• Minna72

    Minnas XII

    Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

    I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

  • Svar på tråden Minnas XII
  • Essi73

     *Pssst* får jag med ALL respekt komma med ett par infallsvinklar Förväntan och Kun? Jag tar mig friheten att göra det trots att ni inte efterfrågar råd så det är för er fritt att också förkasta det jag kommer att skriva.

    Jag backar bandet lite och berättar mer ingående om hur det har varit hemma hos oss, eftersom jag nu kan blicka tillbaka lite när Luna har slutat skrika (tog henne 17veckor att göra det...)

    -Det ni upplever med M och M är inte trots i benämningen TROTS. Det är deras sätt att reagera på att ni inte har lika mycket tid med dem som innan Liten kom.
    Det säger jag för Boll utvecklade de mest konfusa, hemska, otroliga manier här hemma. Hans rekation på att Luna skrek och på att han därmed inte fick lika mycket mammatid med mig.

    Boll kom till att få manier på att byta blöja, klippa naglarna, borsta tänderna. Han blev introvert, kämpade med hull och hår för att inte visa att han ville gråta, höll inne tårarna så han nästan kräktes. Han tittade på andra barn, såg dem leka men gav sig sällan in i leken, för han skulle vara ansvarsfull.
    Ensam med mig och Luna när J jobbade var han lugn men introvert. Han agerade sällan utåt, vilket ur min syn är värre än att agera utåt. Hade han agerat utåt hade jag iaf sett att han fick ur sig frustration, ilska, ledsamhet.

    De trotsar inte, de jävlas inte. De känner en slags frustration över att inte vara ensamt-barn längre, över att inte vara ensama med mamma.
    Så min lösning, det är de tipsen jag gav förut om att låta dem vara delaktitga i allt ni gör med Liten.
    Jag vet att jag kanske låter klämkäck och kanske trampar jag på ömma tår, det är inte min mening.

    Den vanmakten, de känslorna både jag och Boll fick känna är ngt jag inte önskar någon, allra minst er mina fina vänner här.
    Jag säger att; vänd på ert sätt att se på Storkillarna, de trotsar inte, de undrar hur och varför det blev så här.
    De vill känna sig lika behövda lika viktiga i era liv som innan Liten kom. Förstå ni?

    Det slog mig alldeles nyss att anledningen till Bolls mani med att byta blöja 4221 gånger per dag, vilja borsta tänderna och klippa naglarna var inte för att killen är en överrenlig kille. Nej. När vi gör allt detta har han MIG för sig själv, när vi klipper naglarna sitter HAN i min famn, nära nära. När vi borstar tänderna och byter blöja så är HAN i fokus, inte Luna, inte J, inte någon annan.

    De är smarta våra Storsyskon, de ser, de känner, de reagerar, de agerar. De undrar och nonchalerar vi deras frågor, undran, behov så blir resultatet "trots". De gör det DE kan för att få fokus, uppmärksamhet.

    När J matade Luna så var Bolls grej att vara där och trycka på hennes fontanell. Inte för att Boll ville Luna illa, han ville ha J's uppmärksamhet. Och det fick han, även om J RÖT "NEJ MIO!!" så fick Boll uppmärksamhet. Negativ uppmärksamhet men han fick uppmärksamhet.

    När Luna matstrulade och Boll såg mig bli mer och mer frustrerad men med full fokus på Luna kom han och tjatade (tyckte jag då) att han skulle ha det och det och det och det. Det spelade ingen roll om jag så gav honom ALLT allt att pilla på och leka med, mer skulle han ha. Varför? För att jäklas? Nej. För att få uppmärksamhet.

    Åter igen, jag skriver detta med all respekt.
    Jag har inte hunnit eller ens orkat om vår tripp till Helvetet under Lunas första 16veckor och 6 dagar men detta är en mycket kort sammanfattning. Jag önskar inte vårt helvete någon av er och jag tror så lite på att det killarna gör är TROTSA. Jag kan kapa av mig min högra arm och posta den till er så lite jag tror att det är trotsa de gör.
    De reagerar.

    Sen VET jag att det är skitjobbigt att stå där, nyförlöst, kär i sin lilla, kär i sin stora och inte veta hur att göra. Inte ha TIDEN till det men vet ni? Det behövs inte stora aventyr med de stora, de behöver inte 2 timmar på raken, det lilla lilla lilla räcker. En blick, ett leende, en bekräftelse här och där. Låt dem känna sig behövda, viktiga och ni "vinner" tillbaka "lugnet".

    Det tog mig som sagt all denna tid att komma fram till detta. Jag såg Boll utveckla manierna till fullo, så till fullo att han blev hyterisk om han inte fick hjälpa mig, för herregud det skulle gå fortfare om jag gjorde det själv - men för honom var det viktigt. Det var hans sätt att känna sig behövd och viktig.

    Jag rundar av här.
    Som sagt, jag ber på förhand om ursäkt om jag trampar på tår och det är INTE min mening att kritisera er. Att kritisera er nu vore som att kritisera mig själv 15veckor tillbaka i tiden.

    !!

  • förväntan

    Essi, vad rörd jag blir över det du skriver, jag tar verkligen inte illa upp . Du är ju en erfarhen 2-barnsmor vid detta läget . Håller helt med dig om att det handlar om uppmärksamhet. När jag läser det du skrivit om Boll ,blir både rörd så jag kan börja gråta, för skit vad jobbigt det är för dem att bli storasyskon, men skrattar helt hysteriskt inom mig för hur smarta de små är...

    M har tidigare tagit det ganska bra när jag sagt ifrån. Men igår gick verkligen hela världen under för M när jag sa till honom att sluta sparka på kylskåpet. Jag trodde nästan för ett tag att han måste ha slgait sig samtidigt. M har inte hållt på att trotsa speciellt mkt tidgiare och jag antar att det gjorde rätt ont i hans hjärta också när jag sa ifrån.

    Det som är bra med att svärmor är här är ju att hon är jättespännande och kul. Men samtidigt får M ännu mindre tid med mig och då kan jag ju verkligen sitta med F längre och mysa mer med honom. Ibland blir m jätteledsen när han ser det. Något som är bra med detta lilla nya syskon är att F (än så länge) kan sova själv i vagnen . Och M och F avlöser sina sovperioder. F sover när M är vaken och tvärt om.

    Kun, inga dåliga samveten för att man vill sälja sitt barn på blocket då och då, man är ju inte mer än människa. Inte har vi fler än 2 armar heller...

  • Rossy

    Essi, jag säger det igen. Du är en bra mamma som i tid insåg och tog dig an Mios "problem".
    Är allt mycket bättre nu när L håller sig tystare?

    Kort rapport från den fortfarande superdupergravida Rossy:
    Vecka 41+3 idag. Fortfarande inga tecken på förlossningsstart. Var på diverse kontroller igår. Blir igångsatt alternativt snittad i slutet på denna vecka.
    (För den observante så var bf den 17/7 och inte den 14/ som står i syskonlistan )

  • Serendipity

    Rossy, samma bf som jag... och idag är Elsa 15 dagar...

    essi jättebra skrivet. vi är påväg in i detta med buller och bång med teodor nu. han är ju dock så gammal att han uttrycker en hel del av det med ord.

  • Rossy
    Serendipity skrev 2009-07-28 13:29:13 följande:
    Rossy, samma bf som jag... och idag är Elsa 15 dagar...
    Jag veeet! Otroligt hur olika det är. Och hur tråkigt det är för............ mig . Det här julibarnet blir nog ett augustibarn till slut.
    Tänker på Naffe som gick så här i maj för två år sedan och känner ännu större medlidande för henne nu.
  • Kun

    Snabbt inlägg bara (Middag på G).

    Essi, Jättekloka ord! Förstår att du inte kritiserar!
    Du har så rätt så rätt, faktiskt så sa jag till sambon tidigare idag PRECIS det du säger till oss: Han trotsar inte utan vill ha uppmärksamhet... Kanske fel att använda ordet trots. Men visst finns det 2 års trots också? Även om inte M har det utan uppmärksamhets-känslor...



    Rossy, Men kom ut nu unge!
    Tror den kommer imorgon
    Håll ut!


    Trion har blivit en kvartett!
  • Mamsen68

    Hej ja jag lever och läser flitigt men är ur dålig på att kommentera men nu måste jag bara svara på kuns fråga ang två års trots ja det finns (oftast är den runt 2½)
    Jag har en son som har en sådan stark vilja att jag blir mörkrädd  {#lang_emotions_wink}
    mista lilla som inte blir som han vill  just då gör att han slänger sig på golvet och skriker rätt ut. ( så här var inte mina döttrar och det är inte för att jag glömt)
    Han är en riktigt bus unge. på semester sprang han runt i en affär och skrek naken fis medans han tok skrattade. 
    Men han har  lika lätt för att skratta och vara glad som han blir arg tur de. han charmar alla men sitt smile.
    Annars så bubblar han jäte mycket nu under våren och sommaren har talet bara blommat han pratar långa meningar.
    Pratar han inte så är det spela fotboll som gäller.

    måste passa på att  gratta alla som fått barn GRATTIS 

    KRAM


  • Pikku myy

    Läst det som Essi skrev och visst stämmer det oxå, men här är det lillebror som "trotsar" inte storasysyster.... Storasyster har tagit detta med lillebror jätte bra, men ack va lillebror håller på och driver oss till vanvett flera gånger om dagen Så tror nog att en viss del beror på åldern, 2 års trotsen

    Väntar ut han helt enkelt, förr el senare ger han sig nog.

  • Kun

    Hej Mamsen och hej Pikky!
    Intressant att läsa om era trotsar...

    Tänker att vi vuxna är ju inte alltid heller så perfekta eller vad man ska säga, vi gnäller ju också ofta ibland, kanske mera än barnen t.om...
    Och ofta tror jag att vi kan bete oss förjäkligt inför våra barn såsom att slänga i dörrar, kasta saker i golvet... och skrika över det ena och det andra (i alla fall här hemma...)
    Barn gör ju inte som man säger utan gör ju som vi gör


    Trion har blivit en kvartett!
  • förväntan

    God morgon!!

    Pust, vilken natt vi har haft här, M var så ledsen. Han somnade fint på kvällen. Sedan vaknade han vid midnatt och var i princip otröstlig och när C gick in till honom så var det bara mamma som gällde. Det gjorde så ont i mammahjärtat att höra honom att snurvla och snyfta och när C frågar vad som är fel så snyftar han fram mamma.... Så i natt har vi sovit som packade sillar, men mysigt. M känns rätt ok idag, men fortfarande väldigt kramig.

    Själv har jag så ont i hela kroppen. F har torsk och jag börjar bli rädd för att jag också har fått det i brösten. Är grymt öm i brösten och sjukdomskänsla.... Vet att jag hade en period med sjukdomskänsla efter M också. Hur mådde ni i kroppen ett tag efter förlossningen?? KÄnner mig rätt återställd annars och avslaget är nästan helt slut.

Svar på tråden Minnas XII