• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Hej hej tjejjer!
    Jag bara måste få skriva av mig till någon som förstår!

    (Kavat, Myran och alla fantastiska allergimammor)
    Lilleman (3½ år) fick ett allergianfall tidigare ikväll
     - ett milt sådant men det var jobbigt för honom
    Benen började klia, svida & bränna. Strax därefter började han gråta för att det gjorde ont.
    Vi tog av kläderna och jag såg att nässelutslag täckte halva benen, kinder & haka flammade och på stjärten var det rött, prickar och svullet, armarna började rodna och delar av rygg o mage.
    Han grät upprört att det gör ont - ont - ont!
    Stackars unge! {#lang_emotions_cry}

    Jag bad maken hämta en antihistaminer (Aerius) + klådstillande antihistamin (Tavegyl) medan jag smorde ungen med medelstark kortisonsalva.
    Hans underläpp och såg ut att vara en fläskläpp och överläppen hade annorlunda form och jag blev faktiskt lite skärrad.
    Han skuttade omkring som om han hade suttit i en myrstack med bitande myror, gnällde och var nästan hysterisk av klådan/svedan.
    {#lang_emotions_foot_in_mouth}

    Nåja, vi lyckades lugna ner honom och mutade med att han skulle få titta på Ice Age 3 medan medicinen verkar.
    En halvtimme senare kunde han sitta stilla och efter en timme var han som vanligt och somnade gott i sin egen säng.
    Jag har inte tittat hur huden ser ut under pyjamasen men litar på att han säger till om han känner nåt.

    Det jobbiga är att han har sen reaktion och vi vet inte om han utsatts för allergener 5 minuter eller 8 dagar sedan!
    Han allergiläkare har bekräftat att sonen har sen reaktion, men det är ändå så svårt att verkligen förstå... Inte undra på att omgivningen ifrågasätter allvaret!

    Det är så svårt att förstå att han kan reagera så starkt och med hastigt förlopp på något han fått i sig tidigare på dagen eller någon annan dag? 
    Och att antihistaminer kan lindra så snabbt - utan kortison invärtes eller adrenalin ??
    Vad har ni för erfarenheter av
    allergianfall/allergichocker/anafylaktisk chock ?
    Nu känns det bättre när jag fått skriva här. Tack för att ni finns!
    Jag ska kolla hans hud inna jag lägger mig så att jag kan sova lugnt inatt.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Snutten
    Mamsie skrev 2010-02-11 22:27:09 följande:
    Hej hej tjejjer!Jag bara måste få skriva av mig till någon som förstår! (Kavat, Myran och alla fantastiska allergimammor) Nu känns det bättre när jag fått skriva här. Tack för att ni finns! Jag ska kolla hans hud inna jag lägger mig så att jag kan sova lugnt inatt.
    Ajajaj! Stackarn! Siri har mest långsamma reaktioner också men har det senaste reagerat med andnöd på fisklukt. Vi håller på att utreda huruvida det faktiskt berodde på fisken eller inte. Jag diskuterade med läkaren om man ska ha en Epipen eller inte men vi kom överens om att eftersom Siri "bara" reagerade med ett organ dvs andnöd så är det bättre att ge henne luftrörsvidgande astmamediciner som vi redan har.

    Om antihistaminerna har hjälpt, de har ju effekt ett tag så borde du kunna sova lugnt. Om du är orolig kan han kanske sova i er säng? Ge honom antihistaminer imorgon också för säkerhetsskull
  • Mamsie
    Tack för att du svarade så snabbt Snutten {#lang_emotions_flower}

     Jo, jag tycker också det är lite onödigt med adrenalinpenna eftersom Aerius + Tavegyl hjälpte honom tillräckligt.
    Nu sover han lugnt och snarkar som han brukar
    Jag tror nog jag kan slappna av om huden ser bra ut. Om han vaknar inatt kommer han ju till oss i alla fall.

    Det som lugnade mig var att han andades normalt och var inte förslöad på något sätt. Han reagerade på de scener i Ice Age som han brukar osv
    Jag funderade en stund på att ge honom Ventoline, men nöjde mig med antihistaminer.

    Tack o gonatt. Hoppas ni slipper fler andnödsanfall och att ni kommer underfund med vad som utlöste det den gången.
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Mamsie

    Hittade det här och skrev ut det:

    www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d1_anafylaxi.html

    Där står bla:


    Vid lindrig anafylaktisk reaktion:


    Antihistamin p.o.
    (Tex Oral lösning Aerius® styrka 0,5 mg/ml, mängd 2,5 ml, dos 1,25 mg < 6 år,
    munsönderfallande tablett 5 mg ½ tabl > 6 år,
    1 tabl >12 år)
    ... Observation i 2-4 timmar
    Beredskap för mer behandling

    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-02-11 22:27:09 följande:
    Och att antihistaminer kan lindra så snabbt - utan kortison invärtes eller adrenalin ??
    ang antihistaminer och kortison etc, en kort farmakologikurs om det.

    Både Aerius och Tavegyl är antihistaminer, men med olika verksamma substanser. De verkar båda genom att blockera histaminet (dvs det ämne som utlöser nässelutslag och klåda etc i kroppen) från att fästa på cellerna. Histamin finns inkapslat i en särskild typ celler (mastceller) som spricker när det fastnar allergener i de antikroppar som de har på sin yta. När histaminet kommer löst i kroppen så kan det fastna på andra celler i huden som reagerar med att dra ihop sig och därigenom kan blod lättare strömma ut i vävnaderna och utrymmet mellan cellerna och bilda nässelutslag. Det antihistaminet gör är att hindra histaminet som släppts loss från att fästa på celler i huden tex. Antihistaminet fäster på de små receptorerna där histaminet annars skulle fastnat och gör så att fästplatsen blir upptagen så inget histamin kan fästa där. Det tränger även bort histamin som redan har fastnat på cellerna i tex huden, så att hudcellerna "slappnar av" igen så att blodet inte längre kan passera ut i vävnaderna mellan cellerna och då minskar nässelutslag, klåda etc.
    Lite kort och förhoppningsvis hyfsat enkel förklring om hur antihistaminet verkar.

    Aerius och Tavegyl (och andra antihistaminer) fungerar på i princip samma sätt. Skillnaderna är att de har lite olika biverkningar. Tavegyl har som biverkning att det är lätt sederande, dvs att man blir lite trött av det, vilket inte Aerius gör. Båda är alltså klådstillande, det är inte bara Tavegyl som är det.
    Att nässelutslagen la sig av enbart antihistaminer beror på att det är antihistaminerna som genom sitt verkningssätt motverkar nässelutslagen. Kortison och adrenalin verkar på andra sätt och har ingen direkt specifik effekt på nässelutslag och klåda.

    Kortison i sig verkar inflammationshämmande och lugnar av den anledningen när man smörjer det på huden.
    Kortison invärtes verkar också genom att dämpa en sorts inflammationsreaktion i kroppen, men kortison i form av Betapred har ingen direkt effekt i det akuta skedet, utan syftet med kortison invärtes är för att hjälpa till att motverka en allergisk reaktion att blossa upp på nytt när antihistaminerna börjat avta i sin maximala effekt.

    Adrenalin verkar genom att bla dra ihop blodkärlen. Genom att de drar ihop sig så minskar svullnader och genom att blodkärlen drar ihop sig så blir det trängre för blodet att komma fram i blodkärlen och därför måste hjärtat pumpa på kraftigare för att få ut blodet genom blodkärlen och till följd av det höjs blodtrycket, något som man vill att det ska göra i händelse av en anafylaktisk reaktion eftersom blodtrycket då sjunker till följd av att kärlen vidgas och mer blod srömmar ut i vävnaderna och orsakar svullnad i samband med anafylaktiska reaktioner.

    Vid "normala" reaktioner så räcker det normalt sett med antihistaminer och vid lite kraftigare antihistaminer + kortison för att mota att det blossar upp på nytt.

    Att utöver antihistaminer + kortison ha tillägg av adrenalinpenna är vid tidigare kraftiga reaktioner eller risk för kraftiga reaktioner där andningen och/eller blodtryck kan påverkas.
    Adrenalin brukar man inte få utskrivet i normalfallet när det handlar om allergi, utan det brukar de göra först om man har reagerat med andningspåverkan vid något tillfälle, eller om man visat väldigt höga värden på antalet antikroppar på RAST mot tex nötter, jordnötter etc, då kan man i vissa fall få adrenalinpenna utskriven även utan att ha visat sig reagera med andningspåverkan. Det är lite olika policy på olika ställen, men de inom läkarkåren börjar försöka samla sig alltmer kring en gemensam policy om när man ska skriva ut adrenalinpennor.
  • Amulett
    2små2stora skrev 2010-02-11 21:39:17 följande:
    Nu hittader jag det.
    Var hittade du det!? Jag har kollat massor med gånger men lyckas bara hitta den mjölkfria gröten som funnits på apoteket ett tag.
  • Mela78

    Lite "läskigt" att läsa om Mamsies son. Igår kväll blossade vår son upp med en massa utslag, vet inte fortfarande varför. Kom på mindre än tio minuter så var hela bålen nästan full, lite på armar och ben, nacken är helt täckt och hårbotten och så lite i ansiktet också. Ser ut som nässelutslag, men de har inte försvunnit eller ens minskat trots Tavegyl. Men han mådde bättre efter Tavegylen, gjorde inte ont och kliade inte efter ett tag. Har varit uppe många gånger i natt för att titta till honom, och så har han varit vaken en del också. Hade feber inatt med.

    Undrar om det verkligen är en allergisk reaktion, och mot vad i så fall? Han är vad vi vet enbart allergisk mot cashew och pistage, vilka vi inte har hemma. Vi äter väldigt skonsam mat pga dotterns allergier. Han hade knappt ätit under dagen heller.

    Kanske är någon av barnsjukdomarna istället, typ scharlakansfeber? Men borde inte han vara påverkad på något sätt då mer än utslagen?

  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-02-12 09:24:26 följande:
    Lite "läskigt" att läsa om Mamsies son. Igår kväll blossade vår son upp med en massa utslag, vet inte fortfarande varför. Kom på mindre än tio minuter så var hela bålen nästan full, lite på armar och ben, nacken är helt täckt och hårbotten och så lite i ansiktet också. Ser ut som nässelutslag, men de har inte försvunnit eller ens minskat trots Tavegyl. Men han mådde bättre efter Tavegylen, gjorde inte ont och kliade inte efter ett tag. Har varit uppe många gånger i natt för att titta till honom, och så har han varit vaken en del också. Hade feber inatt med. Undrar om det verkligen är en allergisk reaktion, och mot vad i så fall? Han är vad vi vet enbart allergisk mot cashew och pistage, vilka vi inte har hemma. Vi äter väldigt skonsam mat pga dotterns allergier. Han hade knappt ätit under dagen heller. Kanske är någon av barnsjukdomarna istället, typ scharlakansfeber? Men borde inte han vara påverkad på något sätt då mer än utslagen?
    Nässelutslag kan utlösas av massor av olika faktorer och inte bara av allergiska reaktioner. Inte helt ovanligt att det kan blossa upp nässelutslag under någn dag även i samband med vanliga förkylningsvirus och liknande heller, även om det kanske inte är det vanligaste som man som allergiförälder tänker på. Även kyla och värme kan orsaka nässelutslag.
    Ibland kan man behöva ge antihistaminer upprepade gånger innan de lägger sig, så fortsätt att ge antihistaminer om han besväras av dem och kombinera med lite Panodil/Alvedon som febernedsättande om han har hög feber.
  • Mela78
    Miralicia skrev 2010-02-12 09:38:29 följande:
    Nässelutslag kan utlösas av massor av olika faktorer och inte bara av allergiska reaktioner. Inte helt ovanligt att det kan blossa upp nässelutslag under någn dag även i samband med vanliga förkylningsvirus och liknande heller, även om det kanske inte är det vanligaste som man som allergiförälder tänker på. Även kyla och värme kan orsaka nässelutslag. Ibland kan man behöva ge antihistaminer upprepade gånger innan de lägger sig, så fortsätt att ge antihistaminer om han besväras av dem och kombinera med lite Panodil/Alvedon som febernedsättande om han har hög feber.
    Så sant så sant, men kan få nässelutslag av vissa virus också. Kanske mest troligt i detta fallet? Vi fortsätter med symtomlindring med div. läkemedel, han mår ju bra idag.
  • EL I

    Hoppas alla små mår bättre idag!! otäckt det där!!!!

    någon som har carlshamns margarins innehållsförteckning nära till hands? jag hittar inte nån iinnehållsförteckning på nätet

Svar på tråden Allergitråden