• Anonym (tiggare)

Dessa tiggare!

Vill dessa tiggare ha alla mina pengar eller nöjer de sig oftast med en liten summa pengar?

• Svar på tråden Dessa tiggare!
  • Anonym (cluj)
    amia01 skrev 2014-11-12 08:39:53 följande:

Någon som vet varför det är bara romer som tigger?  
    Vi importerar massor av arbetskraft till låglöneyrken, men där jobbar få romer, däremot många från baltikum, bulgarien, tjeckien mfl forna öststater. Varför finns så få romer bland dessa arbetare?
    Levnadsvillkoren ser helt olika ut i europas länder, och med fri rörlighet är det klart att många från fattigare länder söker sig hit, men varför jobbar vissa folkgrupper medans andra tigger? Är inte ute efter att nedvärdera romerna, utan bara genuint nyfiken varför det ser ut som det gör.

Jag är svensk och bor i Rumänien. Jag träffade min bf i malmö och vi flyttade, för Rumänien är på uppgång och Sverige är på nedgång.

När jag var hemma och besökte släkten så höll jag på att skratta ihjäl mig när jag noterade dessa dumma naiva svenskar som förvånades över romer till höger och vänster från skåne och upp till dalarna... Sedan blev jag rädd. Det verkar som svenskarna tror att Romerna dykt upp som svampar ur marken. Inte en enda svensk har ifrågasatt hur de kom hit. Det tar tre dygn och ca 3000kr att åka från Rumänien till Sverige den billigaste vägen. 3000kr är inget en (och inte flera) fattiga människor lägger på att resa runt europa.

Fråga er:

Hur kom de hit? Med bil? Med buss? Med flyg?
    Hur kommer de till sin plats där de tigger varje morgon? Ser ni dem på bussen?
    Varför sitter det bara EN person vid varje affär/postlåda/bankomat/systembolag?
    Varför ser ingen av dem utmärglad ut? Varför väger de runt 100 pannor allesammans?
    Varför har de alla samma typ av skylt med ett antal barn (Som de övergivit hemma) och trots att de inte kan språket är alla skyltar på svenska?

Nu skall jag berätta hur det ser ut i Rumänien.
    I Sverige finns platser som Rosengård och Rinkeby, områden som beskrivs som "osäkra" och polis/brandkår/ambulanspersonal mm drar sig för att gå in. De är lugnet själv i jämförelse.
    I Rumänien finns hela byar som ägs av "minoriteten" ca 5 miljoner ?igan. Dessa byar går du inte in i om du inte tillhör deras klan. De kommer att döda dig. Dessa byar är isolserade från resten av Rumänien. Barn blir inte registrerade, de får ingen skolgång. Flickor har inte rätt att lära sig läsa eller skriva, när de får sin första mens gifts de bort till någon inom klanen. (Flickor som rymmer, gifter sig med någon annan, eller gud förbjude är homosexuella. Blir utslängda eller mördade.) Djur torteras för att barn skall lära sig hur man hanterar kniv, som är ett stolt klanvapen. (Googla ?igan och gatuhundar och titta på resultaten. Sedan kan ni börjar fråga er varför ni ser en ökning av försvunna husdjurs-afficher överallt i Sverige!)
    I Rumänien lever husdjuren bakom 3 meter höga staket. Du lämnar inte ditt barn obevakat i en lekpark i Rumänien, och du vistas inte ute på oupplysta platser när det är mörkt.
    Dessa människor är inte en utsatt grupp, de har erbjudits skola, bostäder och arbete. Allt tackar de nej till. För att de uppfostras till att tro att de är guds utvalda flock, och de skall leva som de alltid gjort.
    Saken är den att för att försörja hela klanen så behöver du pengar. Det kommer från tiggeri, prostitution och brottslighet. Klanledarna regerar över de som är lägre i hierarkin, och de måste rätta sig efter dem.
    Det är försent för Rumänien att lagstifta om tiggeri. Sverige har fortfarande chansen.
    Ett land där det finns ordningsregler, som polisen nu inte efterföljer. Regler om skolgång, som inte kommer hållas på för ni är rädda att kränka någon. Skatter och sociala avgifter är till för att skydda landets invånare, men som nu läggs på att handtera det jordskred av problem som kommer av att Sverige har lata regler som inte efterföljs. Så länge någon ger och ger, så finns det alltid någon som tar och tar.

Sverige lade 5,5miljoner bara i januari på romer. Hur tror ni det ser ut resten av året?

• Anonym (Vacklarhitådit)
    Anonym (cluj) skrev 2015-05-23 16:14:36 följande:
    Jag är svensk och bor i Rumänien. Jag träffade min bf i malmö och vi flyttade, för Rumänien är på uppgång och Sverige är på nedgång.

När jag var hemma och besökte släkten så höll jag på att skratta ihjäl mig när jag noterade dessa dumma naiva svenskar som förvånades över romer till höger och vänster från skåne och upp till dalarna... Sedan blev jag rädd. Det verkar som svenskarna tror att Romerna dykt upp som svampar ur marken. Inte en enda svensk har ifrågasatt hur de kom hit. Det tar tre dygn och ca 3000kr att åka från Rumänien till Sverige den billigaste vägen. 3000kr är inget en (och inte flera) fattiga människor lägger på att resa runt europa.

Fråga er:

Varför ser ingen av dem utmärglad ut? Varför väger de runt 100 pannor allesammans?
    Varför har de alla samma typ av skylt med ett antal barn (Som de övergivit hemma) och trots att de inte kan språket är alla skyltar på svenska?

I Sverige finns platser som Rosengård och Rinkeby, områden som beskrivs som "osäkra" och polis/brandkår/ambulanspersonal mm drar sig för att gå in. De är lugnet själv i jämförelse.
    I Rumänien finns hela byar som ägs av "minoriteten" ca 5 miljoner ?igan. Dessa byar går du inte in i om du inte tillhör deras klan. De kommer att döda dig. Dessa byar är isolserade från resten av Rumänien. Barn blir inte registrerade, de får ingen skolgång. Flickor har inte rätt att lära sig läsa eller skriva, när de får sin första mens gifts de bort till någon inom klanen. (Flickor som rymmer, gifter sig med någon annan, eller gud förbjude är homosexuella. Blir utslängda eller mördade.) Djur torteras för att barn skall lära sig hur man hanterar kniv, som är ett stolt klanvapen. (Googla ?igan och gatuhundar och titta på resultaten. Sedan kan ni börjar fråga er varför ni ser en ökning av försvunna husdjurs-afficher överallt i Sverige!)
    I Rumänien lever husdjuren bakom 3 meter höga staket. Du lämnar inte ditt barn obevakat i en lekpark i Rumänien, och du vistas inte ute på oupplysta platser när det är mörkt.
    Dessa människor är inte en utsatt grupp, de har erbjudits skola, bostäder och arbete. Allt tackar de nej till. För att de uppfostras till att tro att de är guds utvalda flock, och de skall leva som de alltid gjort.
    Saken är den att för att försörja hela klanen så behöver du pengar. Det kommer från tiggeri, prostitution och brottslighet. Klanledarna regerar över de som är lägre i hierarkin, och de måste rätta sig efter dem.
    Det är försent för Rumänien att lagstifta om tiggeri. Sverige har fortfarande chansen.
    Ett land där det finns ordningsregler, som polisen nu inte efterföljer. Regler om skolgång, som inte kommer hållas på för ni är rädda att kränka någon. Skatter och sociala avgifter är till för att skydda landets invånare, men som nu läggs på att handtera det jordskred av problem som kommer av att Sverige har lata regler som inte efterföljs. Så länge någon ger och ger, så finns det alltid någon som tar och tar.

Sverige lade 5,5miljoner bara i januari på romer. Hur tror ni det ser ut resten av året?
    Du skriver att det är försent för Rumänien att lagstifta om tiggeri. Jag trodde att det redan var förbjudet i Rumänien! Berätta mer. 
  • Anonym (Huberta)
    Anonym (cluj) skrev 2015-05-23 16:14:36 följande:

Fråga er:

Helt OT: du träffade din bf i Malmö. BF?
  • Anonym (cluj)
    Anonym (Huberta) skrev 2015-05-25 08:56:49 följande:
    Helt OT: du träffade din bf i Malmö. BF?
    BF=Boyfriend. Han jobbade i Malmö.
  • mr me
    Anonym (M) skrev 2015-02-25 21:07:10 följande:
    Tydligen så är det extremt jobbigt för dig att dom bara finns, så jag rekommenderade KBT. Och nej; ingen har sagt att du behöver ge dom pengar.
    Tiggarna har väl sagt att han/hon behöver ge dem pengar?
  • Anonym (cluj)
    Anonym (Vacklarhitådit) skrev 2015-05-23 16:21:36 följande:
    Du skriver att det är försent för Rumänien att lagstifta om tiggeri. Jag trodde att det redan var förbjudet i Rumänien! Berätta mer. 
    Rumänien har en lag som inte tillåter öppet tiggeri, men lagen riktar sig bara till de som är "arbetsföra". Vilket är ett kryphål. Bara en kort tid efter att lagen trätt i kraft så dök det upp barn som tiggde, kvinnor som hävdade att de var gravida, män som stod på kryckor (du kan själv se dem i malmö, de står och darrar på kryckor i 8 timmar, trots att det är uppenbart att en person med verkliga skador aldrig skulle hålla sig på benen så länge) och när dagen är slut slänger de kryckan över axeln och går hem.
    Samt det värsta av allt, barn med skador. I klanerna så finns det en hierarki, där barn är de lägsta av de lägsta. Så man skakade dem som spädbarn för att de skulle bli invalider och få tigga till klanen.
    Fråga dig annars hur ett barn bryter bägge armarna eller förlorar bägge benen? Det är få olyckor som lämnar sådana metodiska skador.
  • Anonym (cluj)
    Anonym (Lizilou) skrev 2014-11-12 09:46:27 följande:

Amia01: För att romer diskrimineras i sina hemländer. Ofta är grundeh lagd redan från början då många inte fått lov att börja skolan eller är analfabeter (då föräldrarna inte haft råd med skolgång). Kan man inte läsa, har råd med tex internet för att "se jobben" osv är det svårt att få ett jobb.

Alla romer jag pratat med har inget hellre velat än att få ett jobb.

Jag bor i Rumänien. "Minoriteten" på 5 miljoner diskrimineras inte. De erbjuds arbete, bostäder och skola. De tackar nej till allt sådant.
    Rumänien har gratis förskola och skola, så du vet inte vad du talar om. Anledningen till att de inte går till skolan är för att de har egna regler, som säger att kvinnor inte skall lära sig läsa eller räkna.

"Alla romer du talat med"  Hur många är det om jag får fråga? Och det kan väl inte vara ledande frågor du ställt.
     För om du kunde språket kan jag säga dig att det är helt andra saker de säger på rumänska när de sitter utanför affärerna. De skrattar åt alla naiva svenskar och tycker vi är fullkomligt dumma i huvudet.

I dokumentärfilmen Korrespondenterna (SVT 26 maj) berättade romer om hur de tvingades att tigga. De placerades på en plats som "ägdes" av någon rumän och sedan fick de lämna ifrån sig pengarna till honom. Trots det envisas svenska myndigheter med att sånt inte förekommer och så fortsätter folk att ge dem pengar. Sorgligt.

• Anonym (Huberta)
    Anonym (cluj) skrev 2015-05-26 21:10:36 följande:
    Jag bor i Rumänien. "Minoriteten" på 5 miljoner diskrimineras inte. De erbjuds arbete, bostäder och skola. De tackar nej till allt sådant.
    Rumänien har gratis förskola och skola, så du vet inte vad du talar om. Anledningen till att de inte går till skolan är för att de har egna regler, som säger att kvinnor inte skall lära sig läsa eller räkna.

"Alla romer du talat med"  Hur många är det om jag får fråga? Och det kan väl inte vara ledande frågor du ställt.
     För om du kunde språket kan jag säga dig att det är helt andra saker de säger på rumänska när de sitter utanför affärerna. De skrattar åt alla naiva svenskar och tycker vi är fullkomligt dumma i huvudet.
    Jämställdhet är väl knappast deras paradgren...
    Det är oftast kvinnor man ser sittandes utanför affärerna. Var är männen? De enda män jag sett är några enstaka gamla gubbar med krycka.
  • grind

Felet är inte romerna, utan vår feministiska naiva politik.

• Anonym (Huberta)
    grind skrev 2015-05-27 10:02:52 följande:

Felet är inte romerna, utan vår feministiska naiva politik.

Eh. Vilken politik och hur har det med saken att göra?
  • grind
    Anonym (Huberta) skrev 2015-05-27 10:24:31 följande:

Eh. Vilken politik och hur har det med saken att göra?

Ger man utländskt löst folk som kommer hit och tigger samma rättigheter som medborgarna samt tillstånd att tigga så är det självklart att de kommer hit.

Gör en resa genom Europa och du kommer notera att tiggarna inte är ett problem med ett fåtal undantag där Sverige är absolut värst.

Så går det om man bedriver en feministisk politik. Naivitet i dess renaste form.
  • Anonym (Huberta)
    grind skrev 2015-05-27 10:47:01 följande:
    Ger man utländskt löst folk som kommer hit och tigger samma rättigheter som medborgarna samt tillstånd att tigga så är det självklart att de kommer hit.

Gör en resa genom Europa och du kommer notera att tiggarna inte är ett problem med ett fåtal undantag där Sverige är absolut värst.

Så går det om man bedriver en feministisk politik. Naivitet i dess renaste form.
    Eh, feministisk politik innebär att man jobbar för jämställdhet mellan könen. Det är ju inte det det är fråga om här. Du får kalla det något annat. Vissa kallar det vänsterflum.
  • grind
    Anonym (Huberta) skrev 2015-05-27 11:41:25 följande:

Eh, feministisk politik innebär att man jobbar för jämställdhet mellan könen. Det är ju inte det det är fråga om här. Du får kalla det något annat. Vissa kallar det vänsterflum.

Feministisk politik betyder mer kvinnor i ledande ställning, vilket per automatik leder till naivitet.
  • grind
    Anonym (Huberta) skrev 2015-05-27 11:41:25 följande:

Feminism om något, är vänsterflum.
  • Anonym (Huberta)
    grind skrev 2015-05-27 13:27:07 följande:
    Feministisk politik betyder mer kvinnor i ledande ställning, vilket per automatik leder till naivitet.
    Och där förlorade du all trovärdighet. Du har ingen klar verklighetsförankring märker jag.
    Anonym (Huberta) skrev 2015-05-27 14:28:13 följande:
    Och där förlorade du all trovärdighet. Du har ingen klar verklighetsförankring märker jag.
    Hen är uttråkad och vill bara retas, filuren grind.
Svar på tråden Dessa tiggare!