• Nellbf

IVF 2025

Jag kände att det var dags att skriva lite här för jag tror att vi är många fler som går igenom samma sak.

Jag är 28 år och min man är 40 år.

Vi har försökt få barn nu i 2,5 år precis i början av januari gjorde vi vårt första IVF försök. Nu i helgen var det testdag och ci fick negativt på stickan, det fungerade alltså inte. Jag började blöda och nu har jag extrem mensvärk och blöder mycket.

Hur håller man ihop? Någon med erfarenhet? Gjorde ni något speciellt så det fungerade? 

Vi har en 5 dagars blastocyst i frysen som ska in snarast möjligt. 

• Svar på tråden IVF 2025
  • Josefine1987
    VSGJ2025 skrev 2025-04-30 07:16:32 följande:
    Jag ringde på onsdagen innan påsk och fick komma in direkt på ett UL och då såg slemhinnan tunn ut och jag kunde börja med hormonstimuleringen av slemhinnan dagen efter. Vi var på nytt UL häromdagen och då var slemhinnan tjock och fin och om ett par dagar ska jag börja med progestoronet och nästa vecka är första återföreningen (FET) inbokad. Äntligen är det dags! Åh vad jag hoppas att det ska gå bra. vi har ju turen med många i frysen så det gör mig nog mycket lugnare inför tanken att det inte klarar upptiningen eller inte fäster men såklart kommer det vara jobbigt ändå. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg och bara njuta av denna tid 😊❤️

själv då, några nya besked och datum? Fått några utslag på testerna? 😊
    Vad spännande med återföring nästa vecka. Håller tummarna för er! Och så fint att veta att det finns en back up, men vi hoppas ni lyckas redan nu!
  • Josefine1987
    Solrosen96 skrev 2025-04-30 08:59:31 följande:
    Men åh vad tråkigt att höra, trodde ändå att det skulle bli en återföring :/

Förstår att allt är jobbigt nu, rå om varandra nu extra mycket.

Var det här första äggplocket?  Isåfall så vet dom ju kanske vad dom ska testa att göra annorlunda nästa gång för bättre resultat. 

Läkaren var förvånad och orolig över att det inte blev ett enda användbart embryo då det såg så fint ut med både ägg och spermier.

Det fanns inget som vägledde honom till vad vi kan göra annorlunda, men vi kunde prova att byta läkemedel för stimuleringen och ev prova ICSI. 

Dock behövde jag vänta minst en cykel så att äggstockarna fick återhämta sig. Är det alltid så tro? Eller är det för att han beskrev dom som svullna och påverkade?

Jag var väldigt beredd på att det kan ta tid, men det känns jobbigt att han var så förvånad och orolig. Min sambo började prata om en älder bekant som aldrig fick barn osv och jag känner inte att jag vill ha mina tankar där :( 

• Jassan123
    Solrosen96 skrev 2025-04-24 21:36:11 följande:
    Hej jassan! Jaa nu har vi vul nästa fredag, förhoppningsvis är min cykel normal igen. Brukar få positivt äl test dag 12-14 vanligtvis, hoppas det blir så denna månaden. Blir galen av all väntan, tiden går så fort men samtidigt så långsamt 🥲

Hoppas din mens kommer snart också då så vi kan ruva ihop 😅🥰🥰
    Hoppas allt ser bra ut för er på fredag ! Ja denna väntan.. den är hemsk ! Känns som om man inte göra annat än att väntar  🤣 
    Den har kommit ! Men måste vänta till nästa mens igen innan vi får göra en återföring ... just nu känns det som en evighet till dess . 
    Håller alla tummar och tår för att det är er tur nu 🌸
  • Solrosen96
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 18:06:15 följande:

Läkaren var förvånad och orolig över att det inte blev ett enda användbart embryo då det såg så fint ut med både ägg och spermier.

Det fanns inget som vägledde honom till vad vi kan göra annorlunda, men vi kunde prova att byta läkemedel för stimuleringen och ev prova ICSI. 

Dock behövde jag vänta minst en cykel så att äggstockarna fick återhämta sig. Är det alltid så tro? Eller är det för att han beskrev dom som svullna och påverkade?

Jag var väldigt beredd på att det kan ta tid, men det känns jobbigt att han var så förvånad och orolig. Min sambo började prata om en älder bekant som aldrig fick barn osv och jag känner inte att jag vill ha mina tankar där :( 

Ja man brukar få vänta en cykel emellan pga alla hormoner osv som påfrestat kroppen. Tråkigaste vöntan, man vill ju bara köra igång igen.. 

Ja det förstår jag, de sista man vill ha är ju att läkaren är orolig :/  Åh dom där jobbiga tankarna man tänker ibland, känner igen mig. Men där är ni inte nu, nästa gång kanske blir bra, de krävs ju bara ett guldägg 🥰 

Det är så skönt att ha den här gruppen så man kan ventilera sina tankar. 💕
  • Solrosen96
    Jassan123 skrev 2025-04-30 18:40:45 följande:
    Hoppas allt ser bra ut för er på fredag ! Ja denna väntan.. den är hemsk ! Känns som om man inte göra annat än att väntar  🤣 
    Den har kommit ! Men måste vänta till nästa mens igen innan vi får göra en återföring ... just nu känns det som en evighet till dess . 
    Håller alla tummar och tår för att det är er tur nu 🌸
    Jag har börjat få lite äl symtom så hoppas de ser bra ut på fredag hihi 😊 

Jaha behöver det gå 2 cykler emellan? Ja allt känns ju som en evighet tyvärr 😅 

Tack snälla du! 💕
  • EJT
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 18:06:15 följande:

Åh, jag känner så igen mig i dina känslor och tankar. Nu fick vi ju en blastocyst men av 15 ägg kändes det ändå som jäkla ovisst resultat framåt och jag har också massa tankar om att detta kanske inte kommer gå vägen framåt. Usch, det är psykiskt påfrestande minst sagt! Fy vad jobbigt att behöva vänta en cykel också. Jag hoppas verkligen inte jag behöver göra det, för då hinner jag inget mer försök innan sommarledigheten 😔

Man får tillåta sig att sörja och vara ledsen och sen får man ta nya tag och försöka hålla uppe hoppet fast det är svårt.
  • Josefine1987
    EJT skrev 2025-05-01 07:29:40 följande:
    Åh, jag känner så igen mig i dina känslor och tankar. Nu fick vi ju en blastocyst men av 15 ägg kändes det ändå som jäkla ovisst resultat framåt och jag har också massa tankar om att detta kanske inte kommer gå vägen framåt. Usch, det är psykiskt påfrestande minst sagt! Fy vad jobbigt att behöva vänta en cykel också. Jag hoppas verkligen inte jag behöver göra det, för då hinner jag inget mer försök innan sommarledigheten 😔

Man får tillåta sig att sörja och vara ledsen och sen får man ta nya tag och försöka hålla uppe hoppet fast det är svårt.
    Håller verkligen tummarna att du inte behöver vänta mer. Det är så hemskt med den där sommarledigheten som stressar en, hoppas ni hinner med försök innan!
  • Jassan123
    Solrosen96 skrev 2025-04-30 21:00:29 följande:
    Jag har börjat få lite äl symtom så hoppas de ser bra ut på fredag hihi 😊 

Jaha behöver det gå 2 cykler emellan? Ja allt känns ju som en evighet tyvärr 😅 

Tack snälla du! 💕
    Hoppas ! 
    När vi fick konstaterat MA så sa dom på mötet att vi kunde göra en återföring efter nästa riktiga mens om vi ville och om kroppen var återställd. (Vilket kroppen var) När mensen kom och vi ringde till kliniken så sa dom att nej dom gör ingen återföring utan att vi måste vänta till nästa cykel igen .. det var lite som en käftsmäll faktiskt och vi blev otroligt besvikna .  
    Nu kommer ju oron lite över hur det ska gå i sommar , om kliniken kommer vara öppen ,eller om den kommer vara stängd  något , vill inte behöva vänta till efter sommarn😣
  • starrsky

Hej alla, jag hoppar in i tråden! :) 

Jag (33) och min man är nu i starten av vår IVF resa via regionen! Vi har försökt i över 2 år. Har lågt AMH 0,6-1.1 och rätt få folliklar 3-4/sida, av oklar anledning. Tidigare opererad för äggstockvridning och stora cystor på vardera sida innan, vilket kan vara en bidragande faktor. 

Under nedregleringen blev jag spontant gravid, första gången jag plussade! Men lyckan över miraklet var tyvärr kortvarigt, med MF i vecka 6. 

Nu är jag på nedreglering igen och ska börja med Menopur 400 den 7/5. Kommer vara bortrest på konferens då... inte så orolig över själva sprutorna (jobbar inom vården). Mest orolig att få ny äggstocksvridning, eller att inte få fram ett endaste befruktat ägg och att de ska säga att ivf inte är för oss. Jag är rätt pessimistisk de flesta dagar, ett sätt att skydda sig såklart. (Så pass att jag redan bokat samtal på adoptionsrådgivning parallellt 🙃 )

Resan kan kännas så oerhört ensam, så är tacksam att ni på FL finns och delar med er:)

Är det någon annan som också gör/gjort långa protokollet? Hur mår ni under nedregleringen? 

• starrsky
    Jassan123 skrev 2025-05-01 09:53:22 följande:
    Hoppas ! 
    När vi fick konstaterat MA så sa dom på mötet att vi kunde göra en återföring efter nästa riktiga mens om vi ville och om kroppen var återställd. (Vilket kroppen var) När mensen kom och vi ringde till kliniken så sa dom att nej dom gör ingen återföring utan att vi måste vänta till nästa cykel igen .. det var lite som en käftsmäll faktiskt och vi blev otroligt besvikna .  
    Nu kommer ju oron lite över hur det ska gå i sommar , om kliniken kommer vara öppen ,eller om den kommer vara stängd  något , vill inte behöva vänta till efter sommarn😣
    Efter mitt tidiga MF v6 fick vi faktiskt börja med ivf redan nästa mens direkt (dvs cykeln efter missfallsblödningen) eftersom UL såg bra ut och gravtest var helt negativt. 

Segt att behöva vänta ytterligare en cykel! Sa de varför?
  • Jassan123
    starrsky skrev 2025-05-01 14:09:16 följande:
    Efter mitt tidiga MF v6 fick vi faktiskt börja med ivf redan nästa mens direkt (dvs cykeln efter missfallsblödningen) eftersom UL såg bra ut och gravtest var helt negativt. 

Segt att behöva vänta ytterligare en cykel! Sa de varför?
    Det var det som var tanken att vi också skulle få göra enligt läkaren på ivf kliniken om allt såg bra ut på UL. Vilket det gjorde . Allt såg jätte fint ut . När vi hade fått klartecken från kvinnokliniken ringde vi till ivf kliniken och sjuksköterskan vi fick prata med där sa att vi skulle köra nästa cykel igen . Jag ifrågasatte om vi verkligen inte skulle få en insättning nu för att det var de som var sagt . Fick bara till svar att man vill att kroppen ska återhämta sig ordentligt ... 🤔
  • starrsky
    Jassan123 skrev 2025-05-01 16:51:43 följande:
    Det var det som var tanken att vi också skulle få göra enligt läkaren på ivf kliniken om allt såg bra ut på UL. Vilket det gjorde . Allt såg jätte fint ut . När vi hade fått klartecken från kvinnokliniken ringde vi till ivf kliniken och sjuksköterskan vi fick prata med där sa att vi skulle köra nästa cykel igen . Jag ifrågasatte om vi verkligen inte skulle få en insättning nu för att det var de som var sagt . Fick bara till svar att man vill att kroppen ska återhämta sig ordentligt ... 🤔
    Hmm 🤔 Vad skönt att det såg bra ut iaf. Håller tummar och tår för att det ska gå hela vägen för er nu! ❤️ All väntan och alla dessa nedräkningar... 
  • Jassan123
    starrsky skrev 2025-05-01 20:27:31 följande:
    Hmm 🤔 Vad skönt att det såg bra ut iaf. Håller tummar och tår för att det ska gå hela vägen för er nu! ❤️ All väntan och alla dessa nedräkningar... 
    Ja det känns som man inte gjort annat än att väntat på hela denna resan 😅 
    Tack snälla , hoppas allt går vägen för er också 🥰🌸
  • VSGJ2025
    Josefine1987 skrev 2025-04-30 18:00:26 följande:
    Vad spännande med återföring nästa vecka. Håller tummarna för er! Och så fint att veta att det finns en back up, men vi hoppas ni lyckas redan nu!
    Tack snälla du! ❤️ önskar er lycka till också, hoppas ni kan få börja snart igen och hinner en omgång innan sommaren. väntan är ju så jobbig :( 
  • Wimbi
    Hoppar in här igen (skrev för ett tag sen vid ett annat försök), hoppas det är ok! 
    Man har ju inte direkt någon att prata om det med, förutom sambon men som inte går igenom samma process, även om vi delar mycket? såklart.

Har nu gjort vårt tredje IVF försök (2 ägg första gången, inget befruktat, 8 ägg förra gången och 1 som blev befruktat men slutade dela sig) och precis som vårt andra försök, detta nu med ICSI.
    Av 6 ägg var det 4 som blev befruktade och 3 av dom fortsatte att dela sig. Slutligen blev det 1 till mig och 1 till frysen. Är förhoppningsfull, men orolig precis som ni andra. Man vill ju bara ha ett positivt besked.

Vi hade äggplock fredag 25/4 och ET i måndags 28/4. Läkaren sa att tesdag är 13/5. Jag är så himla ny i det här så, förlåt om jag är trög men.. ruvar jag på ett 3 dagars? Läkaren nämnde ingenting och jag är så nervös så glömde fråga såna saker.

Hoppas ni alla får en trevlig helg!
  • Solrosen96
    Wimbi skrev 2025-05-02 12:20:59 följande:
    Hoppar in här igen (skrev för ett tag sen vid ett annat försök), hoppas det är ok! 
    Man har ju inte direkt någon att prata om det med, förutom sambon men som inte går igenom samma process, även om vi delar mycket? såklart.

Har nu gjort vårt tredje IVF försök (2 ägg första gången, inget befruktat, 8 ägg förra gången och 1 som blev befruktat men slutade dela sig) och precis som vårt andra försök, detta nu med ICSI.
    Av 6 ägg var det 4 som blev befruktade och 3 av dom fortsatte att dela sig. Slutligen blev det 1 till mig och 1 till frysen. Är förhoppningsfull, men orolig precis som ni andra. Man vill ju bara ha ett positivt besked.

Vi hade äggplock fredag 25/4 och ET i måndags 28/4. Läkaren sa att tesdag är 13/5. Jag är så himla ny i det här så, förlåt om jag är trög men.. ruvar jag på ett 3 dagars? Läkaren nämnde ingenting och jag är så nervös så glömde fråga såna saker.

Hoppas ni alla får en trevlig helg!
    Hej vad skönt att det äntligen blev ett ägg till dig och ett till frysen. 

Ja precis det är ett 3 dagars du ruvar på😊 

Hoppas att detta är guldägget nu 😍😍
  • Solrosen96

Nu har jag haft mitt vul, snabbaste ultraljudet jag varit med om 😂 såg en blåsa på 15.5 mm direkt. 

De tror att jag kommer få ett positivt test i helgen och siktar på en återföring fredag eller lördag nästa vecka🤩

• Wimbi
    Solrosen96 skrev 2025-05-02 12:36:30 följande:
    Hej vad skönt att det äntligen blev ett ägg till dig och ett till frysen. 

Ja precis det är ett 3 dagars du ruvar på😊 

Hoppas att detta är guldägget nu 😍😍

Tack! Känns spännande. Man är ju i en djungel så det är svårt att hålla koll. 

Solrosen96 skrev 2025-05-02 12:40:08 följande:

Nu har jag haft mitt vul, snabbaste ultraljudet jag varit med om 😂 såg en blåsa på 15.5 mm direkt. 

De tror att jag kommer få ett positivt test i helgen och siktar på en återföring fredag eller lördag nästa vecka🤩

Men se där! Det är ju ett bra resultat. Då har du något att se fram emot
    Har snurrat lite fram och tillbaka i tråden, hur har det varit för dig innan?
  • Solrosen96
    Wimbi skrev 2025-05-02 12:59:50 följande:

Tack! Känns spännande. Man är ju i en djungel så det är svårt att hålla koll. 

Solrosen96 skrev 2025-05-02 12:40:08 följande:

Men se där! Det är ju ett bra resultat. Då har du något att se fram emot
    Har snurrat lite fram och tillbaka i tråden, hur har det varit för dig innan?
    Jag gjorde mitt första äggplock i februari, min högra äggstock har aldrig synts till så vi plockade bara från min vänstra. Vi fick ut 5 ägg varav alla blev befruktade och till slut blev det en till mig och en i frysen. Jag blev gravid men förlorade det ganska direkt tyvärr. Så nu ska vi göra en frysåterföring i naturlig cykel. 😊
Svar på tråden IVF 2025