Sedan du startade den här tråden har även mitt barn blivit hemmasittare och sedan börjat gå i skolan igen (inte heltid). Min tanke är att din dotters mående är långt mer viktigare än skolgången.
Hur ser det ut med socialt nätverk? Finns det någon dagledig släkting eller vän till familjen som kan vara hos din dotter på dagarna när du jobbar? Kan du vabba två, tre dagar i veckan? Omvårdnadsbidrag är en annan möjlighet. Kan pappan stötta ekonomiskt så att du kan vara hemma med dottern?
Av egen erfarenhet vill jag råda dig att inte vara hemma på heltid. Du behöver komma iväg och träffa folk och göra något annat. Kan pappan vabba ett par dagar i veckan och komma hem till er och vara med dottern? Obs att ni inte har vab-dagar för ett helt år, trots läkarintyg. Fördela vab-dagarna jämnt över året.
Har hon någon kontakt med jömnåriga, genom tex datorn? För mitt barn blev kontakter via nätet ett sätt att återuppta kompisrelationerna.
Skulle distansundervisning fungera? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-kan-de-forsta-hemmasittarna-i-landet-fa-distansundervisning
Börja i så fall med ett ämne, som din dotter väljer själv.
En annan möjlighet är att delta via en filmkamera i klassrummet. Läraren kan också skicka korta filmer till barnet för att hålla kontakten. Alltså ingen undervisningsfilm utan mer som en hälsning. För mitt barn var det jätteviktigt att vi aldrig tappade kontakten med skolan.
Vi har jobbat jättemycket med belöningar. Gör upp med ditt barn om något hon behöver träna på (för vår del kunde det vara att gå i närheten av skolan efter skoltid, gå in i en affär, åka buss) och vilken belöning som sen ges. Det har delats ut massor av godis, nagellack, fina suddigum mm. Allt med stöd och uppmuntran från BUP.
Träffat hon psykolog? Vår psykolog har kommit hem till oss vid behov. Även videosamtal när det varit för jobbigt att åka dit.
Vad har du för stöd? Det är skittufft att göra detta som par och jag kan knappt föreställa mig hur det är för dig som är ensam.