier per ml oavsett vad, så om barnet är törstigt får det i sig mer kalorier än om det hade ammat. Det var detta portionsstorleken anspelade på.

Själva akten att amma utvecklar även barnet fysiskt; det var detta motionen i min liknelse härmade.

Och självklart kan inte en barnmorska säga att "ja, du blir nog tvungen att ge ersättning, men du vet väl att det är sjukt mycket sämre för ditt barn". I stället fokuserar de på det "positiva", dvs att näringstabellen ser liknande ut.
    Läkare och professionella LJUGER inte för att det annars skulle låta illa. Det måste du ju inse. Självklart har bröstmjölken generellt saker som ersättningen inte har, däremot inte till så stor skillnad näringsmässigt som du försöker framhålla. Fortfarande, din jämförelse är grovt överdriven och hjälper inte alls din poäng.

Bröstmjölk kan också vara undermålig, det beror helt på kvinnan.

Det är inte "sjukt mycket sämre" med ersättning, det är bara inte riktigt lika bra som bröstmjölk. Du behöver inte överdriva för att kunna argumentera för att bröstmjölk är bra, fortfarande. Nu lämnar jag detta för vi upprepar bara samma saker om och om igen. 
  • Vinterankan

De studier som är gjorda där man jämfört vikt och sådant på ammande respektive icke-ammande barn. Har man då tagit hänsyn även till andra faktorer som också kan påverka? Och har man tagit hänsyn till hur ersättningen har getts (tänker då på om man har gett stora mängder vid få tillfällen eller om man har gjort mer som vid amning att man låter barnet själv styra mer? Jag har två barn där den ena har helammats i 8 månader och det andra har delammats i 2,5 månader. De följer exakt samma kurvor på både längd och vikt (yngsta är drygt 1 år nu). Men de har ju också fått exakt samma uppväxt vad gäller mat bortsett från just amningen. För att få säkra resultat så borde studier egentligen göras på syskonpar där bara amningen skiljer.

• malzac
    Repan skrev 2013-07-29 10:52:11 följande:
    Läkare och professionella LJUGER inte för att det annars skulle låta illa. Det måste du ju inse. Självklart har bröstmjölken generellt saker som ersättningen inte har, däremot inte till så stor skillnad näringsmässigt som du försöker framhålla. Fortfarande, din jämförelse är grovt överdriven och hjälper inte alls din poäng.

Bröstmjölk kan också vara undermålig, det beror helt på kvinnan.

Det är inte "sjukt mycket sämre" med ersättning, det är bara inte riktigt lika bra som bröstmjölk. Du behöver inte överdriva för att kunna argumentera för att bröstmjölk är bra, fortfarande. Nu lämnar jag detta för vi upprepar bara samma saker om och om igen. 
    Tre förtydliganden bara:
    - Jag sa inte att de ljuger (vem är det som överdriver nu?), jag sa att de fokuserar på det positiva.
    - Förutsatt att barnet får i sig tillräckligt med bröstmjölk så får det också i sig tillräckligt med näring. Bröstmjölken blir inte undermålig bara för att man inte äter hälsosam kost om det är det du syftar på. Om man inte får i sig tillräckligt med näringsämnen som mamma så får mamman problem, inte barnet, eftersom bröstmjölken prioriteras. Vi är designade för att överleva svältperioder, och för att våra ammade barn också ska göra det.
    - Jag överdrev kanske när jag skrev "sjukt mycket sämre", men ibland är överdrifter nödvändiga för att förtydliga en poäng. 
  • Aaglars
    Natulcien skrev 2013-07-04 11:18:45 följande:
    Måste man vara tillbaka på jobbet just efter 9 månader då? Kan man inte ha barnet hemma 2 år, så kan mamma vara hemma första året och pappa det andra t.ex.?
    InstämmerKyss
  • Aaglars
    Wilner skrev 2013-07-04 11:37:49 följande:
    Feminismen bryr sig inte om att barn blir sjuka, så länge kvinnor arbetar.

Vidrig ideologi som måste motarbetas. 
  • malzac
    Vinterankan skrev 2013-07-29 11:06:44 följande:
    De studier som är gjorda där man jämfört vikt och sådant på ammande respektive icke-ammande barn. Har man då tagit hänsyn även till andra faktorer som också kan påverka? Och har man tagit hänsyn till hur ersättningen har getts (tänker då på om man har gett stora mängder vid få tillfällen eller om man har gjort mer som vid amning att man låter barnet själv styra mer? Jag har två barn där den ena har helammats i 8 månader och det andra har delammats i 2,5 månader. De följer exakt samma kurvor på både längd och vikt (yngsta är drygt 1 år nu). Men de har ju också fått exakt samma uppväxt vad gäller mat bortsett från just amningen. För att få säkra resultat så borde studier egentligen göras på syskonpar där bara amningen skiljer.
    Ja, man ser skillnader även när man neutraliserar andra faktorer. Men visst vore det bättre om man bara fokuserade på syskonpar, det har du absolut rätt i. Tyvärr finns det väl inte tillräckligt många sådana att tillgå.
  • Vinterankan

En sak som jag funderat på nämligen är att vad jag förstår så är det vanligt att man ger ersättning på ett helt annat sätt än bröstmjölk. Att man mäter upp en exakt mängd som ska drickas och att man har speciella mattider. Till skillnad från amningen där det sker mer fritt helt beroende på barnet. Mina barn har fått mat på precis samma sätt även fast det fått olika mat. Har de verkat hungriga så har de fått bröst eller nappflaska och så har de fått äta tills de själva slutar. Vi har aldrig mätt eller kollat på någon klocka när vi hållt på med maten till det flaskmatade (mätt att det är rätt blandat såklart men inte att han ska ha en viss mängd).

• malzac
    Vinterankan skrev 2013-07-29 12:20:30 följande:
    En sak som jag funderat på nämligen är att vad jag förstår så är det vanligt att man ger ersättning på ett helt annat sätt än bröstmjölk. Att man mäter upp en exakt mängd som ska drickas och att man har speciella mattider. Till skillnad från amningen där det sker mer fritt helt beroende på barnet. Mina barn har fått mat på precis samma sätt även fast det fått olika mat. Har de verkat hungriga så har de fått bröst eller nappflaska och så har de fått äta tills de själva slutar. Vi har aldrig mätt eller kollat på någon klocka när vi hållt på med maten till det flaskmatade (mätt att det är rätt blandat såklart men inte att han ska ha en viss mängd).
    Det finns flera anledningar till varför viktökningen kan skilja. En av dem är hur man matar, men nuförtiden är det standard att rekommendera fri flaskning, liksom fri amning. Så det är ju bra.

Men det finns andra, mer fysiologiska orsaker. Om du är nyfiken så kan du läsa här (varning: sidan är ganska anti ersättning så den kan framstå som lite militant emellanåt, men själva informationen och dess källor är bra):
    www.thealphaparent.com/2013/02/formula-feeding-and-obesity.html

Min summering av länken ovan:
    1. Ersättning baseras på komjölk som är designad att öka kalvens vikt mycket snabbare än ett människobarn ska öka. Komjölken uppmuntrar till att för många fetceller skapas och dessa fetceller försvinner inte sedan.
    2. En flaska portionerar ut ersättningen på ett annat sätt än mjölken portioneras under amning, så barnet får i sig fler kalorier. Dessutom förändras bröstmjölken under amningstillfället (för- och eftermjölk) och detta hjälper barnet att veta när det är mätt. 
    3. Det finns hormoner i bröstmjölken som reglerar aptit. Dessa finns inte i ersättning.
    4. Ersättning ökar barnets IGF-1 (en grupp hormoner som påverkar tillväxthormonerna) - för gott.

Ersättning förändrar alltså hur samspelet i barnets kropp fungerar och gör att risken för övervikt är större. Dvs om dina barn börjar käka på McDonalds ofta som tonåringar så kan det hända att det äldre syskonet inte lägger på sig lika mycket som det yngre. Det kan vara viktigare för det yngre att hålla sig till en hälsosam kost än det är för det äldre (ur viktsynpunkt).
  • Vinterankan

Ja det får väl framtiden utvisa. Än så länge är de båda lite underviktiga om man ska kolla på mått (normalviktiga men väldigt långa) och jag är uppväxt på ersättning (som jag antar var sämre för 30 år sedan) och har aldrig haft viktproblem så jag oroar mig inte speciellt.

• malzac
    Vinterankan skrev 2013-07-29 12:52:40 följande:
    Ja det får väl framtiden utvisa. Än så länge är de båda lite underviktiga om man ska kolla på mått (normalviktiga men väldigt långa) och jag är uppväxt på ersättning (som jag antar var sämre för 30 år sedan) och har aldrig haft viktproblem så jag oroar mig inte speciellt.
    Så bra! Naturligtvis finns det andra saker som också spelar in. Gener till exempel. Flört
  • cloudberry79

Jag har ammat en (aldrig gett flaska med något innehåll) och gett en ersättning. Ersättningsbarnet har kronisk förstoppning sedan spädbarnstiden och det ammade barnet har en välfungerande mage. Vi har delat lika på föräldraledigheten med båda och vi har delat på allt annat också. Amningen har varit miljoner gånger bättre för oss, även om det tog över två månader innan det funkade som det ska... Nu är hon över året och vi har inga planer på att sluta. Perfekt förpackad mat, alltid redo för intag och bästa trösten i världen. Blir hon sjuk behöver vi ingen vätskeersättning eller liknande, bara mer amning ett tag, jag önskar verkligen att jag hade vetat mer om amning första gången, så hade vi sluppit flaskan. Man ska vara lätt lågbegåvad om man inte klarar att leva jämställt och ändå skippa barnmatsindustrin.

(M)amma till V -07 och E -12
  • malzac
    cloudberry79 skrev 2013-08-02 10:15:04 följande:
    Jag har ammat en (aldrig gett flaska med något innehåll) och gett en ersättning. Ersättningsbarnet har kronisk förstoppning sedan spädbarnstiden och det ammade barnet har en välfungerande mage. Vi har delat lika på föräldraledigheten med båda och vi har delat på allt annat också. Amningen har varit miljoner gånger bättre för oss, även om det tog över två månader innan det funkade som det ska... Nu är hon över året och vi har inga planer på att sluta. Perfekt förpackad mat, alltid redo för intag och bästa trösten i världen. Blir hon sjuk behöver vi ingen vätskeersättning eller liknande, bara mer amning ett tag, jag önskar verkligen att jag hade vetat mer om amning första gången, så hade vi sluppit flaskan. Man ska vara lätt lågbegåvad om man inte klarar att leva jämställt och ändå skippa barnmatsindustrin.
    Bra jobbat med amningen! För att förtydliga: min fråga från början gällde egentligen om folk uppmuntrades till att sluta amma innan nio månaders ålder (till förmån för vanlig mat), inte om folk valde att ge ersättning istället. Och frågan gällde inte heller huruvida det går att både amma och dela lika på föräldraledigheten, utan om bonusen gjorde valet att sluta amma tidigare lättare.

Men jag har ju som sagt fått bekräftat att så inte är fallet.

Förresten, om man läser här på forumet så får jag känslan av att det är många som gärna hade vetat mer om amning när de fick sitt barn, trots att det trycks på om hur bra amningen är. Jag bor ju inte i Sverige så jag vet inte hur det är där, men känner du att det fokuseras för mycket på hur mycket bättre amningen är och för lite på faktisk information om hur det funkar? Eller är det så att man liksom blir döv inför informationen? Eller är där helt enkelt inte mycket lättillgänglig information trots allt? 
  • Aaglars
    cloudberry79 skrev 2013-08-02 10:15:04 följande:
    Hjärta Tack för att du berättar Hjärta

Så sant så sant!!!
Svar på tråden Jämställdhet vs amning