CaptainEm skrev 2014-01-11 11:07:49 följande:
börja med äl. dag 10 i cykeln..? jag började dag 11, i tisdags och har fortfarande inte fått positivt på äl.testet, börjar bli nervös att jag inte haft någon äl. eller att jag missade den och den var ca dag 9-10??
hur gör ni här, tar ni Pergo varje månad? jag har fått order om att bara ta varannan månad. och ska tillbaka dag 22 i cykeln varannan månad för att ta blodprov och se om jag ägglossat.
Det va min första pergokur i dec. Jag tog då test runt dag 15 tom 22 men inget resultat. Sen fick jag en sparsam men ihållande mens på dag 25 som då alltså blir cd 1 i min nya cykel. Och på dag 5 började jag med ny kur. Eftersom cykeln alltså bara var 24 dagar tyckte min gyn att det va lite kort men att det alltid finns undantag från regeln. Därmed ville hon att jag skulle börja testa redan dag 10. Det är ju viktigt att inte missa äl, sa hon, för då vet vi ju inte när jag ska ta blodprovet som ska visa om det funkar. Denna gång gjordes ju blodprovet på tok försent (dagen innan mens, dag 24) för att kunna säga nåt.
Idag ska jag ta min 4:e tablett. Blöder fortf fast jag nu är inne på 8:e dagen. Fortfarande ganska sparsamt men ändå mens vill jag påstå. Måste ju skydda mig. Hoppas det inte blivit nåt galet.
Jag brukar bara göra ett test per dag. Alltid på förmiddagen. Men hade inte gyn sagt åt mig att testa nu så hade jag hoppat över det helt. Tycker det är stressande.
Varannan månad kanske är bra så kroppen får en egen chans. Om det visar sig att jag inte blir gravid denna månad trots äl så har jag bestämt mig för att ta en paus på nån några månader och inte ens fundera på när jag har äl. Vi har försökt så länge nu och jag hade nog behövt en månad att inte ha detta hängande över mig, ständigt leva i menscyklar. Vänta på äl, vänta på bim, mens, vänta på äl, vänta på bim och återigen mens och besvikelse... Sim du skriver Fiiaa att tabletterna kan sitta i månaden efter. Det i kombination m en mer avslappnad inställning kanske är det som behövs:)