• Bimbo

Pergotime December 2013

Någon mer som ska äta Pergotime i under December? För mig är det första gången och det skulle kännas bra att diskutera lite med andra under behandlingen. Om du vill kan du berätta lite om din situation och bakgrund med hjälp av följande frågor.. det kan vara till hjälp för andra att få höra hur du har det.. men du får naturligtvis skriva vad du vill! :)

Frågor som du kan svara på:
    Är det första gången du provar Pergotime? Annars, hur många gånger har du testat innan?
    Hur länge har du försökt bli gravid?
    Vad har du gjort för undersökningar/behandlingar innan?
    Har du egen ägglossning?
    Tar du någon annan fertilitetshöjande medecin samtidigt? (både ifrån läkare och hälsokost)
    Vilka styrka av Pergotime tar du?

• Svar på tråden Pergotime December 2013
  • CaptainEm

Har inte fått mens ännu.. Men är så rädd att bli besviken.. Men konstigt att mensen är sen då jag är 100! På att jag hade ägglossning. Ömma bröst och lite små molande i magen. Kanske får testa ikväll.. Vill att Min kille ska vara hemma när jag testar. Och behöver veta vad som är rätt då jag måste kanske avboka en PT träning på fredag, inte bra med massa styrketräning då ju ;)

• CaptainEm

Oh my god... Jag fick två streck på gravtestet = gravid!!?? Visade Min pojkvän och jag börjar gråta. Stämmer detta verkligen? Vågar ej tro min ögon. Ska testa imon bitti igen. :')

• CaptainEm

yarrow- gjode första testet söndag kväll, ville veta innan jag åkte till jobbet på måndag, och när min sambo var hemma. snacka om att jag blev chockad! men vågade ej tro på att riktigt, så gjorde ett måndag morgon också. och likaså visade det positivt. :) gjorde även ett idag morse tisdag igen, och det visade likadant..

så nu har jag ringt en barnmorska och fått tid. :D

men vågade inte riktigt lita på gravtesten från billigatester, så gick och köpte mig ett cleablue digital iförmiddags, och testade precis. och det stod klart och tydligt! GRAVID 2-3 VECKOR!!!!

herregud jag är gravid!! i v.5. dock lite orolig för missfall men ska försöka tänka på annat. dock har jag för mig jag läste någon stans om PCO; att om man har PCO, så är äggen starkare och bättre, och risken för missfall minskar. hört talas om något liknande??

• CaptainEm

Googlade på detta och fann detta svar:

Undrar också om risken ökar att man får missfall när man har PCOS?

Svar: Enligt våra och andra  studier verkar PCOS I sig inte innebära ökad risk för missfall, utan en sådan liten överrisk kommer med ökad BMI I sig. I själva verket är äggen hos kvinnor med PCOS ofta av bra, och t o m bättre karaktär än hos andra, vilket innebär hög fruktsamhet och ganska låg missfallsrisk, när man väl ägglossar (eller vid IVF), förutsatt att man inte har alltför mycket övervikt. Det är fr a bukfettet som inte är bra. PCO-äggstocken är ju inte sjuka, vilket man ibland kan tro när man läsar på nätet, de är i sig faktiskt en slags super-äggstock, som är försedd med fler omogna, men i huvudsak helt friska, ägg. Våra forskningar har visat att kvinnor med den här äggstockstypen faktiskt har högst graviditetsferkvens av alla vid IVF. Du kan se det illustrerat med staplar på under rubriken: Resultat. Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp I åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. Det gäller dock att hålla nere vikten, just med tanke  missfallsrisken, och de andra risker som kommer under själva graviditeten (graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning mm).

• choklaa
    CaptainEm skrev 2014-03-04 19:11:00 följande:
    Googlade på detta och fann detta svar:

Undrar också om risken ökar att man får missfall när man har PCOS?

Svar: Enligt våra och andra  studier verkar PCOS I sig inte innebära ökad risk för missfall, utan en sådan liten överrisk kommer med ökad BMI I sig. I själva verket är äggen hos kvinnor med PCOS ofta av bra, och t o m bättre karaktär än hos andra, vilket innebär hög fruktsamhet och ganska låg missfallsrisk, när man väl ägglossar (eller vid IVF), förutsatt att man inte har alltför mycket övervikt. Det är fr a bukfettet som inte är bra. PCO-äggstocken är ju inte sjuka, vilket man ibland kan tro när man läsar på nätet, de är i sig faktiskt en slags super-äggstock, som är försedd med fler omogna, men i huvudsak helt friska, ägg. Våra forskningar har visat att kvinnor med den här äggstockstypen faktiskt har högst graviditetsferkvens av alla vid IVF. Du kan se det illustrerat med staplar på under rubriken: Resultat. Man är alltså genetiskt utrustad med fler äggblåsor, och det innebär också att man oftast är fertil längre upp I åldrarna än andra, och kommer senare I övergångsåldern. Det gäller dock att hålla nere vikten, just med tanke  missfallsrisken, och de andra risker som kommer under själva graviditeten (graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning mm).
    Hej, och grattis, oroa dig inte för missfall. De du bör tänka på är att i morgon om du inte redan har börja ta folsyra tabetter för fostrets utveckling av ryggraden.

Har också pco och blev gravid efter prergotime med sonen 2012. Vist de fanns oro hela graviditeten men de gyn sa, du kan inget göra åt de om de nu skulle bli ett missfall. Du kan sätta kroppen i obalans av att gå nojja dig och oroa dig utan slappna av. STRESSA INTE!

Sonen föddes 2013 i februari. Och måste säga jag har ju PCO med typ 1-2 ägglossningar på egenhand per år. Fick tillbaka mensen i slutet av september och är nu gravid i vecka 7-8 på egenhand. Kan dock inte fatta det.

Oron vist finns den. Men ingen ide att ora kroppen gör sitt och jag behöver inte göra det änu besvärligare.

Så slappna av och så ska du se i november har du en underbar liten bebis i din famn :)

Tips är ju att du ringer till gyn som skrev ut pergotime och får en tid för VUL i ca vecka 7-8 så får du se att bebis finns där och hjärtat tickat.

Risken för missfall vid tickande hjärta minskar oerhört om man väl ser de. SKa in på ett nu på torsdag. Nervöst.

• Yarrow

CaptainEm, Sååå kul :) det där magiska ordet på de digitala testen :) när blir det beräknat ?

• CaptainEm

Jag har lagt ner lite med oron för Missfall, just därför att det inte är bra att gå och nojja... Sen är ju missfall med första barnet inte jääätte stor chans att man få. Så det känns ändå ok nu :) jag bet ju när jag hade ägglossning så den lille är beräknad till 5 november! Dock känns detta lite förbra för att vara sant! Detta som jag väntat på i 2 år!!! (Eller egentligen hela livet!) Jag har aldrig innan funderar änns över missfall, trodde jag fick missfall i mars 2013, men är inte säker.. Vi utgår från att allt går bra :)

• choklaa

Var på VUL i går, fick se en liten där inne, som växt till sig 15,3mm och räknades ut till att vara i vecka 8+1. Nu kan vi åka på semester med sol och bad och bara njuta.

• CaptainEm
    choklaa skrev 2014-03-07 12:09:24 följande:
    Var på VUL i går, fick se en liten där inne, som växt till sig 15,3mm och räknades ut till att vara i vecka 8+1. Nu kan vi åka på semester med sol och bad och bara njuta.

Åh vad härligt :) Vilken vecka trodde du att du var i ? Längtar tills Mitt första vul, så jag kan lugna mig lite.. Men ska på inskrivning på tisdag men tro ej det blir vul då, men om 3 veckor ska jag till min gyn så får la vänta tills dess....... :/ är väldigt nojjig faktiskt och får känslan att det rinner blod mellan benen men bara flytningar...
    N
Svar på tråden Pergotime December 2013