• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Anonym (..)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 20:30:12 följande:
    Alla andra vuxna jag känner skulle hjälpa till speciellt om hen skulle tillbringa hela helgen där.
    Skulle de vilja göra barnet hysteriskt och få bråka i evigheter över läxor när de sällan sågs? Menar du det? Jag hade inte tagit striden. Barn behöver även få vara lediga enligt min åsikt. Ingen orkar jobba varje dag i månaden.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 20:19:04 följande:

Men på riktigt finns det inga riktlinjer gällande sånt här för då hade allting varit bra mycket lättare, har inte en förälder som inte är vårdnadshavare något ansvar för att barnet får den hjälp det behöver på den förälderns tid? Föräldern har ju ett ansvar för barnet så då borde ju behov vara en självklarhet, eller är det bara jag som tänker helt fel?

Jag har inte gjort annat en gett dig dem men du fortsätter dividera, ditt ansvar som vårdnadshavare är att se till allt juridiskt etc en förälder utan vårdnad har inte det ansvaret och framför allt inte om ug är under minimi ug, då är det mest basala som gäller såsom kärlek mat etc skolan ja om uf vill och känner att det hinns med under ug annars får vårdnadshavaren lägga större fokus på det när ungen är hemma igen.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 19:52:07 följande:
    Enbart vårdnadshavare har föräldraansvar. En förälder utan vårdnad tar hand om omsorg/vård rörande barnet när barnet är hos denne.
    Förälder= föräldransvar, finn t.o.m. i ordet. Ange källa som säger något annat.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 19:46:24 följande:
    Nej. Precis, bara vårdnadshavare har det juridiska ansvaret. En förälder som träffar barnet 2 dagar av 27 har inget speciellt åtagande för barnets utveckling.
    Ansvaret som förälder har inte med det juridiska ansvaret som vårdnadshavare att göra.
  • Anonym (..)
    Tom Araya skrev 2014-10-12 21:25:12 följande:
    Ansvaret som förälder har inte med det juridiska ansvaret som vårdnadshavare att göra.
    Det har det. "Vårdnad är ett juridiskt begrepp som kan översättas med föräldraansvar, till skillnad från vård, som syftar på den faktiska omvårdnaden om ett barn."
  • mammalovis
    Anonym (Lärare) skrev 2014-10-12 20:03:46 följande:
    Klart att du inte ska be om uppskov, men du ska be läraren att lägga läxorna på ett annat sätt. Att få läxa från fredag till tisdag är inte okej tycker jag. Läxor ska man kunna göra på vardagarna så man kan vila på helgen. Det kan vara okej med läxor över helgen, men då ska man ha fler vardagar på sig. Detta tycker jag ska gälla alla barn och inte bara de som har svårigheter med skolan, men det är extra viktigt för de barn som får slita med skolan. Jag förstår faktiskt att ditt barn protesterar, hon vill kunna få vara med pappa utan läxor antagligen! Sedan hur mycket lär hon sig om man måste bråka om läxorna?
    För ditt barn låter det vettigare med veckoläxor. I ettan där jag är resurs får de läsläxa från tisdag till tisdag och matteläxa från fredag till torsdag. Läsläxan är det ju önskvärt att de gör lite varje dag.

Begär att barnet får läxan tidigare var tredje vecka, så ni hinner med den hemma ändå.

Med bonusens dotter tycker jag att det är synd att hon inte har veckoläxor då vi har obefintlig insyn i vad de har och hur det går nu. Nu får mamman dra hela lasset och hon har två småbarn under 1,5 år ...
  • Anonym (orka)

Fan va less jag blir på människor som inte kan samsas för barnens skull.

Hitta en kompromiss då. Låt ungen njuta ett par dagar hos pappa. Läxläsning en stund på söndagen.

Du har skaffat barn med en idiot, tvvärr. Men jag hade hellre sett att mitt barn hade det BRA den lilla lilla stund hen är hos den andra föräldern. Och är det så illa att barnets skolgång står och faller pga pappans helger. Låt han inte ha barnet överhuvudtaget.

Jag vet liksom inte vad du vill ha svar på egentligen. Min filosofi är att bråka så jävla lite du bara kan som förälder.

• Anonym (orka)
    mammalovis skrev 2014-10-12 21:48:25 följande:

För ditt barn låter det vettigare med veckoläxor. I ettan där jag är resurs får de läsläxa från tisdag till tisdag och matteläxa från fredag till torsdag. Läsläxan är det ju önskvärt att de gör lite varje dag.

Begär att barnet får läxan tidigare var tredje vecka, så ni hinner med den hemma ändå.

Med bonusens dotter tycker jag att det är synd att hon inte har veckoläxor då vi har obefintlig insyn i vad de har och hur det går nu. Nu får mamman dra hela lasset och hon har två småbarn under 1,5 år ...

• Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 21:28:45 följande:
    Det har det. "Vårdnad är ett juridiskt begrepp som kan översättas med föräldraansvar, till skillnad från vård, som syftar på den faktiska omvårdnaden om ett barn."
    Har du någon tillförlitlig källa på det?
  • vampyria2
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 20:19:04 följande:

Men på riktigt finns det inga riktlinjer gällande sånt här för då hade allting varit bra mycket lättare, har inte en förälder som inte är vårdnadshavare något ansvar för att barnet får den hjälp det behöver på den förälderns tid? Föräldern har ju ett ansvar för barnet så då borde ju behov vara en självklarhet, eller är det bara jag som tänker helt fel?

Du har helt rätt och han borde absolut kunna ta det ansvaret men nu gör han inte det och det är inget du kan tvinga honom till och han kommer inte att bli av med umgänget pga av detta så du för din egen skull lägg inte energin mer på honom och få honom till detta, det kommer troligtvis aldrig att  ske om man ska tro på det du har skrivit i tråden....så för din egen skulle försök att hitta en annan lösning och skit i att blanda in honom rent ut sagt.
  • Anonym (nej)

kräva nej.
    fråga ja.
    han kan såklart säga nej, sen kan du tycka vad du vill om det.
    spontant hade jag pratat med läraren.
    läxor över en helg känns inte helt okej, visste inte ens att skolan fick göra så.

• Tom Araya
    Mening tagen ur texten:
    "Gemensam vårdnad innebär att föräldrarna gemensamt har ansvar och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnet."

Enligt mig motsäger inte detta att föräldrar oavsett om de är vårdnadshavare eller ej har ansvar utöver vad som här nämns. Att bestämma i frågor som rör barnet är ju bara en del av det ansvar en förälder har.
  • Tom Araya
    Anonym (nej) skrev 2014-10-13 11:10:25 följande:

kräva nej.
    fråga ja.
    han kan såklart säga nej, sen kan du tycka vad du vill om det.
    spontant hade jag pratat med läraren.
    läxor över en helg känns inte helt okej, visste inte ens att skolan fick göra så.

Från fredag till måndag räknas som helg, inte från fredag till tisdag, eftersom där finns minst en vardag (och egentligen två vardagskvällar) mellan.
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2014-10-13 12:56:27 följande:
    Från fredag till måndag räknas som helg, inte från fredag till tisdag, eftersom där finns minst en vardag (och egentligen två vardagskvällar) mellan.
    Det beror ju på vilken insats läxan kräver, är det nåt man ska lära sig utantill så krävs det oftast att man övar flera dagar och då är läxan över helgen. Är det några uppgifter som ska göras på kort tid så räcker det med en dag.

• Anonym (Lärare)

Min kloka son, som precis börjat på högstadiet, frågade varför man inte har tio minuter längre lektioner istället för alla läxor. En bra fråga tycker jag för vissa läxor är enbart en förlängning av lektionen. Jag som lärare tycker att man ska undvika läxor som barnen lika gärna kan göra i skolan och istället ge nöta-in-läxor, praktiska läxor eller lästräning. Många lärare ger läxor bara för att utan att tänka på dess syfte.

Visst är det bra att jag som förälder blir insatt i vad de gör, men det kan också ge förödande konsekvenser för alla föräldrar kan inte hjälpa sina barn. Idag fick jag t ex hem ett papper, från min dotter som går i fyran, där det var beskrivet hur man räknar de fyra olika räknesätten. Jag kan ärligt säga att jag är glad över att jag som lärare redan kan detta, för inte var det lätt att förstå. Jag tror att många föräldrar kommer sitta och försöka klura ut detta ikväll...och kanske bli ovän med sina barn helt i onödan. Det kan till och med bli så att föräldrarna försöker lära barnen deras sätt att räkna på...sätt som de tycker är mycket bättre, vilket det inte är.

• Tom Araya
    Anonym (Lärare) skrev 2014-10-13 15:20:14 följande:
    Det beror ju på vilken insats läxan kräver, är det nåt man ska lära sig utantill så krävs det oftast att man övar flera dagar och då är läxan över helgen. Är det några uppgifter som ska göras på kort tid så räcker det med en dag.
    Det brukar väl framgå när läxan ges. Det förstnämnda ger intryck av att vara någon slags prov och det brukar man ju anmäla i god tid innan.
  • Anonym (Lärare)
    Tom Araya skrev 2014-10-13 15:27:06 följande:
    Det brukar väl framgå när läxan ges. Det förstnämnda ger intryck av att vara någon slags prov och det brukar man ju anmäla i god tid innan.
    Det räcker med glosläxa för att de flesta behöver fler dagar på sig.
Svar på tråden Läxor på hans helger