Anonym (Anna) skrev 2025-04-05 22:46:15 följande:
I det här fallet är det just skolan som anmält och jag tror kanske inte att de vill att socialtjänsten ska tala om för dem hur de ska arbeta.
Det var skolan som anmält i de fallen jag känner till också. Det gjordes utredningar kring barnet (om socialtjänsten kom hem till familjerna eller ej vet jag inte).
Men de utredningarna kom alltså fram till att barnen/ungdomarna hade tillräcklig stöttning från föräldrarna men inte i skolan. Detta gällde barn med NPF. Då gjorde skolan anpassningar till det bättre.
Jag förutsätter ju att skolan är mer professionell än att de inte "vill att någon annan säger hur de ska jobba". De borde vilja hjälpa barnen. Det är också min erfarenhet från mina barns skola.
Sedan kan det vara väldigt svårt när det ex gäller NPF att få allt att bli helt perfekt.
Jag har ju ingen aning om vad det gäller i ditt fall. Om det är sånt som att ungdomen vägrar ta av sig mössan inne skulle ju t ex problemet vara lättläst. Han/hon kan behöva mössan på för att känna sig trygg.
Är det så att ungdomen blir stressad och "bråkig" pga för mycket intryck/rörig skolmiljö kan ungdomen kanske få sitta enskilt i ett lugnt rum och arbeta/arbeta hemifrån med vissa uppgifter.
Det här var två exempel på lättlästa problem. Jag förstår och vet att det inte är så lätt alla gånger.
Jag vet inte hur vanligt det är att socialtjänsten gör hembesök, men isåfall borde det finnas skäl till att de vill träffas hemma istället för på deras kontor (som väl låter mer rimligt i normalfallet) - eller bara ta ett telefonsamtal.