• Anonym (Utarbetad)

Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

• Svar på tråden Julledigt? Nä.
  • Anonym (Ellen)
    Agda90 skrev 2025-11-18 09:40:57 följande:
    Borde det inte vara cheferna man ska gnälla över som inte har koll?
    De är ju ansvariga och att ha koll ingår i deras arbete. 
    Jag är av den åsikten att man inte ska gnälla alls. 
    Påtala problemet och jobba för en lösning så har du min respekt.
    Gnäll hamnar i papperskorgen, det påverkar precis alla och förpestar arbetsmiljön när folk gnäller.

Men bortsett från det så är det nästan lika illa att folk medvetet gör sånt som man vet är fel. Som att chefer har dålig koll. Nästan. 
  • Anonym (w)
    Jag kan ändå tycka att det är befogat att i de fall där småbarnsföräldern medvetet utnyttjar att chefen inte har koll kan det väl vara befogat att gnälla på dem med? Så skulle man ju göra i alla andra fall, om någon medvetet utnyttjar någons okunskap till sin fördel.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Utarbetad) skrev 2025-11-04 05:27:00 följande:
    Julledigt? Nä.

Snart stundar den härliga långhelgen!
    Härlig och härlig, eg struntar jag i att det är jul med lite extra ledighet hade varit väldigt skönt.

Fick man det då?
    Nä.

För att... Lisa, Lotta, Fia, Pia, Mia och alla andra med småungar ska vara föräldralediga. 
    Fy fan så trött jag är på dem.

Vänta bara när de frågar om en tjänst nästa gång. Tänker inte hymla med varför jag säger nej till att hjälpa dem. Ävla egoister! (Ja, jag stavade medvetet fel till svordomen.)

Jag har jobbat i 40 år, snart i 25 år i samma företag. Gett dem mina bästa år och detta är tacken?
    Det hjälper inte att lägga in om ledigt i god tid, chefen vet att råttorna kommer. 
    ¨
    Och nej, jag gjorde inte så här när mina barn var små.

God Jul från en förbannad arbetshäst.

Varför är det så viktigt att vara ledig över julen?
  • Anonym (w)
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-18 10:08:48 följande:
    Varför är det så viktigt att vara ledig över julen?
    Kan väl vara många anledningar?

-Det är sällan man kan få en så lång ledighet utan att behöva ta så många dagar ledigt, särskilt i år (om man har ett jobb där man inte jobbar helgdagar).
    -Man kanske vill resa någonstans och tycker det passar bra på grund av ovanstående punkt.
    -Släkten bor långt bort och för att slippa fira jul ensam behöver man dagar för att resa dit.
    -Samma som ovan men släkten kommer på besök och man vill hinna umgås. Man kanske bara ses ett par gånger per år.
    -Man har många traditioner kring jul som gör att man vill vara ledig och hinna göra sånt man tycker är viktigt.
    -Man vill inte jobba när alla andra är lediga

+säkerligen många fler skäl. 
  • ResanTillMelonia
    Anonym (w) skrev 2025-11-18 10:14:09 följande:
    Kan väl vara många anledningar?

-Det är sällan man kan få en så lång ledighet utan att behöva ta så många dagar ledigt, särskilt i år (om man har ett jobb där man inte jobbar helgdagar).
    -Man kanske vill resa någonstans och tycker det passar bra på grund av ovanstående punkt.
    -Släkten bor långt bort och för att slippa fira jul ensam behöver man dagar för att resa dit.
    -Samma som ovan men släkten kommer på besök och man vill hinna umgås. Man kanske bara ses ett par gånger per år.
    -Man har många traditioner kring jul som gör att man vill vara ledig och hinna göra sånt man tycker är viktigt.
    -Man vill inte jobba när alla andra är lediga

+säkerligen många fler skäl. 
    Julen är en kommersiell grej.
  • Anonym (M)
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-18 10:46:42 följande:
    Så Jesu födelse, som är det man firar på julen (även om det egenligen är helt fel tidspunkt) är kommersiell? Det var intressant. 

Kan du utveckla? 
  • Anonym (w)
    ResanTillMelonia skrev 2025-11-18 10:46:42 följande:
    Även om du känner så, och har all rätt till det, så kanske du kan bolla med tanken att det är en uppskattad högtid av väldigt många?

Och även om man inte gillar att fira jul kan ju punkterna 1,2 och 6, i listan jag skrev, vara aktuella skäl för att vilja vara ledig.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (w) skrev 2025-11-18 11:55:20 följande:
    Även om du känner så, och har all rätt till det, så kanske du kan bolla med tanken att det är en uppskattad högtid av väldigt många?

Och även om man inte gillar att fira jul kan ju punkterna 1,2 och 6, i listan jag skrev, vara aktuella skäl för att vilja vara ledig.
    Jag tänker samma sak. Fler i ens närmaste familj lär ju vara lediga så det vore inte omöjligt att vilja dela ledigheten med dem (helt eller delvis).
  • molly50
    Ja,men återigen så syftar jag på de som utnyttjar detta,fullt medvetna om att cheferna inte har koll.
    För de finns,tro mig. Och det tycker jag att man har rätt att klaga på.
  • Anonym (Har också varit där)
    molly50 skrev 2025-11-18 15:46:51 följande:
    Ja,men återigen så syftar jag på de som utnyttjar detta,fullt medvetna om att cheferna inte har koll.
    För de finns,tro mig. Och det tycker jag att man har rätt att klaga på.
    Ja, jag håller med dig. De är fruktansvärt egoistiska. Jag är numera självständig och arbetar helt och hållet hemifrån och tar ledigt när jag vill. Är så glad att jag tog det steget, och inte längre är beroende av andras välvilja eller motsatsen för att få ledigt på storhelgerna.
  • molly50
    Anonym (Har också varit där) skrev 2025-11-18 19:48:04 följande:
    Ja, jag håller med dig. De är fruktansvärt egoistiska. Jag är numera självständig och arbetar helt och hållet hemifrån och tar ledigt när jag vill. Är så glad att jag tog det steget, och inte längre är beroende av andras välvilja eller motsatsen för att få ledigt på storhelgerna.
    Jag förstår dig. Jag önskar att jag hade tänkt annorlunda och valt ett annat jobb innan jag gick in i väggen.
    Men det är svårt när man annars trivs med både jobb och kollegor också.
Svar på tråden Julledigt? Nä.