• Izzen

    Vi som har prematura sammandragningar

    Här kan vi samlas!!

    Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

    Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

    Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

    På återseende!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

    April
    10 - Sofiaochjonas

    Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

    Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

    Juli
    8 - Noemi

    Augusti
    22 - jmyn

  • Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • soder76
    Paincake skrev 2010-01-25 14:20:18 följande:
    soder76: Märkligt, både när jag låg inne på Lunds Lasarett i julas och här i Linköping (jag hälsade på hos mina föräldrar när värkarna startade, därav Lundabesöket) har jag fått höra att v 35+0 är den "magiska gränsen".  Är just nu uppe i maxdos bricanyl och mår rätt kasst. Så fort tabletternas effekt avtar kommer sammandragningarna igång igen med mellan fem och tio minuters mellanrum. Samtidigt är det rätt skönt att ha bebisen inne i magen så länge det går så att den får växa till sig ordentligt. 
    Visst är det bättre att bebisen stannar i magen så länge som möjligt. Så länge bebisen inte påverkas av att man själv mår dåligt av bricanylet så kan man kanske stå ut. Håller tummarna att du klarar någon vecka till.
  • Paincake

    Ja, det ska nog gå fint det här. Redan när jag var inlagd fick jag veta att efter v 28 (eller vad det nu var) klarade sig 9 av 10 bebisar så jag har levt med gott hopp hela tiden


    Jag hejar på er andra och håller mina tummar för att allt ska gå bra för er!
    Förresten, är det någon som vet om ens graviditeter ser likadana ut? Alltså, om jag kommer få tidiga sammandragningar nästa gång också?
  • Pilea
    Paincake skrev 2010-01-26 01:29:39 följande:
    Ja, det ska nog gå fint det här. Redan när jag var inlagd fick jag veta att efter v 28 (eller vad det nu var) klarade sig 9 av 10 bebisar så jag har levt med gott hopp hela tiden Jag hejar på er andra och håller mina tummar för att allt ska gå bra för er! Förresten, är det någon som vet om ens graviditeter ser likadana ut? Alltså, om jag kommer få tidiga sammandragningar nästa gång också?
    Svårt att svara på, men om det beror på försvagad livmoderhals så blir det säkert lika. Jag har iaf haft lika med alla 3. Med första visste jag inte utan jobbade på som vanligt o han föddes hux flux i v.27+4. Med nr.2 blev jag sjukskriven o hon stannade inne ytterligare 8 veckor. Sen vet jag inte om det berodde på att jag tog det lugnt eller inte. Mycket sammandragningar hade jag iaf, men vet inte om det var ovanligt mycket eller hur det var. Mycket berodde säkert på oro också.
    Den här gången har jag haft sammandragningar sen v.18 typ o nu är jag i v.26+. 
    Har inte fått äta Bricanyl eller så iaf. Har varit sjukskriven sen v.11 den här gången. 
    Alve 060129 Tyra 071019
  • elaisa

    Hej alla vilande mammor!

    Vilket fantastiskt fint vinterväder, man blir ju sugen att ta en skidtur i spåret och sitta i solen med en varm kopp choklad..nej förresten det är ju så skönt i sängen.

    Paincake, vid min första graviditet,som var helt normal kom min son kom på BF datum, jag hade visserligen mycket sd. Men efter den förlossningen har jag fått missfall eller som denna gång varit på väg att få missfall alltid i vecka 17-18 pga försvagad livmoderhals. Min egen teori om varför det blivit så här är att jag vid första förlossningen fick en sfinkterreptur grad 4 och att även livmoderhalsen skadades då men läkarna vill inte köpa den teorin. 

    Hur farligt tror ni att det skulle vara att få kräksjuka i vårat tillstånd? Har min son hemma från dagis sen två veckor deftersom det går där, han börjar dock bli lite rastlös...

  • Pilea
    elaisa skrev 2010-01-26 11:26:19 följande:
    Hej alla vilande mammor! Vilket fantastiskt fint vinterväder, man blir ju sugen att ta en skidtur i spåret och sitta i solen med en varm kopp choklad..nej förresten det är ju så skönt i sängen. Paincake, vid min första graviditet,som var helt normal kom min son kom på BF datum, jag hade visserligen mycket sd. Men efter den förlossningen har jag fått missfall eller som denna gång varit på väg att få missfall alltid i vecka 17-18 pga försvagad livmoderhals. Min egen teori om varför det blivit så här är att jag vid första förlossningen fick en sfinkterreptur grad 4 och att även livmoderhalsen skadades då men läkarna vill inte köpa den teorin.  Hur farligt tror ni att det skulle vara att få kräksjuka i vårat tillstånd? Har min son hemma från dagis sen två veckor deftersom det går där, han börjar dock bli lite rastlös...
    Tror inte det är någon hit med magsjuka som gravid, har hört att det kan sätta igång värkarna, men jag vet inte säkert.
    Verkligen superfint väder, klarblå himmel o sol. Man kan inte tro att det ska komma oväder i eftermiddag direkt.
    Min sambo har skottat fram altanen åt mig o satt dit en solstol så jag kan komma ut o andas lite
    Alve 060129 Tyra 071019
  • elaisa

    Åh, låter härligt!

    Nej, magsjuka vill man ju egentligen aldrig ha och särskilt inte nu...han får fortsätta vara hemma. Tur att Bolibompa finns.

  • AsaLu

    Jag frågade också här om hur farligt det var om man skulle få vinterkräkisen, och barnmorskan sa att det kan reta igång mer sammandragningar men då får man försöka medicinera, hon lät inte jätteorolig. Har verkligen problem att bestämma om sonen ska få gå på dagis eller inte, vill inte att barnvakterna (mormor o morfar) ska bli däckade hemma men å andra sidan är det inte rimligt att hålla honom hemma i flera veckor innan det lagt sig. Jag kan ju lika gärna få det här på sjukhuset genom personalen...?
    I morgon är jag i alla fall 26+0 och har nu legat i en månad {#lang_emotions_yell}
    Har tid för UL i morgon får vi se om det har kortat sig mer, håller naturligtvis tummarna för att det fortfarande är lite kvar av cx men det är väl inte så säkert...

    En helt annan sak, ni som fått barn för tidigt innan, har ni fått teckna gravidförsäkring denna gång? Jag har tecknat och ingen har hindrat mig men jag funderar om det finns någon liten paragraf jag inte sett om att den inte gäller då jag har prematurbarn från tidigare. För om den är ok så börjar den gälla om 11 timmar...

  • Pilea
    AsaLu skrev 2010-01-26 13:04:30 följande:
    Jag frågade också här om hur farligt det var om man skulle få vinterkräkisen, och barnmorskan sa att det kan reta igång mer sammandragningar men då får man försöka medicinera, hon lät inte jätteorolig. Har verkligen problem att bestämma om sonen ska få gå på dagis eller inte, vill inte att barnvakterna (mormor o morfar) ska bli däckade hemma men å andra sidan är det inte rimligt att hålla honom hemma i flera veckor innan det lagt sig. Jag kan ju lika gärna få det här på sjukhuset genom personalen...? I morgon är jag i alla fall 26+0 och har nu legat i en månad Har tid för UL i morgon får vi se om det har kortat sig mer, håller naturligtvis tummarna för att det fortfarande är lite kvar av cx men det är väl inte så säkert... En helt annan sak, ni som fått barn för tidigt innan, har ni fått teckna gravidförsäkring denna gång? Jag har tecknat och ingen har hindrat mig men jag funderar om det finns någon liten paragraf jag inte sett om att den inte gäller då jag har prematurbarn från tidigare. För om den är ok så börjar den gälla om 11 timmar...
    Har faktiskt ingen aning, har aldrig tecknat gravidförsäkring! Men jag funderar på om man kanske ska göra det. 
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Gersemi
    Paincake skrev 2010-01-26 01:29:39 följande:
    Ja, det ska nog gå fint det här. Redan när jag var inlagd fick jag veta att efter v 28 (eller vad det nu var) klarade sig 9 av 10 bebisar så jag har levt med gott hopp hela tiden Jag hejar på er andra och håller mina tummar för att allt ska gå bra för er! Förresten, är det någon som vet om ens graviditeter ser likadana ut? Alltså, om jag kommer få tidiga sammandragningar nästa gång också?
    Jag frågade min BM om samma sak när jag blev gravid med tvåan, och hon sa 'Neeeej då, det ska du inte oroa dig för, det är ingen risk!'. Samma sa de på sjukhuset. Men exakt samma sak hände. Dock var jag bättre förberedd och det kunde stoppas i tid. Och psyket höll bättre Dessutom lyssnade läkarna mer på mig efter det. Alltid något.
  • Paincake

    Gersemi, tack för svar! Jo, jag misstänker att det är ganska vanligt att få samma komplikationer nästa graviditet. Men då kan man vara lite mer förberedd i alla fall.

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar