• Anonym (Sugen kille.)

Är otrohet rätt ibland.

Jag minns inte när jag och min sambo hade sex senast.

Jag är 54 hon är 51. Sedan något år tillbaka saknar hon helt sexlust och blir irriterad om jag närmar mig henne. Hon blir tom arg om jag skojar om det och skämtar om att det är synd om mig. Jag uppskattar att vi har haft sex ca tre fyra gånger senaste året och sista halvåret har vi inte haft sex en enda gång. Jag orkar snart inte längre.

Våra barn är vuxna och bor inte hos oss längre. Att vara utan sex och beröring får mig att känna mig tom inombords.

Jag längtar efter närhet och härlig sex. Hon älskar mig och är förövrigt mån om mig men hon är oftast sur numera. Är det klimakteriet som ställer till det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.
  • molly50
    New Dawn skrev 2021-05-17 10:42:17 följande:
    Exakt!Tack!

Du förstår precis vad jag menar
    Tack! Jag håller bara med i det du skriver. 
    Jag tycker också det är lite konstigt.
  • molly50
    Kungsholmsbo skrev 2021-05-17 11:36:01 följande:
    Du får hålla isär påståendena för detta resonemang. Det är inte motsägelsefullt.

Jag uppfattar det som ett du tänker att om sex är viktigt för ett förhållande bör man inte ha sex utanför förhållandet.

Men, jag tror man blandar ihop korten då. Att sex är viktigt för att förhållandet ska fungera, men att X har sex med någon annan är defacto ingenting som har med den viktiga ingrediensen sex i förhållandet ett göra. Du kan ha sex i förhållandet och ha sex utanför (i hemlighet). Ingrediensen för det viktiga i förhållandet är dock densamma - den förändras inte. Bara för att X har sex utanför förhållandet betyder det inte att X inte kan ha sex i förhållandet. Det har alltså inte med sexet att göra. Det har med trohet att göra. Det är trohet du har lovat inte sex.

Man kan alltså anse att sex är viktigt för ett förhållande och ändå ha sex utanför. Det ena utesluter inte det andra.
    För mig går trohet och sex hand i hand.
    Dvs sex med andra är detsamma som otrohet.
    Om sexet inte fungerar i förhållandet,och inte går att lösa,så är det väl bättre, och framförallt ärligare, att göra slut.
    Och om sexet är skillnaden mellan ett förhållande och en kompisrelation,varför har man då sex med andra?
  • Mandel

Tycker att det alltid är fel, men jag kan ändå förstå att det händer ibland.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (sådär)
    molly50 skrev 2021-05-18 08:20:41 följande:
    Jag upplever också att det är vanligare att män uttrycker den åsikten.
    Men jag kan ju ha fel.
    Nja, kvinnor tenderar att fokusera mer på känslorna än sexet men i grunden säger de samma sak. 
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-18 10:34:03 följande:

Nja, kvinnor tenderar att fokusera mer på känslorna än sexet men i grunden säger de samma sak. 

Hur menar du? (När det gäller det Molly håller med om.) Det känns ohyggligt svårt att omkoppa den inställningen till sex, så att fokuset hamnar på känslors betydelse i en relation.

Det skulle bli något sådant :

"Jag tycker känslor är viktigt i en relation.... Nästa mening. Det är inget speciellt med känslor, det är som vilket annat intresse som helst. Det kan jag ha tillsammans med dig, eller någon annan "

Resonerar kvinnor ofta så. Eller vad menar du?
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • Anonym (sådär)
    New Dawn skrev 2021-05-18 11:28:09 följande:
    Hur menar du? (När det gäller det Molly håller med om.) Det känns ohyggligt svårt att omkoppa den inställningen till sex, så att fokuset hamnar på känslors betydelse i en relation.

Det skulle bli något sådant :

"Jag tycker känslor är viktigt i en relation.... Nästa mening. Det är inget speciellt med känslor, det är som vilket annat intresse som helst. Det kan jag ha tillsammans med dig, eller någon annan "

Resonerar kvinnor ofta så. Eller vad menar du?
    Det blir något i stil med... "Jag tycker känslor är viktiga för mig/relationen... nästa mening, det är inte så viktigt hur du skaffar dig de känslorna, med din partner eller med någon annan, bara du får det du känner att du behöver så är det bra"

När jag säger att kvinnor tenderar att fokusera på känslor så kan det lika väl handla om känslorna sex för med sig som intimitet, bekräftelse, passion, spänning, etc...

Och det intressanta är att den feedback man får från kvinnor varierar starkt beroende på hur mycket fokus man lägger på känslor. Att bara prata om sex för sexets skull får betydligt sämre respons hos kvinnor än om man har långa beskrivningar på alla känslor kring det. Om man skriver att man saknar saknar intimitet, bekräftelse, spänning och passion så får man betydligt bättre respons och förståelse. Och på samma sätt får tankar om att hoppa över skaklarna för att tillgodose sig det man saknar betydligt bättre respons bland kvinnor ju mer fokus man lägger på känslorna.

I slutändan handlar det väl om vad man anser att man värderar mest, människor tenderar att ha mer förståelse och tolerans för saker som de själva värderar mest.
    Och generellt sett så verkar kvinnor värdera känslor högre än sex medan män värderar sex högre än känslor därav olikheterna i både förhållningssätt, råd och respons mellan könen.
  • New  Dawn
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-18 12:24:47 följande:

Det blir något i stil med... "Jag tycker känslor är viktiga för mig/relationen... nästa mening, det är inte så viktigt hur du skaffar dig de känslorna, med din partner eller med någon annan, bara du får det du känner att du behöver så är det bra"

När jag säger att kvinnor tenderar att fokusera på känslor så kan det lika väl handla om känslorna sex för med sig som intimitet, bekräftelse, passion, spänning, etc...

Och det intressanta är att den feedback man får från kvinnor varierar starkt beroende på hur mycket fokus man lägger på känslor. Att bara prata om sex för sexets skull får betydligt sämre respons hos kvinnor än om man har långa beskrivningar på alla känslor kring det. Om man skriver att man saknar saknar intimitet, bekräftelse, spänning och passion så får man betydligt bättre respons och förståelse. Och på samma sätt får tankar om att hoppa över skaklarna för att tillgodose sig det man saknar betydligt bättre respons bland kvinnor ju mer fokus man lägger på känslorna.

I slutändan handlar det väl om vad man anser att man värderar mest, människor tenderar att ha mer förståelse och tolerans för saker som de själva värderar mest.

Och generellt sett så verkar kvinnor värdera känslor högre än sex medan män värderar sex högre än känslor därav olikheterna i både förhållningssätt, råd och respons mellan könen.

Återigen upplever jag att du inte förstår vad jag skriver om.

Ja, känslor har nog större betydelse för kvinnor men just förklarar ju snarare min upplevelse och motsätter "utbytbarheten" . Jag förstår inte alls var du vill komma med ditt inlägg, som ju inte alls svarar på frågan.

Menar du på fullaste allvar att kvinnor väljer att vill ha känslor för sin man... eller någon annan, för det är ju det vi diskuterar. Eller i alla fall det jag skriver om och du väljer av någon anledning att svara på mina inlägg.

I din första mening skriver du att kvinnorna resonerar att de inte spelar någon roll vem som ger dem känslor de mår bra av, och just det ÄR ju ofta orsaken till otrohet.(alltid) Oavsett om grunden är sex, eller känslor (bekräftelse, spänning, kärlek osv). Jag vet verkligen inte vad du vill säga med det.

Skillnaden är ju att kvinnor sällan KAN välja att känna spänning, kärlek, bekräftelse från sin man , medan män i större utsträckning tycker att sex med andra kan ersättas av sex med sin egen kvinna. När känslor är viktiga blir denna utbytbarhet ofta omöjlig.
  • Pinnen2

Kan aldrig se att det är rätt. Om partnern accepterar att du ligger med andra är det en annan sak, då är man inte otrogen (i alla fall i mina ögon), men annars kan jag aldrig se att det kan försvaras att vara otrogen. Gör slut om det inte funkar men gå inte bakom ryggen på den andra.

• molly50
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-18 10:34:03 följande:
    Ja,så är det säkert.
    Men jag tror aldrig jag har sett eller hört en kvinna säga att sexet är viktigt i en relation,men sedan undra varför det inte är ok att ligga med andra.
    Det är något jag bara har sett/hört män säga.
  • Anonym (FYI)
    molly50 skrev 2021-05-19 09:49:35 följande:
    Ja,så är det säkert.
    Men jag tror aldrig jag har sett eller hört en kvinna säga att sexet är viktigt i en relation,men sedan undra varför det inte är ok att ligga med andra.
    Det är något jag bara har sett/hört män säga.
    I din bekantskapskrets? Eller här på FL?
  • New  Dawn
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-19 11:09:14 följande:

Jag tror inte man får ut mycket av att prata med "bekanta" om detta ämne, eftersom att få erkänner otrohet och om de gör det säger de sällan inte sanningen.

Vilken otrogen säger. "Jag bryr mig egentligen inte om min fru/man, och tänker mest på mig själv". Eller... "Våran relation bygger mest på bekvämlighet och att jag förlorar ekonomiskt på att skiljas, så jag knullar andra för att få uppleva njutning /spänning osv"
  • New  Dawn
    New Dawn skrev 2021-05-19 11:37:28 följande:

Jag tror inte man får ut mycket av att prata med "bekanta" om detta ämne, eftersom att få erkänner otrohet och om de gör det säger de sällan inte sanningen.

Vilken otrogen säger. "Jag bryr mig egentligen inte om min fru/man, och tänker mest på mig själv". Eller... "Våran relation bygger mest på bekvämlighet och att jag förlorar ekonomiskt på att skiljas, så jag knullar andra för att få uppleva njutning /spänning osv"

*om de gör det, säger de sällan sanningen*... ska det stå.
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-19 11:09:14 följande:
    Framförallt här.
    I min bekantskapskrets har vi inte pratat så mycket om sådant,om jag ska vara ärlig.
  • KimLinnefeldt

Otro är att svika och bedra den man lever med. Ändå händer det ibland. Och då är det förlåtligt, om det bara är något enstaka snedsteg. Om man lever ihop i 40 år så kanske det är okej med ett eller två förbjudna frukter under den tiden.

Men om det blir flera gånger, om det pågår en längre tid, då är det dags att sluta ljuga för sig själv och partnern. Då är det dags att diskutera skilsmässa. 

Har pratat med ett par kvinnor som upptäckte att deras män haft en älskarinna under flera år, den ena hade ett barn med henne. Kvinnorna jag pratade med var fullständigt rasande, förtvivlade. 

Jag skulle bli sårad om min fru ens hade ett ONS, men skulle nog komma över det med rätt sorts samtal. 

Fast jag vill inte veta. Och om jag tar ett snedsteg så vill inte hon veta.

Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.