• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Tom Araya
    themia skrev 2014-07-10 15:13:40 följande:
    Det är så man resonerar, och alltid resonerat, när jämn könsfördelning saknar betydelse.
    Och det har jag inte så mycket att säga om, annat än rent allmänt att demokratin vinner på en jämn könsfördelning i maktens korridorer
    Bara om den uppnås med demokratiska medel, vilket kvotering inte utgör.
  • ölburk2
    Fagerlund skrev 2014-07-10 14:25:48 följande:

    Varför tror du det? Hur stämmer det med denna simulator:


    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Elsimulator/


     


    Vi svenskar äger inte ens rätten till vår energiproduktion längre, den har Alliansen sålt ut.
    Bortsett från att Alliansen har sålt av vår gemensamma egendom (ren stöld från svenska folket som har arbetat ihop å betalat för den) så räcker elproduktionen v har i Sverige till för att klara de mest extremförhållanden nån ens kan tänka ut,jag förutsätter då att allt körs å fungerar som det ska..
    Varför vi ibland får ont om el är för att vi säljer den till högsta pris, å då hamnar alltid vår el utom lands , medans vi svenskar blir utan.., nåt för SD att verkligen ta tag i, som stora förespråkare för "Sverige åt svenskarna", ett förstatligande av energiproduktionen skulle lösa många problem å ta in stora pengar till statskassan..

    PS. Nej jag är ingen anhängare av SD, men frågan om den inhemska elproduktionen är som vikt för SD. DS.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Philipsson
    Tom Araya skrev 2014-07-10 17:11:50 följande:
    Mig veterligen finns individuell lönesättning även på företag och arbetsplatser med kollektivavtal. Kollektivavtalet säger vad arbetsgivaren lägst ska betala i lön, inte vad du kan förhandla dig till.
    Visst är det så, men det är det jag menar är fel. Hur rimmar det med "lika lön"?
  • Philipsson
    Tom Araya skrev 2014-07-10 17:23:36 följande:
    Håller med.
    Philipsson skrev 2014-07-10 12:51:16 följande:
    När det gäller kärnkraften så ska den naturligtvis avvecklas, undan för undan. Inga nya kärnkraftverk ska byggas.

    Vi ska inte glömma att Sverige redan utan kärnkraften i princip är självförsörjande när det gäller el-energi
    Här är du ute och cyklar...
    Sverige är inte självförsörjande vad det gäller el-energi. Eftersom vi lagt ner kärnkraftverk, inte satsat tillräckligt på långsiktigt underhåll, ej heller byggt ny kärnkraft och inte satsat på utveckling och utbyggnad av förnyelsebara energikällor i tillräcklig grad så tvingas vi i stort sett varje vinter att köpa in el utifrån, till stor del producerat med fossila bränslen.
    Jag anser att vi ska satsa på kärnkraft tills vi kan ersätta den med annat än fossila bränslen.Håller med. Att ersätta fossila bränslen med el och inte ha en plan för den el-försörjningen är typisk MP-logik.


    Jodå, Sverige exporterar ju mer el än vad som importeras.

    Under 2013 kom 38% av den el som användes i Sverige, från Kärnkraft. Jag medger att det är mer än jag trodde.

  • Tom Araya
    Philipsson skrev 2014-07-10 18:00:44 följande:

    Jodå, Sverige exporterar ju mer el än vad som importeras.

    Under 2013 kom 38% av den el som användes i Sverige, från Kärnkraft. Jag medger att det är mer än jag trodde.


    På årsbasis, ja. Däremot kan du hitta månader där vi köper in el från exempelvis Tyskland som producerar en hel del koleldad energi.
    Philipsson skrev 2014-07-10 17:53:37 följande:
    Visst är det så, men det är det jag menar är fel. Hur rimmar det med "lika lön"?
    Inte alls. Lika lön, oavsett kön är en utopi med individuell lönesättning.

  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2014-07-10 17:29:08 följande:
    Det är sant, men likväl är utveckling och utbyggnad eftersatt och där finns mycket energi att hämta, utan tvekan.
    Vindkraft är ingen väg att ersätta annan energi i högre grad, men fortfarande finns nog att hämta för att det ska vara intressant och till nytta....och sedan går ju tekniken framåt, om man bara vågar satsa....Sverige var förr bland de främsta i världen i utveckling för att utvinna förnyelsebar energi, men nu har vi halkat efter....
    Visst, men vindkraft är å kommer att förbli en parantes historiskt sett..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2014-07-10 18:26:12 följande:
    Visst, men vindkraft är å kommer att förbli en parantes historiskt sett..
    Jo, men den skulle inte behöva vara så betydelselös som den är, om man bara vågade satsa. Ska vi försörja oss helt med enbart förnyelsebara energikällor så måste vi nog ta hand om alla alternativ på bästa och mest effektiva sätt och för vind finns helt klart utvecklingspotential.
  • Philipsson
    Tom Araya skrev 2014-07-10 18:25:57 följande:
    På årsbasis, ja. Däremot kan du hitta månader där vi köper in el från exempelvis Tyskland som producerar en hel del koleldad energi.
    Philipsson skrev 2014-07-10 17:53:37 följande:
    Visst är det så, men det är det jag menar är fel. Hur rimmar det med "lika lön"?
    Inte alls. Lika lön, oavsett kön är en utopi med individuell lönesättning.

    Relativt lite importeras från Tyskland: 1,0 twh. Till samma land exporterar vi 1,1 twh
  • themia
    Tom Araya skrev 2014-07-10 17:31:22 följande:
    Bara om den uppnås med demokratiska medel, vilket kvotering inte utgör.
    Varför skulle demokratin vara ett problem om man fattar ett demokratiskt förankrat beslut?
  • Tom Araya
    themia skrev 2014-07-10 18:37:08 följande:
    Varför skulle demokratin vara ett problem om man fattar ett demokratiskt förankrat beslut?
    Eftersom kvotering som system åsidosätter de demokratiska principerna.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?