• Izzen

    Vi som har prematura sammandragningar

    Här kan vi samlas!!

    Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

    Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

    Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

    På återseende!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

    April
    10 - Sofiaochjonas

    Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

    Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

    Juli
    8 - Noemi

    Augusti
    22 - jmyn

  • Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • linelus04

    Nu har jag varit på diabeteskontroll och träffat läkaren på spec mördavården.
    Gick bra får fortsätta ligga hemma i sängen så skönt . Var lite orolig att jag skulle behöva vara kvar. Men minsta lilla måste vi åka in . Så det är bara att ta det lugnt .
    Tog urinprov får se vad den visar . Remiss på nytt UL om ca 3 veckor. Då ska de titta på moderkakan och hur tunn väggen är , hur tillväxten på bebisen .

    Paincake hoppas det går bra i morgon.

    Kram på er alla

  • Paincake

    Det gick jättebra hos barnmorskan, alla värden var kanoners och jag behöver bara äta brivanyltabletter i två veckor till, lite drygt, sen är det fritt fram för bebisen att komma! Är då i v 35+0. Nu har den dessutom lagt sig med huvudet neråt, så då är det fritt fram


    Å andra sidan lär ju ungen säkert tvärvägra och det slutar med igångsättning i v 43...
  • rikkan

    Hejsvejs!
    Jag var hos BM och läkare idag. Det var inget att disk enligt dem, jag fick förlängd sjukskrivn pga de smärtsamma sammandragningarna samt foglossning.
    Ni som är sjukskriven pga sammandragningar, vet ni om föräldrapenningen påverkas av att man är sjukskriven?
    Jag vet att jag inte har ngt val, men man kan ju inte låta bli att tänka på att ekonomin blir påverkad av att man är sjukskriven och bara får 80% av lönen.
    Jag har dessutom inte fått svar från F-kassan om min sjukskrivning är beviljad.
    Har ngn av er blivit nekad sjukpenning pga sammandragningar?

    /rikkan

  • AsaLu

    Kom precis tillbaka från VUL och tappen var i princip oförändrad, runt 1 cm vilket iofs är alldeles för kort men det kunde varit värre... Hade väl hoppats på lite bättre så jag känner mig aningen deppad, känner på mig att det inte kommer att bli någon hemmavila för mig utan jag lär ligga kvar här tills hon väljer att titta ut. Usch jag orkar inte med flera månader på neo igen... {#lang_emotions_cry}

  • Pilea
    rikkan skrev 2010-01-21 12:32:25 följande:
    Hejsvejs! Jag var hos BM och läkare idag. Det var inget att disk enligt dem, jag fick förlängd sjukskrivn pga de smärtsamma sammandragningarna samt foglossning. Ni som är sjukskriven pga sammandragningar, vet ni om föräldrapenningen påverkas av att man är sjukskriven? Jag vet att jag inte har ngt val, men man kan ju inte låta bli att tänka på att ekonomin blir påverkad av att man är sjukskriven och bara får 80% av lönen. Jag har dessutom inte fått svar från F-kassan om min sjukskrivning är beviljad. Har ngn av er blivit nekad sjukpenning pga sammandragningar? /rikkan
    FP blir inte påverkad av sjukskrivningen!
    Jag har varit sjukskriven 100% sen v.11 o är nu i v.25+4. Mitt blev beviljat, däremot har jag ännu inte fått några pengar för att min chef strulat till det med fel datum på sjukanmälan osv. Så jag väntar fortfarande på pengar.
    AsaLu skrev 2010-01-21 13:06:27 följande:
    Kom precis tillbaka från VUL och tappen var i princip oförändrad, runt 1 cm vilket iofs är alldeles för kort men det kunde varit värre... Hade väl hoppats på lite bättre så jag känner mig aningen deppad, känner på mig att det inte kommer att bli någon hemmavila för mig utan jag lär ligga kvar här tills hon väljer att titta ut. Usch jag orkar inte med flera månader på neo igen...
    Kram till dig!
    Hur länge har du legat inne nu? Du är riktigt stark som kämpar på!
    Med sonen hann jag bara ligga inne 4 dagar sen kom han.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • linelus04

    AsaLu : du gör ett toppen jobb , så stak som bara ligger där . Kämpa på . kram på dig .

    Jag var inne på sjukhuset på fm pga känts som jag läcker och tilltagande sammandragningar .
    Han kunde konstatera att det inte var fostervatten men skulle ringa tillbaka på en gång om det fortsätta komma. Sen mätte han livmodertappen tror jag att det var finns det något annat man kan mäta ? Den var 40 någonting kan det vara era mått som ni har skrivit om fast ni skriver i cm ? kan inte sådant här alls , glömde fråga såklart . Då är den 4 cm är det bra ? han sa att det var okej i alla fall. Hoppas ni förstår min konstiga fråga .

    Kram på er alla

  • Pilea
    linelus04 skrev 2010-01-21 16:16:51 följande:
    AsaLu : du gör ett toppen jobb , så stak som bara ligger där . Kämpa på . kram på dig . Jag var inne på sjukhuset på fm pga känts som jag läcker och tilltagande sammandragningar . Han kunde konstatera att det inte var fostervatten men skulle ringa tillbaka på en gång om det fortsätta komma. Sen mätte han livmodertappen tror jag att det var finns det något annat man kan mäta ? Den var 40 någonting kan det vara era mått som ni har skrivit om fast ni skriver i cm ? kan inte sådant här alls , glömde fråga såklart . Då är den 4 cm är det bra ? han sa att det var okej i alla fall. Hoppas ni förstår min konstiga fråga . Kram på er alla
    Ja, det var nog tappen det mätte o 4cm är jättebra. Sen ska konsistensen inte vara för mjuk heller + att det är bra om den är bakåtlutad.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • elaisa

    Hej allihopa!

    idag var jag på rutinkoll på spec.mödravården för att mäta cervix. Den mätte 15mm alltså minskat 5mm sen förra kollen känns lite oroande men läkaren var ganska lugnande och menar på att i morgon kunde måttet var "20" mm igen eftersom jag idag suttit uppe och åkt bil m.m. Fick också utskrivet fragoim sprutor och lärde mig ta själv, lite obehagligt...men antar att man vänjer efter några dagar, är det någon här på tråden som också måste ta det? Ändå skönt att veta att jag inte riskerar få en blodpropp eftersom jag ligger så mycket.

    24+1 idag, vecka 28 känns oändligt långt borta.

  • AsaLu

    Hel elaisa,
    skönt att de tyckte det såg ok ut, tappen är väldigt ändringsbar, för mig skilde det mellan 20 o 8 mm under en enda undersökning. Vi får kämpa tillsammans t v 28, det är mitt mål oxå eftersom vår lilla kille kom då o man vet ungefär vad man kan vänta sig...
    Får dessa sprutor oxå men behöver inte ta dem själv, blir däremot väckt kl 8 varje morgon för att bli stucken {#lang_emotions_tongue_out}

  • Paincake

    Jag hejar på er tjejer, och särskilt ni som är inlagda! Jag kan ju snart inte räkna in mig i denna gruppen längre, v 35 + 0 närmar sig med stormsteg. Bara två veckor kvar idag


    Vet ni hur det funkar med framtida graviditeter? Kommer kroppen funka på samma sätt eller varierar det från grav till grav?
Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar