• Stjärnstoft

    # 4 - tråden för alla oss sjuksköterskor! Välkomna nya som gamla trådmedlemmar!

    Tiden rusar och nu stängs strax vår tredje diskussionstråd .... så jag startar en ny för diskussion, peppning och stöd till varandra.

    Hoppas alla gamla trådmedlemmar hänger med och att nya kommer till.
    Vi tycks vara många sjuksköterskor här på FL.

    Ser fram emot massa roliga och intressanta inlägg.

  • Svar på tråden # 4 - tråden för alla oss sjuksköterskor! Välkomna nya som gamla trådmedlemmar!
  • Amine

    Sunflower Menar du att samma ssk har haft 2 patienter som fått asystoli när hon stack dom och kommit sig spontant igen? Låter inte särskillt troligt.

  • Amy

    Springsteen

    Hur gick det idag? Jag hade en bra dag, men inser att de här 5 v då vi pluggar biomedicin får jag nog gå i ide eller nåt. Blir tufft, men jäkligt roligt och jag är verkligen taggad. I morgon kör vi igång med cellfysiologi.. Har ni mycket läkarföreläsningar? Vi har nästan uteslutande det och det är jag inte van vid från grundutb direkt. Förresten! När jag irrat omkring en stund inne på skolan och väntade på att klockan skulle bli 10 kommer ett känt ansikte gående mot mig. Det visade sig att det var en syrra från akuten på "mitt" sjukhus som också skulle börja IVA vuben, gissa om vi både blev glada?! Sen var det en annan kille vi kände som ska läsa ambulans vuben, vi går ihop med dem nu denna första kursen. Vad börjar ni med för kurs? Mycket praktik?

  • Springsteen

    Amy:
    Jo det gick bra idag!! Kände INGEN.. men en som bor bara 3 mil från mig.. annars är det jag som pendlar längst tror jag... VI börjar med akutmedicin.. Biomedicin fast med en ***** massa grupparbeten.. sammanlagt 3 skriftliga rapporter och om jag minns rätt ca 5 muntliga/seminarie/diskussioner, och föreläsningar av främst läkare och arbetande ssk!! Under 10 v. De känns som det är lite mycket "redovisningar" men samtidigt så slipper vi salstentan vilket är skönt... Vi ska ha en veckas praktik denna terminen och 8-10 veckor nästa termin... Ni ????

  • Rebekka

    ingen som vet hur det fungerar.. ?? Alltså det här med medicinering till barn inom barnomsorgen.

  • Springsteen

    ingen aning Rebekka.. kan höra med lite släktingar som har "sjuka" barn på dagis..

  • SysterStorhjärta

    Yey, en syrretråd! Precis vad jag letat efter!
    Jobbar inom akutsjukvården på Ackis, mycket roligt! Blev färdig syrr i juni -03 och har varit kvar på saamma ställe sen dess. jag trivs otroligt bra, det är väldigt lärorikt och kul. Vi är ett superbra gäng!

    Rebecka, min mamma är lärare och så som jag har förstått det så OM de ska ha delegering för medicingivning eller liknande, är det skolsköterskan som ska ge den. Men de kan samtidigt vägra, och då kanske det är skolsköterskan som ska göra det?

  • Amy

    Rebekka

    Får man fråga varför du undrar? Det är väl till att fråga på det berörda dagiset eller dagmamman i så fall? De borde ju veta.

  • Rebekka

    Amy.. jo en bekant har sin dotter hos en dagmamma. Denna lilla tjej har förkylningsastma och kan behöva inhalationer vid förkylning. Och jag undrade då om det var okej att dagmamman gav flickan inhalationer... för när jag hade mitt mellersta barn på dagis så blev hon en gång ordinerad antibiotika 3 ggr dagligen i 10 dagar och efter 3-4 dagar var hon frisk och var pigg så jag ville att hon skulle gå på dagis igen men det fick hon inte förrän kuren var slut eftersom dagispersonalen påstod att de måste ha utbildning och delegering för medicinhantering. Vilket i mina öron låter klokt men min kompis dagmamma har aldrig hört att de ska behöva delegering. Själv var jag tvungen till att gå kurs i medicinhantering och få en delegering av ssk när jag jobbade som uska inom äldreomsorgen så då borde samma princip gälla annan omsorgspersonal tycker jag.
    Vad tror ni?

  • Rebekka

    fortsättning
    Antagligen så slarvas det mycket med delegeringar inom kommunen tyvärr så det är nog därför omsorgspersonalen har olika erfarenhet och information om det hela tror jag.

  • Champagne

    Amine

    Vid vasovagal synkope eller sk "neurally mediated syncope" är anamnesen ofta klassisk... Ibland förekommer utlösande mekanismer som emotionell stress, ångest eller smärta. Auran karakteriseras av svettning, epigastralgi, illamående, kräkning, huvudvärk, synrubbningar och palpitationer. Denna fas varar några sekunder till minuter, vilket innebär att den drabbade hinner lägga sig ned. Patienten har ofta amnesi för själva svimningen.

    www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/BA0895DF-7FFF-4154-ADEE-759E6037760F/4366/200512324.pdf

    Så det är faktiskt inte alldeles omöjligt

Svar på tråden # 4 - tråden för alla oss sjuksköterskor! Välkomna nya som gamla trådmedlemmar!