• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Ess
    sextiotalist skrev 2021-05-29 11:06:21 följande:

Men sluta nu. Killen kommer med all sannolikhet få fortsatt underhåll av sin mamma, in på eget konto. Studiebidrag likaså. Om familjerätten anser att det är mer lämpligt att han bor hos sin farfar kan pappan få betala underhåll.

Övningsköra kosta bensinpengar.

Det kommer lösa sig utmärkt. Däremot kommer pappan och hans fru få mindre pengar. Men det är inte ts bekymmer

Det kostar mer än bensin pengar att övningsköra vilket för övrigt är en stor kostnad varje månad när man måste bilpendla, farfar måste först gå handledarutbildningen, försäkringen blir dyrare om en under 24 kör bilen, körskola är inte heller gratis. Ska sen ts köra varje dag så behöver han en egen bil, man kan inte kräva av farfar att va utan bil varje dag.

Räkna själv hur långt de 450 000 kommer räcka
  • Ess
    Anonym (Bcjj) skrev 2021-05-29 11:28:15 följande:

Körkort kostar pengar ja, farfar ställer dock säkert gärna upp och övningskör så att Simon kan ta lite färre körlektioner. Simon arbetar dessutom och kan ta av de pengarna till körkort etc. Bil kostar absolut, men det behöver absolut inte kosta så mycket som 450 000 kr. 

Om Simon istället ska bo hos farfar får mamman och pappan betala underhåll till honom. Mamman gör det säkert frivilligt, men pappan kanske måste stämmas på det. Han har ju dock inte fullföljt sitt föräldraansvar hittills, vilket alla utom du tycks förstå. Det kan han ju dock dömas till så oavsett så får Simon det bättre. Tror även Simon får det bättre även om bara mamman betalar underhåll och han får leva snålare än att stanna kvar med bonusmorsan from hell. 

Ja, jag vet att du är styvförälder och vägrar göra minsta  lilla för din mans barn, det är ok, jag gör inget jag inte vill med min mans barn heller. Men ska de äta här men inte hinner hit i tid så GIVETVIS gör jag mat till dem ELLER ser till att det finns mat som de själva kan laga något av. Det som Simon räknade upp att han fick ta blir ingen vidare måltid. 

Så klart har familjen dåligt med pengar, hon jobbar ju inte. Men att inte se till att det finns mat till alla man har försörjningsplikt om är oförståeligt egoistiskt och elakt enligt mig. 

Alla tänker så klart inte som jag, du gör det tex inte om jag tolkar dina inlägg rätt. Du använder hellre alla pengar själv istället för att, som jag och många andra vill göra, se till att våra barn har en viss grundplåt i den mån vi kan. 

Frun är sjukskriven så självklart får hon pengar och kan dra sina egna och sina barns kostnader, dessutom föder hon upp hundar och säljer.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2021-05-29 11:48:36 följande:

Det kostar mer än bensin pengar att övningsköra vilket för övrigt är en stor kostnad varje månad när man måste bilpendla, farfar måste först gå handledarutbildningen, försäkringen blir dyrare om en under 24 kör bilen, körskola är inte heller gratis. Ska sen ts köra varje dag så behöver han en egen bil, man kan inte kräva av farfar att va utan bil varje dag.

Att ta körkort på KÖRSKOLA lär kosta runt Max 40.000 o ts enbart kör på skola. Så ts pengar lär räcka rätt länge ja.

Skulle gissa att körkortet inte kommer kosta mer än 20.000
  • Anonym (X)

OK, vi säger såhär:

Vad tycker du TS pappa ska stå för?

Husrum?

Mat?

?vad mer? (För han har ju också ett försörjningsansvar.)

Räknar man så lågt man kan för att komma undan så är man ingen bra förälder.

• sextiotalist
    Ess skrev 2021-05-29 11:48:36 följande:

Jag har haft en tonårig son. Vi har övningskört. Så jag vet vad det kostar. Inga 6-siffriga belopp, långt ifrån.

Det finns bilar som är billiga i att äga och köra.
  • Anonym (Bibbi)
    Ess skrev 2021-05-29 10:22:05 följande:
    Det verkar snarare så att han har åsikten att ts är så gammal att han kan göra mat själv.

Det är hans pappa som ska betala för maten. Oavsett din åsikt om saken så är det hans lagliga skyldighet.
  • Anonym (Bibbi)
    Mr K69 skrev 2021-05-29 11:28:33 följande:
    Hur vore det om vi pratar MED ts och inte OM? Tycker det spårar iväg med spekulationer som kanske inte ens händer. Det är bara han som vet hur det egentligen ligger till

Sant. Samtidigt känns det inte bra att inte bemöta Ess när hen kommer med en massa påståenden tagna ur luften.
  • Anonym (J)

Att du inte får middag är en big no no. Du och din bror skulle bli placerade hos någon bra släkting istället. Kanske kan ni få skjuts till skolan ändå. Kan inte farfar köra? Kan du inte byta skola?

Vad gör din mamma för att hjälpa er?

• Anonym (zzz)
    Ess skrev 2021-05-29 10:27:45 följande:

Det är ju det det vänds till att det är hennes ansvar och hennes fel.

Hon har fel i att hennes tidigare barn ska ha del i ts pengar, men inte i resten.

Om vi tar fiskpinnarna som exempel, fanns det verkligen inga kvar i frysen, eller det är inte så gott utan ts ville värma annat istället?

Det är helt otroligt att ett hushåll med sju personer är totalt tömt på mat, mer än i undantagsfall.

Nej allt detta har du skapat själv, du plockar ut bitar som passar ditt narrativ och ignorerar resten.

Det står klart och tydligt, och har även påpekats för dig, att ts inte får ta av all mat som finns i hemmet. Sluta hitta på saker som att hushållet skulle vara helt tömt på mat.
  • Anonym (simon)

Nu är det 14 dagar innan jag fyller 18 år !!! +++
    26 dagar till uppkörning.

Jag har bott i egen lägenhet sedan i augusti.
    På pappret bor jag hos mamma men hon var bara här över sommaren
    och fixade lägenhet. 

Pappa vägrade betala underhåll ( fick antagligen inte lov...) så mamma får det
    från försäkringskassan istället.

• Egon den stora
    Anonym (simon) skrev 2021-12-29 15:55:08 följande:

och fixade lägenhet. 

Vad bra att det löser sig! Hoppas att du inte heller blev av med dina pengar.
  • Ess

och fixade lägenhet. 

Även om pengarna kommer från försäkringskassan så måste han betala till dem vad de räknar fram att han ska ha råd med.

Tänk på att du måste ansöka själv om förlängt underhåll när du fyller 18, om du går på gymnasiet. Annars upphör utbetalningen om 14 dagar.
  • Anonym (J)

och fixade lägenhet. 

Blir ju en fin räkning din pappa får från Försäkringskassan sen...
  • Anonym (J)

och fixade lägenhet. 

Du har rätt till underhåll även efter att du fyllt 18 om du går på gymnasiet. Se till att du får det.
  • FuckGoggleAskMe

Ett tidigt grattis på födelsedagen!
    Skönt att det verkar ordna sig. Glöm inte bort att prata med farfar om vad han vill ska hända med arvet efter honom. 

Svar på tråden Pengarbråk hemma