• Thu 15 Sep 2022 12:41
    9263 visningar
    140 svar
    -5 +2
    140
    9263

    Ledsen efter valet

    Som rubriken säger, jag känner mig sjukt deppig efter valet. Jag röstar (och tycker) åt vänster, ganska långt, då jag vill se ett mer jämlikt samhälle, vill se krafttag mot klimatförändringar och annan miljöförstöring, och tror att vi alla får det bättre om det blir bättre för de sämst ställda. Jag tror på mer demokratisk kontroll över inte bara politiken utan också ekonomin. Jag tror att privatisering, finansialisering och annat som bidrar till ökade klyftor mellan rik och fattig (nyliberalism) under flera årtionden har gjort livet sämre för oss alla, förutom för de allra rikaste. Jag tror att detta, mer än stor invandring (som också är en utmaning) förklarar MER varför samhället (utbildning, sjukvård, arbetsmarknad osv) upplevs som att det går åt skogen. Stor invandring och dålig integration är en större utmaning än de styrande (till höger och mitten/vänster) har velat erkänna och lyckats hantera, ja. Men svaret för mig är inte (bara) "hårdare tag" utan också mer resurser till utsatta områden och grupper. 


    Jag är också ledsen av mer personliga skäl då min man, som är amerikan, inte känner sig välkommen här. Han jobbar på universitetet, betalar (massor av) skatt, lär sig svenska, hans barn kämpar i svensk skola. Men enligt SD bör han inte få bli svensk medborgare på 10 år, ha tillfälliga uppehållstillstånd till dess, och inte ha rätt till barnbidrag, garantipension och diverse annat. Han ska alltså betala för, men inte få ta del av, samhället. Vi vet att vita amerikaner inte är problemet i SDs ögon, men de åker med ändå (för att inte tala om de problem som en massa icke-vita, hederliga, hårt arbetande människor kommer ställas inför).

    Någon annan som kämpar med jobbiga tankar om vilket samhälle vi lever i, och vad det kommer innebära för er, efter detta val? Eller som röstade höger men som ändå kan sympatisera? Spydiga kommentarer undanbedes, finns tillräckligt av det i andra trådar...

  • Svar på tråden Ledsen efter valet
  • Tue 27 Sep 2022 20:23
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:01:57 följande:
    Enligt Nooshi D och Daniel S har de fattat det själva nu. Kanske får de tillbaka min röst, kanske inte. Beror helt på hur de kommer att prata. Mitt tips är att lägga ner allt snack om vita kränkta män eller arga män på landsbygden (Aftonbladets Anders Lindberg använde det senaste ännu idag vid riksmötets öppnande) och fokusera på medborgare och vad medborgarna behöver, oavsett kön och eventuella känslotillstånd.
    Sokolnicki sa att SD måste sluta spela offer eftersom folk pratar med dem nu. Undrar vad hon har att säga till alla offer för skjutningar och sprängningar i orten. "Sluta spela offer, vi pratar ju om er rädsla och sorg nu, det är inte 2015 längre" . 
    Det är ju inte SDare som blir skjutna så det är (mer än lite) magstakrt av dig att jämföra SDs representanter och de gängkriminellas dödsoffer.

    SD kommer inte att sluta vara offer och spela på att vara orättvist utsatta av de som riktar kritik mot deras handel och vandel, deras politi, deras ideologi och deras företrädare.  Offerskapet är den del av det som gett dem poitisk framgång som 'underdogs' och 'mot eliten' - missnöjespartier behöver gnälla och vira in sig i så många offerkoftor som de kan
  • Anonym (Tina T)
    Tue 27 Sep 2022 20:25

    Ja, det förstod jag att du tycker. Klart det är smutsigt, Anders Lindberg upplyste också om att SD:s talman är kreationist och han anser att alla på den sidan som ska bilda regering är "clowner". 

    Det kan man tycka.

    Jag vill gärna att arbetet med att vända utvecklingen påbörjas. Då partiledaren för partiet jag röstade på den här gången (L) sa att det tar 10 år minst att vända utvecklingen enligt vagt definierade poliser som han tydligen talat med men nämnde att han vill sitta i regering kan jag nog betrakta mig själv som grundlurad.

    Hoppet lever om en politik mot våldet värd namnet, sen struntar jag fullständigt i vem som genomför den. Det måste upp på dagordningen i vad som prioriteras. Nu måste läppbekännelsens tid vara över. 

  • Tue 27 Sep 2022 20:26
    -3 +1
    Anonym (Mx) skrev 2022-09-27 19:56:17 följande:
    Det är inte fascism, det är inte nazism. Det kallas demokrati. Demokrati är inte bara en form av styre som undantagslöst tycker som du.

    Demokrati betyder att det dom flesta tycker ska gälla. Så vi har fortfarande just demokrati.
    Nope. Fascism kallas fascism oavsett hur fascisterna kommer till makten. I Italien har helt nyligen ett fascistiskt parti röstas fram.

    Javisst. Om de flesta tycker det är fascism vi ska ha är det fascism vi får.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Tina T)
    Tue 27 Sep 2022 20:28
    Padirac skrev 2022-09-27 20:23:26 följande:
    Det är ju inte SDare som blir skjutna så det är (mer än lite) magstakrt av dig att jämföra SDs representanter och de gängkriminellas dödsoffer.

    SD kommer inte att sluta vara offer och spela på att vara orättvist utsatta av de som riktar kritik mot deras handel och vandel, deras politi, deras ideologi och deras företrädare.  Offerskapet är den del av det som gett dem poitisk framgång som 'underdogs' och 'mot eliten' - missnöjespartier behöver gnälla och vira in sig i så många offerkoftor som de kan
    Jag jämför inte dödsoffren, då har du inte läst tråden. Jag jämför 10-15 års förminskanden från mediehusen sida av oss som bor i orten eller i närheten av orten och är rädda. Vi har röstat både SD och Nyans. Jag själv röstade som sagt L för att jag inte kunde med att rösta S, V eller MP efter alla deras påhopp.
  • Anonym (Tina T)
    Tue 27 Sep 2022 20:30

    Och just det, ordet offerkofta, det är väldigt verkningslöst eftersom det inte betyder ett endaste dugg efter alla som blir kallade för det. 

  • Tue 27 Sep 2022 20:36
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:25:00 följande:
    Ja, det förstod jag att du tycker. Klart det är smutsigt, Anders Lindberg upplyste också om att SD:s talman är kreationist och han anser att alla på den sidan som ska bilda regering är "clowner". 

    Det kan man tycka.

    Jag vill gärna att arbetet med att vända utvecklingen påbörjas. Då partiledaren för partiet jag röstade på den här gången (L) sa att det tar 10 år minst att vända utvecklingen enligt vagt definierade poliser som han tydligen talat med men nämnde att han vill sitta i regering kan jag nog betrakta mig själv som grundlurad.

    Hoppet lever om en politik mot våldet värd namnet, sen struntar jag fullständigt i vem som genomför den. Det måste upp på dagordningen i vad som prioriteras. Nu måste läppbekännelsens tid vara över. 
    Också UK sade i en intervju i P1s Lördsgaintervju att det tar minst 10 år att vända utvecklingen och att inget parti och ingen regering hade kunnat förändra situationen under andra halvan av 2010-talet och att det för honom handlade om att påböja arbetet med förändring genom ny politik. Nu är kanske P1s lördags intervju för nyansera för valfläsk och många som inte förstår hur regerings och riksdagsarbete och myndighetsarbete går till kan nog komma att känan sig grundlurade.  Det har sagts att en del av de saker som föreslagits i valröreslen från de brunblå kan kröva grundlagsöndringar och det är inte gjort under en mandatperiod.  Lagskärpningar och resurser för brottsbekämpning har skett i fler steg redan med de tidigare regeringarna och vad mer de brunblå hade kunnat göra är väl inte helt klart. Det är mest stora ord om att inget gjorts fast de vet att de drar en lögn i valrörelsen. 

    Du kan nog känna dig grundlurad om du inte känner till hur det svenska samhället fungerar och styrs med lagar och myndigheter.   
  • Tue 27 Sep 2022 20:42
    Anonym (Mx) skrev 2022-09-27 19:51:38 följande:
    Det är väl märkligt ändå, att demokrati bara är eftersträvansvärt när det tippar åt rätt håll.

    Vänstersidan har ägnat alltför mycket tid åt att försöka brunsmeta högersidan, istället för att prata om sina egna frågor.
    Det var väl SD och deras företrädare och vurmare som ropade om att DÖ och JA var odemokratiska och att det var valfusk och att då SD var det parti som vuxit mest borde de vara de som fick bilda regering och att riksdagens arbete med att välja statsminister som bildar regering var odemokratiskt. 

    Att kritisera SD är inte odemokratiskt, att kritisera partier som samarbetatr med SD öär inte odemokratiskt, att inte samarbeta med SD är inte odemkratiskt. - det hela är samma gnäll från SDs försvarare då de inte får sprida sin sk*t oemotsagda,  i en demokrati kan och ska olika ståndpunkter diskuteras och arrgumenetras för/mot.
  • Anonym (Tina T)
    Tue 27 Sep 2022 20:42
    +2

    Padirac. Du vet så lite om mig. Du är så väldigt arrogant. Du tar inte till dig av att jag berättar att du inte läst det jag skrivit tidigare i tråden. Det jag menade var att det av L:s politik jag gillade nog får vika undan för annat och därför känner jag mig lurad. Jag berättar detta för eventuella andra som följer tråden men är väldigt ointresserad av att få pisk av nån som söker ännu en vit clown att dansa runt lite med. Hejdå Padirac. 

  • Tue 27 Sep 2022 20:44
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:28:38 följande:
    Jag jämför inte dödsoffren, då har du inte läst tråden. Jag jämför 10-15 års förminskanden från mediehusen sida av oss som bor i orten eller i närheten av orten och är rädda. Vi har röstat både SD och Nyans. Jag själv röstade som sagt L för att jag inte kunde med att rösta S, V eller MP efter alla deras påhopp.
    Det är klart att du jämför dmed dödsoffren - det står i ditt inlägg klart och tydligt
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:01:57 följande:
    Enligt Nooshi D och Daniel S har de fattat det själva nu. Kanske får de tillbaka min röst, kanske inte. Beror helt på hur de kommer att prata. Mitt tips är att lägga ner allt snack om vita kränkta män eller arga män på landsbygden (Aftonbladets Anders Lindberg använde det senaste ännu idag vid riksmötets öppnande) och fokusera på medborgare och vad medborgarna behöver, oavsett kön och eventuella känslotillstånd.
    Sokolnicki sa att SD måste sluta spela offer eftersom folk pratar med dem nu. Undrar vad hon har att säga till alla offer för skjutningar och sprängningar i orten. "Sluta spela offer, vi pratar ju om er rädsla och sorg nu, det är inte 2015 längre" . 
  • Tue 27 Sep 2022 20:49
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:42:36 följande:
    Padirac. Du vet så lite om mig. Du är så väldigt arrogant. Du tar inte till dig av att jag berättar att du inte läst det jag skrivit tidigare i tråden. Det jag menade var att det av L:s politik jag gillade nog får vika undan för annat och därför känner jag mig lurad. Jag berättar detta för eventuella andra som följer tråden men är väldigt ointresserad av att få pisk av nån som söker ännu en vit clown att dansa runt lite med. Hejdå Padirac. 
    Jag har inte läst alla din inlägg eller alla inlägg i tråden,  jag har svarat på en del inlägg och du har svarat på en del av mina inlägg.

    Jag har ingen aning om vad du anser om det ena eller andra - om du känner dig lurad av någonting annat än det jag skrev att en del (och du) kunde känna sig lurade av pga okunskap så är jag intresserad av att veta hur du tänker och känner om vad det nu är.
  • Anonym (Tina T)
    Tue 18 Oct 2022 11:45
    +1

    Nu har jag sett facit. Romina P, 26, som jag trodde på, berättade nyss på SVT att makten var viktigast, viktigare än att hålla emot rasismen. Så nu tänker hon helt enkelt inte prata om den. Själv är jag snart 46 och var naiv nog att tro på hennes ord om vad hon inte skulle gå med på. 

    Nooshi D sa inför statsministeromröstningen, förutom ett tal hållet i affekt, (en affekt jag har förståelse för) , ett tal med många blommiga metaforer, (vilka jag också har full förståelse för i sammanhanget) , att en väljare var välkommen tillbaka om det inte blivit riktigt som man tänkt sig.

    Jag hoppas att vänstersidan blir vänster igen  och jag hoppas dessutom att vänstersidan inser att det behövs både nya fängelser och nya hyresrätter om vi som bor i utsatta områden ska känna oss säkra igen.

    Jag vet inte för vem jag skriver detta inlägg. Troligen mest för mig själv. Inga fler personkryss för min del. Detta gjorde riktigt ont att se.

    Du som vill hoppa på mig och håna får förstås göra så om du vill, men tänk gärna på att minst hån i kombination med störst transperens vinner över mig som väljare. Hån leder bara till blankröst, och Nooshis hån just nu är för starkt. Tur att det är fyra år tills man ska bli förd bakom ljuset nästa gång. 

  • Anonym (ML)
    Thu 20 Oct 2022 13:41
    -1 +1

    Vad ska din man hit och göra? Sverige är fullt! Därför det helt naturligt att han borde bli utvisad snarast möjligt tillbaka till sitt hemland. 


    Det här valresultatet var det bästa som kunde ske med tanke på att tokvänstern börjar få allt mer att säga till om och deras, feministernas och  miljömupparnas frammarsch är direkt obehaglig. Det är dags att ta tillbaka samhället och styra upp och rädda det som går att rädda innan saker går helt överstyr. Tillsätt dugliga män på ledande poster och återskapa det land vi hade i början av 1950-talet då det fanns ett spirande hopp om framtiden. Det gör det inte idag. Det viktigaste är för den nya regeringen att kväsa feministernas och miljömupparnas framfart rejält och se till att det blir ordning igen på Sverige.


    Och framförallt skicka hem alla icke-svenska medborgare oavsett land de kommer ifrån och även som redan bor i Sverige men som är födda av utländska föräldrar som kommit till Sverige efter 1970. Skicka de tillbaka de till deras hemländer!


    Sverige är FULLT. F-U-L-L-T. Hur svårt ska det vara att inse det?

  • Anonym (eae)
    Thu 20 Oct 2022 14:16
    Anonym (ML) skrev 2022-10-20 13:41:29 följande:

    Vad ska din man hit och göra? Sverige är fullt! Därför det helt naturligt att han borde bli utvisad snarast möjligt tillbaka till sitt hemland. 


    Det här valresultatet var det bästa som kunde ske med tanke på att tokvänstern börjar få allt mer att säga till om och deras, feministernas och  miljömupparnas frammarsch är direkt obehaglig.


    Tokvänstern?

    "? Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt"

    Detta är våran högerpolitik.
  • Thu 20 Oct 2022 15:23
    Anonym (eae) skrev 2022-10-20 14:16:07 följande:
    Tokvänstern?

    "? Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig. De som hävdar att landet är fullt, de bör visa var det är fullt"

    Detta är våran högerpolitik.
    Jo, det var ju ett av Reinfeldts mer korkade uttalanden. Det är stor skillnad på att ta emot fler invandrare, med anhöriga, än någon annan i Europa / capita och att ta emot ett så pass litet antal att vi kan integrera dem i det svenska samhället.

    Det senare har vi ju kapitalt misslyckats med de senaste 10-20 åren. Den nya regeringen har flaggat för att vi skall dra ner på invandringen och väl värt att notera så har inte (s) blivit särskilt upprörda över det, de inser nog också att det är nödvändigt.
  • Anonym (Tina T)
    Wed 26 Oct 2022 10:06

    Partiledardebatt idag. Nooshi spottade föraktfullt ur sig ordet "nolltaxerare". Jag undrar hur hon ser på alla svenskar som inte kan betala någon skatt på många år. Det är väl dem hon brukar säga sig värna. När V använder högerns språkdräkt blir jag sorgsen. Det ger ingen några incitament att rösta på vänstern, snarare om högern menar allvar med att försöka göra något åt långtidsarbetslösheten, så att fler går till jobbet, även om de inte kan på grund av sjukdom. 

  • Anonym (Salin­)
    Wed 26 Oct 2022 10:07

    själv så bryr jag mig inte hur det gick i valet, jag har inget förtroende alls för politiker

  • Fri 28 Oct 2022 17:52
    Anonym (Tina T) skrev 2022-09-27 20:30:15 följande:

    Och just det, ordet offerkofta, det är väldigt verkningslöst eftersom det inte betyder ett endaste dugg efter alla som blir kallade för det. 


    Precis som Tina och Anders. Slutar funka efter ett tag
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (brist­)
    Fri 28 Oct 2022 18:01
    Anonym (ML) skrev 2022-10-20 13:41:29 följande:

    Vad ska din man hit och göra? Sverige är fullt! Därför det helt naturligt att han borde bli utvisad snarast möjligt tillbaka till sitt hemland. 


    Det här valresultatet var det bästa som kunde ske med tanke på att tokvänstern börjar få allt mer att säga till om och deras, feministernas och  miljömupparnas frammarsch är direkt obehaglig. Det är dags att ta tillbaka samhället och styra upp och rädda det som går att rädda innan saker går helt överstyr. Tillsätt dugliga män på ledande poster och återskapa det land vi hade i början av 1950-talet då det fanns ett spirande hopp om framtiden. Det gör det inte idag. Det viktigaste är för den nya regeringen att kväsa feministernas och miljömupparnas framfart rejält och se till att det blir ordning igen på Sverige.


    Och framförallt skicka hem alla icke-svenska medborgare oavsett land de kommer ifrån och även som redan bor i Sverige men som är födda av utländska föräldrar som kommit till Sverige efter 1970. Skicka de tillbaka de till deras hemländer!


    Sverige är FULLT. F-U-L-L-T. Hur svårt ska det vara att inse det?


    Har du helt missat att det är arbetskraftbrist i många branscher? Sverige har stort behov av kvalificerade invandrare. Det finns inte tillräckligt med kvalificerad arbetskraft här. De som är arbetslösa är oftast så långt från bristyrkena att man inte kan tänka att de skulle gå att utbilda för att göra ett vettigt jobb.

    Det stora problemet nu tycker jag är att vi visar att invandrare inte alls är välkomna och då kommer de som är kvalificerade välja andra mer välkomnande länder att flytta till. Där kommer de arbeta och bidra till samhället. Medan de som vi egentligen inte vill ska stanna här...är de som kommer stanna...
Svar på tråden Ledsen efter valet