• Anonym (Tumme möter tumme)

Tumma ner, varför?

Ibland när jag läser trådar så ser jag att folk tummar ner en viss skribents inlägg oavsett vad denne skriver. Det kan vara helt neutrala inlägg också. Och det är ofta samma skribent som får sina inlägg nertummade i en tråd. Man kan tycka att det bara är en tumme hit eller dit, men helt ärligt tycker jag det är rent av taskigt att göra så. Det tillför inget. Ni som tummar ner på en och samma skribent i valfri tråd, varför gör ni så?

• Svar på tråden Tumma ner, varför?
  • Anonym (Tummen)
    klyban skrev 2026-01-23 11:52:13 följande:

Pratar om namnet folk väljer och att det är gäng tummar nu och att det skapar problem om man inte har full koll.

Och var inte ens nära diskutera dig eller inlägg och när jag pratar om kontexten och ur det kan bli tragiskt.
    DU gjorde ju för göra mig glad, så du måste väl förstått att du inte ingick där?
    För kontexten var ju inget som liknande detta och borde varit underförstått.

Men sure, det kan ju ha missats, men nu vet du.

Skriven text är så lätt att missförstå, och ibland läser man för fort. Eller skriver först och tänker sen. Oskyldig

Jaja, ut med mig i halkan nu. Innan jag växer fast i sängen.
    Har ena armen i gips och har långtråkigt, även om det i ärlighetens namn är rätt skönt att få lite extraledigt. {#emotions_dlg.djavulsk} Så mycket surfande blir det!
  • Anonym (Och)
    Anonym (Signerad) skrev 2026-01-23 08:42:20 följande:

Det beror nog inte till största delen VEM som skriver inlägg, utan hur personen uttrycker sig. Vissa skriver helt enkelt på ett otrevligt sätt som säkert får folk att reagera. 

Jag har själv provat att skriva på olika sätt, och bemötts med olika reaktioner. Min bedömning är att man väldigt sällan ?bara? får nedtummar om man håller en god och trevlig ton, och inte verkar överlägsen.

Det tummas ner i trådar där det inte är åsikter som uttrycks, det kan vara Vad blir det till middag eller Vad gör du just nu. Helt obegripligt att det tummas ner om man skriver att man har tagit en promenad.
  • Anonym (Och)
    Anonym (Em) skrev 2026-01-23 12:15:48 följande:

Tycker att tummarna är så ologiska så har slutat bry mig. Tänker att det är folk som har för lite att göra.

Bryr mig inte heller.
  • Tow2Mater
    Anonym (Och) skrev 2026-01-23 12:22:48 följande:
    Det tummas ner i trådar där det inte är åsikter som uttrycks, det kan vara Vad blir det till middag eller Vad gör du just nu. Helt obegripligt att det tummas ner om man skriver att man har tagit en promenad.
    Det kan ju bero på sammanhanget; om du i en viktminskningstråd tagit en promenad och känner dig duktig samtidigt som du åt en gräddig pasta till lunch kan det nog bli några nedåttummar.
  • Anonym (Självgoda)
    Anonym (Em) skrev 2026-01-23 12:15:48 följande:

Tycker att tummarna är så ologiska så har slutat bry mig. Tänker att det är folk som har för lite att göra.

Så om du tummar ner ett inlägg där TS skriver att alla män eller alla kvinnor är dumma i huvudet, så har du "för lite att göra"?

Om du tummar ned ett inlägg av en person som sympatiserar med ett parti som du avskyr, som ger uttryck för åsikter som är "typiska" för det partiet, så har du för mycket fritid, eller
  • molly50
    Jag håller med. Det kan vara i trådar som t ex Vi som älskar julen. Och istället för att bara strunta i tråden om den inte intresserar så går man in och tummar ner andras inlägg. Och det har jag lite svårt att förstå.
  • Anonym (jepp)
    Ja, har till och med förekommit trollanklagelser när någon har skrivit något sådant, bara så där.
  • klyban
    Anonym (Tummen) skrev 2026-01-23 12:19:17 följande:
    Skriven text är så lätt att missförstå, och ibland läser man för fort. Eller skriver först och tänker sen. Oskyldig

Jaja, ut med mig i halkan nu. Innan jag växer fast i sängen.
    Har ena armen i gips och har långtråkigt, även om det i ärlighetens namn är rätt skönt att få lite extraledigt. {#emotions_dlg.djavulsk} Så mycket surfande blir det!

Bra det inte blir gips på andra armen nu då Flört

Här blir det inte mycket gjort mer idag.
    Men hann köra matlådor till morsan, handla och lite annat smått, så har i alla fall gjort nått bra.
    Men nu, är det bara mat för mig själv idag, och steker nog ett gäng kycklinglårfileér och en färdigt matvetesallad som mat.

Och en sak kommer inte ske alls, och det är någon tumme upp eller tumme ned från mig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (jepp)

En funktion jag hade velat ha, apropå detta som ett sidospår, är att där man kan trycka på de tre punkterna och välja citera, anmäl eller visa endast, att man kunde ignonera användare. Även om de skriver under annan signatur. Då hade man sluppit trådkapningar och interna bråk och sådant.

• klyban
    molly50 skrev 2026-01-23 14:16:03 följande:
    Jag håller med. Det kan vara i trådar som t ex Vi som älskar julen. Och istället för att bara strunta i tråden om den inte intresserar så går man in och tummar ner andras inlägg. Och det har jag lite svårt att förstå.

Hehe, tänkte detta framför mig, och att det kanske just finns såna som aldrig skriver nått eller väldigt lite,

Och att det blir kanske typ så här, att den läser ett inlägg som är sött och trevligt och får en tumme upp, och sen annat inlägg gör den sur och arg och kör tumme ned.
    Och ingen vet ens om det, och det ger tummar upp och ned en mindre betydelse.

Nu kanske inte det var exakt det du tänkte på, men om ett sådan beteende sker så är det också svårt och förstå.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (O)

Det är för att de gillar att tumma i röven på folk.. Antar jag ? Jag får tummen ner i neutrala inlägg eller trådar hela tiden.. så jag tänker så.. att de gillar BAJS helt enkelt! 

• Anonym (Och)
    Tow2Mater skrev 2026-01-23 13:38:11 följande:
    Det kan ju bero på sammanhanget; om du i en viktminskningstråd tagit en promenad och känner dig duktig samtidigt som du åt en gräddig pasta till lunch kan det nog bli några nedåttummar.
    Det är två helt olika trådar och ingen vet om det är just den personen som ätit den pastan och sen skriver i tråden Vad gör du just nu eller vad har du gjort idag.  
  • klyban
    Anonym (O) skrev 2026-01-23 15:20:43 följande:

Det är för att de gillar att tumma i röven på folk.. Antar jag ? Jag får tummen ner i neutrala inlägg eller trådar hela tiden.. så jag tänker så.. att de gillar BAJS helt enkelt! 

Den var lite rolig faktiskt.

Men förstår din tanke, varför får man en tumme ned för något som varken ska trigga något av dom och tumme upp eller tumme ned.
    Sånt är fascinerande.

Jag vet en användare oavsett vad h*n skriver, så blir det direkt tumme ned, och spelar ingen roll om det är till 100% korrekt.

Svar på tråden Tumma ner, varför?