• Bimbo

Pergotime December 2013

Någon mer som ska äta Pergotime i under December? För mig är det första gången och det skulle kännas bra att diskutera lite med andra under behandlingen. Om du vill kan du berätta lite om din situation och bakgrund med hjälp av följande frågor.. det kan vara till hjälp för andra att få höra hur du har det.. men du får naturligtvis skriva vad du vill! :)

Frågor som du kan svara på:
    Är det första gången du provar Pergotime? Annars, hur många gånger har du testat innan?
    Hur länge har du försökt bli gravid?
    Vad har du gjort för undersökningar/behandlingar innan?
    Har du egen ägglossning?
    Tar du någon annan fertilitetshöjande medecin samtidigt? (både ifrån läkare och hälsokost)
    Vilka styrka av Pergotime tar du?

• Svar på tråden Pergotime December 2013
  • Svente

Hej!

Tänkte skriva lite och berätta om oss. Jag och min man var på vårt första läkarbesök idag. Med min man var allt normalt men jag fick diagnosen PCO. Läkaren gjorde även VUL för att bekräfta att diagnosen stämde.

Vi är relativt unga (25 & 23) och har försökt sedan november 2012. Anledningen att vi tog kontakt med läkarvård så tidigt är på grund utav att jag i princip aldrig har mens. Nu har jag fått en första kur utskriven och tar första tabletten idag :) Har fått sex kurer på recept som ska ge mig både mens och ägglossning.. så nu tänkte vi köra på ett tag!

Men oj vad jag längtar efter ett barn. Varje gång jag ser en mamma med ett barn eller varje gång jag hör att någon av våra vänner väntar barn blir jag så ledsen. Men vi håller hoppet uppe och kör på :) 

Ska bli spännande att se vad som händer, förhoppningsvis behöver vi inte vänta alltför länge på ett +!

• Alltidväntarmanpånåt
    Svente skrev 2014-01-20 21:39:29 följande:
    Hej! Tänkte skriva lite och berätta om oss. Jag och min man var på vårt första läkarbesök idag. Med min man var allt normalt men jag fick diagnosen PCO. Läkaren gjorde även VUL för att bekräfta att diagnosen stämde. Vi är relativt unga (25 & 23) och har försökt sedan november 2012. Anledningen att vi tog kontakt med läkarvård så tidigt är på grund utav att jag i princip aldrig har mens. Nu har jag fått en första kur utskriven och tar första tabletten idag :) Har fått sex kurer på recept som ska ge mig både mens och ägglossning.. så nu tänkte vi köra på ett tag! Men oj vad jag längtar efter ett barn. Varje gång jag ser en mamma med ett barn eller varje gång jag hör att någon av våra vänner väntar barn blir jag så ledsen. Men vi håller hoppet uppe och kör på :)  Ska bli spännande att se vad som händer, förhoppningsvis behöver vi inte vänta alltför länge på ett +!

Välkommen Svente:) jag förstår precis din längtan. Känns som att alla - kollegor, vänner och grannar, blir gravida nu. Jag går och väntar på äl i min andra kur. I den första missade vi den för den kom så tidigt så jag hade inte börjat testa. Tror det blev nåt knas. I förrgår började det stegra lite på öl-stickorna och så lite starkare igår och sen ingenting idag. Suck... Jag har inte PCO men är sjukskriven för utbrändhet på deltid och all stress i yrkeslivet verkar ha slagit ut mina fertilitetshormoner totalt:( Mår mkt mkt bättre nu. Känner mig lugn och avslappnad:) Så nu vill jag ha min andra bebis! Jag antar att du Svante väntar på din första bebis? Lycka till! Tänkte höra, är det är nån som har erfarenhet av att tempa? Eller det här m livmodertappen el vad det nu är som man kan känna på. Kan ingen förklara... Är den annorlunda om man fött barn innan? Hur går det egentligen för er alla andra m senaste kuren? När väntar ni äl? Vilken dag är ni på? Några väntar väl på bim nu eller?
  • Yarrow

Det där med livmodertappen har jag aldrig förstått mig på.. Känner den varken nu eller när jag var gravid. Haha. Jag är på äl+4 nu, räknar från helgen, är ändå rätt säker på att ägglossningenk om då..

• Svente

Alltidväntarmanpånåt - vi är väldigt nya i detta och vi önskar oss ett första barn :)

Det är jobbigt att höra när vänner och familj är gravida och väntar barn för man vet själv hur svårt det kan vara för oss. Vi vet ju själva inte ännu hur svårt det kan bli. För det är ju vår första kur.

Ska ta andra tabletten idag, så vi håller väl tummarna för att det blir ett superägg och en superspermie som tar sig fram till det ägget då :)

Men jag blir lite nervös för hur det ska gå. Får man alltså inte ha sex innan man har varit hos läkaren och gjort VUL för att se om de blivit något ägg? Eller får man ha sex som vanligt och sedan köra "lite extra" när man varit hos läkaren? 

Eller hur fungerar det?

• Alltidväntarmanpånåt

Det verkar va lite olika. Vi skulle bara ta ett blodprov en vecka efter äl till att börja med men många andra gör VUL runt äl. Du måste nog ha en egen plan m din gyn.

För mig har allt blivit jättekonstigt. Fick mens igen igår. När jag skulle haft ägglossning så dag 19 blev helt plötsligt dag 1. Ska göra ett VUL imorn. Känns lagom kul att göra det när man har mens. Jag sa det till min gyn men hon sa att för hennes del spelade det ingen roll. Om hon va rädd för blod skulle hon valt ett annat yrke så det va om jag tyckte det va jobbigt. Har ju fött barn, sa jag... Klart det är jobbigt men jag vill bara få en lösning på allt. Suck... Känner mig så uppgiven. Va är det som händer m mig?! Det gick så lätt förra ggn och nu är allt upp och ner:( Ni som längtar efter ert första barn tycker väl att jag borde va nöjd. Och det är jag. Men vill ändå ha en till. Längtar så efter att få ett plus, se hur ett litet hjärta bankar på skärmen, höra hjärtslagen hos bm, känna hur någon klappar mig på insidan magen, ger mig en ordentlig spark och slutligen att få kämpa i timmar för att sen få hålla den lilla underbara personen i min famn och få va en del av det friska barnets liv:) Jag längtar så mycket! Det är nåt som alla borde få uppleva både en och flera gånger:)

• Bimbo
    Svente skrev 2014-01-21 20:55:58 följande:
    Alltidväntarmanpånåt - vi är väldigt nya i detta och vi önskar oss ett första barn :) Det är jobbigt att höra när vänner och familj är gravida och väntar barn för man vet själv hur svårt det kan vara för oss. Vi vet ju själva inte ännu hur svårt det kan bli. För det är ju vår första kur. Ska ta andra tabletten idag, så vi håller väl tummarna för att det blir ett superägg och en superspermie som tar sig fram till det ägget då :) Men jag blir lite nervös för hur det ska gå. Får man alltså inte ha sex innan man har varit hos läkaren och gjort VUL för att se om de blivit något ägg? Eller får man ha sex som vanligt och sedan köra "lite extra" när man varit hos läkaren?  Eller hur fungerar det?

Vi gjorde inte ens vul efter första kuren och sexade på som vanligt.. läkare verkar göra olika så du får nog lyssna på din.. men att ha sex innan vul ska inte göra nån skillnad alls om du ska göra vul innan ägglossning.. du får ju kontrollera hela ägglossningen med stickor.. jag började testa efter sista pergo tabletten tills det gav utslag.
  • Yarrow

Jag har aldrig heller kollat med vul innan utan bara sexat på som vanligt och kört med äl-tester.

• CaptainEm

inte heller gjort något vul.

har BIM nu i helgen, men är säker på att mensen är påväg då jag har blodiga flytningar :( är endå säker på att det var äl. när jag fick glad gubbe på äl.testet, men svar på blodprovet jag tog i måndags får jag nog nästa vecka eller om 2 veckor,.. 

trodde ett tag där att det var något på G, då jag har haft ont i mage/rygg sen lite innan ägglossning och har lite fortfarande.. men kanske är inbillning, är så rädd att bli "skengravid", men att det egentligen inte är något.

men nu kommer väl mensen i helgen :(

• Trinity78

Jag är inne på andra kuren med Pergotime och jag fick ett starkt utslag på ägglossningstestet på dag 17. Nu fem dagar senare har jag börjat blöda kraftigt. Som vid mens faktiskt. Är detta normalt? Nån som vet? Det verkar konstigt om mensen skulle kommit redan och nidblödningar trodde jag var mindre än så här.

Reproductively challenged
Svar på tråden Pergotime December 2013