• Anonym (Ifrågasätter)

    Det där med att en socanmälan förstör liv

    Jag har läst flera inlägg där folk hävdar att en anmälan till socialen förstört deras liv. Det berättas om att man "förlorat allt", att anmälan lett till depressioner, totalt sänkt självkänsla, helt förstörd tillit osv. 

    När jag läser sådana inlägg känner jag oftast att anmälaren har helt rätt. Om en anmälan till socialen kan få sådana gräsliga följder att man upplever att man "förlorar allt" - då kan man nog knappast vara stabil nog att ta hand om ett barn?

    Jättejobbigt kan det såklart vara. Jag förstår helt klart att man känner sig ifrågasatt, sviken, misstänksam och så vidare. Men att förlora allt? Bli så deprimerad att man inte kan jobba på många månader? Nej, det köper jag inte. Inte om man från början är trygg och stabil. 

    Jag jobbar i det offentliga och har varit med om att anmäla en del familjer. Alla blir upprörda, så klart. Men många kan samtidigt se att det är så systemet fungerar, många uttrycker faktiskt en lättnad över att barn blir lyssnade på och tagna på allvar och de förstår anställdas skyldigheter att rapportera saker. Samtidigt som de är arga och besvikna på oss. Ofta visar utredningarna sedan ingenting, men familjerna kan oftast som sagt ändå se att vi har en skyldighet att anmäla och kan också uttrycka tacksamhet över systemet och barnens rätt. Även om de har svårt att vara glada mot oss efter anmälan. Och det förstår vi. 

    Anmälan kommer ju antingen från myndigheter och då är personalen tvungna enligt lag och barn exempelvis säger att de blir slagna. Personal ska inte värdera eller själva utreda. Det är en LAG. Att tjänstemän följer LAGEN borde man kunna förstå om man är ansvarsfull nog att uppfostra barn. Även om man som sagt kan bli både ledsen och arg. Eller så kommer anmälan från en knäpp granne eller ytlig bekant med skumma psykiska besvär. Och det borde man väl också kunna hantera? Knäppisar kommer man ju alltid kunna råka ut för. Ledsen får man så klart bli och det blir nog de flesta i en sådan situation, men det är stor skillnad på att gråta på nätterna under någon vecka och på att bli så deprimerad att man inte kan gå till jobbet på ett år.

    Jag tänker - är man så svag att man mår så otroligt dåligt av en socanmälan att man knappt fungerar, då kanske det är BRA att socialen får upp ögonen och kan bidra med stöd till både den vuxna och barnen i familjen..

  • Svar på tråden Det där med att en socanmälan förstör liv
  • Anonym (Ifrågasätter)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2013-11-28 22:17:38 följande:
    TS, jag önskar dig innerligt en riktigt smaskig anonym anmälan till socialen och sedan ska vi se om du längre skriver några kaxiga och totalt empatilösa inlägg om de som råkat ut för anmälningar och som inte tyckte det var en piece of cake.
    Var någonstans har jag skrivit att det är en piece of cake? Varför är det så okej  för dig att önska mig en anmälan på mig och övertolka det jag skriver på ett sätt som inte speglar verkligheten?

    Jag blir illa berörd när andra skriver så hårt som du gör nu. Det är lite det jag menar i min trådstart. Man FÅR bli ledsen, arg, orolig, upprörd, stressad och så vidare. Självklart, det vore väl konstigt om man INTE blev det?? Jag har väl upprepade gånger skrivit att jag SJÄLVKLART FÖRSTÅR att man blir ledsen, kanske måste stanna hemma en vecka för att man är så upprörd, att man kanske knappt kan sova någon månad osv.

    Men fortfarande - är man mogen och ansvarsfull att uppfostra och vägleda ett barn utan stöd måste man väl också kunna hantera folk som gör dumma saker och ta sig igenom tunga perioder utan att HELT förlora fotfästet? Så elaka ord som många skriver om mig just nu (empatilös, sjuk i huvudet med mera) "bara" för en trådstart på ett forum som man inte håller med om... det känns läskigt. Du behöver inte hålla med, men varför använda en så hård ton och så elaka ord? Tänk om jag är en förvirrad 18-åring som skriver här för att inga vuxna finns att bolla tanka med? D¨får jag ingen trygg bild av vuxna, den saken är ju klar. Om man måste vara så hård mot mig på ett anonymt nätforum undrar jag lite hur man talar hemma (så barnen hör.)

    Förhoppningsvis tar man ut sin ilska på omvärlden här. 
  • Anonym (d)

    Ni som kritiserar pepziz, det vore rättvisare om ni också kom med något konkret och konstruktivt istället för att bara klandra.
    Då skulle man kanske lättare ta era ord på allvar.
    Vad specifikt är det som hon skriver som gör att ni tycker ni kan sitta och diskvalificera henne?
    Jag ska inte säga att jag tyckte hennes inlägg var toppen och att jag håller med om varje ord, men därifrån till att totala döma ut henne i hennes yrkesval är en bra bit. Gör man det bör man åtminstone kunna peka på något så vederbörande har chansen att korrigera sig. Annars är man ju bara ute efter att vara elak mot en främmande människa, för att man inte gillar åsikten och det säger mer om er än om henne i så fall.

  • Anonym (d)
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2013-11-29 06:06:48 följande:
    Att tycka att något är högst obehagligt är INTE samma sak som att bli deprimerad i ett år.
    Att känna stor oro är INTE samma sak som att inte kunna jobba alls under många månader.

    Att man känner många jobbiga KÄNSLOR, det har  jag aldrig ifrågasatt. Däremot mogenhetsgraden hos dem som helt verkar sakna verktyg att HANTERA känslorna.
    Man får så klart bli arg. Men får man skriva hat-inlägg med tio svordomar och namnge personer på Familjeliv? Man får så klart bli ledsen. Men är det OK att bli så ledsen att man missköter jobbet så till den milda att man får sparken?
    Man få såklart bli orolig. Men får man bli så orolig att man håller barnen hemma helt och inte går utanför dörren på en månad?

    Jomen, du tror inte det handlar om olika språkbruk då?
    En del är mer moderata och korrekta i sina beskrivningar, andra tar i och har ett mer färgstarkt språk, ett språk som är mer som en metafor än nånting annat.
    Att säga att man förlorat ALLT, kan vara ett sätt att försöka förmedla hur jävla ont det gjorde och det får man väl tycka och känna?
    Och har man då olika språkbruk och vi är på internet med bara det skrivna ordet att gå på, då kan det vara svårt att förstå varandra.
    Sen håller jag med dig om att det inte är ok när man inte kan skilja på sak och person.
    Personangrepp är aldrig ok och visar bara att man saknar argument.
  • Anonym (d)
    Anonym (Ifrågasätter) skrev 2013-11-29 06:18:08 följande:
    Var någonstans har jag skrivit att det är en piece of cake? Varför är det så okej  för dig att önska mig en anmälan på mig och övertolka det jag skriver på ett sätt som inte speglar verkligheten?

    Jag blir illa berörd när andra skriver så hårt som du gör nu. Det är lite det jag menar i min trådstart. Man FÅR bli ledsen, arg, orolig, upprörd, stressad och så vidare. Självklart, det vore väl konstigt om man INTE blev det?? Jag har väl upprepade gånger skrivit att jag SJÄLVKLART FÖRSTÅR att man blir ledsen, kanske måste stanna hemma en vecka för att man är så upprörd, att man kanske knappt kan sova någon månad osv.

    Men fortfarande - är man mogen och ansvarsfull att uppfostra och vägleda ett barn utan stöd måste man väl också kunna hantera folk som gör dumma saker och ta sig igenom tunga perioder utan att HELT förlora fotfästet? Så elaka ord som många skriver om mig just nu (empatilös, sjuk i huvudet med mera) "bara" för en trådstart på ett forum som man inte håller med om... det känns läskigt. Du behöver inte hålla med, men varför använda en så hård ton och så elaka ord? Tänk om jag är en förvirrad 18-åring som skriver här för att inga vuxna finns att bolla tanka med? D¨får jag ingen trygg bild av vuxna, den saken är ju klar. Om man måste vara så hård mot mig på ett anonymt nätforum undrar jag lite hur man talar hemma (så barnen hör.)

    Förhoppningsvis tar man ut sin ilska på omvärlden här. 
    Sen är det väl väl känt att på internet är tonen mycket hårdare än irl.
    Jag tycker det är fegt, men för en del är det här en pseudovärld, den som är pa andra sidan skärmen finns inte egentligen och kan därför inte bli sårad. Och framförallt, det jag säger här behöver jag inte stå till svars för, alltså vågar jag ta ut svängarna och bete mig illa på ett sätt som jag aldrig skulle göra irl.
    Nu menar inte jag att just jag gör så, för som sagt det är fegt och inte ok, jag är medveten om att det finns riktiga människor med riktiga känslor på andra sidan skärmen.
    Men jag tror att såhär resonerar och känner dom som beter sig illa, det har ju hänt att när reportrar har sökt upp såna som skrivit fruktansvärda saker, till kvinnor som att hon borde våldtas och dödas, som har hotat andra över nätet osv, osv, när dom konfronteras med sina egna ord, så kan dom inte förstå, dom trodde ju inte att den andra personen skulle ta så illa upp, dom trodde inte att den andra personen skulle ta deras ord på allvar, det var ju bara något dom skrev i ilskan utan eftertanke.
    Det där är baksidan av internet och jag vet inte hur man kommer åt det, mer än att själv försökar vara en förebild och inte bete sig på det viset.
    Samt att säga ifrån när man ser något sånt och ev. anmäla.
    Att bidra till en vänligare och schysstare norm på nätet helt enkelt.
  • Maggot
    felix le chat skrev 2013-11-28 19:38:16 följande:
    Jag tror att du är på rätt spår. Något annat i utbildningen är att våga och orka se människorna
    i de drama som utspelas i socionomernas svåra sits.
    Jag tror att psykologlinjens "egen terapi" vore önskvärt på socionomlinjen.
    Ja det var också en bra idé! Praktiken borde helt klart kompletteras med något liknande. Sen en kurs i kommunikation (hehe), så att de som jobbar med familjeutredningar lyckas förmedla VAD de gör och VARFÖR, eftersom det verkar gå rätt många förbi (av olika anledningar, förvisso).

    Jag vet dock inte hur det generellt ser ut på socialkontoren. Det finns säkert superduktiga socionomer som gör sitt bästa för att allt ska vara tydligt och klart. Det är mycket juridik inblandat i deras arbete men det verkar som att det utåt ofta ser rätt godtyckligt ut. Dessutom finns ju lagar för partsinsyn och information redan men man kan ju inte direkt kräva av enskilda personer att de ska ha stenkoll på förvaltningsprocesser. Det man kan hoppas är att de som handlägger verkligen har det och tar ansvar för att följa upp de lagarna ordentligt.

    Jag tror det är en extremt svår balansgång mellan att vara myndighetsutövare och medmänniska i den yrkesrollen utredarna har, och det är ju omöjligt att göra "alla" nöjda hur man än vrider och vänder på sig själv, antar jag. Det som är risken är ju att någon vill vara "snäll och bra soctant" och lovar saker den inte kan hålla, eller att någon vill distansera sig och rapar paragrafer och upplevs otillgänglig och antagligen rätt läskig för någon som är "utsatt" för en anmälan.

    Nu svävade jag iväg, haha...
  • Anonym (Bitter?)

    Undrar om du är bitter av någon anledning kanske på de som har barn...
    Då får en del för sig att de är bättre än andra på något de inte har en aning om vad det innebär.....

  • Anonym (Tack)

    Tack ts för en väldigt bra tråd med kloka reflektioner!

  • nomadelle
    Anonym (Bitter?) skrev 2013-11-29 08:04:02 följande:
    Undrar om du är bitter av någon anledning kanske på de som har barn...
    Då får en del för sig att de är bättre än andra på något de inte har en aning om vad det innebär.....
    Ha ha, snacka om att låta bitter....

    TS, jag kan inte annat än hålla med dig. Jag har också funderat i samma banor.
  • Anonym (byt)

    I vår familj har vi varit med om det mest omfattande soc kan göra,3 av våra barn blev akut omhändertagna en fredags kväll och vi förstod ingenting!
    Det visade sig att våran då 11 åriga dotter påstod att hon och syskonen var misshandlade av både mig och pappan.
    Utredning inladdes givetvis och efter många om och men är nu våran dotter utredd på bup och har en grov uppmärksamhets störning.Omhändertagandet var felaktig men hur skulle de ha gjort?Lämnat barnen och chansat hade kunnat ha förödande konsekvenser.
    Själklart var man arg och ledsen och min social sekreterare fick många samtal.
    Vi hade tur att få underbara människor runt oss både familjehemmet och soc.
    Sedan slutade våran soc sekretare och vi fick en annan som inte ringer tillbaka,håller vad han sagt mm hade vi fått denna "dåliga" från början hade det gjort större skada.
    Det jag vill ha sagt att om det inte känns rätt och man inte hittar förtroendet för sin sekreterare så byt

  • Ljuvaliv

    Om någon anmälde oss skulle jag såklart bli ledsen och börja fundera vad vi gjort fel och rannsaka och genomgå någon slags lättare "kris" men fy vad glad jag ändå skulle vara att någon tog mitt barns mående på allvar. Nu litar jag såklart fullt på min man osv men tänk om hon utsätts för något som inte kommer fram till mig eller att jag brister någonstans som jag inte är medveten om? Jag skulle tycka det kändes pinsamt just för att stämpeln kommer på köpet men det är ju en del i att vara förälder och i det stora hela skulle jag gärna "offra" det även om allt visar sig vara ett misstag till förmån för att mitt och andras barns välmående kommer före stolthet.

Svar på tråden Det där med att en socanmälan förstör liv