Dessa tiggare!
Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?
Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?
Någon som vet varför det är bara romer som tigger?
Vi importerar massor av arbetskraft till låglöneyrken, men där jobbar få romer, däremot många från baltikum, bulgarien, tjeckien mfl forna öststater. Varför finns så få romer bland dessa arbetare?
Levnadsvillkoren ser helt olika ut i europas länder, och med fri rörlighet är det klart att många från fattigare länder söker sig hit, men varför jobbar vissa folkgrupper medans andra tigger? Är inte ute efter att nedvärdera romerna, utan bara genuint nyfiken varför det ser ut som det gör.
Amia01: För att romer diskrimineras i sina hemländer. Ofta är grundeh lagd redan från början då många inte fått lov att börja skolan eller är analfabeter (då föräldrarna inte haft råd med skolgång). Kan man inte läsa, har råd med tex internet för att "se jobben" osv är det svårt att få ett jobb.
Alla romer jag pratat med har inget hellre velat än att få ett jobb.
I dokumentärfilmen Korrespondenterna (SVT 26 maj) berättade romer om hur de tvingades att tigga. De placerades på en plats som "ägdes" av någon rumän och sedan fick de lämna ifrån sig pengarna till honom. Trots det envisas svenska myndigheter med att sånt inte förekommer och så fortsätter folk att ge dem pengar. Sorgligt.
Felet är inte romerna, utan vår feministiska naiva politik.
Felet är inte romerna, utan vår feministiska naiva politik.
Eh. Vilken politik och hur har det med saken att göra?
Eh, feministisk politik innebär att man jobbar för jämställdhet mellan könen. Det är ju inte det det är fråga om här. Du får kalla det något annat. Vissa kallar det vänsterflum.
Eh, feministisk politik innebär att man jobbar för jämställdhet mellan könen. Det är ju inte det det är fråga om här. Du får kalla det något annat. Vissa kallar det vänsterflum.