• Jenzia

Gravid efter IVF

Jag har precis plussat med första barnet via IVF. BF 13 januari. Vore kul om fler i samma situation skulle vilja följas åt Behöver inte vara första barnet, men att graviditeten skett via IVF

• Svar på tråden Gravid efter IVF
  • Mujerpoderosa
    Jez20 skrev 2021-07-06 23:53:10 följande:

Heter inte gruppen "gravid efter IVF" ^^ är det inte därför vi alla är i den och skriver? För att vi har gjort ivf?

Men varför? Vad är anledningen?
  • Dibella
    Mujerpoderosa skrev 2021-07-07 11:39:39 följande:
    Men varför? Vad är anledningen?
    Anledning kan ju vara för att man vill komma i kontakt med andra som blivit gravida efter en IVF process. Att ha genomgått IVF ger andra typer av erfarenheter och upplevelser än för de som kanske haft det enklare att bli gravida. Konstigare än så är det inte :) varför finns det trådar för BF maj? Eller tvillingtrådar? förmodligen samma grund där, att man vill knyta an till andra med liknande erfarenheter.
  • Jenzia
    Dibella skrev 2021-07-07 11:59:20 följande:

Anledning kan ju vara för att man vill komma i kontakt med andra som blivit gravida efter en IVF process. Att ha genomgått IVF ger andra typer av erfarenheter och upplevelser än för de som kanske haft det enklare att bli gravida. Konstigare än så är det inte :) varför finns det trådar för BF maj? Eller tvillingtrådar? förmodligen samma grund där, att man vill knyta an till andra med liknande erfarenheter.

Helt rätt Dibella Detta är bara en tråd i mängden av olika gravid-trådar.
  • Jenzia

Vill bara meddela att jag valt att sluta vara aktiv på FL, så jag lämnar tråden även om jag skapat den. Graviditeten går bra, bara att jag valt att lämna detta forum <3 Lycka till allihopa!

• Mujerpoderosa
    Dibella skrev 2021-07-07 11:59:20 följande:

Har svårt att förstå vad den stora skillnaden består i om man har bf maj osv jämfört med i jul. Ivf som så förstår man ju men graviditet...?
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-27 15:19:23 följande:

Hej kollar om denna tråd är helt död eller om det finns hopp om liv?

Halloj! Jag är inne på FL nån gång i veckan och läser/skriver i några trådar men inte mer än så :)

Hur har det gått för dig? Minns inte din situation :)
  • Always choklad
    Bula2021 skrev 2021-12-27 22:53:34 följande:

Halloj! Jag är inne på FL nån gång i veckan och läser/skriver i några trådar men inte mer än så :)

Hur har det gått för dig? Minns inte din situation :)

Hej

Jag har varit med här tidigare då var det en kemisk graviditet visade det sig. Nu är jag i V10, varit på ultraljud för 2 v sedan och hjärtat slår och värdena såg bra ut hos bm. Har bokat in nipt om 2v.

Du då?.
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-28 18:03:42 följande:

Hej

Jag har varit med här tidigare då var det en kemisk graviditet visade det sig. Nu är jag i V10, varit på ultraljud för 2 v sedan och hjärtat slår och värdena såg bra ut hos bm. Har bokat in nipt om 2v.

Du då?.

Åh vad fint att höra! Stort lycka till framöver :)

Jag gjorde ju ivf i april och fick hög sannolikhet på alla tre trisomier vilket gjorde att vi fick göra fostervattensprov. En vidrig (vidrig!!!) väntan, både att behöva vänta på att göra själva provet och sedan att vänta på svaret. Men - proverna utföll normala och läkaren sa att det är en vanlig medel-Svensson där inne. Har väl aldrig varit så glad över en medel-Svensson! :)

Nu är jag i vecka 38 och håller tummarna att hem stannar inne till 1/1 men efter det får den gärna komma när som helst :)
  • Always choklad
    Bula2021 skrev 2021-12-28 20:20:38 följande:

Åh vad fint att höra! Stort lycka till framöver :)

Jag gjorde ju ivf i april och fick hög sannolikhet på alla tre trisomier vilket gjorde att vi fick göra fostervattensprov. En vidrig (vidrig!!!) väntan, både att behöva vänta på att göra själva provet och sedan att vänta på svaret. Men - proverna utföll normala och läkaren sa att det är en vanlig medel-Svensson där inne. Har väl aldrig varit så glad över en medel-Svensson! :)

Nu är jag i vecka 38 och håller tummarna att hem stannar inne till 1/1 men efter det får den gärna komma när som helst :)

Hej men då är det väldigt snart dags!

Måste varit en häftig resa!

Känns som man behöver läsa på inför nipt en del. Vissa verkar boka in nipt och kub? Jag trodde att man gör antingen eller och att nipt där kan man se mer. Läste nånstans i en tråd att om man är ivf så kan blodprov i samband med nipt_kub påverkas, sa de att de var så för dig?.pga alla hormoner man tar/tagit. Jag kommer ftf gå på lutinus när jag har nipt..Fick även en överstimulering flera månader efter på mina äggstockar i samband med mens 2 månader efter en grav som var kemisk..åkte in akut med ambulans, morfin och hela kittet, blev till och med inlagd över dagen, skräckupplevelse..Jag trodde det var utomhavandeskap..gjorde så förbannat ont! Så att hormoner kan påverka på olika sätt är jag ett levande bevis på.
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-29 16:28:00 följande:

Känns som man behöver läsa på inför nipt en del. Vissa verkar boka in nipt och kub? Jag trodde att man gör antingen eller och att nipt där kan man se mer. Läste nånstans i en tråd att om man är ivf så kan blodprov i samband med nipt_kub påverkas, sa de att de var så för dig?.pga alla hormoner man tar/tagit. Jag kommer ftf gå på lutinus när jag har nipt..Fick även en överstimulering flera månader efter på mina äggstockar i samband med mens 2 månader efter en grav som var kemisk..åkte in akut med ambulans, morfin och hela kittet, blev till och med inlagd över dagen, skräckupplevelse..Jag trodde det var utomhavandeskap..gjorde så förbannat ont! Så att hormoner kan påverka på olika sätt är jag ett levande bevis på.

Jag tror det viktigaste med kub är att ha med i beräkningen att det är ett sannolikhetssvar man får - det är INTE svart på vitt den faktiska sanningen. Hur det är med nipt vet jag inte? Det är väl ett blodprov va? Då kan de väl se mer men jag vet inte om det är svart på vitt eller också bara sannolikhet. Oavsett så är det nog bra att redan innan ha bestämt sig vad man vill göra med svaret man får.

Hade vi inte fått hög sannolikhet (gränsen går vid 1/200 och vi fick 1/39 på en trisomi och 1/143 på de två andra) så hade vi inte blivit erbjudna varesig nipt eller fostervattensprov av regionen. I vårt fall gjordes aldrig nipt för att de sa att det inte är tillräckligt säkert svar i jämförelse med fvp. Vid fvp (eller moderkaksprov som görs i vissa regioner) så är det faktiskt dna som analyseras. I fvp så finns det ju hudceller från bebisen som de tar ut och utifrån det ser de hela dna-strängarna och därmed blir svaret korrekt och ingen sannolikhet.
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-29 16:28:00 följande:

Och så här - kub erbjuds man väl i princip alltid gratis av regionen nu för tiden och utfaller det väl, dvs. lägre sannolikhet än 1/200 (det kan visa så lågt som 1/20 000) så får man inte erbjudande om nipt, fvp eller mvp. Många som får låg sannolikhet på kub väljer ändå att själva boka in nipt på privat klinik för att få ännu mer korrekt svar - men jag vet inte HUR korrekt det är. Det är nog bäst att du frågar din barnmorska :)
  • Always choklad
    Bula2021 skrev 2021-12-29 22:53:48 följande:

Och så här - kub erbjuds man väl i princip alltid gratis av regionen nu för tiden och utfaller det väl, dvs. lägre sannolikhet än 1/200 (det kan visa så lågt som 1/20 000) så får man inte erbjudande om nipt, fvp eller mvp. Många som får låg sannolikhet på kub väljer ändå att själva boka in nipt på privat klinik för att få ännu mer korrekt svar - men jag vet inte HUR korrekt det är. Det är nog bäst att du frågar din barnmorska :)

Hej de gör inte kub här utan då måste jag åka till en annan region utan nipt är det som finns tillgängligt. Det kostar men det känns värt under vintern och slippa 60 mil resa tur retur.
  • Bula2021
    Always choklad skrev 2021-12-30 17:08:26 följande:

Hej de gör inte kub här utan då måste jag åka till en annan region utan nipt är det som finns tillgängligt. Det kostar men det känns värt under vintern och slippa 60 mil resa tur retur.

Jamen då så, då kör du på nipt för det blir ju åtminstone inte ?sämre? svar än kub hade blivit :)

Varmt lycka till!
  • Always choklad
    Bula2021 skrev 2021-12-30 19:58:49 följande:

Jamen då så, då kör du på nipt för det blir ju åtminstone inte ?sämre? svar än kub hade blivit :)

Varmt lycka till!

Tackar

Ja idag blev jag lite nojig. Ramlade på en isfläck inte hårt utan på ena skinkan. Ringde 1177 de sa börjar du blöda och ha ont ring igen får du åka in. Trött som jag är somnade jag av utmaning när jag kom hem. Läst på flera ställen att fostret när det är så här litet typ klarar av att bli speakad av en häst. Men man blir helt klart nojig.. 7 insättningen...
  • Emma1b

Jag har också plussat efter ivf! Det gjotde jag i oktober också men det blev ma, så är såklart supernojjig!

Svar på tråden Gravid efter IVF