• Anonym (Ledsen)

    Konflikt med svärmor

    Är nu i vecka 30 och fick igår ett samtal från min svärmor som jag mår väldigt dåligt över. Jag har svårt att koncentrera mig och vill bra gråta. Hon verkar dock inte tycka att hon gjort något fel och nu känns det som jag är i ett vacuum med en helt annan svärmor än den jag tidigare tyckte om. Jag vet att jag är full i hormoner men tror att jag kanske skulle kunna reagerat på samma sätt om jag inte var gravid.


    För en vecka sedan fyllde jag 40 år. Eftersom jag är i 7:e månaden orkade jag inte ställa till med något stort utan bjöd de närmsta vännerna med familj vilket ändå blev 20 personer. Då jag fyllde år på en fredag så valde jag att ha festen på lördag för att hinna förbereda. När jag vaknar på min födelsedag på fredagen blir jag inte uppvaktad av min sambo och vår son. Jag är van att man får en liten sång och kanske framdukad frukost och en present. Så har vi alltid gjort i min familj och så har jag alltid firat min sambo och vår son. När jag kommer på jobbet frågar i princip alla hur jag blivit uppvaktad på morgonen. De som ringer och grattar mig frågar samma sak. Tillslut börjar jag gråta då börjar känna mig bortglömd då vi firade min sambo jättestort i två dagar när han 40 år.  Till slut bryter jag ihop och åker hem och gråter. Jag ringer min kompis som  och min sambo som båda fick höra hur ledsen jag var över att inte bli firad på min stora dag. Min sambo säger ?men du ville ju inte göra någon stor sak?. Nä jag ville inte bjuda in 50-60 personer men det betyder väl inte att jag inte vill bli uppvaktad av min familj och få en present?  


    För att trösta min så bjuder min kompis ut mig på middag på kvällen eftersom min sambo inte planerat något för kvällen heller. Min sambo erbjuder därefter samma sak men jag var för ledsen och besviken på honom vid det här laget att jag valde att gå ut med min vän istället.  Under dagen hade min svärmor försökt nå mig men jag hade antingen varit på jobbet eller hemma och gråtit så jag hade inte svarat. Istället fick hon under tiden jag var ute och åt med min vän fått tag i min sambo. Han är då jätteledsen och berättar att jag valt att inte spendera kvällen med honom och min son. Detta lämnade vi dock bakom oss och hade en trevlig fest på lördagen.


    Igår ringer som sagt min svärmor mig och skäller i över 10 min. Hon säger saker som ?hur länge ska XX stå ut med dig?. Att jag förstör hennes son och vårt barn med mitt temperament. Hon menar på att han gör allt hemma och jag gör inget. Att alla andra ser hur jag är men jag verkar inte fatta hur jag är. Hon refererande till att min sambos pappa och hans syster ska tycka samma sak. Jag ringde såklart båda två och svärfar som blev jätteupprörd då han menar på att han tycker jättemycket om mig och att han inte pratat med svärmor på två månader (de är skilda).


    Min sambo friade till mig i aug och säger att han älskar mig mer och mer för varje dag. Han har aldrig sagt till mig eller HENNE att han tycker att jag kör med honom eller är missnöjd med mig, förutom när han var ledsen på min födelsedag. Det jag kan förstå kan ha provocerat henne är att jag i somras bad honom göra mycket då jag hade en utsliten axel så jag fick absolut inte bära något tyngre än ett kilo. Jag sa; kan du lyfta det, kan du snälla packa in den här i bilen etc.


     


    Jag mår jättedåligt av det här. Vet inte hur jag ska förhålla mig till den nyuppkomna situationen eller göra. Jag vet att min sambo älskar sin mamma och vill inte komma emellan dem. Som de känns nu så kommer jag aldrig kunna vara naturlig runt henne eller tycka att det är kul att åka 120 mil för att hälsa på. Hur tänker ni? Är jag överkänslig för att jag är gravid?  Borde jag ta till mig hennes ?feedback? för att bli  en bättre människa och acceptera att bli utskälld.

  • Svar på tråden Konflikt med svärmor
  • Anonym (Gilla läget!)
    MalinMalin skrev 2019-09-10 13:42:32 följande:
    Det var du som sa det. Härliga härskartekniker förresten. Har varit mycket sånt i denna tråd.
    Frikort är helt och hållet ditt ord, ajg har aldrig skrivit det... och det är inga härskartekniker att påpeka att du ger överdrivna svarvita råd som skappar mer bekymmer än de löser. Du behöver kunna bli emotsagd i sakdialog.

    Jag är ledsen om du blivit kränkt av detta, det var inte alls meningen. Jag kritiserar dina åsikter sakligt, inte din person. Det är stor skillnad.
  • MalinMalin
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-09-10 13:50:55 följande:

    Frikort är helt och hållet ditt ord, ajg har aldrig skrivit det... och det är inga härskartekniker att påpeka att du ger överdrivna svarvita råd som skappar mer bekymmer än de löser. Du behöver kunna bli emotsagd i sakdialog.

    Jag är ledsen om du blivit kränkt av detta, det var inte alls meningen. Jag kritiserar dina åsikter sakligt, inte din person. Det är stor skillnad.


    Så att kalla någon för drama queen och be denne "att slappna av" är att föra en sakdialog? Ok.

    Detta är ett öppet forum, du måste kunna ta att folk har olika infallsvinklar på ett och samma problem och därmed olika infallsvinklar.
  • Anonym (Gilla läget!)
    MalinMalin skrev 2019-09-10 14:07:14 följande:
    Så att kalla någon för drama queen och be denne "att slappna av" är att föra en sakdialog? Ok.

    Detta är ett öppet forum, du måste kunna ta att folk har olika infallsvinklar på ett och samma problem och därmed olika infallsvinklar.
    Naturligtvis. Dina råd är fortfarande väldigt överdrivna och drastiska. De förvärrar läget och tillfredsställer bara den som gör det för stunden. Som drama queens resonerar. Inte långsiktigt klokt eller hållbart. Man behöver vara rätt om varandra. 
  • MalinMalin
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-09-10 14:21:18 följande:

    Naturligtvis. Dina råd är fortfarande väldigt överdrivna och drastiska. De förvärrar läget och tillfredsställer bara den som gör det för stunden. Som drama queens resonerar. Inte långsiktigt klokt eller hållbart. Man behöver vara rätt om varandra. 


    Oj så lika flera skribenter här skriver. Samma ordval och meningar...

    Utveckla då dina tankar om vad som är långsiktigt hållbart, släng inte bara nedsättande tillmälen omkring dig.
  • Anonym (Gilla läget!)
    MalinMalin skrev 2019-09-10 14:26:46 följande:
    Oj så lika flera skribenter här skriver. Samma ordval och meningar...

    Utveckla då dina tankar om vad som är långsiktigt hållbart, släng inte bara nedsättande tillmälen omkring dig.
    Suck. Det är redan gjort ordentligt i tråden ovanför. Släng själv inte bara nedsättande tillmälen omkring dig... du utvecklar ju inte alls några tankar, eller?
  • Anonym (Ledsen)
    MalinMalin skrev 2019-09-10 13:30:08 följande:

    Det är nog oerhört få människor som kan behålla fattningen och till och med vara vän och gullig mot den som far ut med massiv, oerhört kränkande och felaktig kritik mot en.

    Har du pratat med svärmor än? Vad sa hon?


    Nix inte än. Vet inte vad jag ska säga eller skriva. Min sambo åker dit i morgon så efter det kanske vi förstår mer. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tar jag gärna emot tips på hur jag ska lägga fram det. Känner mig låst då hon menade på att det inte gick att prata med mig när jag själv inte fattade ?hur jag är/beter mig?.
  • Anonym (o)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-09-10 15:01:09 följande:
    Nix inte än. Vet inte vad jag ska säga eller skriva. Min sambo åker dit i morgon så efter det kanske vi förstår mer. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tar jag gärna emot tips på hur jag ska lägga fram det. Känner mig låst då hon menade på att det inte gick att prata med mig när jag själv inte fattade ?hur jag är/beter mig?.
    Låt din sambo hantera sin mamma.
    Din svärmor beter sig oacceptabelt och gränslöst.
    Det är inte din uppgift att lista ut vad du ska säga elelr göra. Du har inte gjort fel.
  • MalinMalin
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-09-10 15:01:09 följande:

    Nix inte än. Vet inte vad jag ska säga eller skriva. Min sambo åker dit i morgon så efter det kanske vi förstår mer. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tar jag gärna emot tips på hur jag ska lägga fram det. Känner mig låst då hon menade på att det inte gick att prata med mig när jag själv inte fattade ?hur jag är/beter mig?.


    Varför har inte din sambo pratat med sin mamma? Du beskriver ju själv att de har ett nära och bra förhållande. Vill han inte att detta ska redas ut?

    Hon har inga riktiga exempel att ge, därför säger hon att det inte går att prata med dig etc.
  • Anonym (...)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-09-10 15:01:09 följande:

    Nix inte än. Vet inte vad jag ska säga eller skriva. Min sambo åker dit i morgon så efter det kanske vi förstår mer. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tar jag gärna emot tips på hur jag ska lägga fram det. Känner mig låst då hon menade på att det inte gick att prata med mig när jag själv inte fattade ?hur jag är/beter mig?.


    Det är inte ditt ansvar att reda ut hennes lögner och hat.
Svar på tråden Konflikt med svärmor