• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:54:11 följande:

    Fast det gör ju alla.


    Ja, alla som handlar i Sverige bidrar med statlig skatt i form av moms.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-25 08:51:57 följande:
    Då undrar jag varför bara skatt ska vara ?rättvist??

    Du tänker - du tjänar 70000 som ensam, om två st tjänar 35+35 får de behålla mer, det är orättvist och du borde få behålla lika mycket.

    Men dra det till sin spets?

    Om jag är ensamstående och betalar 7000 i hyra och mina grannar är ett par i likadan lägenhet och betalar 7000 i hyra, så har de mer pengar än mig när hyran är betald.

    Enligt ditt resonemang, ska man då också bara betala hälften av hyran om man är själv? Eller dubbelt om man är två?

    Eller jag, när jag försörjde MIN sjuka sambo, hade det då varit platt skatt och jag verkligen behövt betala 30% i skatt, hade vi fått så lite att vi inte klarade oss. Alla är inte höginkomsttagare, och att höja skatten för de som tjänar lite gör att antingen får då bidragen öka eller så kan folk inte överleva.

    Men det är lätt att bara tänka på sig själv.
    Där var ett rimligt exempel faktiskt. En lägenhet på 1rok där det bor en pers eller två. Varför ska hyran vara högre om jag väljer att bo där själv.
    Och just att platt skatt rakt av slår mot de med lägre inkomst där varje krona räknas (och där kan man snacka incitament att jobba)!

  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 09:00:33 följande:

    Du får betala det pris marknaden bestämmer oavsett om du är ensam eller ej. Jävligt tramsigt argument.


    Varför är det tramsigt? Du skriver att ibland ses man som par och ibland som individ, varför kan inte det gälla hyror också?

    Är inte det lika orättvist som det du skriver? Att par som jobbar får behålla mer än dig som är själv som jobbar. Jag är ensamstående alltid och har alltid bara en lön och får stå för allt själv, då borde jag ju ha 0 kr i skatt då? Om det ska vara rättvist enligt ditt sätt.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 09:01:16 följande:

    Jag tjänar 80 000


    Runt 70000 skriver du i din ts.
  • stormfågel

    Alltså, jag kan ju fatta att man ibland bara behöver gnälla, och livet är ju liksom inte rättvist (en del blir sjuka, andra blir arbetslösa, någon har sjuka barn) och jag förstår att det kan kännas jobbigt för er.

    I en sån här tråd blir ni ju ändå ganska anonyma och då man hela tiden hör och läser i tidningen om människor som blir utförsäkrade och utan inkomst trots att de jobbat 40 år i vården (och inte har någon make som tjänar 70 000 kr i månaden)  blir det ändå svårt att tycka livet är mest orättvist för er.

    Sök på radhus i t.ex. Tullinge, Huddinge och Tumba på Hemnet så ska du se att du får upp en hel del radhus för en mindre summa med pendeltågsavstånd på mellan 20 och 30 minuter. T.ex. www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-kasta-huddinge-kommun-fyrfatsvagen-85-16445183

    Vill du inte arbeta för en politisk förändring så är det ju ändå någon form av annan lösning ni måste kika på. 

  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-25 09:03:26 följande:

    Där var ett rimligt exempel faktiskt. En lägenhet på 1rok där det bor en pers eller två. Varför ska hyran vara högre om jag väljer att bo där själv.

    Och just att platt skatt rakt av slår mot de med lägre inkomst där varje krona räknas (och där kan man snacka incitament att jobba)!


    Platt skatt behöver inte slå mot någon i Sverige. Hela den progressiva skatten skulle kunna kvittas mot tex bistånd.

    Att betala progressiv skatt för att få bättre välfärd är en sak. Att göra det för andra lands medborgare ser jag liten anledning till.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-25 09:14:32 följande:

    Runt 70000 skriver du i din ts.


    Hoppasan. Fel av mig.
  • KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 07:15:19 följande:
    Du betalar själv 10 000 mer i skatt än andra med samma bruttoinkomst? Du arbetar själv på ett extremt krävande jobb? Om inte är det JÄVlLiGT lätt att sitta och raljera.

    Varför svarar du inte på frågor om ditt påstående om att du betalar 10 000 mer än andra med samma inkomst? Hur har du kommit fram till att du betalar så mycket mer i skatt än andra med samma inkomst? Hade du bott i en högskattekommun hade jag förstått påståendet men du bor väl i Stockholms innerstad?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:57:15 följande:

    Nu är rotavdraget en mycket mindre summa. Men det ÄR ju också orättvist såklart! Varför ska du straffas för att du lever ensam med tex dina barn? Ett par borde absolut inte ha mer rätt till RUT eller ROT än ett ensamhushåll.


    Mycket mindre? Det är 50 000 per år så knappt hälften av det du beklagar dig över...

    Jag straffas inte alls. Jag har en (1) beskattningsbar inkomst och avdragen gör för ett (1) boende. Även om jag kan muttra inombords när jag gör en likvärdig renovering som en kollega och de kan göra avdrag för hela totalbeloppet medan jag slår i taket inser jag att det är fullt rimligt att jag får ett (1) avdrag.
  • PH76
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 09:19:50 följande:
    Platt skatt behöver inte slå mot någon i Sverige. Hela den progressiva skatten skulle kunna kvittas mot tex bistånd.

    Att betala progressiv skatt för att få bättre välfärd är en sak. Att göra det för andra lands medborgare ser jag liten anledning till.
    Nu är du väldigt spretig i dina argunemnt, jag anser inte att bistånde eller invandring har något med frågan att göra.

    Skatten var högre och mer progresiv tidigare med lägre invandring och lägre bistånd.

    Vi ska ha plattskatt för att det är det rättvisa alternativet samt kostar mindre för staten att hantera. Sen får allt annat hanteras efter de premisserna.
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom