• Jlund

Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?

Som frågan lyder? Hur ser ni andra på oss inte håller på med detta och inte tycker detta är ok?

Vill mest veta vilken syn ni har på oss. Är vi vidriga människor i ers ögen? Vad är er reflektion

• Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?
  • Anonym (fria viljan)
    Anonym (Krog/resturang) skrev 2020-11-27 13:17:22 följande:
    Jag har jobbat inom resturang/krog länge och jag kan tala om att det är mer som partyknarkar än vad det är som bara dricker alkohol.

Jag har jobbat i Malmö, Göteborg, Västerås, Norrköping, Stockholm, Örebro, Dalarna.. och några ställen till och det är oerhört vanligt.

Det är bara det att dom flesta sköter det snyggt och människor som inte vet att dom är påverkade lider inte heller av det. Sen är det nån som snedtänder hit och dit men det är mer vanligt att de som dricker alkohol gör det. Nu menar jag inte att det är ok att ta droger när fler snedtänder på alkohol men jag tror inte folk märker av drogerna och därför tror vissa att det inte är vanligt.

Mestadels är det folk som har mycket pengar som gör det men det är även allt från unga tjejer och killar till medelålders. Alla kategorier finns.
    Ja det är samma nu. Alkoholkonsumptionen bland unga har gått ner drastiskt och ersatts med lättare droger och många nya syntetiska droger som inte fanns förr.

Partyknarkade och Sergels Torg knarkade är så vitt skilda och lever så olika liv. På de förstnämnda märks de sällan att de är påverkade. De sköter det snyggt, många har flashiga jobb, lägenheter dit lilla kuriren kommer på besök med godsakerna och de behöver aldrig själv hantera smutsen och utsattheten som de fattiga narkomanerna. De flesta som partyknarkar är rika som du säger, medan cannabisanvändarna kan vara vem som helst eftersom det inte är särskilt dyrt.
  • Anonym (Kflf)
    Anonym (Partyknarkare spårar ur.) skrev 2021-01-02 22:43:51 följande:

Jag kan nog inte påstå att jag har vart knarkare, men knarkat en del i samband med fest. Aldrig köpt bara fått.

E, amfetamin, Kokain, ghb, benzo. Bara ett par gånger vardera, ibland har jag bara fått något och tagit det. Oftast men inte alltid i samband med alkohol också.

Varenda gång har jag spårat ur, haft sex med personer jag inte velat haft sex med egentligen, sex med personer jag inte vet vem de var. Oftast flera åt gången.  helt däckat av och zonat ur utan att fatta vad som hänt.

Det där har hänt enbart med alkohol med, men de flesta tillfällen alkohol+någonting.

Jag ser ner på partyknarkare. Dekadenta, degenerade typer jag inte längre alls vill ha med att göra. Oftast hippies, vänsterdårar och slödder som håller på så. Själv var jag feminist och alldeles pantad då. Fattar bättre nu. 

Benzo och alkohol har man ju hört att vissa kan bli helt galna på.... Säkert det andra med, är inte så påläst om droger för jag inte brytt mig så mycket om det. Men lte kan ju vara bra att veta. Skönt att du inte gör så längre. Det är bra.
  • Anonym (H)

Jag ser dig som en looser. Har en bror som började partyknarka i "fina, kända" kretsar. Nu är han en nergången knarkare som lever ett liv ingen normal människa någonsin vill uppleva. Så jävla tragiskt

• Anonym (Tokfrans)

Jag har inget problem med er som pratknarkar annat än att man inte bör prata med knark i munnen.

• Anonym (Sara)

Tycker det luktar White trash

• klyban
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-05 19:26:35 följande:
    Tycker det luktar White trash
    Nu vet du inget om vem som tar droger inser jag, droger är mycket välfördelade demografiskt.
  • Anonym (Norann)

Hellre cannabis än alkohol. Om man förbjöd rusmedel efter skadeverkningar hade alkohol inte varit lagligt!

• Ignoramus

Jag tycker det är minst lika trashigt när Stureplansnissar gör det.

klyban skrev 2021-01-05 19:36:20 följande:

Nu vet du inget om vem som tar droger inser jag, droger är mycket välfördelade demografiskt.

• Lönnsirap

Jag ser partydrogandet som en del av problemet att droger distribueras ut i samhället och att droghandeln har inflöde av kontanter, möjlighet att bygga upp en stabil verksamhet och lönsamhet.

Partyknarkarna ser jag som människor som faktiskt inte ser denna del, utan som vill ha avslappning, efori och upplevelser på ett sätt som visserligen inte är lagligt, men som de uppfattar är ok. Jag ser inte att de brukar tänka att de själva skulle "råka" bli beroende, utan som att de ser att de själva faktiskt har kontroll.

Vissa människor verkar ha partyknarkat och "fastnat". Under 10-15 år kom de liksom ingenstans. De ser inte problemet och är nöjda med de som de åstadkommit.

Vissa fastnar i missbruk och glöms bort

Tredje gruppen tog ingen skada alls och är "reklamen" för att det inte är så farligt.

Sammanfattningsvis tycker jag att man gör klokt att hålla sig borta, men att det finns mängder av folk som klarade det under en period, så det är lätt att tro att det inte ger några konsekvenser.

• Anonym (Rökare)

Feströkare

Ingen börjar ta droger med avsikt att bli missbrukare. Alla ser sig som partyknarkare, att man har kontroll o kan sluta när somhelst. Denna känsla av kontroll håller i sig länge, många år. Dock är den bedräglig, och resulterar i självbedrägeri under åratal, innan man upptäcker hir man sitter fast med skiten.

Jämför med en drog som många har en relation till; rökning. Jag vet SÅ många kamrater som var feströkare i åratal, fast med tiden övergick feströkandet till ett pkt om dagen, men de sa att de kunde sluta när de ville. Sen att faktiskt sluta är inte så lätt.

Jag har varit i den situationen själv.

• klyban
    Ignoramus skrev 2021-01-16 08:34:48 följande:
    Jag tycker det är minst lika trashigt när Stureplansnissar gör det.
    Jo, jag vet man vill stigmatisera, men vad det ska ge oss är det svårt och veta då det sällan kommer nått bra ur stigmatisering.
  • klyban
    Lönnsirap skrev 2021-01-16 08:47:34 följande:
    Jag ser partydrogandet som en del av problemet att droger distribueras ut i samhället och att droghandeln har inflöde av kontanter, möjlighet att bygga upp en stabil verksamhet och lönsamhet.
    Partyknarkarna ser jag som människor som faktiskt inte ser denna del, utan som vill ha avslappning, efori och upplevelser på ett sätt som visserligen inte är lagligt, men som de uppfattar är ok. Jag ser inte att de brukar tänka att de själva skulle "råka" bli beroende, utan som att de ser att de själva faktiskt har kontroll.
    Vissa människor verkar ha partyknarkat och "fastnat". Under 10-15 år kom de liksom ingenstans. De ser inte problemet och är nöjda med de som de åstadkommit.
    Vissa fastnar i missbruk och glöms bort
    Tredje gruppen tog ingen skada alls och är "reklamen" för att det inte är så farligt.
    Sammanfattningsvis tycker jag att man gör klokt att hålla sig borta, men att det finns mängder av folk som klarade det under en period, så det är lätt att tro att det inte ger några konsekvenser.

Det har jag sett OTROLIGT många på alkohol också.

Sen så måste jag nog säga vem är vi och bestämma över andra människors liv och vad de stoppar i sina kroppar.
    Det är ju trots allt inte våra liv och är de nöjda och glada med sina liv, så är dom det får vi hoppas.

Svar på tråden Hur ser ni andra på oss som pratyknarkar?