• Bimbo

Pergotime December 2013

Någon mer som ska äta Pergotime i under December? För mig är det första gången och det skulle kännas bra att diskutera lite med andra under behandlingen. Om du vill kan du berätta lite om din situation och bakgrund med hjälp av följande frågor.. det kan vara till hjälp för andra att få höra hur du har det.. men du får naturligtvis skriva vad du vill! :)

Frågor som du kan svara på:
    Är det första gången du provar Pergotime? Annars, hur många gånger har du testat innan?
    Hur länge har du försökt bli gravid?
    Vad har du gjort för undersökningar/behandlingar innan?
    Har du egen ägglossning?
    Tar du någon annan fertilitetshöjande medecin samtidigt? (både ifrån läkare och hälsokost)
    Vilka styrka av Pergotime tar du?

• Svar på tråden Pergotime December 2013
  • CaptainEm

Såg nu. 7-8 skrev du ju :P detta blir ditt andra barn då? Jag är gravid med första

• Yarrow

Den känslan får jag hela Tiden med, springer på toaletten hela tiden men det är falskt alarm. Jag får se den lilla på torsdag nästa vecka. Ska fastställa hur långt gången jag är, kommer troligen vara i vecka 10.. Lääängtar!!

• choklaa
    CaptainEm skrev 2014-03-07 17:43:59 följande:
    Såg nu. 7-8 skrev du ju :P detta blir ditt andra barn då? Jag är gravid med första
    Detta är vårt andra barn. Försökte på egen hand i ca 4 år innan vi sökte hjälp och jag fick pergotime maj 2012. Blev då tack och lov gravid på första försöket men berode nog också till en stor del att jag gick ner 10 kg. Mellan april och maj då jag blev gravid.

Så fick tillbaka mensen i september var regelbuden så gott den kan vara med PCO. Så 49 dagar emellan ungefär men i januari gick jag ner lite i vikt med samma vikt metod som i april 2012. Och ägglossningen som i vanliga fall skulle ha sket den 15 februari blev i stället runt den 20 januari. Vad kroppen är rolig ibland.

Men oroa dig inte det kommer gå bra :)
  • CaptainEm

Vad har ni för symtom? Och ni som har varit gravida innan, har man symptom mer eller mindre varje dag? Jag har molande värk i mage och rygg, lite flytningar och lite ömma bröst bara, tycker det kommer och gå. Ibland mer ibland ingenting. Har fått så ont i halsen på kvällarna också, och tror det är halsbränna.. Hade problem med det innan men inte haft på säkert över 1 år... Är så svårt att veta när det är första gången man funderar ju på allting! :P

• Yarrow

Med sonen så fick jag inga symtom förren i vecka 8 typ. Denna gången kom första kräket två dagar efter plusset, haha. Så det är väääääldigt stor skillnad. Från person till person, från graviditet till graviditet och från dag till dag med :)

• CaptainEm

När ska ni på ert första ul? Eller har ni gjort vul? Jag var hos barnmorskan första gången idag på hälsosamtal, hoppades på ul, men inte, frågade om det blir ul nästa gång 2april, men inte det. Första ultraljudet ska jag göra i v.17 sa hon. Aldrig att jag kan vänta så länge, vet ju inte änns säkert att det är en baby där inne!!!!? Har iallafall en bokat tid hos min gyn om 2 veckor, så ska kräva att få göra vul då. Vill se att allt står rätt till!

• Yarrow

Att göra vul är inget som alla landsting erbjuder. Bara i speciella fall. Ring till din gynekolog i stället, har man fått pergotime kan man få göra vul där om man har tur :) vi gjorde vul i vecka 8 med sonen eftersom jag inte visste när jag blev gravid. Denna gången gör vi det i vecka 10, också för att fastställa hur långt gången jag är inför kub.

• CaptainEm

Inte.. Märkligt. Jag kanske inte ens är gravid ju? Det vet ju inte barnmorskan heller :P jag är ju säker på när jag hade äggossning men får väl låtsas att jag inte vet riktigt när jag ska till min gyn. Jag trodde ju inte änns jag skulle ägglossa i februari! :) så kan ju köra på det ;) kan knappt vänta på ultraljud! Vågar inte tro att det växer något där inne. Och när man googlar runt blir man ju helt nojjig, läser att dom inte hittat foster och allt vad det är.. Fast iförsig är det bara dom det går "sämre" för som skriver på internet. Alla det går bra för skriver ju inte ;)

• Yarrow

Nä, det gör det inte eftersom ett test är så säkert :) dessutom kan tidiga ultraljud visa så mycket fel och bringar bara med oroligheter. Om du är med i någon måndagsgrupp här på familjeliv kommer du märka det. De som får tidiga ultraljud är oftare mycket mer oroliga för missfall än de andra, för att deras ultraljud inte visat vad de trodde. I början är embryot så litet nämligen, ibland syns den inte, ibland börjar hjärtat slå senare än vanligt, o.s.v, o.s.v.. Mitt ultraljud i vecka 8 visade bara en liten räka, såg typ .. I vecka 12 däremot kunde man se armar och ben och sånt :) var mycket roligare att göra ul då :)

• CaptainEm
    Fiiaa skrev 2014-03-17 18:40:06 följande:
    Hur går de för er som är kvar? Här går inget vidare..

Varför går det inget vidare? :( Här går det bra.. Väntar och väntar, försöker inte tänka så mycket då det känns så overkligt fortfarande men nästa onsdag ska jag till gyn och hoppas på att få se den lilla räkan i magen :)
  • Fiiaa

Fick mens igen! Va 7e kuren jag åt.

Vilken vecka är du nu i?

• Yarrow

Filia, är det enkelkur du äter? Kanske behöver du en dubbelkur..

• Fiiaa

Nej jag får äl av enkel kur, så läkaren tycker de räcker! Jag hade fina ägg å bra reserv. Tror sambon är stor del i detta, med sina slöa simmare och lite få i antal.

Läkaren skulle ringa mig imorgon så ska bli kul å höra vad hon säger nu.

• Fiiaa

I maj har läkaren sagt att hon ska skicka remissen till ivf, måste ha gått 6 mån efter missfall:/ helt galet med så lång tid när man har massa problem! Men tyvärr finns de regler..

• CaptainEm

Usch vad tråkigt fiiaa.. Jag kan fortfarande börja gråta över att jag inte har barn, Så svårt att fatta att det växer något där inne. Har en kompis som aldrig kommer kunna bli gravid och aldrig kommer klara av att bära ett barn och jag känner mig vara på samma stadie som henne, att jag kan knappt glädjas åt alla andra som får/ska ha barn. Klart kul för deras skull men varje gång jag hör att ett nytt par ska ha barnxtycler jag mest det är jobbigt. Jag vill bara ha v.20 nu, rutinultraljud och ett kön på barnet, lite sparkar, så jag kan fatta att det finns något där. En av mina bästa kompisar berättade för någon dag sedan att hon var gravid "förlåt" sa hon, det var inte planerat. Så jag var tvungen att berätta att jag också var gravid, dock var hon 6veckor före mig.. Förhoppningsvis löser sig allt förr eller senare, men väntan är fan olidlig och hemsk!,

Svar på tråden Pergotime December 2013