New Dawn skrev 2021-05-18 11:28:09 följande:
Hur menar du? (När det gäller det Molly håller med om.) Det känns ohyggligt svårt att omkoppa den inställningen till sex, så att fokuset hamnar på känslors betydelse i en relation.
Det skulle bli något sådant :
"Jag tycker känslor är viktigt i en relation.... Nästa mening. Det är inget speciellt med känslor, det är som vilket annat intresse som helst. Det kan jag ha tillsammans med dig, eller någon annan "
Resonerar kvinnor ofta så. Eller vad menar du?
Det blir något i stil med... "Jag tycker känslor är viktiga för mig/relationen... nästa mening, det är inte så viktigt hur du skaffar dig de känslorna, med din partner eller med någon annan, bara du får det du känner att du behöver så är det bra"
När jag säger att kvinnor tenderar att fokusera på känslor så kan det lika väl handla om känslorna sex för med sig som intimitet, bekräftelse, passion, spänning, etc...
Och det intressanta är att den feedback man får från kvinnor varierar starkt beroende på hur mycket fokus man lägger på känslor. Att bara prata om sex för sexets skull får betydligt sämre respons hos kvinnor än om man har långa beskrivningar på alla känslor kring det. Om man skriver att man saknar saknar intimitet, bekräftelse, spänning och passion så får man betydligt bättre respons och förståelse. Och på samma sätt får tankar om att hoppa över skaklarna för att tillgodose sig det man saknar betydligt bättre respons bland kvinnor ju mer fokus man lägger på känslorna.
I slutändan handlar det väl om vad man anser att man värderar mest, människor tenderar att ha mer förståelse och tolerans för saker som de själva värderar mest.
Och generellt sett så verkar kvinnor värdera känslor högre än sex medan män värderar sex högre än känslor därav olikheterna i både förhållningssätt, råd och respons mellan könen.