• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Helle76 skrev 2010-03-20 15:44:32 följande:
    Igår kom beslutet om vårdbidrag och de godkänner inte det. De menar på att det inte är en merkostnad på mer än 7896 kronor per år för båda, det har de fått fram enligt konsumentverkets riktlinjer. Men de har inte förstått att det står på deras sida att man ska räkna den faktiska kostnaden. Sen för att få i sig den mängden kalcium de måste ha per dag så blir det en högra åtgång på mjölken än 2 dl per dag och barn.  Vet någon om det finns en sida där det står att soyaallergi och mjölkallerig ihop blir en extra kostnad? De menar på att det inte ska bli fördyrande med soyaallergi oxå. Men det hävdar jag då det är sojalectin i det mesta som de har tagit bort mjölken ur och våra barn reagerar på det.
    Vi skrev i ansökan (klippte ut texten rakt av) " <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->

    Vid beräkning av merkostnader är inte kostnader för dryckesmjölk, fil/yoghurtersättningar inkluderade i matsedelns kostnader. Eftersom kostnaden för komjölksersättning varierar mycket beroende på både vilken produkt som används och hur stor del av kostnaden som hushållet själv står för, måste schablonen kompletteras med den kostnad hushållet faktiskt betalar för komjölksersättning innan merkostnaden kan räknas ut. Mjölkprodukter hör till baslivsmedlen och är en väsentlig näringskälla under uppväxtåren. Därför är det särskilt viktigt att hitta mjölkersättning som fungerar bra och göra en individuell bedömning av hur mjölkprodukterna ska ersättas."


     


    Vi fick beviljat kostnad för risdryck utan diskution. Eller nja, vi ansökte om 6 dl om dagen. Hon frågade om vi inte skulle ha någon för fil, yoghurt osv så jag fick förklara att hennes välling och pannkakor är hennes yoghurt etc

  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-03-22 20:33:12 följande:
    Vi skrev i ansökan (klippte ut texten rakt av) " <!-- @page { margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> Vid beräkning av merkostnader är inte kostnader för dryckesmjölk, fil/yoghurtersättningar inkluderade i matsedelns kostnader. Eftersom kostnaden för komjölksersättning varierar mycket beroende på både vilken produkt som används och hur stor del av kostnaden som hushållet själv står för, måste schablonen kompletteras med den kostnad hushållet faktiskt betalar för komjölksersättning innan merkostnaden kan räknas ut. Mjölkprodukter hör till baslivsmedlen och är en väsentlig näringskälla under uppväxtåren. Därför är det särskilt viktigt att hitta mjölkersättning som fungerar bra och göra en individuell bedömning av hur mjölkprodukterna ska ersättas."   Vi fick beviljat kostnad för risdryck utan diskution. Eller nja, vi ansökte om 6 dl om dagen. Hon frågade om vi inte skulle ha någon för fil, yoghurt osv så jag fick förklara att hennes välling och pannkakor är hennes yoghurt etc
    Och vi fick INTE beviljat några merkostnade för mjölkfri kost, trots att jag ahde skickat med konsumentverkets text. Men som sagt jag har ju skickat in papprena för prövning i länsrätten nu. Undrar just när jag hör något om det? Lär dröja ett tag.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-22 20:18:42 följande:
    ja absolut. Jag hoppas det går bra för dagis bara så det inte blir nåt strul. Det är så skoj. han har sovit HELA nätter i en vecka nu . Har hänt att han gnällt en stund men då har vi bara strykt honom på ryggen så har han somnat om!!! Det har inte hänt sen i somras tror jag... i alla fall inte att han samtidigt är så nöjd och glad på dagen I dag sprang han runt ute och grejade i snön på dagis och var jättenöjd. Annars har jag bara sett honom gå runt med snuttefilten och vara tjurig. När jag frågar på dagis så beror det på vem jag frågar. En del tycker att han blivit gladare andra säger inte så mkt. De tycker dock att han sover mycket bättre men so mde säger "kanske är för att han vant sig vid dagis nu" o visst så kan det vara men känns som mkt slump att den "vanan" inträffade just när vi tog bort veten eller??
    Jag är så glad för er skull att ni ser en sådan skillnad redan!{#lang_emotions_sunny} Underbart när de mår bra och då inser man att det är värt jobbet och kämpandet.
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-03-22 18:48:48 följande:
    Kavat: Ja ang dagis så vet jag inte vad man har rätt att kräva men alla rekomenderade mig att flytta till Kungsbacka när jag bråkade om C för i gbg är hon inte välkommen på något kommunalt dagis, varesig vanligt eller allergi så... Så som det är gjort nu som funkar för C är ett dagis som INTE lagar maten i anslutning till lokalerna just för att inte mjöl ska kunna yra via ventilationen. Bröd serveras endast till mellis och soppa men matsalen är endast en matsal och inget som hon leker i eller något sånt. Inneskor speciellt i matsalen (gäller alla barn) olika procedurer och rutiner i samband med mat, tvätt osv. Och för att säkerställa allt så tar jag med mat, hon har egen servis i porslin, använder INGEN plast överhuvudtaget, bordet och stolen torkas efter alla måltider, hon har bordstablett osv osv osv
    Oj! Å, andra sidan mår hon ju bra på dagis. Hm, ja, vi får väl se hur det blir. Toppen att veta.

    Ja, du, allergidagiset här hade inte tagit bort sädesslag för resten på något sätt. Däremot har de ju städningen redan. Men å andra sidan, så kan/får han ju inte gå där.
    Snutten skrev 2010-03-22 19:12:58 följande:
    K Kavat: det som gör största skillnade i välmående för Siri är att det våttorkas efter varje måltid på dagis. När det inte görs mår hon inte bra. Dessutom äter hon på eget porslin, på en bricka osv osv. Hon tvättar sig inte i samma handfat som de andra barnen och hon dukar aldrig bort sin tallrik.
    Ja, våttorka, kan man ju tycka att de borde göra.. Men, men.. Jätte bra med en massa bra input!
  • Kavat
    saffe skrev 2010-03-22 07:01:42 följande:
    Tack alla för svaren om vårdbidrag! Helst skulle jag strunta i att söka, även om vi verkligen skulle behöva dom extra pengarna.. Det är ju så oerhört mycket jobb och jag vet att jag skulle ta det ganska hårt om vi fick avslag. Har haft tillräckligt mycket motgångar från bl.a sjukvården när det gäller allergierna.. Men min man tycker ju såklart att vi ska söka! Har försökt förklara vilket jobb det är och att vi säkert skulle få avslag, men han tror inte på det.. Får väl be honom o skriva en ansökan!!
    Jag tycker allt att ni borde få med alla de allergierna. Kolla dock upp med försäkringen (om ni har) så att ni inte går miste om pengar.

    För troligtvis så får ni 1/4 på enbart J och då får ni förmodligen? även pengar på försäkringen.
    Får ni 1/4 på två barn så får ni inga pengar på försäkringen, man måste ha MINST 1/4 på ett barn för att få.
    (Men får ni 1/2 på två barn så får ni pengar på försäkringen.)
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-03-22 20:36:13 följande:
    Och vi fick INTE beviljat några merkostnade för mjölkfri kost, trots att jag ahde skickat med konsumentverkets text. Men som sagt jag har ju skickat in papprena för prövning i länsrätten nu. Undrar just när jag hör något om det? Lär dröja ett tag.
    Hade du med hela skriften? Jag skrev ju detta i min ansökan så den texten stod ut. Men antagligen beror det på vilken handläggare man får. Synd man inte kan välja handläggare som man väljer läkare
  • Snutten

    Jag hade med hela skriften men jag hade strukit över med överstrykningspenna och skrivit på framsidan vilken sida de skulle läsa på. IDIOT säkert tyckte jag. Suck!

  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-03-22 21:59:12 följande:
    Jag hade med hela skriften men jag hade strukit över med överstrykningspenna och skrivit på framsidan vilken sida de skulle läsa på. IDIOT säkert tyckte jag. Suck!
    Handläggare {#lang_emotions_demon}
  • saffe
    Kavat skrev 2010-03-22 21:29:03 följande:
    Jag tycker allt att ni borde få med alla de allergierna. Kolla dock upp med försäkringen (om ni har) så att ni inte går miste om pengar. För troligtvis så får ni 1/4 på enbart J och då får ni förmodligen? även pengar på försäkringen. Får ni 1/4 på två barn så får ni inga pengar på försäkringen, man måste ha MINST 1/4 på ett barn för att få.(Men får ni 1/2 på två barn så får ni pengar på försäkringen.)
    Jag tycker väl oxå att vi borde få 1/4 på bara J, men grejen är ju att kunna skriva en bra ansökan så det framgår allt extra man gör. Men nu är man ju så inne i det, plus att jag inte vet hur det är att ha ett "normalt" barn, så jag skulle säkert missa att skriva en massa! Tog tiden på handlingen häromdagen, 1 1/2 timme tog det att få ihop alla varor på tre olika affärer. Men inte vet jag hur lång tid det hade tagit om jag hade handlat "normalt". Jag stod ju inte och klockade så exakt...
    Jo försäkringsbolaget har jag kollat med, så vi får pengar av dom om vi får 1/4 VB.
  • Helle76

    Så nu har jag skrivit klart omprövningen om vårdbidraget så det är bara att skicka in den och hoppas på att de fattar att man måste räkna det faktiska kostnaden och inte bara ta en schablonbelopp.

Svar på tråden Allergitråden