• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-06-27 23:19:05 följande:
    Ja, om jag vore alliansväljare skulle jag ha se på dem som sabbade decemberöverenskommelsen med mer förakt än vad jag ser på dem som socialdemokrat.

    Hade jag varit C- eller L-väljare hade jag förväntat mig att jag kan lita på det mitt parti säger.

    Ärligt talat så tror jag att om C och L i morgon förklarade att de kommer att sitta i en regering efter valet som är beredd att förhandla med SD om exempelvis invandringspolitiken så tror jag att vi skulle få rödgrön majoriter efter valet.

    Nu är det ingen risk. Vad du förbiser är att det finns ett stort antal borgerliga väljare, och då i synnerhet i C och L-leden, som anser att SD är ett avskyvärt parti. Självklart finns det motsatsen också - även inom de liberala partierna - alltså personer som anser att SD är ett gott alternativ för alliansen att söka sig till för att få majoritet.

    Under tiden före SD så var styrkeförhållandena mellan blocken ofta jämna. Med SD:s rasism integrerad i alliansen skulle S ta hem en promenadseger i valet 2018.

    Ska man vara realist finns det egentligen bara ett alternativ till regering efter 2018 - ett blocköverskridande samarbete eller iofs möjligen en ren S-regering.
    Absolut! Jag tänkte helt enkelt att det röd-gröna blocket blev större 2014 och då fick de regera mha DÖ och sedan hade jag förväntat mig att alliansen skulle bli större 2018 och då skulle de få regera mha DÖ, vilket inte kommer att hända.

    Känns som man har bjudit motståndarlaget på något man nu inte kommer att få casha in på själv.
  • K Markatta
    nihka skrev 2017-06-28 00:05:14 följande:
    Absolut! Jag tänkte helt enkelt att det röd-gröna blocket blev större 2014 och då fick de regera mha DÖ och sedan hade jag förväntat mig att alliansen skulle bli större 2018 och då skulle de få regera mha DÖ, vilket inte kommer att hända.

    Känns som man har bjudit motståndarlaget på något man nu inte kommer att få casha in på själv.
    S hade inte stått fast vid överenskommelsen om den missgynnat dem.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-27 23:19:05 följande:
    Ja, om jag vore alliansväljare skulle jag ha se på dem som sabbade decemberöverenskommelsen med mer förakt än vad jag ser på dem som socialdemokrat.

    Hade jag varit C- eller L-väljare hade jag förväntat mig att jag kan lita på det mitt parti säger.

    Ärligt talat så tror jag att om C och L i morgon förklarade att de kommer att sitta i en regering efter valet som är beredd att förhandla med SD om exempelvis invandringspolitiken så tror jag att vi skulle få rödgrön majoriter efter valet.

    Nu är det ingen risk. Vad du förbiser är att det finns ett stort antal borgerliga väljare, och då i synnerhet i C och L-leden, som anser att SD är ett avskyvärt parti. Självklart finns det motsatsen också - även inom de liberala partierna - alltså personer som anser att SD är ett gott alternativ för alliansen att söka sig till för att få majoritet.

    Under tiden före SD så var styrkeförhållandena mellan blocken ofta jämna. Med SD:s rasism integrerad i alliansen skulle S ta hem en promenadseger i valet 2018.

    Ska man vara realist finns det egentligen bara ett alternativ till regering efter 2018 - ett blocköverskridande samarbete eller iofs möjligen en ren S-regering.
    DÖ var icke bindande. Inget tvingade vänstern att stå fast vid sin del av uppgörelsen efter valet.

    DÖ var det största sveket någinsin i svensk politik. Völjarna fick inte veta att deras röster skulle användas mot dem.

    Att gå in i valrörelse 2018 med DÖ i ryggen vore politiskt självmord. Varför rösta på fejk-partier som lägger sig platt. V och SD skulle ha vunnit massor av väljare som de enda tydliga alternativen.

    Man kan aldrig lita på vad en politiker säger.

    C och L skulle kunna göra som Löfvén. Visa tydligt var man står i alla frågor, men vägra ställa ultimatum innan man sätter sig vid förhandlingsbordet. Det är inga större problem.

    Vidare tycker jag det är bättre om partierna står för vad de är. Om det leder till rödgrön majoritet så får det väl bli så. Då är det iallafall demokrati. Alliansen är idag icke regeringsduglig hursomhelst. Sånt brukar väga tungt i själva valet.

    Varför skulle Alliansen lägga sig platt för en s-regering menar du? Alliansen inser såklart vilken enorm skada de tagit av DÖ. Normalt sett går oppositionen bra. Så är inte fallet nu. Det beror på en usel Allians. Det är Juholt-varning på Alliansen just nu.


  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-06-27 23:35:46 följande:
    ...att Hanif Bali häcklar muslimer genom att kalla deras profet för pedofil?
    Hur skulle du själv beskriva Muhammed?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-06-28 00:54:50 följande:
    Hur skulle du själv beskriva Muhammed?
    Jag känner inget behov av att häckla gamla kungar eller kristna och muslimska förgrundsfigurer som för hundratals kanske tusentals år sedan gjort sig skyldiga till barnäktenskap. Du då? Känner du behov av att häckla andras religioner?
  • klyban
    KillBill skrev 2017-06-28 01:15:51 följande:
    Jag känner inget behov av att häckla gamla kungar eller kristna och muslimska förgrundsfigurer som för hundratals kanske tusentals år sedan gjort sig skyldiga till barnäktenskap. Du då? Känner du behov av att häckla andras religioner?

    Uppfyller Muhammed kriterierna för pedofili?
    Och varför ska religion få frikort för pedofili?
    Och häckla, ne, det kan det inte bli i nått av det jag läst här.

  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-28 01:15:51 följande:
    Jag känner inget behov av att häckla gamla kungar eller kristna och muslimska förgrundsfigurer som för hundratals kanske tusentals år sedan gjort sig skyldiga till barnäktenskap. Du då? Känner du behov av att häckla andras religioner?
    Du har dina behov, andra har andra behov. Yttrandefrihet har vi väl alla? Eller gäller den bara pk-åsikter
  • KillBill
    klyban skrev 2017-06-28 07:02:34 följande:

    Uppfyller Muhammed kriterierna för pedofili?
    Och varför ska religion få frikort för pedofili?
    Och häckla, ne, det kan det inte bli i nått av det jag läst här.


    Det handlar inte om frikort. Det handlar om att det var en annat tid.

    Sverige har en kung ( 22-årige kung Håkan Magnusson av Norge och Sverige, som var yngste son till den svenske kungen Magnus Eriksson). Han Förlovade sig på 1360-talet med ett barn (Margareta Valdemarsdotter) som då var 6 år gammalt och han gifte sig sedan sedan med barnet när barnet fyllde 10-år. Barnäktenskap var således inte helt ovanligt i Sverige på den tiden. Därför undrar jag vad vitsen är med häckla personer i andra länder för saker som även skedde här i vårt land vid ungefär samma tid?
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-06-27 23:58:24 följande:
    Allianssamarbetet fungerar utmärkt, åtminstone i sakfrågor. Det kommer inte uppstå någon oenighet i sakfrågorna av att man har lite olika syn på hur starkt stöd man behöver ha för att kunna bilda regering.
    Tror du att ledarna för de forna alliansparierna anser att samarbetet dem emellan fungerar utmärkt?

    Besvärjelser kan kanske vara bra - men passar väl bäst i kyrkan eller vid mer ockulta tillställningar.

    Men det är klart - om man bortser från verkligheten som ju bara är en irriterande futilitet - ja då fungerar allianssamarbetet alldeles förträffligt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-06-28 00:05:14 följande:
    Absolut! Jag tänkte helt enkelt att det röd-gröna blocket blev större 2014 och då fick de regera mha DÖ och sedan hade jag förväntat mig att alliansen skulle bli större 2018 och då skulle de få regera mha DÖ, vilket inte kommer att hända.

    Känns som man har bjudit motståndarlaget på något man nu inte kommer att få casha in på själv.
    Ja, det är helt obegripligt att alliansen inte droppade KD när de beslutade att bryta överenskommelsen på sin stämma.

    Det är mycket troligt att vi hade fått en alliansregering nästa år om alliansen förmått att hålla sig till träffade överenskommelser.

    Lustigt förresten att högerpopulister utgår från att S inte skulle ha stått fast vid överenskommelsen, ett tydligt exempel på hur man dömer andra efter egen moral.

    Självklart hade S stått fast vid uppgörelsen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten