• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 20:33:59 följande:
    Jag skrev faktiskt "radhus". Som det här:
    www.hemnet.se/beskrivning/698004?r=3

    2.450.000 i utropspris är faktiskt relativt billigt för att vara Stockholm kommun.

    Själv bor jag numer (efter mina år i probelmförorten) så dyrt jag bara kan och hela familjen trivs alldels utmärkt. Tackar som frågar.
    Åh, vilken fin liten radhus. :) Ja, DEN var billig. Radhusen vid farstabadet nära idrottshallen har ett värde runt 3.500.000kr men det räknas kanske inte?! Aja, ska inte tjafsa om pris hit och dit.

    Får jag fråga vart du bodde innan?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Glasbit
    milizza skrev 2010-06-10 20:38:30 följande:

    GLASBIT
    Jo så kan det ju vara. Men borde man inte ställa om sig?


    Anpassa sig?


    Barnen börjar ju skolan oc måste då upp tidigt, måste vara sjukt jobbigt att orka koncentrera sig om man aldrig kommer i sängen!


     


    Ja verkligen.
  • Stinky
    Roze skrev 2010-06-10 20:21:46 följande:
    Ni som skriver om skolor. Får barnen sämre betyg i invandrartäta områden FÖR att dom just är invandrare eller vad säger ni? Är det inte snarare fel på skolsystemet? Vikarier som utlöser varandra m.m eller får barnen sämre betyg för att dom just Är invandrare?

    * Väntar på ett svar *
    Det är sannolikt en blandning av flera olika orsaker, ska du se. 
  • I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 20:41:01 följande:
    Det är sannolikt en blandning av flera olika orsaker, ska du se. 
    Och svar till inlägg #425?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • LillaTanten

    Jag bodde under många år i ett sådant område och hade aldrig problem med invandrarna. De som störde var den "svenska" familjen under mig där tonårsdottern dagligen fick raseriutbrott och rök ihop med sina föräldrar, ofta med gap, skrik och smällande dörrar till långt in på natten och (den engelske) pianoläraren tvärs över svalen som övade timme ut och timme in...

    Nu bor jag i hyreshus igen efter många år i villa och i det här huset bor nog 80% med "osvenska" efternamn men i den lägenhet där det låter mest bor en ensamstående bäbismamma med ett "-sonefternamn" och det är inte enbart bäbisen som låter...


    Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • milizza

    Jag önskar av hela mitt hjärta att jag skulle kunna känna kärlek och respekt till utlänningarna i mitt område.

    Men jag kan inte...

    Tror inte att hälften av dom som tycker det jag skriver är skit, ens provat att leva så tätt intill människor med en helt annan kultur.

  • Glasbit

    Lilla Tanten : Så är man från england är man inte invandrare?

  • Stinky
    Roze skrev 2010-06-10 20:42:23 följande:
    Och svar till inlägg #425?
    Vadå "svar till inlägg #425"? Jag skiter i din "#425". Jag svarade på #434. 
  • LillaTanten
    Glasbit skrev 2010-06-10 20:46:12 följande:
    Lilla Tanten : Så är man från england är man inte invandrare?
    Jorå!

    Fy på mig - jag ljög och HAR haft invandrarproblem!! Flört

    *går till skamvrån*
    Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-10 20:21:46 följande:
    Ni som skriver om skolor. Får barnen sämre betyg i invandrartäta områden FÖR att dom just är invandrare eller vad säger ni? Är det inte snarare fel på skolsystemet? Vikarier som utlöser varandra m.m eller får barnen sämre betyg för att dom just Är invandrare?

    * Väntar på ett svar *
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
    Gissningsvis:

    - det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp?

    Exempelvis. I den skola som låg där vi bodde var det givetvis inte bara de 90-95% invandrarelever som ballade ur. Det gjorde ju även den lilla gruppen svenskar.

    Som i inlägget du citerar: de invandrare som hade ambitioner för sina barn skickade iväg dem till andra skolor.

    För vår del var det aldrig aktuellt att bo kvar. Vi valde istället nytt boende till stor del baserat på hur skolor/dagis i området presterade vid undersökningar och i betyg.

    Nu bor vi i ett moråde där 99% av nästan 200 elever i 9:an på den lokala skolan kan söka till naturvetenskapligt gymnasium och där nästan samtliga föräldrar på vårt dagis, och i vår bekantskapskrets, själva har studerat på högskolenivå varvid det har skapats en "atmosfär" som premierar dagis/skola/utveckling och fortsatt pluggande.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.