• Anonym (Tvekande)

50 åring gamer?

Har dejtat en man i några månader nu, och vi är alltmer hemma hos varandra. 

problemet är att han är en gamer, och självklart får man vara det...men det är långt ifrån min värld. Inte så att han struntar i mig när jag är hos honom, och han är såklart helt fri att få göra som han själv vill...men alltså, det här med gameandet kom inte alls fram som intresse typ De första månaden/månaderna alls. Men nu sitter han här mellan rökpauserna och ser helt uppslukad ut. Folk pratar högt via datorn. all ledig tid som han har haft själv har gått åt till detta. 

vi är också nästan 50 år...jag kan inte hjälpa att det känns väldigt barnsligt och helt enkelt avtändande.
    men Ja, han får ju göra vad han vill. Har bara svårt att känna samhörighet...hoppas på lite förståeLSD och inspel, någon som varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden 50 åring gamer?
  • Suzzan99

Så fjantigt att vara så osäker i sig själv och projicera det på sin spelande partner. Du kanske ska börja gå i terapi?

• OlleSQ
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-06 16:59:12 följande:
    Inte jämförbart på något sätt.

Fotboll och ridning är motion och förbättrar hälsan.

Gaming längre stunder förstör hälsan.
    Testa det svenska spelet Turf och återkom.
  • Anonym (Rico)
    OlleSQ skrev 2025-08-06 19:30:50 följande:
    Testa det svenska spelet Turf och återkom.
    Visste att någon skulle komma med något sådant men då är det faktiskt träning som är hivudintresset och inte gaming.

Alla vet dessutom vad TS avser så börja inte prata om något annat.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-06 17:03:40 följande:
    Det där går tidsmässigt inte ihop om du hävdar att gamlingen tar huvuddelen av hans fritid.
    Ser att många ogillar detta inlägg.

Ja, visst är det roligare när man kan ljuga och säga en sak när man sedan lever ett annat liv.

Jag lever som mannen ifråga och jag har kanske max 1 timme till övers per dag..

Så det som hävdas om den här mannen är en uppenbar lögn.
  • Anonym (Kiit)
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-06 17:03:40 följande:
    Det där går tidsmässigt inte ihop om du hävdar att gamlingen tar huvuddelen av hans fritid.

Och tänk, det har jag ju inte heller hävdat!

Varför hittar du på saker om andra? Är det när du inte har några rimliga argument mot det som faktiskt skrivs? Det ser lite ut så. 

Vilka tv- och datorspel har du provat, undrar jag? Du verkar ha en så konstig syn på spel.

Är du emot andra stillsamma aktiviteter som stickning, pianospel och läsning också? 

• OlleSQ
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-06 19:34:36 följande:
    Visste att någon skulle komma med något sådant men då är det faktiskt träning som är hivudintresset och inte gaming.

Alla vet dessutom vad TS avser så börja inte prata om något annat.
    100% gaming. Mina spel har varierat under åren men jag var i Sverigetoppen under några år när jag höll på med Turf seriöst och precis som många andra spel så krävdes planering och strategi vilket är sånt jag uppskattar i spel. Att det fanns en ordentlig social bit var förstås positivt. Men precis som i alla spel så finns där tävlingsmomentet som primär drivkraft och inget annat, för träning är nått man gör för att sen kanske tävla. Några sådana moment finns inte i Turf.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Kiit) skrev 2025-08-06 19:38:54 följande:

Och tänk, det har jag ju inte heller hävdat!

Varför hittar du på saker om andra? Är det när du inte har några rimliga argument mot det som faktiskt skrivs? Det ser lite ut så. 

Vilka tv- och datorspel har du provat, undrar jag? Du verkar ha en så konstig syn på spel.

Är du emot andra stillsamma aktiviteter som stickning, pianospel och läsning också? 

Numera spelar jag säkert 30-60 minuter per dag. Alltid med barnen. Har spelat ännu mer historiskt så jag kan den världen.

Jag är emot alla aktiviteter som det tar upp flera timmar per dag och som inte ger ett mätbart positivt resultat. Som vuxen människa och förälder har man inte tid med det om man samtidigt ska leverera.

Förr eller senare får man betala priset.

Så det är inte gamlingen i sig som är problemet utan att han ger bort sin tid utan positivt resultat. Hade haft samma åsikt om det gällt deckarläsning, TV-serier eller stickning.

• Anonym (Ling)
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-06 19:50:51 följande:
    Numera spelar jag säkert 30-60 minuter per dag. Alltid med barnen. Har spelat ännu mer historiskt så jag kan den världen.

Jag är emot alla aktiviteter som det tar upp flera timmar per dag och som inte ger ett mätbart positivt resultat. Som vuxen människa och förälder har man inte tid med det om man samtidigt ska leverera.

Så det är inte gamlingen i sig som är problemet utan att han ger bort sin tid utan positivt resultat. Hade haft samma åsikt om det gällt deckarläsning, TV-serier eller stickning.
    Att sticka går utmärkt samtidigt som man umgås med andra. Om man kan sticka.

Lite egentid kan man ju få ha, men att ägna huvuddelen av sin fritid åt något som avskärmar en från de andra som är hemma, det är väldigt trist! Själv skulle jag aldrig stå ut med en sådan man.
  • SweeeeeeneyTodd

Det är äckligt. Vet att det finns personer som är sk gamers och klarar sina åtaganden bra, och alla är inte beroende. Men majoriteten är beroende och inte klarar att sköta ett hushåll eller livet i övrigt. Kopplar ihop det med mansbebisar. 
    Ja, det är barnsligt. 

• SweeeeeeneyTodd
    Anonym (Kiit) skrev 2025-08-06 13:32:17 följande:

Säger du så till folk som har häst eller spelar fotboll också? Eller vissa intressen fina och andra fula? 

Inte ett dugg samma.
    Datorspel är beroendeframkallade. Många som är bereonde av datorspel skiter i sina fruar, hushåll etc. 

Hur kan du inte se detta? 
  • Xaiphodius
    SweeeeeeneyTodd skrev 2025-08-06 20:35:27 följande:
    Inte ett dugg samma.
    Datorspel är beroendeframkallade. Många som är bereonde av datorspel skiter i sina fruar, hushåll etc. 

Har du någon forskning som styrker det? Det låter väldigt generaliserande. Det finns absolut personer som utvecklar spelberoende, men det gäller inte alla som spelar. Faktum är att majoriteten hanterar sitt spelande utan att det går ut över relationer eller ansvar. Det blir lite som att säga att ?alkohol gör att alla skiter i sin familj?, det stämmer inte heller. Allt handlar ju om balans och individens situation.
  • Xenia
    EnAnonumius skrev 2025-08-06 18:58:43 följande:
    Du missar en väsentlig liten sak. De kontakter han får via sitt gaimande är inte "virtuella", det är riktiga människor han har kontakt med. Skillnaden är att han skäter kontakyten med dessa via internet..  Vad är det som säger att man "måste" ha socialt kontakt nät "live"?

Jag blir faktiskt uppriktigt nyfiken, varför anser du någon vara omogen för att man inte har socialt umgänge på det sättet du anser vara det "riktiga sättet", d.v.s "live"? 
    För mig tyder det på att man har intolerans nr man anklagar folk för att vara omogna, när man inte kan förstå att man kan sköta sina social kontakter på olika sätt. 

Jag kan ju förstå detta med att inte röra på sig, för det behöver man ju. Även många e-sportare går ut och "rör på sig" vissa e-sportare har till och med en sportaktivitet utanför sitt gaimande. 
    Man vill ju umgås med sin partner och inte bara ensam med vederbörande. T ex träna tillsammans och träffa andra människor tillsammans.

De kontakter gamern har via internet kan ju inte TS delta i. 

Det blir ju väldigt begränsat umgänge om mannen bara umgås med sina internetkontakter och det huvudsakligen rör sig om spel.

Är det de enda kontaktar han odlat? Eller har han haft andra kontakter men de har fallit bort pga att spelandet tagit all tid?
  • Anonym (Rico)
    SweeeeeeneyTodd skrev 2025-08-06 20:35:27 följande:
    Inte ett dugg samma.

40-åriga personer är inte beroende av gaming. De struntar i andra och att sköta sig. Några är gamers, andra mekar, en tredje ser bara på fotboll. 
  • Bergstroll1
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-06 17:00:20 följande:
    Dåligt för hälsan.
    Finns mycket som är sämre för hälsan
  • Bergstroll1
    Anonym (Rico) skrev 2025-08-06 19:50:51 följande:

Ok så nu är det inte gejming som är problemet utan att han har ett intresse som du tror tar för mycket tid. snälla lägg ner skrivandet här i tråden. Du vet ju inte vad du pratar om
  • Xenia
    Suzzan99 skrev 2025-08-06 19:08:51 följande:

Så fjantigt att vara så osäker i sig själv och projicera det på sin spelande partner. Du kanske ska börja gå i terapi?

Varför tror du att TS är osäker i sig själv? Jag tolkar hennes tråd som att hon är osäker på relationens framtid.
Svar på tråden 50 åring gamer?