• Anonym (Tumme möter tumme)

Tumma ner, varför?

Ibland när jag läser trådar så ser jag att folk tummar ner en viss skribents inlägg oavsett vad denne skriver. Det kan vara helt neutrala inlägg också. Och det är ofta samma skribent som får sina inlägg nertummade i en tråd. Man kan tycka att det bara är en tumme hit eller dit, men helt ärligt tycker jag det är rent av taskigt att göra så. Det tillför inget. Ni som tummar ner på en och samma skribent i valfri tråd, varför gör ni så?

• Svar på tråden Tumma ner, varför?
  • EpicF
    klyban skrev 2026-01-28 07:12:11 följande:

Det existerar inget svar vad det betyder, du har dock citerat det, men prata om annat är inget svar.

Jag förstår nu att du inte klarar av att svara på vad frågan "Har du missat vad familjeliv är för forum?" betyder och om det är rätt att det finns mycket tonårstjejer här eller inte.
    För när man svarar en som säger det är fel och att det faktiskt finns mycket tonårstjejer här.

Och här ser ni en sak som sker när det blir fel, det går inte erkänna alls eller säga att det blev lite fel, jag menade inte så, utan igelkottsförsvar, precis som med vattkoppor och luftburen smitta som hen hade läst i en tidning och inte ens egen utbildning inom sjukvård och omsorg är nog att förstå att det blev fel och inte lite heller, och inte ens när många berättar det är ju fel, så blev det precis som här nu, flykt....

Så vilket svar är detta då om du ska hävda detta?(Och ni minns hur användaren berätta hur enkelt det var ge länk vid efterfrågan, nu kommer ni se hur det är helt omöjligt Solig )

Att du inte kan läsa är ditt problem. Svar på frågan har du fått två gånger. 

Du vill ha en länk med svaret?
    Ja, då får du en här www.familjeliv.se/forum/thread/83635599-tumma-ner-varfor/3/nick/83640991

Tredje gången du får svar på samma fråga. 
  • klyban
    EpicF skrev 2026-01-27 20:27:17 följande:
    Svaret har fått två gånger reda. Läs de svaren, istället för att ställa frågan på nytt. 
    Inget svar.
    EpicF skrev 2026-01-27 14:43:16 följande:
    Och var har jag skrivit 13/14-63/65? 

Jag har skrivit 13/14-60+. 60+, dvs 60 år och uppåt. 
    klyban skrev 2026-01-27 13:59:33 följande:

Och vad skulle det vara, att det inte skulle finnas så mycket tonårstjejer här?
    Och pga vad familjeliv är för forum?

Så menar du att användare har rätt eller fel?
    Och rätt som att det finns en en hel del tonårstjejer eller inte, vi alla undrar vad frågan har för betydelse.

Och när du använder ord som har "du missat".

Var citerat inlägg har citerat ovanstående, utom det första som inte har citerat någon.

Varför upprepar du något du redan fått svar på? 
    Inget svar.
    EpicF skrev 2026-01-27 12:44:35 följande:
    VI undrar inte. DU undrar. 

Du får tolka "ålderspann mellan 13/15-60+" som du vill. Vull du tolkar det som att det inte finns tonåringar här så gör du det. Vill du tolkar 60+ till max 65 så gör du det. 
    Inget svar

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2026-01-28 10:32:52 följande:
    Att du inte kan läsa är ditt problem. Svar på frågan har du fått två gånger. 

Du vill ha en länk med svaret?
    Ja, då får du en här www.familjeliv.se/forum/thread/83635599-tumma-ner-varfor/3/nick/83640991

Tredje gången du får svar på samma fråga. 

Och det är då på det inlägget, så existerar inga svar.

Och de andra inläggen så har du inte med det som ledde fram till det otroligt konstiga om vad forumet är och varför de inte skulle veta det och när det sade vara fel att det är visst många tonårsflickor här.

Dock förstår jag att du inte svarar, och för du inte kan berätta vad det betyder ens.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (....)

Det är så barnsligt när folk markerar mot en INDVID på det sättet. Och även uteblivna lajks kan ju användas på det sättet. Ibland ser man i en helt okontroversiell tråd, hur folk har tummat ner en viss medlems inlägg och/eller tummat upp alla utom hans/hennes.

Då blir det så tydligt att det inte handlar om innehållet i inlägget - jag pratar som sagt om helt oskyldiga ämnen nu, som inte kan väcka några starka känslor - utan om att visa att man inte gillar personen. Och det är VUXNA MÄNNISKOR, de allra flesta föräldrar, som är här. Hur ska de kunna uppfostra sina barn till vettiga, hänsynsfulla människor?

• klyban
    klyban skrev 2026-01-28 14:18:59 följande:
    Inget svar.

Jag har skrivit 13/14-60+. 60+, dvs 60 år och uppåt. Varför upprepar du något du redan fått svar på? 
    Inget svar.Inget svar

För förtydliga, inget svar på nämnda inlägget och det som ledde upp till frågan från användaren.(Så ingen tror att det var något annat.)
    Anonym (....) skrev 2026-01-29 07:33:09 följande:

Det är så barnsligt när folk markerar mot en INDVID på det sättet. Och även uteblivna lajks kan ju användas på det sättet. Ibland ser man i en helt okontroversiell tråd, hur folk har tummat ner en viss medlems inlägg och/eller tummat upp alla utom hans/hennes.

Då blir det så tydligt att det inte handlar om innehållet i inlägget - jag pratar som sagt om helt oskyldiga ämnen nu, som inte kan väcka några starka känslor - utan om att visa att man inte gillar personen. Och det är VUXNA MÄNNISKOR, de allra flesta föräldrar, som är här. Hur ska de kunna uppfostra sina barn till vettiga, hänsynsfulla människor?

Nu använder inte jag facebook, men för ett gäng år sedan tog inte de bort tummar upp och ned?
    Och eller kanske är tillbaka?

Sett på youtube att en del klipp går det bara ge tumme upp fattar jag det som.
    Så antingen ger du en tumme upp eller inget alls.(Eller så har jag bara sett fel, är ju inget jag tittar på direkt.)

Har gett en tumme upp en gång, och det var för se om det blev en mer tumme efter trycket, som om det inte skulle det, men vart lite nyfiken.
    Sen dess inga upp eller ned där heller, förstår liksom inte vitsen med dom.

Dock ler jag var gång när jag råkar se dom, som ovan här där det finns en del som försöker inbilla sig det betyder något.(Tänkt på att jag ler var gång...., det borde ge dom mer betydelse :lol:  )

• Anonym (....)
    klyban skrev 2026-01-29 07:53:41 följande:
    För förtydliga, inget svar på nämnda inlägget och det som ledde upp till frågan från användaren.(Så ingen tror att det var något annat.)

Nu använder inte jag facebook, men för ett gäng år sedan tog inte de bort tummar upp och ned?
    Och eller kanske är tillbaka?

Sett på youtube att en del klipp går det bara ge tumme upp fattar jag det som.
    Så antingen ger du en tumme upp eller inget alls.(Eller så har jag bara sett fel, är ju inget jag tittar på direkt.)

Har gett en tumme upp en gång, och det var för se om det blev en mer tumme efter trycket, som om det inte skulle det, men vart lite nyfiken.
    Sen dess inga upp eller ned där heller, förstår liksom inte vitsen med dom.

Dock ler jag var gång när jag råkar se dom, som ovan här där det finns en del som försöker inbilla sig det betyder något.(Tänkt på att jag ler var gång...., det borde ge dom mer betydelse :lol:  )

Jag har inte varit inne på Facebook på evigheter, men jag TROR att det är så nu, att man kan välja om man vill ha kvar funktionen att folk kan ge olika typer av reaktioner på ens inlägg.

Om jag går dit någon mer gång, kommer jag nog att ändra så att folk inte kan det. Det blir bara ett stressmoment, ibland blir man ledsen om man inte få lajks av en viss medlem... det är bättre att inte veta om han har läst och tyckt om inlägget, eller inte. Och ibland kan man vara rädd för att lajka FÖR mycket på en viss medlems inlägg och kommentarer - att visa sig för intresserad. Han kanske börjar undra, andra ser det och börjar undra... Som sagt, det är bara ett stressmoment, det borde tas bort helt.
  • Anonym (Signerad)
    Anonym (....) skrev 2026-01-29 07:59:04 följande:
    Jag har inte varit inne på Facebook på evigheter, men jag TROR att det är så nu, att man kan välja om man vill ha kvar funktionen att folk kan ge olika typer av reaktioner på ens inlägg.

Om jag går dit någon mer gång, kommer jag nog att ändra så att folk inte kan det. Det blir bara ett stressmoment, ibland blir man ledsen om man inte få lajks av en viss medlem... det är bättre att inte veta om han har läst och tyckt om inlägget, eller inte. Och ibland kan man vara rädd för att lajka FÖR mycket på en viss medlems inlägg och kommentarer - att visa sig för intresserad. Han kanske börjar undra, andra ser det och börjar undra... Som sagt, det är bara ett stressmoment, det borde tas bort helt.

Är inte heller på FB men har för mig ( då man kan googla fram vissa Facebookinlägg) att det finns många olika reaktioner som tex ledsen smiley, arg smiley, glad smiley, tumme upp, tumme ner osv. 

Vet inte om resultatet av det skulle bli bättre, men kanske 🙂

• Anonym (Tumme möter tumme)

Exakt. Bra skrivet.
  • klyban
    Anonym (....) skrev 2026-01-29 07:59:04 följande:

Det är ju inte så dumt att få och kunna själv om man vill vara med i den karusellen.

För mig är det inget stressmoment alls, och just för bryr mig inte alls om det.
    Men kan tänka mig det är hel del stress för andra.

Den sidan av facebook jag sett, det är av sambon och hur alltid allt är så vackert och sött och med alla bilder de postar.
    Ser även hon har fastnat lite i detta hur sött och fint det ska vara, än posta någon sämre bild eller annat som inte har glättig yta.
    Men ska tillägga att det är mer eller mindre enda observationen jag har av facebook på någorlunda nära avstånd.

Men jo, tummar upp och ned borde inte finnas, för man inser hur påverkande det är för en del.

• EpicF
    klyban skrev 2026-01-28 14:18:59 följande:
    Inget svar.

Jag har skrivit 13/14-60+. 60+, dvs 60 år och uppåt. Varför upprepar du något du redan fått svar på? 
    Inget svar.Inget svar

klyban skrev 2026-01-28 14:21:59 följande:

Och det är då på det inlägget, så existerar inga svar.

Och de andra inläggen så har du inte med det som ledde fram till det otroligt konstiga om vad forumet är och varför de inte skulle veta det och när det sade vara fel att det är visst många tonårsflickor här.

Dock förstår jag att du inte svarar, och för du inte kan berätta vad det betyder ens.

Nu har du fått svar många gånger, till och med en länk med svar. 

Att du inte kan läsa är ditt problem. Svar har du fått. 
Svar på tråden Tumma ner, varför?