• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Cal XVI Gustf
    Gert skrev 2015-05-10 22:23:49 följande:
    Åsa Romson jämförde flyktingkatastrofen på Medelhavet med Auschwitz och senare sa hon zigenare i svt:s Eftersnack.
    www.svd.se/nyheter/inrikes/folj-kvallens-partiledardebatt_4553074.svd

    Expressen har pratat med ordföranden för judiska församlingen i Stockholm, Lena Posner-Körösi, om Romsons jämförelse med flyktingar på Medelhavet och Auschwitz.

    - Den jämförelsen är helt absurd. Att flyktingar drunknar i Medelhavet är oerhört tragiskt, men Auschwitz var ett instrumentalt och planerat mördande av ett folk. Det är en fruktansvärd jämförelse, säger Lena Posner-Körösi till tidningen.
  • Rutgers
    KillBill skrev 2015-05-10 22:17:19 följande:
    Läs detta så kan vi fortsätta diskutera därefter (Skrivet av en moderat riksdagsman). 

    www.svd.se/opinion/brannpunkt/sd-har-utnyttjat-ett-hal-i-systemet_4465971.svd
    Det är bara för svågern skall vara inhyrd som utredare.

    Om SD vill så är det bara att helt enkelt rösta på alliansens budget och inte ha en egen för att sätta regeringen på pottkanten. Grejen är den att före SD kom in i riksdagen så såg S till att ha V+MP med sig och ha 51+ så röstningen var klar. Men nu har inte vänsterkanten 51+ så de klagar på någon annan som alla andra politiker alltid gjort.
  • KillBill
    Rutgers skrev 2015-05-10 23:11:33 följande:
    Det är bara för svågern skall vara inhyrd som utredare.

    Om SD vill så är det bara att helt enkelt rösta på alliansens budget och inte ha en egen för att sätta regeringen på pottkanten. Grejen är den att före SD kom in i riksdagen så såg S till att ha V+MP med sig och ha 51+ så röstningen var klar. Men nu har inte vänsterkanten 51+ så de klagar på någon annan som alla andra politiker alltid gjort.
    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Allianspartierna säger att de inte kommer att gå fram med en gemensam budget och även om SD skulle rösta på M:s budget så räcker det inte mot S, MP och V.

    Både de rödgröna och alliansen är mycket kritiska till SDs agerande under budgetomröstningen. Diskussionen gäller för övrigt bara budgetomröstningar. Vid all annan omröstning är alla partier självklart fria att rösta som de vill.

    Jag tycker att det är anmärkningsvärt att s.k sverigevänner är så pigga på att slänga ut Sverige i politiskt kaos. Jag vill ha politiker som tar ansvar för landet. De som har för avsikt att göra riksdagen till en lekstuga tycker jag kan syssla med annat.
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-05-10 23:55:04 följande:
    Diskussionen gäller för övrigt bara budgetomröstningar. Vid all annan omröstning är alla partier självklart fria att rösta som de vill..
    Alla partier är alltid fria att rösta som de vill i alla frågor, även när det gäller budgeten. Det kallas demokrati.

  • Zerc

    Jag hatar inte Miljöpartiet som parti... jag ogillar bara Fridolin och Romson. Finner dem irriterande att se och lyssna på. Sedan tror jag väl att de flesta som har emot MP har det för att "Miljöpartiet" är ganska missvisande. De jobbar inte direkt mer för miljön än vad något annat parti som inte har namnet "Miljö" i sina partier gör. Och många MP-väljare röstar ju på dem endast för att de tänker på miljön. De verkar inte ha koll riktigt.

  • themia
    Zerc skrev 2015-05-11 00:09:47 följande:

    Jag hatar inte Miljöpartiet som parti... jag ogillar bara Fridolin och Romson. Finner dem irriterande att se och lyssna på. Sedan tror jag väl att de flesta som har emot MP har det för att "Miljöpartiet" är ganska missvisande. De jobbar inte direkt mer för miljön än vad något annat parti som inte har namnet "Miljö" i sina partier gör. Och många MP-väljare röstar ju på dem endast för att de tänker på miljön. De verkar inte ha koll riktigt.


    Struntprat!
    MP är partiet som i särklass arbetar mest för miljön. Inget annat parti kommer ens i närheten.
  • Zerc
    themia skrev 2015-05-11 00:16:37 följande:
    Struntprat!
    MP är partiet som i särklass arbetar mest för miljön. Inget annat parti kommer ens i närheten.

    På vilket sätt "arbetar" de mer för miljön? I dagens samhälle så är miljö och natur något i princip alla människor tycker är viktigt, det ÄR viktigt för samhället. Miljön är något som kommer upp i alla partier på ett eller annat sätt.


    Däremot så har ju MP fått massiv kritik just för att de inte gör tillräckligt för miljön, eller för att deras politiker inte ens kan leva som de lär.

  • KillBill
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-11 00:03:14 följande:
    Alla partier är alltid fria att rösta som de vill i alla frågor, även när det gäller budgeten. Det kallas demokrati.

    Jag tycker att det är skrämmande att vi i Sveriges riksdag har ett parti som inte skyr några medel för att få sin vilja igenom, som med bara 13% av väljarkåren anser sig ha rätt att fälla varje regering bara för att den kan det (enligt SDs egen analys var alliansens budget lika dålig för SDs väljare som den rödgröna budgeten).

    Visst kan du kalla det för demokrati, jag kallar det för Polsk riksdag.
  • Cal XVI Gustf
    KillBill skrev 2015-05-11 00:34:08 följande:
    Visst kan du kalla det för demokrati, jag kallar det för Polsk riksdag.
    Jag kallar demokrati för demokrati ja, helt riktigt. I en demokrati har man inte alltid den stabilitet när det gäller beslutsfattandet som man har i en diktatur utan ibland blir det som du påpekade polsk riksdag. Du får lov att vara kritisk mot det om du vill och drömma om hur "effektivt" saker och ting skulle kunna skötas istället. Det ingår ju i de demokratiska fri- och rättigheterna.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?