• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-07-17 06:35:19 följande:

Ja såklart, samma här med Falun fast tror de öppnar 11/8. Så jäkla typiskt att du hamna mitt i sommarstängt, måste ju va bara som en fortsatt lång rivning typ/väntan.. :( Mår du illa och annat stök?

På söndag den 13/7!😅 taaaack😄 Jag tog inget test idag, men imorrn tänker jag nog ta om jag inte har nå jobb direkt på morgonen! Behöver utrymme för alla känslor oavsett , är fan livrädd att testa denna gången! 

hahah förstår dig!! Har vart sååå sugen att testa tidigt, men istället bara suttit å läst som maniskt på FL och fördrivit tiden så 😆 min sambo sa att äääh vänta å försök tänk på nå annat haha lätt för honom! Men har försökt och nu är det plötsligt rd10! 

Ja dom frågade om vi  ville göra en återföring innan semester eller efter . Men såklart ville vi så fort som möjligt! Men tänkte mig inte för om denna eviga väntan som skulle bli 😅 
    Har haft ömma bröst sen RD8 ungefär , illamåendet kom 5+2 och har hållt i sig . Har inte spytt men hängt över toa och i dikeskanter 😅 har varit lite yr med . Men peppar peppar , igår mådde jag bra ! 
    Hur mår du ??
    Åhh vad spännande ! Förstår vad du menar , testade på mina lediga dagar så man kunde smälta resultatet i lugn och ro! 
    Hahaha ja det är lätt för dom att säga 😅😅 bra jobbat 🤗
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-07-17 07:48:49 följande:
    Ja dom frågade om vi  ville göra en återföring innan semester eller efter . Men såklart ville vi så fort som möjligt! Men tänkte mig inte för om denna eviga väntan som skulle bli 😅 
    Har haft ömma bröst sen RD8 ungefär , illamåendet kom 5+2 och har hållt i sig . Har inte spytt men hängt över toa och i dikeskanter 😅 har varit lite yr med . Men peppar peppar , igår mådde jag bra ! 
    Hur mår du ??
    Åhh vad spännande ! Förstår vad du menar , testade på mina lediga dagar så man kunde smälta resultatet i lugn och ro! 
    Hahaha ja det är lätt för dom att säga 😅😅 bra jobbat 🤗
    Ja jag kan förstå tanken faktiskt, både av den väntan du får gå igenom nu och även att vissa kanske känner de vill ha sommaruppehåll själva från allt med! Men inte du å jag inte!! 😆 Jag tänkte att jag kör på, ville inte förlora nån tid och känns ändå som att allt står på vänt! 

huvaligen, men då känner man att man verkligen är gravid ju också ! Fast skönt du får må bättre nån dag iaf, måste bli otroligt påfrestande!! Å i den här värmen! 

hihi förstår dig å! Men blev så jäkla besviken förut när jag tjuvtesta för började ju bara blöda jämt jämt!! Å nu när det inte kommer nå blod så vågar jag inte jinxa eller hantera det om det skulle va positivt heller ! Man blir ju traumatiserad av IVF tamefan haha 
  • Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-07-17 14:21:25 följande:
    Ja jag kan förstå tanken faktiskt, både av den väntan du får gå igenom nu och även att vissa kanske känner de vill ha sommaruppehåll själva från allt med! Men inte du å jag inte!! 😆 Jag tänkte att jag kör på, ville inte förlora nån tid och känns ändå som att allt står på vänt! 

huvaligen, men då känner man att man verkligen är gravid ju också ! Fast skönt du får må bättre nån dag iaf, måste bli otroligt påfrestande!! Å i den här värmen! 

hihi förstår dig å! Men blev så jäkla besviken förut när jag tjuvtesta för började ju bara blöda jämt jämt!! Å nu när det inte kommer nå blod så vågar jag inte jinxa eller hantera det om det skulle va positivt heller ! Man blir ju traumatiserad av IVF tamefan haha 
    Ja dom sa att de kunde vara skönt med sommaruppehåll . Men  kände att vi har väntat tillräckligt och vill att de ska hända nu , helst förra året 😅 
    Det har varit lite halvjobbigt med måendet men som sagt då har man ju vetat att det faktiskt är något dom händer i kroppen ! Nu har jag haft 2 bra dagar och då kommer det katastroftankar att det gått åt helvete igen 😅 så håller helt med om att man blir totalt knäpp av ivf , stressad över allt hela tiden 😅🤣 
    Jag håller tummarna och min magkänsla säger att det kommer vara ett positivt test 🥰
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-07-17 18:22:51 följande:
    Ja dom sa att de kunde vara skönt med sommaruppehåll . Men  kände att vi har väntat tillräckligt och vill att de ska hända nu , helst förra året 😅 
    Det har varit lite halvjobbigt med måendet men som sagt då har man ju vetat att det faktiskt är något dom händer i kroppen ! Nu har jag haft 2 bra dagar och då kommer det katastroftankar att det gått åt helvete igen 😅 så håller helt med om att man blir totalt knäpp av ivf , stressad över allt hela tiden 😅🤣 
    Jag håller tummarna och min magkänsla säger att det kommer vara ett positivt test 🥰
    Förstår precis!! Känner exakt samma sak!!
    ja jag kan bara föreställa mig!! :/ usch va jobbigt, hahah ja herregud 🤣🤣 
    tack tack jag återkommer med resultat 😅
  • Hejåhoj

Struntade i att testa idag!! Testar imorrn bitti istället, rd12 dagen innan testdag! Men hade detta varit för flera återföringar sen så hade jag inte tvekat att testa!!

• Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-07-18 06:38:10 följande:

Struntade i att testa idag!! Testar imorrn bitti istället, rd12 dagen innan testdag! Men hade detta varit för flera återföringar sen så hade jag inte tvekat att testa!!

Det är viktigt att testa när man känner sig redo så du gör det som känns bäst för dig 🥰
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-07-18 10:28:51 följande:
    Det är viktigt att testa när man känner sig redo så du gör det som känns bäst för dig 🥰

JAG ÄR GRAVID 😍😍😍 
    starkt streck som kom redan innan en minut på Clear blue ultratidigt och testlagrets svagare men fortfarande starkt streck! 

min mage har som bränt och vart som en tyngdkänsla nedertill sen igår och även fått synliga ådror på brösten! 

Jag är i chock, vart livrädd för å testat denhär gången!! 

• Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-07-19 05:26:16 följande:

JAG ÄR GRAVID 😍😍😍 
    starkt streck som kom redan innan en minut på Clear blue ultratidigt och testlagrets svagare men fortfarande starkt streck! 

min mage har som bränt och vart som en tyngdkänsla nedertill sen igår och även fått synliga ådror på brösten! 

Jag är i chock, vart livrädd för å testat denhär gången!! 

Ååååh vad roligt ! Stoort grattis ! Det är en stor milstolpe på vägen 😍🥰
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-07-19 08:31:38 följande:
    Ååååh vad roligt ! Stoort grattis ! Det är en stor milstolpe på vägen 😍🥰
    tack så himla mycket 🥰😄 helt klart!! 
  • Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-07-19 09:32:25 följande:
    tack så himla mycket 🥰😄 helt klart!! 
    Har du fått någon tid för vul nu ?🤗
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-07-21 10:47:55 följande:
    Har du fått någon tid för vul nu ?🤗
    Nej Falun öppnar inte igen förns 11/8, så det går ju inte:/ men ska försöka få tag på barnmorskan här i min region så kanske det går å skriva in sig iaf. Du hade inte heller kunnat boka tid väl? 
  • Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-07-21 11:43:32 följande:
    Nej Falun öppnar inte igen förns 11/8, så det går ju inte:/ men ska försöka få tag på barnmorskan här i min region så kanske det går å skriva in sig iaf. Du hade inte heller kunnat boka tid väl? 
    Åh det är så segt när dom har stängt 😮?💨 har tiden som kliniken gav mig när jag ringde in och berättade att det var positivt , 4/8. Men hade ju velat boka ett privat innan 😅 
    Inskrivning hos BM var inget problem trots att mottagningen där jag bor är stängd . Första inskrivningssamtalet var digitalt och så hade det med en barnmorska från en grannkommun .
    Det kanske inte är digitalt i eran region ?🤔
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-07-21 12:11:05 följande:
    Åh det är så segt när dom har stängt 😮?💨 har tiden som kliniken gav mig när jag ringde in och berättade att det var positivt , 4/8. Men hade ju velat boka ett privat innan 😅 
    Inskrivning hos BM var inget problem trots att mottagningen där jag bor är stängd . Första inskrivningssamtalet var digitalt och så hade det med en barnmorska från en grannkommun .
    Det kanske inte är digitalt i eran region ?🤔
    Ja det är det verkligen!! Ja just ja har för mig du skrev det förut!! Då får du uthärda två veckor till nu 🙏🏼😓 
    ah va skönt, lät smidigt ändå!!😄
    Jadu jag vettesjutton va de har förnå här, gick in på 1177 för att boka en telefontid med barnmorska, å första tiden va 8/8 som jag bokade 😆 Bra hjälp man fick där.. Men ska testa ringa de imorrn å se om man kan få nån mer info skickad så länge eller nått. Iofs spelar det kanske inte så stor roll, får ju ändå inte komma på VUL förns tidigast 11/8! Har skrivit ut en lista med saker man borde äta å inte äta och det är väl inte mer än sånt man kan göra själv. 
  • alison13

hej hej allihopa! 
    hoppas att ni har haft en fin sommarledighet. Och grattis till ni som har plussat nyligen!!! hoppas att allt fortsätter bra för er!! 
    jag har precis haft planeringsamtal vid RMC och ska börja någon gång inom 3 cykel! typisk att min man ska vara bortrest mitt i nästa cykeln så vi kan inte rapportera in mens då.

Ska kör på Gonal och Ganirelix - någon som har tips mm. om hur man ska hantera sprutorna osv.?

• alison13

Och kanske lite mer om mig! 

Jag (31) och min man (33) har försökt i +1 år (17 cykel). Jag har hyfsat korta cykel (snitt 23 dagar men kan variera från 20-28 dagar) kände tidigt att någonting var fel (women's intuition eller hur) och begärde en utredning redan efter 6 cykel.

Utredningen visade att jag hade okej men lite låg AMH (11 pmol/L eller 1.54 ng/ml) och AFC (12) för min ålder. Å andra sidan visade det att min man har låg morfologi (2%) och förhöjt DFI (33%). Därför fick vi lov att göra IVF trots bara 1 års försök. 

I väntan på att få göra IVF har vi provat med letrozole + progesteron i 3 cykel utan resultat. 

Skönt att vara i så fint sammanhang med alla här och få läsa om eran process och många framgånger!

p.s. sorry för min konstiga svenska - det är inte mitt första språk 

• Jassan123
    Hejåhoj skrev 2025-07-21 13:30:17 följande:
    Ja det är det verkligen!! Ja just ja har för mig du skrev det förut!! Då får du uthärda två veckor till nu 🙏🏼😓 
    ah va skönt, lät smidigt ändå!!😄
    Jadu jag vettesjutton va de har förnå här, gick in på 1177 för att boka en telefontid med barnmorska, å första tiden va 8/8 som jag bokade 😆 Bra hjälp man fick där.. Men ska testa ringa de imorrn å se om man kan få nån mer info skickad så länge eller nått. Iofs spelar det kanske inte så stor roll, får ju ändå inte komma på VUL förns tidigast 11/8! Har skrivit ut en lista med saker man borde äta å inte äta och det är väl inte mer än sånt man kan göra själv. 
    Idag har vi äntligen varit på ultraljud!
    Har varit så extremt nervös inför det här. 
    Men allt såg bra ut ! Ett fint tickande hjärta och en liiiiten bebis som övade på sina rörelser 🥹🥹 Det är en sån stor lättnad att få se ett litet hjärta slå efter vårt MA I våras.

Hur går allt för dig och hur mår du ?🥰
  • Anonym (A)

Hej hej, helt ny i tråden. Vi har försökt få barn i ett år nu, dessförinnan ett missfall och ca 8 månader innan det en graviditet med IUFD, en vecka innan bf. Nu är vi i början för att få göra IVF. Funderar på om någon i tråden gjort IVF via Livio i Umeå och kan dela med sig av erfarenheten därifrån? Exempelvis bemötande, hur lång tid det tagit från remiss till planeringsmöte och därefter ivf start? 

Känns som en väldig karusell att slängas in i, men försöker finna acceptans till livet och allt man inte kan påverka. 

Svar på tråden IVF 2025