• LLW

    IVF hösten 2019

    Hej!

    Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!


  • Svar på tråden IVF hösten 2019
  • zey
    Hedblomster skrev 2019-08-12 17:10:17 följande:

    Men om du fått omslag idag borde det bli på lördag? Jag har för övrigt satt in både dag 5 och dag 6 blastos på dag 5 :)


    Söderlund skrev 2019-08-12 16:20:58 följande:

    Fast jag undrar om jag missförstått, är det 5-dagars du har och har fått omslag idag blir ju insättning lördag?


    Omslag idag = äl imorgon. Räknar man från imorgon blir därför insättningen på söndagen, eftersom man räknar dag 1 på onsdag och inte tisdag (enligt min klinik).
  • Hedblomster
    zey skrev 2019-08-12 18:19:03 följande:

    Omslag idag = äl imorgon. Räknar man från imorgon blir därför insättningen på söndagen, eftersom man räknar dag 1 på onsdag och inte tisdag (enligt min klinik).


    Okej, min klinik räknade fem dagar från omslaget på testet! Vad typiskt!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Loviisa89
    zey skrev 2019-08-12 18:19:03 följande:

    Omslag idag = äl imorgon. Räknar man från imorgon blir därför insättningen på söndagen, eftersom man räknar dag 1 på onsdag och inte tisdag (enligt min klinik).


    Så är det där jag går också. Ägglossningen beräknas vara dagen efter LH omslaget. Jag fick omslag idag (dom räknade då att insättning borde bli på söndag) men eftersom dom har öppet på lördagar för insättning på RMC Linköping så blir det då jag får sätta in :)

    Angående att de sätter in beroende på vilken dag embryot är på stämmer inte där jag går. Utan en blasto (dag 5 eller 6) sätts in 6 dagar efter LH omslag, om inte det blir en söndag, då blir det 5 dagar efter :) Jag tror att det är för att man måste gå på när livmodern är mest mottaglig, oavsett om det skiljer en dag mellan embryo och ägglossning :)
    Insta: Ivfskafunka
  • Loviisa89
    Hedblomster skrev 2019-08-12 18:44:17 följande:

    Okej, min klinik räknade fem dagar från omslaget på testet! Vad typiskt!


    Vad spännande att de räknar olika! Hoppas att insättning fem dagar efter passar min cykel bättre :)
    Insta: Ivfskafunka
  • Hedblomster
    Loviisa89 skrev 2019-08-12 18:51:44 följande:

    Vad spännande att de räknar olika! Hoppas att insättning fem dagar efter passar min cykel bättre :)


    Fast nu blev jag osäker på hur det var, haha... Men det måste ju gå eftersom du ska göra det! Lycka till!
    Instagram: ttcsomewhereinsweden. Försökt sen mars-17. X i maj-17. IVF1 jan-19 minus. Fet1 mars-19 minus. Fet2 april-19!
  • Söderlund
    Loviisa89 skrev 2019-08-12 18:50:42 följande:

    Så är det där jag går också. Ägglossningen beräknas vara dagen efter LH omslaget. Jag fick omslag idag (dom räknade då att insättning borde bli på söndag) men eftersom dom har öppet på lördagar för insättning på RMC Linköping så blir det då jag får sätta in :)

    Angående att de sätter in beroende på vilken dag embryot är på stämmer inte där jag går. Utan en blasto (dag 5 eller 6) sätts in 6 dagar efter LH omslag, om inte det blir en söndag, då blir det 5 dagar efter :) Jag tror att det är för att man måste gå på när livmodern är mest mottaglig, oavsett om det skiljer en dag mellan embryo och ägglossning :)


    Men åh, ytterligare en sak som görs olika runtom i landet... Jag har 6-dagars blastocyster, och för mig gäller som sagt att jag inte kan få omslag på en måndag. Men vad det betyder då är ju oklart, om de egentligen sätter in en dag för tidigt eller om dom räknar olika.
  • Hoppet19
    zey skrev 2019-08-12 14:53:00 följande:

    Okej tjejer! Någon här som vet om man får göra FET (alltså återföring) av blastocyst dag 6 istället för dag 5?

    Min klinik har stängt på söndag och jag fick ju självklart positivt idag... är så jävla ledsen och suttit och gråtit på jobbets toalett...

    Blir ju inte klokare om jag googlar heller.. gah! Vill inte berätta för kliniken att jag fått positivt, har sån ångest!


    Åh vad roligt med positivt test!! Men jobbigt att du ska vara ledsen för det här, många skriver ju att de har gått bra med insättning på lördagen också! Jag tänker såhär att du kan ringa anonymt och fråga hur det blir om man har älutslag på en måndag och beroende på hur dom svarar så säger du sanningen eller annars att du fått utslag i söndags? Så får du sätta in på lördag!! Hoppas det löser sig!!
  • zey
    Loviisa89 skrev 2019-08-12 18:50:42 följande:

    Så är det där jag går också. Ägglossningen beräknas vara dagen efter LH omslaget. Jag fick omslag idag (dom räknade då att insättning borde bli på söndag) men eftersom dom har öppet på lördagar för insättning på RMC Linköping så blir det då jag får sätta in :)

    Angående att de sätter in beroende på vilken dag embryot är på stämmer inte där jag går. Utan en blasto (dag 5 eller 6) sätts in 6 dagar efter LH omslag, om inte det blir en söndag, då blir det 5 dagar efter :) Jag tror att det är för att man måste gå på när livmodern är mest mottaglig, oavsett om det skiljer en dag mellan embryo och ägglossning :)


    Min klinik har också insättning på lördagar, kanske måste ringa rådfråga dem (tvinga, hehe) dem och sätta in ägget på lördag istället.

    Försöker googla studier om det är OK att sätta in dag 6 (på måndag alltså), och det verkar vara 50/50. Så typiskt att få omslag sen dagen man INTE ska få det.. aldrig varit ledsen över en glad gubbe på testet förut, haha.

    Sen så ser det ju ut som att omslaget blir en måndag nästa cykel också...
  • Ladythewinter

    Hej..

    Jag hoppar gärna in här om det är okej. Vi har precis efter behandling satt in ett litet embryo. (i fredag) och nu denna eviga väntan.

    Fick få ägg och bara två befruktade. tyvärr inget till frysen. Men hoppet finns.

    Jag har barn sen tidigare förhållande och vill nu ha liten med min sambo. Efter utredning visade det sig att han har få och slöa. Fick enbart ut 7 spermier senast. Så på naturlig väg är det kört.

    Just nu är jag så nervös och känner efter alldeles för mkt. Samtidigt ligger jag med världens förkylning..

  • Limarie

    Uppdatering: 

    Idag var jag på ultraljud igen, dag 10 av sprutorna. Alltså ganska sen ultraljud. Hade 3 bra äggblåsor i fredags och 3 mycket små. De tre små är större men inte 100% mogna men läkaren var övertygad om att hon med en dag extra stimulering kan få 2-3 av de omogna att mogna till. Med ev risk för att 1 av de största övermognar. 

    Så hon tyckte inte vi skulle avbryta och tyckte att jag ändå svarade bra. 

    Känns allt så konstigt. Vi var till 99% inställd på att avbryta nu och plötsligt ska det bli uttag på torsdag. Tänk om det blir minst 5 ägg. Då har vi samma som förra gången och kan hoppas på att nåt blir befruktad denna gång. Om inte då blir man så klart förkrossad men då tror vi inte längre på slumpen. 2 gånger kan man inte ha sån otur att inget befruktas. 

    Men hoppas, hoppas att alla är mogna. 

    Helgen var hemsk. Vi var så ledsna. Har ställt oss i adoptionskön nu. Känns lite skönt ändå. 

    Sedan var det faktiskt riktigt bra med fertilitetscoachen. Många bra tipps. Ni som är intresserade: Kolla fertilitetsyoga på youtube. Ska köra detta nu. Testade igår och det var så skönt. Bra för alla er som ska ha ägguttag och som ruvar. (Inga vetenskapliga bevis för att det hjälper för fertiliteten men det känns skönt i kroppen och själen). 


    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - inga befruktades
Svar på tråden IVF hösten 2019