• Anonym (Tvekande)

50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden 50 åring gamer?
  • Anonym (Rico)
    Kermit1561 skrev 2025-08-13 11:02:55 följande:
    Så om han ägnade sig åt dödandet på riktigt skulle det vara bättre?
    Vill du bli ihop med en tjuv för att det är bättre än en mördare?
  • Anonym (Rico)
    EnAnonumius skrev 2025-08-13 10:44:43 följande:
    Jasså vilka fakta då på området*?
    Fakta enligt VEM?
    Ska man verkligen behöva redogöra för konsekvenserna av en stillasittande livsstil för vuxna människor?
  • Anonym (Rico)
    Anonym (sitter) skrev 2025-08-12 19:57:35 följande:
    Rico, jag förmodar att du aldrig sitter ner från det att du går upp på morgonen tills du lägger dig, om inte så lever du inte hälsosamt. 
    Jag är mån om vila men tack för omtanken.
  • Kermit1561
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-13 11:23:01 följande:
    Vill du bli ihop med en tjuv för att det är bättre än en mördare?
    Det var inte det som var frågan. Har du problem med läsförståelse? 
  • Smecker
    Anonym (MG) skrev 2025-08-13 11:12:01 följande:
    Kan ju inte vara ett speciellt avancerat arbete du har, när du har så svårt att först vad folk skriver. 

Känner du dig träffad? Om inte, varför ser du inte skillnad på någon som spelar för mkt och missköter sitt liv och ditt sätt att leva ditt liv?
    Tillräckligt avancerat för att det skall krävas en högskoleutbildning över kandidatnivå.

Jag kan ha missat det, men på vilket sätt missköter mannen, som TS skriver om, sitt liv? Man behöver inte känna sig träffad för att bidra med lite nyansering. Jag fick i alla fall hamrat på min mus, det var populärt.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Så länge han prioriterar rätt)
    Anonym (MG) skrev 2025-08-13 11:12:01 följande:
    Kan ju inte vara ett speciellt avancerat arbete du har, när du har så svårt att först vad folk skriver. 

Känner du dig träffad? Om inte, varför ser du inte skillnad på någon som spelar för mkt och missköter sitt liv och ditt sätt att leva ditt liv?

TS har inte påstått att mannen spelar i en sådan omfattning att han missköter sitt liv. Det är snarare andra i tråden som verkar utgå från att alla som gillar att spela automatiskt blir spelberoende och arbetslösa. Den nyanserade diskussionen saknas ? här tycks det vara antingen svart eller vitt.

Problemet handlar inte om en spelberoende gamer, utan om att hobbyn i sig inte anses vara "fin" nog.

• EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-13 11:24:14 följande:
    Ska man verkligen behöva redogöra för konsekvenserna av en stillasittande livsstil för vuxna människor?
    Om du kommer med påståenden så är bevisbördan din också... Släng fram med källorna på dessa fakta du hävdar att du baserar din utlåtande på.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Så länge han prioriterar rätt) skrev 2025-08-13 13:16:53 följande:

TS har inte påstått att mannen spelar i en sådan omfattning att han missköter sitt liv. Det är snarare andra i tråden som verkar utgå från att alla som gillar att spela automatiskt blir spelberoende och arbetslösa. Den nyanserade diskussionen saknas ? här tycks det vara antingen svart eller vitt.

Problemet handlar inte om en spelberoende gamer, utan om att hobbyn i sig inte anses vara "fin" nog.

Precis!!!

Personligen spelar jag 1-2 timmar per dag. Ibland blir det inte något alls på några dagar när man har annat för sig. Jag har ett väldigt mentalt krävande jobb. För mig blir spelandet ett sätt att frigöra tankarna från jobbet och koppla av, ungefär på samma sätt som att jag läser en bok, tittar på något på TV eller något liknande. Spelandet är för mig dock mer effektivt.
    Vardagsbestyr och min kvinna kommer dock alltid i första hand. Jag försöker även se till att jag tränar lite för att inte försoffas helt.

Det är bara löjligt att racka ned på spelande som tidsfördriv.
  • EnAnonumius

Håller med..

Min tandläkare berättade för mig när vi satt och snackade lite efter en rotfyllning, att han är en gaimer och varit så sedan tonåren. Han är en av de bästa tandläkarna jag har haft. Han får gå i pension innan jag byter ut honom... 😁
    Vilket inte kommer att hända då han är c:a 20 år yngre än mig...😂
  • Anonym (Rico)

TS skriver faktiskt att mannen missköter sitt liv. I alla fall om man har några som helst krav på termen att sköta sitt liv.

TS skriver:
    "Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "

* Rökare
    * All ledig tid går till gaming

Låter ju verkligen hälsosamt. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-13 20:28:50 följande:
    TS skriver faktiskt att mannen missköter sitt liv. I alla fall om man har några som helst krav på termen att sköta sitt liv.

TS skriver:
    "Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "

* Rökare
    * All ledig tid går till gaming

Låter ju verkligen hälsosamt. 
    Fel..
    Du citerar ju ur sitt sammanhang.

TS skriver så ju så här.

"Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "'

Så nej det är en direkt lögn från din sid att "all tid" fg¨år till gaiming. Då TS skriver i SAMMA meninge "som han har haft själv"

Det vill säga den lediga tiden han HAR tillgänglig själv ägnar han sig åt spelande. Det framgår ju tydligt i den meningen att den lediga tid han inte har själv så ägnar han sig åt något annat.

Och försten, när skall du skaka fram den fakta du hävdar du stödjer dina utlåtande på?
  • Anonym (Rico)
    EnAnonumius skrev 2025-08-13 22:09:20 följande:
    Fel..
    Du citerar ju ur sitt sammanhang.

TS skriver så ju så här.

"Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. "'

Så nej det är en direkt lögn från din sid att "all tid" fg¨år till gaiming. Då TS skriver i SAMMA meninge "som han har haft själv"

Det vill säga den lediga tiden han HAR tillgänglig själv ägnar han sig åt spelande. Det framgår ju tydligt i den meningen att den lediga tid han inte har själv så ägnar han sig åt något annat.

Och försten, när skall du skaka fram den fakta du hävdar du stödjer dina utlåtande på?
    Sak samma. Han lever ett uppenbart dåligt liv med negativa hälsoeffekter till följd.

Inte en person en vettig person är intresserad av. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Tvekande) skrev 2025-08-05 21:59:30 följande:
    50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

Trist attityd du har till spel TS.
    Jag och min make är bägge 45+, gamers och har det helt fantastiskt ihop. Bättre parterapi än att spela samman finns inte.

Du kanske skulle pröva på du med? Är det inte din grej får du väl hitta på en egen hobby under de timmar han ägnar sig åt sin. Ni är ju vuxna bägge två.
  • EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-13 22:25:17 följande:
    Sak samma. Han lever ett uppenbart dåligt liv med negativa hälsoeffekter till följd.

Inte en person en vettig person är intresserad av.
    Det i sig är varken en ursäkt, eller förklaring till att du gör citat ur sitt sammanhang och,  där med kommer med helt felaktiga utlåtanden.

När skall du slänga fram fakta du hävdar du bygger dina utlåtanden på? Du påstår. Släng fram med bevisen som styrker dina påståenden.

• Anonym (Rico)
    EnAnonumius skrev 2025-08-14 05:12:40 följande:
    Det i sig är varken en ursäkt, eller förklaring till att du gör citat ur sitt sammanhang och,  där med kommer med helt felaktiga utlåtanden.

När skall du slänga fram fakta du hävdar du bygger dina utlåtanden på? Du påstår. Släng fram med bevisen som styrker dina påståenden.
    Om du vill tro att det är hälsosamt att röka och leva stillasittande så får du tro det. Jag har inget som helst intresse av att bevisa det för dig. 
  • Anonym (Aldrig)
    Anonym (Y) skrev 2025-08-14 01:34:54 följande:
    Trist attityd du har till spel TS.
    Jag och min make är bägge 45+, gamers och har det helt fantastiskt ihop. Bättre parterapi än att spela samman finns inte.

Du kanske skulle pröva på du med? Är det inte din grej får du väl hitta på en egen hobby under de timmar han ägnar sig åt sin. Ni är ju vuxna bägge två.
    Så ni måste spela som "terapi" för att kunna hålla ihop? Då är det ganska illa.
  • EnAnonumius
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-14 06:15:14 följande:
    Om du vill tro att det är hälsosamt att röka och leva stillasittande så får du tro det. Jag har inget som helst intresse av att bevisa det för dig. 
    Det har jag aldrig trott eller påstått...
    Och det handlade inte om vad jag "trott eller påstått" heller.

Fast vad bra då vet jag att du inte backa upp dina påståenden heller som du gör i denna tråden.

Fast oavsett ger dej dig ingen rätt att bestämma åt andra vad man får göras och inte göra, som du har som extrem ful ovana att göra, i denna trdåen..
  • Anonym (K)

En gamer-man som inte är 20 nåt? Nej, otänkbart för mig, har sett hur dålig balansen för ansvar hemma kan bli. Förutom att det är sjukt oattraktivt för mig. En partner på golfbanan, i segelbåt eller i nån sport är något helt annat så det är inte bara tiden som läggs i sig.

Svar på tråden 50 åring gamer?