• Lady Dahmer

    Jo, jag är en manshatare.

    Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

    Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

    Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

    Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

    Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

    Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

    Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

    Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

    Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

    -----------

    tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Apmor2
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 09:51:54 följande:
    jag säger inte att barn bara gör det de kan, men de föredrar det de kan. Precis som vi vuxna. Ett barn som bara lekt med bilar eller bara dockor är sällan intresserad av att börja leka med nåt helt nytt till skillnad från barn som haft tillgång till mer variation. Ett barn som aldrig ritat eller som aldrig klättrat i träd är inte lika benägen att göra det på eget bevåg. eller tror du på allvar att det inte gör nån skillnad alls på vad barn har för utbud?
    barn tycker om att göra det dom känner sig duktiga på, precis som vuxna. Detta betyder dock inte att dom inte vill testa nya saker. Att utforska ligger i barns, o människans, natur, man behöver generellt sett inte uppmuntra till det så länge man inte sätter hinder för det.
    Ett barn behöver inte ha en docka för att leka med dockor, underskatta inte barns fantasi.
  • Lady Dahmer
    Apmor2 skrev 2010-02-24 11:33:23 följande:
    startade du inte en tråd om att man ska klä pojkar i rosa o dyl och flickor i pojkkläder? eller det va så du gjorde iaf?
    läs tråden igen. Där förklarar jag precis vad tanken bakom genus är. Och det handlar inte om "bara för att". Det handlar om att bredda rollerna och ge barnet tillgång till fler roller än två.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • DrKejs
    Apmor2 skrev 2010-02-24 11:45:48 följande:
    barn tycker om att göra det dom känner sig duktiga på, precis som vuxna. Detta betyder dock inte att dom inte vill testa nya saker. Att utforska ligger i barns, o människans, natur, man behöver generellt sett inte uppmuntra till det så länge man inte sätter hinder för det. Ett barn behöver inte ha en docka för att leka med dockor, underskatta inte barns fantasi.
    Japp, precis min uppfattning. Underskatta inte barnen, de har en naturlig strävan efter att lära sig och ett stort mått av fantasi.
  • Lady Dahmer
    Apmor2 skrev 2010-02-24 11:45:48 följande:
    barn tycker om att göra det dom känner sig duktiga på, precis som vuxna. Detta betyder dock inte att dom inte vill testa nya saker. Att utforska ligger i barns, o människans, natur, man behöver generellt sett inte uppmuntra till det så länge man inte sätter hinder för det.Ett barn behöver inte ha en docka för att leka med dockor, underskatta inte barns fantasi.
    nu missförstår du igen. Jag har inte sagt att barn aldrig vill utforska nya saker. Jag sa att de är mer benägna att inte göra det om de inte gjort det förr.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 11:50:09 följande:
    läs tråden igen. Där förklarar jag precis vad tanken bakom genus är. Och det handlar inte om "bara för att". Det handlar om att bredda rollerna och ge barnet tillgång till fler roller än två.
    Och det gör du genom kompensatoriska aktiviteter där du aktivt försöker styra deras beteende?
  • Apmor2
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 11:51:06 följande:
    nu missförstår du igen. Jag har inte sagt att barn aldrig vill utforska nya saker. Jag sa att de är mer benägna att inte göra det om de inte gjort det förr.
    ?, du kanske ska läsa det du skriver
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-24 11:53:14 följande:
    Och det gör du genom kompensatoriska aktiviteter där du aktivt försöker styra deras beteende?
    på vilket sätt försöker jag styra barns beteende? Tycker du att man inte ska lära och stimulera barn ALLS?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Apmor2 skrev 2010-02-24 11:55:17 följande:
    ?, du kanske ska läsa det du skriver
    jag vet vad jag skriver och vad jag tycker, jag behöver inte få det förklarat för mig. Men visa gärna vart jag sagt att man SKA ta på pojkar rosa bara för sakens skull. *väntar med spänning*

    Om du är nyfiken på att lära dig mer om genus och hur man tänker kring kompensatorisk pedagogik så är du välkommen in här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50875636.html
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.