• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • Anonym (Syndaren)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-08 18:33:34 följande:
    "Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen"

Varför kallar man ett medvetet fel för misstag?
    och om man skulle ha ändrat på något, varför är det halvsanningen "Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.", det hade sparat en hel del lidande för dej också och inte otroheten?
    Ja det är väl så. Det hade varit Enklare än att stå till svars för min familj och vänner ren förödmjukelse. Men att gå och bära på denna mörka hemligheten var inte heller lätt. Det åt upp mig inifrån. 

Alternativet att inte berätta och försöka vara en bättre hälft till min sambo. Men som sagt jag hade inte velat veta om hen var otrogen mot mig. Varför skulle jag vilja veta det?
    Men jag vet att ärlighet varar längst och det är viktigt för min sambo så det var enda alternative.
  • Anonym (H)

För att kunna gå vidare efter en otrohet, tror jag att det är viktigt att verkligen förlåta och att detta inte tas upp i tid och otid. Men visst, det kan säkert ta sin tid för många att återfå tilliten. Men jag tror ändå man måste bestämma sig - förlåta eller lämna. Men jag tror generellt att många säger att de skulle lämna - men jag tror ffa med ålder så kan man vara av annan åsikt. Och jag tror tyvärr också att många med åsikt att lämna på stört, har blivit bedragna i ovetskap då otrohet inte är helt ovanligt. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • AlterEgon
    Anonym (H) skrev 2025-04-09 17:49:00 följande:

För att kunna gå vidare efter en otrohet, tror jag att det är viktigt att verkligen förlåta och att detta inte tas upp i tid och otid. Men visst, det kan säkert ta sin tid för många att återfå tilliten. Men jag tror ändå man måste bestämma sig - förlåta eller lämna. Men jag tror generellt att många säger att de skulle lämna - men jag tror ffa med ålder så kan man vara av annan åsikt. Och jag tror tyvärr också att många med åsikt att lämna på stört, har blivit bedragna i ovetskap då otrohet inte är helt ovanligt. 

Instämmer delvis, förlåta är en sak, att dra upp det hela tiden en annan sak.
    Att man måste bestämma sej håller jag helt klart med om. Båda i förhållandet drar bara ut på lidandet med att leva i osäkerhet.
    Att ålder skulle påverka tror jag inte, mer att man vet vad man har, men inte vad man får. Är man äldre så är urvalet tunnare på marknaden. Dom som är något att ha, är redan upptagna. och att själv upptäcka ett svek, istället för att sveket erkänns, är definitivt mycket värre. Då tvivlar man på allt, och sveket har flera bottnar.

Förlåta behöver ju inte betyda att allt ska bli som förut. Förlåt, men var beredd. Sätt dej inte i en situation där du är låst och inte har möjligheten att agera, om/ när det händer igen.
  • KimLinnefeldt

Om jag tog ett tillfälligt snedsteg skulle jag inte berätta det för min fru. Jag skulle behandla det som andra misstag i livet - grunna en del på det, analysera det, och förlåta mig själv. Sen försöka att inte tänka på det. Se det som en av alla saker som kan hända i livet.

Så skonas både jag och hon.

• AlterEgon
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-28 10:21:43 följande:

Om jag tog ett tillfälligt snedsteg skulle jag inte berätta det för min fru. Jag skulle behandla det som andra misstag i livet - grunna en del på det, analysera det, och förlåta mig själv. Sen försöka att inte tänka på det. Se det som en av alla saker som kan hända i livet.

Så om din fru gör samma sak, 2-3 gånger i månaden det är alltså skonsamt att inte berätta då?

Låter som en ynnest att slippa veta sanningen med ditt resonemang.

Kanske till och med ett försök att vara snäll o omhändertagande att skona frugan från vetskapen.

Och kalla det för misstag tycker jag är att skönmåla det hela. "Saker som kan hända i livet". Hoppsan, kanske dina barn har en annan far? Jaja, sånt kan hända.
  • Lynx123
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-28 10:21:43 följande:

På vilket sätt skonas hon?
  • KimLinnefeldt
    AlterEgon skrev 2025-05-28 21:07:55 följande:
    Så om din fru gör samma sak, 2-3 gånger i månaden det är alltså skonsamt att inte berätta då?

Låter som en ynnest att slippa veta sanningen med ditt resonemang.

Kanske till och med ett försök att vara snäll o omhändertagande att skona frugan från vetskapen.

Och kalla det för misstag tycker jag är att skönmåla det hela. "Saker som kan hända i livet". Hoppsan, kanske dina barn har en annan far? Jaja, sånt kan hända.
    Om hon har sex med andra två tre gånger i månaden så är det inte ett tillfälligt snedsteg. Då är det något fel i vår relation, som vi kanske bör avsluta.
  • AlterEgon
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-29 16:18:19 följande:
    Om hon har sex med andra två tre gånger i månaden så är det inte ett tillfälligt snedsteg. Då är det något fel i vår relation, som vi kanske bör avsluta.
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-29 16:18:19 följande:

Ja, hur ska han veta det? Han tycker det är bättre att skona sin partner o bara glömma bort. 
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?