• buggi

Vilket intresse är "bäst"?

Om du hade möjlighet att påverka, vad skulle du då vilja att ditt barn brann för? Dvs ägnade merparten av sin tid till att utföra, tänka på eller prata om!  

Tänk inte på ekonomin och förutsättningarna där du bor, eller ens barnets förutsättningar.

Berätta gärna varför du röstade som du gjorde!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?
  • LaFontaine
    Nonym skrev 2016-03-08 07:41:07 följande:
    Jag är extremt allergisk mot hästar (eg alla pälsdjur) spån (damm också) och hö (allt pollen för den delen) och nu i april månad har jag haft min häst i femton år.. ridning har varit mitt stora intresse i över tjugo, så allergi är ingen anledning att avstå, men om inte viljan finns där så är det en annan femma...
    Då har du helt enkelt inte samma typ av allergi som jag har. Mina luftrör börjar krampa om jag går för nära förbi ett stall. Grattis till en mer hanterbar allergi!
  • Alexi

Simning är också på vår nejlista. Simskola absolut men sen är det stopp. Fy sjutton för att tillbringa tio år i simhallar.

• Nonym
    LaFontaine skrev 2016-03-08 08:51:09 följande:

Då har du helt enkelt inte samma typ av allergi som jag har. Mina luftrör börjar krampa om jag går för nära förbi ett stall. Grattis till en mer hanterbar allergi!

Nja.. har råkat ut för anafylaktisk chock pga av min pälsdjurs- och pollenallergi vid ett flertal tillfällen (bär alltid chockspruta med mig) så hanterbar vet jag inte.. men gasmask är bra att ha de perioder det är som värst..
  • Fru Ve

Röstade litteratur för det är det som ligger mig själv närmast i intresse. Skulle annars rösta politik. 

• Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-03-08 08:23:09 följande:

För att ridning är oerhört dyrt, ligger off och kräver enorma mängder skjutsande långt upp i åldrar och det är farligt.

Haha ja det kan jag ju intyga att det stämmer alltihop. Om vi haft mer pengar och min man inte var allergisk hade jag gärna velat att mitt barn också skulle rida men nu hoppas jag på lagsport, kanske handboll.,
  • cosinus
    Alexi skrev 2016-03-07 21:57:59 följande:

Vi styr våra barn. Vi vill inte att de ska börja med hockey, ridning eller motorsport tex, alltså är det inte sporter vi talar varmt om eller uppmuntrar att prova på.

Hockey och ridning är förbjudna hos oss också. Det är våran gräns för vad vi mäktar med rent logistiskt (plus att jag inte är jätteförtjust i mentaliteten i hockey men det är en annan femma)
  • Ragnar

Ridning eftersom det är mitt stora intresse och har haft hästar själv av och till genom åren. Har ingen just nu på grund av tidsbrist men vi har fortfarande tillgång till hästar. Sonen som är 10 år frågar ofta när vi ska skaffa häst igen och det är den enda idrott han är det minsta intresserad av. Han är dessutom inte bara intresserad utav ridningen utan även av allt det andra som tillhör. Annars har han sina undulater som han ägnar mycket tid åt.
    6-åringen är inte så där jätte intresserad av hästarna men rider gärna på sommaren när det är fint väder. Hon går på gymnastik och sjunger i kör. Inget som kräver jätte stort engagemang från oss föräldrar, än i alla fall. Både gymnastiken och kören kan hon gå till själv direkt från fritids. Eftersom hela familjen är totalt ointresserad av andra sporter än hästar kommer vi inte att uppmuntra till något som kräver mycket av oss föräldrar. Men skulle hon be om att få prova något nytt och det är praktiskt genomförbar så får hon givetvis det.

• Jill 79

Ridning eller annan hästsport. Blir mina barn lika häst intresserade som jag kommer de aldrig ha varken råd eller tid att varken dricka eller ta droger;) Dessutom är få människor lika ansvarstagande och ambitiösa som häst människor. Däremot hoppas jag de håller det på hobbynivå och inte som yrke, för det är inget man blir rik på.

• buggi

Det verkar som vi har ett par favoriter! Tycker ni det spelar roll om det är pojke eller flicka? Exv dans om det är en pojke och lagsport om det är flicka?

• Anonym (Sussi)

Jag och min man säger nej till fotboll. Sunkig mentalitet och skolning i otrevligt beteende. Det tas upp både på föräldramöten och i veckobrev på vår skola hur den klicken elever beter sig och tilltalar omgivningen. Som tur är har vår son aldrig velat spela fotboll heller, eftersom gårdens fotbollskillar var så buffliga och utan vidare tacklade ner honom i gruset när han var 5 år och de var 7.

Det var ett gyllene ögonblick i mitt liv när min son blev utmanad i brottning av en fotbollskille (som hade ca +10 kg på honom) och bara la ner honom på marken sju gånger på raken. Sonens enda kommentar var "han kunde ju gett sig efter tre gånger för han gjorde samma fel hela tiden men är man envis så..."  

Kampsport for the win säger jag.

Sedan kommer litteratur, musik, dataspel och husdjur. Finns en massa bra saker att lära av alltihop.

Dans anser jag vara en social färdighet som ingen bör vara utan, men det tar inte mycket mer än en helg att lära sig dansa hjälpligt om man har lite känsla. Vill man tävla är det en annan sak.

• Rocket Mania

Individuell sport. Det finns gott om sådana där man tränar tillsammans och blir som ett "lag" fast man sedan tävlar individuellt. De hejar på varandra och kämpar tillsammans men även var och en för sig. Sånt gillar jag!

Svar på tråden Vilket intresse är "bäst"?